Håller på att titta efter min första bil (kan inget om bilar). Min budget är runt 20 000, absolut max 30 000, men helst under detta.
Letar främst efter en pålitlig bil som det inte kommer bli strul med, har kollat en hel på blocket, på Volkswagen, och det verkar finnas en del typ 04, 05 som gått mellan 17 och 19 000 mil för denna slant.
Så, till min fråga, vart finns fällorna? Vad ska jag kolla efter/göra för att undvika att köpa en bil som pajar efter ett par veckor, eller där det blir dyra reparationer etc.
Andra bilmärken som är att rekommendera?
Ett par exempel på VW passat från -04/05, från blocket: Ge gärna kommentarer på dem!
https://www.blocket.se/malmo/Vw_passat_var__turbo_71142931.htm?ca=23_11&w=0
https://www.blocket.se/malmo/Vw_passat_var__turbo_71142931.htm?ca=23_11&w=0
https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Passat_1_8T___Ny_servad___Drag_71404712.htm?ca=23_11&w=0
Tacksam för alla tips!
MVH
Utanbil
Kommentarer
Gummidamaskerna runt drivknutarna är ju synnerligen viktiga för att hålla inne fettet och hålla ute damm, grus m m.
Nu är jag ingen specialist på drivknutar på framhjulsdrivna bilar, det finns det garanterat andra här som är duktigare på, men jag vill minnas från förr att om man backade med fulla hjulutslag så kunde det bli ett "knakande/knastrande" ljud om knutarna började ge upp. Men det är länge sen jag hade några problem så ducce eller nån annan kunnig kan nog ge bättre råd.
Kolla hur förarplatsen passar dig i V50:an - har en kompis som hade en sån bil som tjänstebil för några år sedan men hans kropp trivdes inte alls i stolarna utan han körde helst hustruns dåvarande Focus av ungefär samma årsmodell. Men detta är ju högst personligt och generellt så brukar ju Volvo ha rätt OK stolar - om än lite för låg sitthöjd för att tilltala mig personligen.
Reva i tyget på förarstolen är standard på Volvon med hel el halvskinn.
Det är dålig tråd i sömmarna.
Jo pi har rätt angående drivknutar, fullt hjulutslag sakta framåt och bakåt.
Om det då knakar vid hjulen kan det vara en knut på g, vanligen den sida åt det håll man svänger.
Rätt ovanligt, är bara damaskerna bytta i tid, så brukar dom hålla.
Har precis varit och kört V50:n, tyckte den kändes bra at köra, gillade den. Kanske lite rost under skärmar och avgasrör, men inte så mycket vad jag kunde se. Den verkade välservad och fin för sin ålder och sina mil (full servicebok etc). Den hade fått två noteringar (ej anmärkning) i senaste besiktningen:
1. Drivaxelknutar, vänster intre, skyddsbälg skadad.
2. Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostanangrmepp/liten anliggningsyta.
Så, till min fråga, skulle ni köpa den och vad skulle ni ge för den. Antar att det kan bli aktuellt med byte av bromsskivorna i bak, vad ungefär går detta på? Samt om man måste byta ut/laga skyddsbälgen till drivaxelknuten? Och isf vad snackar vi för kostnad?
Om gummidamasken är skadad så kan det ju ha fått ytterligare konsekvenser som inte ett byte av damask skulle lösa.
Bromsproblemen är det väl enklast att kolla med en mindre men förhoppningsvis välrenommerad bilverkstad.
Vad var problemen vid fjolårets besiktning - såg att det tydligen behövdes en ombesiktning då.
De har bytt bromsskivor och belägg i fram, tror det var detta... Ska dubbelkolla.
Är skyddsbälgarna samma sak som damasker?
Olika namn på samma sak. Damask är antagligen ett lite äldre namn.
Om bälgen är sprucken, men torr behöver det inte vara så allvarligt, men den behöver bytas ganska omgående.
Är bälgen däremot oljig av fett som krupit ur knuten kan det vara allvarligare, då kan även knuten/drivaxeln behöva bytas.
Hur ser man den? Om det vore allvarligt borde väl besiktningen gett anmärkning? Vad ungefär kostar ett sådant byte tror ni?
Det blir ingen anmärkning på att bälgen är paj, enbart en upplysning.
Det är ingen trafiksäkerhetsdetalj, men om däremot knuten är så skadad att den känns eller hörs vid provningen blir det anmärkning.
Inre knuten sitter nära växellådan, kolla om du ser en bälg där och hur den ser ut.
Annars kan du ju höra dig för hos någon verkstad som du litar på och få ett prisförslag.
Kan vara kostsamt att byta drivknutar och/eller damasker. Och man kan inte bara fortsätta köra, det blir bara sämre..
Byta skivor bak borde inte vara dyrt, det finns flera firmor som gör sånt till fast pris. Jag provade att gå via skruvat.se, delar och arbete så hamnar tillsammans runt 2500kr. Men, det var i Stockholmsområdet, där det är som regel dyrast.
Ja minst 1500-2000:- på en billig verkstad, måste knuten eller drivaxeln bytas blir det betydligt dyrare.
Till några bilar finns split-bälgar som är enklare att montera, men jag vet inte hur det är till V50.
Låter ju oroväckande, besiktningen gjordes ganska nyss men damasken kan ju ha varit trasig längre, så kanske blir en dyr historia då. Synd eftersom jag gillade bilen i övrigt.
Du får krypa under bilen och kolla, är den oljig kan den ha varit trasig länge, är den torr har inget fett läckt och då är säkert knuten hel.
Jag förstår att man tycker bilar är en stor investering även om det är billiga bilar man tittar på, men man kan aldrig garantera att en bil kommer funka. Därför tycker jag att man ska köpa nåt som känns någorlunda rätt och inte tro att man kan hitta en helt felfri bil för en tiondel av nypriset. Man lovar inte bilen trohet till döden skiljer en åt utan har möjlighet att separera från den om det känns fel efter ett tag.
Köper man drivaxlar från UK kostar de mindre än 500 kr/st och sen kan man låta en mindre verkstad byta. Det är givetvis inte originalkvalitet, men har bilen gått 20000 mil är det ändå inga garantier att bry sig om.
Mäkinen har helt rätt i detta att "inte tro att man kan hitta en helt felfri bil för en tiondel av nypriset.". I så fall skulle nog inte så många betala dyra pengar för sina nya bilar.
Jo visst kan man det, även om få har kunskap och färdighet nog för att klara av det.
Om man specialiserar sig på uppgiften är det dock möjligt.
Orsaken till att jag inte ser något bra i att köpa ny bil, bara detta bråk med service och garantier som tycks rida människor som en mara av oro är ju skäl nog att inte köpa nytt.
Sparar man 100 000 så klart man har råd att betala en eller annan räkning själv.
Om man sedan inte tänker sälja bilen igen så blir man också av med oron kring vad den är värd.
N-iklas, det finns ju hopp om dig....
Vi tänker precis lika.
Om ts letar efter en helt felfri bil för 30, då kan han leta länge.....
Ta reda på kostnaderna och pruta bort lämplig summa och köp bilen.
Få den sen fixad och kör och var glad....
Helt felfri inbillar jag mig inte, men vill bara så långt det är möjligt undvika sånt som gör bilen obrukbar eller kostar tiotusentals eller mer att fixa...
Har kollat på en Mazda 6 2,3 -06a automat 12 000 mil som verkade fin, lite rost i skärmarna etc, men inte supermycket, däremot hade den bara gjort 3 service totalt... Samma med en Toyota Avensis VTTi -06a som gått 17 000 mil jag kollade på, såg fin ut och inga klagomål i besiktning, men samma sak där, bara tre service gjord på över tio år.
Så, rent riskkalkylmässigt, skulle ni föredra V50n på 21 000 mil med bra servicebok (ungefär varje 2000 mil) och de nämnda felen med bälgskydd och bromsar, eller Toyota eller Mazda, tillsynes utan fel men med så lite service gjort?
Mazda 2.0 skall det vara... Läste precis att VVT motorn på Toyota kan ha problem.
Fick reda på vad anledningen till ombesiktningen på V50n varit, det var en brusten en bussning som behövde bytas och ett dimljus som bländade.
Mazdan är väl bästa valet här om nu mätarställningen stämmer.
Du kanske ska ta reda på lite mer om bilen via Carfax.
Kollade carfax på Mazdan, och mätarställningen verkar stämma, som sagt bara tre service gjorda på den, samma med toyotan.
Det som talar emot Mazdan är väl rosten, få service gjorda och att den verkar ha fått bli ombesiktigad nästan varje gång, samt att det är automat. Ägaren (som ägt den 7 månader) säger att alla bromskivor är bytta, jag väntar på att få se kvitto på detta.
Här är den: https://www.blocket.se/Skane/Mazda_6_kamkedja_2_0_72054636.htm
Det som talar mot Volvon är väl just de höga milen och damasken som var skada. Den hade mindre rost, och var bättre servad, här är den: https://www.blocket.se/Skane/Volvo_V50_71849581.htm
Ska även kolla på en annan V50 av samma ålder och mil i helgen. Tror även jag kan få volvon billigare än Mazdan, han verkade inte så prutvänlig.
Toyotan har jag nästan avskrivit efter att ha läst om VVT motorerna och deras problem med tanke på att den inte var så välservad.
Ja, hellre en bil som är välservad men har många mil, än tvärtom: färre mil men dåligt servad.
En bil som rullat mycket långssträckor har haft ett behagligt liv..
Det finns gott om beg. bilar, fortsätt kika runt och skaffa dig erfarenhet. :-)
Ska kolla på den här också: https://www.blocket.se/Skane/Volvo_V50_71915178.htm
Enligt ägaren har de förutom kamrem bytt skivor och klossar bak, länkarmsbussningar fram båda sidor, alla tändspolar, drivaxel höger fram och ny tryckslang till servostyrning samt hjullager fram båda sidor.
Så, tycker ni det är något speciellt jag borde kolla efter när jag tittar på den?
Och en annan viktig fråga förstås, vad skulle ni ge för den, får säkert ner den till 30 000 iaf... Försökte kolla en såndär bilvärdering på nätet, då stod setmellan 10 000 - 15 000 :-? Kan det verkligen stämma? Se länk nedan:
http://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=UZO898&brand_id=9&y=2004&family_id=208&model=17231&value_decrement_start=2004-06-01&distance_in_mil=20500&distance=205000&package=kinetic-saknas-bas-pkt&nv=1&standard_addons=servicebokserv-enl-plan)
Ja, är det konstigt?
Den är 14 år gammal, den är inte värd 30.
19000 hos handlare känns mer verkligt.
Inte ens en v70 ska kosta 34, inte heller s60, v50 är volvos budgetbil....
Folk tittar vad andra begär på blocket och sätter pris därefter, men det dom ser är ju dom som inte är sålda....
En bil i rätt pris säljs direkt,
Och om allt det är bytt vid 20k, tror du bilfan har slutat gå sönder, eller karin har tröttnat nu?
För 04 är första årsmodellen, och volvo har aldrig lyckats på första försöket, åtminstone inte sen 740.....
Låt karin gifta sig med skrotet, elker sälja när hon fattat.
Så kollar du v50 kpnstant på blocket, med bevakning, så ser du vad dom kostar som blir sålda snabbt, dom är rätt.
Ok, då ligger kanske denna Mazdan mer rätt i pris om man får ner den till 20:
https://www.blocket.se/eslov/Mazda_6_KOMBI_2_3_SPORT_72094585.htm?ca=23_11&w=1
Menar du att Mazdan = problem?
Nu är det jag så att jag behöver en bil, och om alternativet är att köpa en för mer än den är värd eller inte köpa nån alls, så har jag inte så mycket val.
Köp en bil bara , men spara 5-7 kkr på kontot så du har råd att laga nåt smått. Bilar är alltid en chansning och mer pengar är inte alltid en garanti för bättre funktion.
Nä, lite så jag tänker.. Med tanke på allt som bytts på de bilar jag kollat på som gått 20 000, så hade det ju varit saker jag hade fått byta om jag köpt dem innan. Sedan är det ju andra saker som jag kommer få byt istället förstås. Jag vill bara så långt det är möjligt minimera risken för stora grejer som motorhaveri eller växellåda eller sånt som kostar multum=skrotabilen...
Finns det något "kvalitetsmässigt" skäl att.ex V50 ligger så högt över Mazda i pris?
Måste bara få skriva att Torbjörn Fälldin införde begreppet "långbänk" i det moderna svenska språket.
Är inte ditt beslut att köpa bil en långbänk, då vet i fan. Beslutsångest är bara förnamnet. Köpa bil är en chansning. Ja till och med livet är en chansning. Köpa en beg. bil är en chansning. Gå till beslut någon gång, därefter har du facit om du gjorde ett klokt beslut som du sedan kan lära dig något av. Förhoppningsvis.
Lycka till!!!!
Alltså, jag har ingen brådska, behöver inte bilen förrän i maj, och tycker att jag lär mig saker hela tiden genom att kolla på bilar och ställa frågor här till alla kunniga, så det är inte så mycket beslutsångest egentligen.
Det snackas mycket om kostnad för reparationer, men även på en nyare bil så kostar det. Om inte annat så i form av dyra servicar på märkesverkstad.
Att ha bil kostar. så är det bara.
Självklart ska du fråga, det lär man sig på. :-)
Sen är ju bilköp ett lotteri. Det finns inga garantier för ett reparationsfritt ägande. Bilar för 10-15.000 kan rulla i många år, bilar för 150-200.000 kan kosta skjortan att underhålla.
Nä, det är nog mer att namnet Volvo kostar mer än Mazda. Den senaste V50n du länkade till är en 2.4, dvs 5-cylindrig. Visserligen en mysig motor, men kostar 2384kr i skatt och drar 0,85 enligt deklarationen. Nu är kanske det oviktigt... Viktigare är väl att bilen funkar. Men kanske är en 1.8 billigare och definitivt snålare... Samtidigt är ju en V50 mer eller mindre en förklädd Ford Focus och en sån får du betydligt billigare. Eftersom det är i princip samma bil så är den inte mindre driftsäker än V50.
RJ:
Tror ducce skrev att man skulle undvika 1.8i av någon anledning. Det kan säkert han förklara bäst. Fast en bil i denna prisklass bör man väl enklast halvförsäkra alternativt trafikförsäkra? Så tänder någon på så ryker bilen, eftersom det är bilbränder varje dag i Malmö.
Arbetslösa ungdomar har inget bättre för sig idag. Fattar inte vad dom ser för nöje i att sätta bilar i brand. Suck*
Nja - personligen tycker jag nog ändå att man skall helförsäkra även en sån bil för t ex den allra minsta lilla plåtreparation kostar ju numera "skjortan" och tillägget för helförsäkring brukar sällan vara så stort för lite äldre bilar - i alla fall för oss som haft körkort ett tag. Men givetvis är det ett högst personligt beslut.
Han menade nog i V40 misstänker jag, där 1.8i var Mitsubishis GDI-motor som sotade igen. 1.8 i V50 är Fords motor.
Har haft en Focus med just 1,8-motorn och den fungerade ypperligt så den motorn är nog relativt "säker" att välja.
Ja, jag kan inte påminna mig att jag hört om några speciella problem med den motorn.
Min ovetenskapliga åsikt är att Mazda gör bilar som krånglar mindre än Volvo och eftersom de dessutom är billigare är de mer prisvärda. Lika förbannat har jag haft ett tiotal Volvo och bara två Mazda. Inte vidare logiskt, men det är mer känsla som styr.
Ja, det är väl det, gillade verkligen att köra v50 tyvärr :) svårt att det inte påverkar.. Ska provköra Mazdan imorgon dock. Däremot har väl Volvo bättre rostskydd än Mazd? Och appropå ford så har jag hört att ford rostar som bara den.
Alla bilar rostar om dom inte sköts, det finns gott om jätterostiga volvosar, och skitfina fordar.
Jo, minimats, jag menade gdi i v40, fords starka kort är hållbara och snåla motorer, så den är ok.
Jo mazdan ligger bättre i pris, och handlaren är dessutom ganska seriös.
Det är ändå stor skillnad på focus och v50, volvon är mer påkostad, bekvämare, tystare osv....
Men de priserna är åt helsike, en bra focus av samma årsmodell får man för 12-15, och det är långtifrån en dålig bil...
Nån nämnde kostnaderna att ha bil, och det ska du ha i kalkylen, en nyare bil kostar en rejäl bunt pengar varje år i service, på en gammal är det billigt...och med lite tur slipper du dyra reparationer, då är du hemma ekonomiskt...
För om du är såhär vetgirig kommer du lära dig göra service själv, då får du en koll som är ovärderlig som ägare av äldre bil.
Mina nya bilar har kostat typ 2000--2500 kr/år i service så det är den "rejäla bunten pengar". Lite billigare ibland, lite dyrare ibland. Och vår lilla Kia har varit ännu billigare.
Kia ja....
Men du kör ju folkvagn också, då tillkommer minst 126000 för alla kamremsras och utbytta växellådor har jag läst här....
Tvåochetthalvttusen för att tratta i olja och klappa på huven, det är en rejäl bunt....
Ojdå - glömde de årliga kostnaderna, ducce...'
Sen kan man alltid diskutera rimligheten i service-priserna men att lämna in en gammal bil på årlig service är nog inte speciellt mycket billigare. Kan man göra det själv är det en annan sak men många förstabils-köpare som ber om råd här hör knappast till den kategori som fixar allt själv - för då hade dom säkert inte vänt sig hit för köpråd.
...och sen har vi det där med värdeminskning. En bil för 25.000 har redan tappat det mesta av sitt värde medan en bil för 200.000 kommer att rasa i värde. Sprid ut den kostnaden per mil (eller år)...
Som sagt: det kostar pengar oavsett, och det är alltid ett lotteri.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.