Hej alla kloka bilkunniga,
Vi har använt oss av Sunfleet hyrbilssystem i några år och väntar nu vårt andra barn varför vi bestämt att köpa en bil. Detta pga bök med att installera två bilbarnstolar varje gång, stress med att lämna tillbaka bilen och dyrt vid långresor. Bilen kommer användas för utflykter lör-sön och 4-5 långresor på ca 50-100 mil om året. Den kommer parkeras på gatan utanför vår lägenhet.
Jag har främst kört Volvo V60 nyare modeller med Sunfleet och älskar att köra dem. Behöver dock er hjälp att vidga mina vyer. Ska man satsa på bättre kvalitet (?) i form av Volvo V60, Audi A4 eller Bmw 3-serien? Eller finns det bättre val, typ Skoda octavia etc?
Budget: 80-100 k (+-20k om ni tror det gör stor skillnad), kommer finansieras 100% med medlemslån så helst så lågt pris som möjligt.
Mil/år: 500-1000
Krav: få plats med barnvagn och några matkassar, bränslesnål, hyfsat snygg och kul att köra (vilket väl ärligt talat är anledningen att jag sneglar på förstnämnda märken), säker mtp barnen.
Hur skulle ni göra i vår situation? Låga mil eller nyare modell? Diesel/bensin?
Stort tack på förhand!
Kommentarer
Konstig ekvation/krav som inte går i hop.
Först barnstolar och bara små kombi modeller.
Billig och rolig och ny.
Enda valet är väl en gammal begagnad Skoda Octavia som är större och billigare än alla på din lista. Bensin så klart. Eller alternativet är väl att fortsätta hyra istället för att ha en gammal bil parkerad på gatan.
Förstår vad du menar. Tycker dock inte det är några problem att få in en bältesstol och en barnstol i en V60. Och den behöver inte vara ny, jag tycker t ex V60 och BMW3 från 2010-2012 är snygga, men är ju subjektivt så klart..
Vi har absolut funderat på alternativet att fortsätta hyra men då kostar långresorna 3-4000 kr styck och som sagt att installera hämta och lämna bilen 300 meter bort och kånka och installera och ta ut två bilbarnstolar 2-3 ggr i veckan är inte så lockande längre, fungerade kanon med ett barn dock.
Har själv en BMW 3serie, kul och underbar bil att köra. Men tyvärr har BMW diverse problem med nästanalla motorer från 08-, bara stora 3 liters dieseln verkar klara sig.
VAG, Audi mfl har också motorproblem, samma där, diesel har mindre problem.
Skodan måste kollas upp så man får rätt motor, men där upphör önskemålet med en kul bil.
Så köp en lite äldre V60 som inte har den nyare VEA motorn, för där är det också problem.
Eller en Mercedes C klass kombi. Glöms ju ofta bort men en komfortabel bil
V60 är väl inte speciellt kul att köra Rikard? Men riktigt bra komfort och säkerhet. En Mazda 6? Rymlig, kul att köra, driftsäker men tyvärr bullrig.
A4(B8) 2.0 tdi med manuell låda är ett ganska säkert kort och det är en trevlig bil. Finns för bra priser också.
https://www.blocket.se/vi/89341495.htm
Bästa familjebilen är nog en Citroën C4 Picasso bekväm men kanske inte så rolig att köra, den eller en Ford S-max den ska vara roligare.
Skulle nog sikta på en Peugeot 508 eller Merssa C-klass, den verkar minst opålitlig av "premium" tyskarna om man vill ha kombi
Klart roligare än en Skoda iaf.
Körde en Oktavia diesel här om dagen, det var inte kul nån stans. Det är ett fortskaffningsmedel för de som saknar intresse för bilar.
Olika som smak. Jag gillar inte Volvo pga trist och lätt att somna som jag sitter i passagerar och arbetskamrat kör föraren kör olika modell nya Volvo. Skoda är trygg, nöjda, pålitligt och väldigt lite att få somna än värre Volvo. Om jag väljer Volvo då går inte för mig pga trist och somna då kör jag Skoda bättre och slipper att bli trött.
Om du väljer Volvo, Audi och Bmw, då väljer jag Audi och Bmw. Inte Volvo! Vad olika skäl Audi och Bmw, jo det är mest Bmw för körglädje men vibration. Audi är lite mindre körglädje men mjukare och mindre vibration.
Stort tack för alla svar!
Så en Volvo V60 från 2012 (innan VEA?), A4 2.0 tdi manuell eller Mercedes C klass kombi verkar vara det som rekommenderas. Tror jag kommer sträcka mig till 120 000 för att få en vettig bil.
Vad jag kan hitta så verkar V60 vara bäst deal: billigast försäkring och inköpspris. Rek manuell/automat? Diesel/bensin?
Mercedes C verkar schysst men verkar svårt att hitta någon för under 120? Verkar också ganska törstig jmf med de andra?
Audi 2.0 tdi vad är viktigast där, låga mil eller nyare årsmodell?
Har ganska dålig koll på V60 och på C-klass har jag ingen koll alls förutom när det gäller amg-versionen.
När det gäller A4 så hade jag siktat på en facelift(from årsm-13) och definitivt en manuell.
1. Den manuella lådan riktigt bra och bilen är väldigt lättkörd med den.
2. Det är sjukt dyra delar och reparationer om DSGn börjar krångla.
Stirra dig inte blind på miltal. 15000 mil landsväg är skonsammare för bilen än 10000 mil stadskörning. Det viktiga är skicket på bilen och servicehistoriken.
Men för den pengen och fokus på rymlig familjebil som är billig i drift
Jag hade nog inte köpt någon av de sk. Premiumbilarna eller för den skull en Volvo
Opel Astra kombi, garanterat mycket marmorbord nyare bil för pengarna. 140 hk turbomotor och manuell låda.
OKarlsson.
Jag tycker du ska prova en octavia kombi med 1,0tsi eller 1,2an och årsmodell minst 14-15.
Ett billigare ägande och stabilare kort än A4.
V60 är trång men iofs spejsig inredning men ingen nämnvärd ökning av komforten.
Diesel på en bil som används 500-1000 mil per år och står på gatan, tveksamt.
Tycker du skall testa en tsi octavia, bästa familjebilen enligt mig och kanske bästa ekonomin.
Jo, med en V60 får man en nämnvärd ökning av komforten jämfört med Octavia.
Ts verkar lägga mer vikt på att bilen ska vara snygg och kul att köra än att den ska vara billig i drift.
En sk premiumbil måste inte bli dyr. Min bror köpte en A4 B8 2.0 tdi med 20000 mil på mätaren för 75000kr och sålde den 3 år senare med 30000 mil på mätaren för 55000kr. Den gick helt problemfritt.
A4 må vara kul att köra, men är ju skräp när det gäller rymlighet och den har bland de obekvämaste trästolar jag haft i någon bil som jag minns. passar bara den som har inbyggt sittfläsk!
Jag håller med om att en Octavia eller en Astra är ett avsevärt bättre val och det ska givetvis vara en bensinmotor eller ännu hellre en flexifuel, då blir skatten halverad, men urvalet minskar, det är väl fullständigt onödigt att slänga ut flera gånger högre bilskatt på en diesel när det handlar om så kort körsträcka, dessutom blir servicekostnader större.
Ja så är det nog Nisse.
Skatten på min tidigare octavia 1,0 var 360:- och det tilltalar om man kör 500-1000 mil per år.
Sedan på tal om komfort och ljud.
En 2015 v60 med fel däck är betydligt ljudligare än en octavia med rätt däck och naturligtvis det omvända.
V60 spejsig förarplats men ack så opraktisk helhet.
Man bör ge sig tid att bilda sig en egen uppfattning efter några provkörningar.
Min bror har två barn som var 4 och 3 år gamla när han köpte Audin. Det är inte den rymligaste kombin men den räcker gott och väl om man inte planerar att frakta kylskåp en gång i veckan.
Anses nog inte vara en trång bil någon annanstans än Sverige i Europa.
Ok, får helt enkelt kolla runt och se vad som finns här omkring och provköra några V60, Octavia, A4 och Opel Astra. Tycker som sagt att det finns stor körglädje i V60 men har i och för sig bara kört nyare årsmodeller, kanske är stor skillnad mellan dessa och de från 2012.
När det gäller BMW 3-serien är det alltså bara den stora dieselmotorn som är något att ha? Antar att den är ganska törstig då. Tänkte annars att BMW var bra att investera i mtp kvaliteten men kanske bara fördom då :)
Med de få mil du räknar med att köra blir det väldigt dyrt med diesel oavsett fabrikat!
Ska man köpa BMW så är det som Rikard säger de sexcylindriga dieslarna man skall gå för (325/330d)
BMW är internationellt kända för att vars strulbilar, det är väl typ bara i Sverige(kanske norden) som man tycker att tyska bilar är sååå bra.
De bilar jag skulle kolla på är
BMW 325/330d
MB C-klass bensin
Peugeot 508 diesel
Volvo V60 bensin eller gamla 5 cyl dieseln.
Opel astra bensin
Ford mondeo bensin (skall ju var kul att köra)
Kan man tänka sig "gamla" V60 utrymmesmässigt så lär de allra flesta kombibilar i C-segmentet fungera ur den synpunkten - i många fall dessutom fungera bättre än förra generationens V60. Sen kan det ju finnas andra orsaker att välja en V60.
Det viktigaste är nog att definiera vad du menar med körglädje och "kul att köra". Är det bra gasrespons, snabb acceleration, bra styrrespons, lite krängning i kurvor, en bil som inte niger vid inbromsning, eller något annat? Det är lättare att komma med rekommendationer om man vet vilka egenskaper du värdesätter.
Gällande A4/3serie, tycker man om tetris om man ska ha in barnvagn (utan att nedmontera hela vagnen) o mat i de ”nya” regniga Sverige så visst..
skulle annars tipsa om Mazda 6.
Jag vet ärligt talat inte vad jag menar. Jag antar att jag menar att den är hyfsat pigg och "bekväm" utan att kunna specificera mer. Tycker att nya Volvo V60 är definitionen av "kul att köra"! :)
Mercedes klass C verkar ju helt klart intressant. Får som sagt prova den. Finns där plats för både babyskydd och framåtvänd barnbilstol? Annars verkar man ju få mycket bil för pengarna med en Opel Astra. Årsmodell 2016 som gått 6000 mil verkar kosta ungefär lika mycket som en 2011 Mercedes klass C som gått 12000 mil men antar att man inte kan jämföra de så rakt av.
Måste också erkänna att jag trodde gamla V60 hade samma utrymme som nya V60 men inser nu att den verkar mycket mindre. Så får helt enkelt prova både V60 och klass C om de är för trånga.
Nya V60 ryms inte inom din budget, du måste nog tänka om och prova lite andra bilar.
Du har ju fått många förslag.
Gamla V60 är en ganska trång sak, har en sådan. Som laståsna går den bort, speciellt om det skall vara fyra personer i bilen
Däremot är det väldigt bekväm och ganska tyst om den inte har 18-19" hjul
Hade inte varit mitt val om det skall in med barnstolar och annat.
Nja avensis är erkänt minst lika törstig som andra bensinare och dieseln är också en törstig historia jämförelsevis.
Och problemfri är också en överdrift för det är inga bilar.
Jo nya V60 tycker jag också är kul att köra. I den prisklassen du tittar på är det nog i så fall bara BMW 3-serie och MB C-klass som gäller om du vill ha en körupplevelse liknande den i nya V60. BMW 3-serie har dock problem med kamkedjan på de 4 cylindriga motorerna fram till ungefär 2015, då man bytte motorgeneration. Dessutom så knattrar de gamla dieselfyrorna nåt erbarmligt, så där håller jag med tidigare skribenter att en sexa är att föredra. Men BMW:s bensinsexor inte så himla pigga på låga varv, utan kräver en del varvande för att vakna till liv, så är du ute efter en bil som känns pigg i vardagen är nog en dieselsexa ett bättre val, kanske en 325d. Vad gäller MB C-klass så är det också en kanonbil. Där skulle jag nog välja en bil från 2011 och framåt, eftersom alla motorer då fick den 7-växlade automaten. MB:s gamla 5-växlade är inte mycket att hänga i julgran. Vad gäller motoralternativ för Mercan kan jag dock inte ge några speciella rekommendationer.
Med tanke på den korta körsträckan per år, är de flesta dieslar inget alternativ. Det finns dock enstaka som har låg vägskatt, värt att kolla upp.
Men, med tanke på de längre turerna ska ni nog kika efter lite större bilar, lilla Fabia o dyl, blir nog inte bekväm nog.
Golf-klassen är bättre, Octavia, Astra, Focus, 308, Megane, i30, Leon, etc.
En äldre MB eller BMW är förstås trevligt, men kan bli dyra att ha. Delar och reparationer lär vara dyrare. (om det behövs)
Sen finns ju lite större bilar också, Mondeo, V70, Passat, C5, Insignia. Men, de kanske är för stora i vardagen, har dyrare skatt och drar mer bränsle.
Jag har en bekant som har en C-klass kombi, diesel, den går riktigt snålt och är skön att åka i.
Ni måste helt enkelt springa runt och prova en massa bilar... Lycka till! :-)
Gällande Astra kan jag säg att valet mellan den nya 2016 (årets bil) och den gamla är att den gamla är tryggheten och pålitligheten och säkerheten prioriterad, medan den nya är rymligare, (en av de rymligaste överhuvudtaget i klassen när det gäller takhöjd och hög sittposition) sportighet och roligare att köra.
Den nya har enligt en tysk test av 14 olika bilar med semesterpackning, de bästa och säkraste vägegenskaperna och de bästa bromsarna och vinner testet.
https://www.autobild.de/artikel/neue-autos-im-fahrwerkstest-10460101.html
Eftersom 2016 är första årsmodellen har det varit en del sporadiska småfel, men de flesta borde ha hunnit åtgärdas på en 3-4 år gammal bil.
Fanns med storleksklassens enda Matrixsstrålkastare, men det är en sällsynt utrustning på bilar i den prisklassen.
Krav att bilen ska vara bränslesnål om ni kör 500-1000mil/år? Bättre att satsa på en bil med låga fasta kostander, som försäkring, skatt, och service. Tänk på att vissa bilar ska in på service varje år vare sig du kör 3000mil eller 500mil per år.
Hade jag kört 500mil/år skulle jag gärna köra runt med en törstig V8 bara för att det är kul! :)
Shogun, nu finns det faktiskt ägare till Avensis som har haft problem med dem och därför har helt andra åsikter än du och det är något du får acceptera.
Att gapskratta åt dem är väldigt oförskämt!
+1
Civic Tourer kan ju vara ett alternativ. Förhållandevis kul att köra (helt annan nivå än nämnda Avensis), stort bagageutrymme, driftsäker och trevlig manuell låda. Snygg eller inte är väl en smakfråga, men jag tycker att den gör sig bra i pärlemovitt och med tonade rutor (vilket ingår i de två högsta utrustningspaketen).
Nackdelarna är i mina ögon buller (vilket iofs. många bilar i klassen har problem med), avsaknad av (vettig) automatlåda och modern infotainment. Bensinaren på 140 hk har lite dåligt bottenvrid jämfört med många av dagens turboladdade motorer, men klarar av att flytta på bilen hyfsat ändå bara man är beredd att varva ur växlarna lite. Är man positivt lagd kan man se det sportiga i det och dessutom finns fördelen att motorn knappast kommer att drabbas av turbohaveri. ;)
Sämre märken! så seriös man kan va... ALLA bilar går sönder även en jäkla toyota. Finns ju en anledning varför toyota säljer reservdelar och har verkstäder... Fast de kanske hinner rosta sönder innan de kommer till verkstaden ha ha..
Fast oj varför orkar jag ens svara på sånt...
Tycker inte det finns bättre och sämre märken. Alla bilmärken är kompromisser på ett eller annat sätt. Man får, som konsument, helt enkelt bestämma sig om man värderar hållbarhet eller andra egenskaper högst. En Avensis håller garanterat ihop bättre än en Alfa Giulia, men det finns ändå de som väljer Alfan. Men är hållbarhet viktigare än allt annat så är Toyota ett bra val.
Har provkört en Opel Astra 2016, en Mercedes c klass 2011, Volvo v60 2014 och Audi A4 tdi 2.0. Opeln kändes plastig och trist att köra. Mercedesen går bort då airbagen på passagerarsidan inte går att stänga av... Står således mellan v60 och Audi A4 som båda känns fantastiska att köra och gediget byggda. Tycker båda känns ok storleksmässigt. Dyr försäkring på audin men känns i övrigt ganska likvärdiga. Båda vi kollat på är ju tyvärr diesel vilket kanske inte är optimalt med våra förväntade låga mil. Audin är från 2014 och har gått 17000 mil för omkring 105 k från bilhandlare vilket verkar schysst?
Stort tack för all hjälp!
Kolla så du inte får ett kamrems byte för 9000:- innom kort plus en 6000:- service direkt.
Det kan skilja stora fasta kostnader om man inte ser upp.
Ja Mercedes är lite knepiga
Dom har ett system som automatiskt stänger av krockkudden på passagerarsidan när en barnstol monteras där, men det måste vara en MB original barnstol.
Jag själv tycker att Audin har snäppet vassare köregenskaper och klart bättre dieselmotorer. V60 är bekvämare.
Kör du långt 4-5 ggr per år och inte pendlar i köer och stadstrafik varje dag så ska diesel inte vara några problem.
Gällandet service. På autodoc kan man köpa kamremssats+vattenpump(SKF), olja(Castrol) och alla filter(bosch) för 2900kr till Audi A4. Arbetskostnaden skiljer ju en hel del, jag själv hade gått till en mindre märkesoberoende verkstad. Man kan få samma jobb för under halva priset.
Tja - har haft VAG-diesel och kör +2000 mil/år men nog fick jag vid ett par tillfällen felsignal med uppmaning att köra på relativt högt varvtal några mil för att rengöra systemet. Så med mindre och ännu kortare körsträckor så skulle jag inte rekommendera en diesel.
Shogun har inte förstått att det finns andra erfarenheter, åsikter och värderingar än hans egna.
Det är låg nivå att gapskratta åt andra och kalla dem troll.
Huvudsaken är ju att bilägaren är nöjd med sitt val, oavsett vem tillverkaren är.
+100 på ditt senaste inlägg, hultarn !
.
.
Kör plattan i mattan då och då så får man aldrig det problemet.
Shogun
Har du missat TS förväntan på bilen?
”hyfsat snygg och kul att köra (vilket väl ärligt talat är anledningen att jag sneglar på förstnämnda märken)”
Med det så ryker ju en Avensis all världens väg.
Den är ful och tråkig att köra, men driftsäker. Men med så få mil som TS ämnar köra så spelar ju det mindre roll.
Då TS önskar en bil som är snygg och rolig att köra och anser att en gammal Audi A4 diesel uppfyller detta så skulle jag vilja slänga in en betydligt snyggare och roligare bil.
Alfa 159 kombi, den är i en annan klass rörande snygghet och rolig att köra gent emot en tråkig A4.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/alfa_romeo_159_sportwagon_1_75_tbi_200hk/88423647
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.