Hallå
Nu har första "problemet" med bilen som jag köpte i somras kommit. Motorelektronik-lampan har tänts men vad jag kan se, höra och känna så verkar det inte påverka köregenskaperna för tillfället.
Vad kan en felsökning kosta? Borde väl va dyrare hos ford att kontrollera än hos t ex mekonomen?
/Gurra
Kommentarer
Eller så läser du av felkoderna själv.
Att läsa av felkoder kan gå på typ 500-1000 spänn det lägre hos en allbilsverkstad, det högre hos ford.
Läsa av kan alla göra, en märkesmek har ofta erfarenheten att gå på felet direkt, dessutom har märkesverkstäderna bättre program för felavläsning än andra..
Inte alltid det räcker, men ofta hittar man felet på en gång..
Senast jag fick gjort det kostade det 400 på volvo, det inkluderades dessutom när dom bytte tempgivaren till en arbetskostnad av 500, så det senare blev totalkostnad...plus givaren som gick på 700 spänn
Det var ett vanligt fel, verkarn gjorde felkodsavläsning och reparation på parkeringen.....
Redan när jag berättade hur bilen betedde sig, var han nästan säker.
Så det är inte alls säkert att mekonomen är billigare än ford, i slutändan.
Sen dess har jag köpt egen avläsare för 299 spänn....
En egen kräver dock lite kunnande, sällan den berättar vilken komponent som är trasig, utan man får lägga ihop summan av svaren......
Sen googlar man efter forumsvar, och får fram troliga fel, många svar i en riktning så är man på spåret....
Har man inga symptom att gå på kan det ju vara knivigt, eller enkelt......
Det bästa är nog att fråga verkstäderna!
Var förbi på Ford i Umeå och de tog 1400 kr för en felsökning. Kändes rimligt då det är en märkesverkstad osv.
Ja, felsökning innebär ju att de tar på sig att hitta felet, så det är ju inte orimligt.
De kom fram till att det var katalysatorn det var fel på. Det skulle kosta otroliga 9800 kr. Alltså 8700 kr för delen och resten för arbetet.
Har kollat skruvat.se och där finns en katalysator för 2000. Hur står sig den delen i förhållande till original delen?
Den kommer troligen hålla bilen ut!
Katalysatorer går långt, den förra har hållit i 13 år,,original eller pirat kan nog kvitta....
Om vi säger att den har lite lägre kvalitet, går det ändå 4 st på en original......
Kan man meka lite, går det även utmärkt med en universalkat får 700-900 på biltema.
Jag skulle aldrig i livet köpa originaldelar till avgassystem till en bil äldre än säg 8 år.....
Originalkvalitet kan man behöva på delar som kan påverka bilens funktion eller livslängd.
Ibland går dom tom att svetsa, är det en spricka i ytterhöljet, och det sitter en lambdasond efter sprickan, blir avgasvärdena efter kat för magra, och före kat för feta, och motorlampan tänds.
Min är sån på volvon, dock läcker den bara när kat är kall, och då tas inte hänsyn till avgasvärden, så lampan tänds inte, än.....
Du får nog räkna med 1500:- för katen på Biltema och ungefär samma pris på Skruvat där du antagligen kan få den anpassad direkt till din bilmodell.
T. ex. https://www.skruvat.se/Katalysator-direktanpassad-C150.aspx
Att byta den är ju ganska enkelt om du inte är rädd för att skita ner dig. Men hör annars med en liten allbilsverkstad i närheten.
Fordverkstan har naturligtvis ingen större lust att montera annat än original, men jag måste säga att det var ett hyfsat pris för monteringen.
Ok, då är det känsligt, eller som min volvo, så speciellt konstruerat att det blir för mycket byggnation.....
Till den kostar original 11200, så det blir svetsen.....
Biltema har bara 2 st universal, 699 eller 899:- upptagna till mondeo, och då är nog den på skruvat för 2000 vettig, anpassad till bilen.
Fords pris för byte är ju lågt, det tyder på att det är enkelt.
Tänk dock på att monteeingsdetaljer tillkommer, fordverkstan har nog räknat in monteringssats, skruvar, fjädrar, packning osv.
Kanske kan testa den på skruvat då. Men hur är det med katalysatorn, består den av nåt mer?
Ofta rekommenderas inte universalkattar på bilar från 2002 i och med att dom kan rena "Fel" så lampan inte slocknar i alla fall.
Vissa bilar verkar ha problem, jag har bytt bägge kattarna på en Golf 5 med 12000 mil på mätaren.
Enda av mina bilar jag behövt byta katt på hade gått 48.000 mil då.
Jag har också klarat mig själv......
Nä inget mer.
Ofta sitter en eller bägge lambdasonderna iskruvade i katten, då tar man och flyttar dom till den nya, sitter som tändstift ,typ...
Och som sagt, monteringssats, brukar vara tre skruvar, fjädrar och packningsring framtill och en klammer baktill, vet inte exakt på mondeo.
Ofta ser man detta på ad-centers hemsida, dom brukar ha bild på grejorna......
Annars är det som att byta en ljuddämpare.....
På vissa bilar släcks lampan direkt, på vissa när man kört en stund, på andra efter att strömmen varit bruten, på några måste man släcka felkoden....
Så bli inte ledsen om lampan lyser direkt vid start.....
Borde kanske byta den snart pga högre bensinförbrukning. Annars tror jag att jag byter ut den i vår.
Sommardäck! Har hittat däck hos en handlare i Umeå. tror det var continental (minns inte exakta namnet) för 1182 kr/däck. Känns dyrt men har hittat billigare däck på nätet men det känns bökigt. är lite villrådig nu så lite "råd" kanske?
@GurraGX: Var det priset monterat och klart? Man behöver ju inte alltid köpa "bästa" sortens däck, det får man väga av med hur mycket du kör kontra hur länge du räknar med att hålla bilen rullande. Minns att jag köpte Barum-däck (Continental på budget) hos HB Däck på Ersboda för några år sedan. Kanske de säljer liknande däck än idag? Alltså ett steg ner i prisklass under premiumdäcken..
Däck med mina dimensioner kosta 1182, 1080, ca 750.
Jag kör 1500 mil per år och kommer säkert ha bilen minst 5-6 år om inget extremt händer. I priset ingick inte montering tror jag. jag köpte vinterdäck för 6888 å då ingick montering.
Montering brukar ingå i priset hos handlare, på nätet inte.....
Däckonline har ju kontrakterade verkstäder, där du kan köpa till monteringen vid köpet för 150 kronor styck....
Annars brukar däckhandlarna ta bra betalt för att montera nätköpta däck, om dom ens vill.....
(Med all rätt, tycker jag, dom vill ju inte montera till lågpriskonkurrenter om det inte blir en bra slant)
Sen kan det bli problem med reklamationer, handlarna kollar varje siffra på däcken för att se om dom är för rätt marknad, stämmer det inte får man reklamera via näthandlaren, och det kan vara struligt.....
Har sett däck för asien köpta på nätet, behöver inte vara fel på dom, men dom är ju inte till för vårt klimat, och reklamera blir jobbigt, svenska goodyear lär inte ta i dom med tång......
Torkarmotor bak har gått sönder. Har avläst både originalnumret och tillverkarkod på delen. Den informationen borde väl räcka för att hitta rätt beg. del oavsett om inte årsmodellen stämmer?
Det tror jag, de flesta skrotar brukar ha koll på vilka delar som passar, artikelnumret behöver inte alltid vara exakt samma, ändringar förekommer, men numren är bra att ha.
Misstänker att den passar från 01-09, modellens hela liv....
Nytt problem... Några tips?
Det är ingen värme i bilen då det bara blåser kallt. Speciellt om man kör kortare sträckor men även om jag kanske kör 3 mil. Några gånger då jag kört långt så har det blivit varmt men annars så funkar det inte. Det kan hända att ibland så kommer det lite värme om man kör på låg fläkt men så fort man ökar "försvinner" varmluften.
Har hittat den här sidan: http://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=Heater_-_cold_output_or_lack_of_heat
Men vet inte om det är problemet. har varit för kallt för att testa.
Vanligaste felet är väl att kylvätskan inte blir varm pga att termostaten är konstant fullt öppen.
Har man temp mätare på instrumentpanelen så ser man att den aldrig kommer stabilt till mitten, förblir i botten för det mesta.
Så byte termostat kanske kan vara lösningen.
Till saken hör att jag har kollat mätaren å den kommer upp i arbetstemperatur. Sen har jag kollat den där dolda menyn som säger att motorn var typ 90 lr nåt sånt. iofs låter det som om den kokar men vete fan.
konstigt att det fungerar ibland om man kört långt men annars inte
Det finns väl nån form av reglage för värmen till bilen ? Om temp-mätaren ser OK ut så verkar det snarare som att det är relaterat till värmeelementet och/eller dess styrning av temperatur eller luftströmmarna.
Den sidan du har hittat gäller nog inte i ditt fall, värmeelementet är fullflödestyp, så värmen skulle komma snabbt även om spjället till värmeflödet fastnat, och det skulle vara samma värme alltid, eller aldrig...
Det kan vara en cirkulationsstörning även om tempmätaren visar rätt, speciellt på vintern.
Kan vara en luftficka om du har en liten läcka, kan vara otätt lock till expansionskärlet, igensatt värmepaket osv.
Be en mindre verkstad provtrycka, borde inte kosta en förmögenhet.
Vad otur hoppades att det var enkelt fixat.
Vet inte om det säger nåt men isen/frosten på motorhuven tinas bort så varm borde väl bilen vara?
hur fungerar den där provtryckningen?
Visar temp-mätaren rätt temperatur och tar det ungefär samma tid att uppnå denna nu som när allt fungerade ?
ja det skulle jag nog säga. i samma veva som det här hände slutat min motorvärmare att fungera. Troligtvis hänger inte de sakerna ihop.
Motorn blir ju varm oavsett om vattnet blir varmt eller ej.
Mororvärmaren beror ju på, menar du att vattnet inte blir varmt av den, kan det ju mycket väl vara cirkulationsstörning, en liten läcka nånstans som bildar en luftficka, det behöver inte synas i expansionskärlet direkt, men provtryckningen ger besked.
Man sätter då en pump på kylar resp expansionskärlslocket och sätter tryck i kylsystemet, sjunker trycket är det otätt, och med motorn avstängd kan man kanske se en liten läcka....
Fast temperaturmätaren brukar ju vara kopplad till kylvattnet så det finns väl en stor sannolikhet att vattentemperaturen i motorn är den rätta... Finns det luftfickor eller annat så brukar väl inte temperaturmätaren visa stabila värden antar jag - även om det säkert finns undantag.
Det finns undantag, man kan ju misstänka att värmepaketet svettas, och det brukar finnas en bypass för att värmepaketet ska få jämn värme oberoende av termostaten.
Så det kan vara liten läcka alternativt stopp i elementet utan att resten av systemet berörs mycket förrän det blir för lite vatten i resten av systemet.
Man kan ju själv lufta systemet, blir det bättre är det ju nåt sånt, och håller det bara ett tag får man leta upp läckan.....
har inte tänkt på att det kan vara nåt annat som gör att motorvärmarelementet inte värmer upp motorn. Har inte resistansmätt blockvärmaren.
Jag hoppas att inte det är värmepaketet som måste bytas för det verkar vara krångligt att byta = kostar mycket.
önskar jag kunde testa mer själv å fixa än att behöva lämna in den :(
Värmepaket är ofta lite mekigt att byta.
Vet inte på mondeo....
Men måla inte fan på väggen, börja med att känna på slangarna till värmepaketet, bägge skall vara varma när motorn är varm, alltså efter att ha kört en rejäl runda, är dom inte det kan det vara stopp eller luft eller läcka, lufta då först, se om det hjälper, få sen provtryckt, det bör inte vara dyrt på en mindre verkstad.
Är det inte tätt, se till att det blir det.
Är det tätt, försök med kylarrengöring.
Och kolla naturligtvis först spjället till värmen, den du har hittat på länken du började med...
hmm vart hittar jag värmepaketet? :P
I fläkthuset någonstans bakom torpedväggen.....
2 st kylslangar går in i väggen bakom motorn, dom går till värmepaketet.
hmm ser inte alldeles lätt ut att göra själv :(
Nä, oftast är det en del mek att byta värmepaket, lyfta av instrumentbrädan eller akrobatiknummer genom handskfacket är inte ovanligt.....medan det på vissa bilar är busenkelt....
Har inte provat på mondeo, så där kan jag tyvärr inte ge anvisningar...
Men först behöver det ju diagnostiseras ordentligt, innan man byter i onödan menar jag....
Sen kan man alltid, om det svettas, prova med kylartätning, just på det finmaskiga värmepaketet kan det funka, men då måste man rengöra det först.
ska köpa/låna en sån där haynes reparationsbok ifall det står nåt där.
Har du en väldig tur får du lite hjälp av Haynes,men min erfarenhet av det skräpet är att man oftast skruvar fel och för mycket!
Kan du inte nästla dig in på en Fordverkstad och få någon trevlig reparatör att ge dig några tips?
Men innan du gör något annat, gör som ducce skriver, häll på ordentligt med kylarrensning, följ anvisningarna på förpackningen.
Du kan behöva göra det två gånger.
Vad är det för kylarrensning jag ska köpa?
¨
Jag kollade själv nu i expansionskärlet och där är nästan ingen vätska som syns. Jag hade kört lite under en mil innan. Det verkar inte nå bra. kan det vara felet månne?
Då har du troligen en läcka, det kan räcka med otätt expansions eller kylarlock.
När nivån sjunkit för mycket dras luft in i systemet, och en luftficka fastnar lätt i värmepaketet.
Den märks först bara på värmen, eftersom det alltid finns en bypass mellan motorn och värmen......
Så fyll upp och lufta systemet, leta läcka...
Hittar du ingen, kör och se om det håller tätt, gamla bilar kan dra lite vatten utan att det är nån ko på isen, du har kanske inte haft koll på nivån så ofta?
Det kollar man varje gång man öppnar huven, och det gör du väl när du tankar, en seriös bilägare kollar ju oljan nån gång i veckan, eller?
Håller det då inte tätt, låt en verkstad provtrycka, så hittar dom läckan.....
Jag kanske inte kolla kolla på rätt ställe men som jag kunde se det så fanns bara expansionskärlet. hittade inte vart locket till kylaren satt, kan det var så att det inte finns?
Såg att fläkten inte gick när hade motorn igång å kollade på i motorrummet, vad betyder det?
får fasen inte igen huven heller. så nu glappar det...
Det här köper du på t.ex. Biltema http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/36-1829_man.pdf
Lock på kylaren finns nog inte, det räcker med det på expansionskärlet.
Innan du gör något annat bör du rensa kylsystemet. Tappa ur genom att lossa en slang så långt ner som möjligt, tappa i en balja och häll över i en dunk, glykolen är giftig och måste lämnas till en avfallsstation. Ha locket avtaget och starta motorn 10 sekunder.
Montera slangen och fyll upp med kylarrensning och vatten, om det är minusgrader måste du fylla lite glykol också. Det här kan du behöva upprepa om det är mycket gegga när du tappar ur.
Sedan är det bara att fylla med ny glykol och vatten tills ca en fjärdedel av expansionskärlets volym återstår. Starta motorn och kör den varm, sedan kan du behöva fylla på lite mer kylarvätska.
Att fläkten inte gick beror säkert på att motorvärmen inte var tillräckligt hög.
antar att det är behövligt att gå tillväga sådär men kändes himla omständigt. hade varit bäst om man bara kunna fylla på med mer vätska :P
Men tack för tipset iaf :)
Medan du kör runt renset i systemet letar du läckor....
Och sen tömmer du ut det, och gör om proceduren med nytt vatten och 50%glykol,
Luftar noga, sen funkar det kanske....
Det finns inga genvägar, tyvärr....
Nä det verkar så... men den här videon såg det "enkelt" ut.
https://www.youtube.com/watch?v=g8YZF5cW7-A
funkar det?
Precis så, det är samma princip på alla bilar.
Svårare är det faktiskt inte, slabbigt, men ett enkelt jobb, och timlönen på egenarbete är hög, säg att verkstan tar en tusing för jobbet, och du som amatör tar 5 timmar för att göra det, 200 spänn i timmen, skattefritt.......
Här var det ju enklare eftersom det fanns en avtappningsplugg. Det är inte alltid det gör det och det är då man får lossa slangen som jag skrev i #44.
Jag ska nog testa att byta. iaf se hur det ser ut om det är lätt å komma åt. Har ingen åtkomst till vatten så att jag kan spola ur slangarna. Men det kanske fungerar att göra som han i videon att hälla i vatten. Men måste det vara destillerat?
Men måste man kasta hela behållaren med gammal kylarvätska eller kan man hälla bort det nånstans på åtevinningen?
Du behöver inte ha destillerat vatten, det går bra med vatten ur kranen.
Du måste lämna hela behållaren till en återvinningsstation, det behandlas som farligt avfall!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.