Hej vänner!
Eftersom det är allt fler av oss som kör elbil, tänkte jag att vi kan ha en tråd om laddningslösningar, både hemma, destination och snabbladdning för att lära av varandra?
Kom igen med era tankar, hur löser DU din vardag som el-bilist?
Hej vänner!
Eftersom det är allt fler av oss som kör elbil, tänkte jag att vi kan ha en tråd om laddningslösningar, både hemma, destination och snabbladdning för att lära av varandra?
Kom igen med era tankar, hur löser DU din vardag som el-bilist?
Kommentarer
Laddar hemma med en DEFA eRange IQ. Dynamiskt lastbalanserad.
Pluggar in och laddar då jag har behov och funderar inte mer över det.
Enkelt och okomplicerat, det bara fungerar.
Uppe vid vinternöje laddar jag bilen AC 11kW, fungerar smärtfritt och fyller upp 16 mil för knappt 90kr.
Snabbladdning har jag inte ägnat mig åt ännu, men får väl pröva så det fungerar som det skall. Fick med ett års Ionity abonnemang, 3,1kr/kWh. Så det måste jag prova.
På jobbet blir det nödladdaren 6A i ett par dygn. Än så länge är strömmen gratis.
Eftersom jag tog upp frågan så får jag ju börja ;-)
Har ju kört elbil sedan juni 2020, fick direkt laddning hemma i garaget via föreningen, som installerade 10 platser och förberedde systemet för 25.
Från början så kostade det 1,80/KWh men sedan i höstas så kostar det 2,50/KWh. Systemet driftas via InCharge. Det fungerar bra, systemet är lastbalanserat och jag ser att det ligger lägre på kvällen medan snabbare på natten.
Ute på stan så har jag inte rest jättemycket eftersom det varit pandemi mest hela tiden, men det har blivit en del resor upp till Härjedalen och Jämtland under somrarna och nu med ID.4 så blir det även en resa under vintern, då den klarar av det bättre än vad Golfen gjorde.
Har hittat några favoritladdare på mina resor, inga hemligheter egentligen men Kårböle är en (Ligger i Hälsingland), lite pittoreskt med ett enkelt fik/restaurang men det är gratis el, 50KW, tack vare Ljusdals energi.
Det är mycket snack om priser på snabbladdning, där Ionity är dyrast utan avtal, med 8,70/KWh, men med olika rabatter. Jag har inte startat något abb ännu, eftersom jag kör så pass lite, men kommer göra det framåt, antingen Go som just nu är gratis, men ger 6,29kr/KWh eller plus som ger 3,40kr/KWh men då kostar 115kr/månad.
Övriga supersnabbladdare kostar mellan 5-6,25 vad jag kan hitta.
Med en förbrukning på ca 2,0 så kostar mina mil från 5kr/mil vid bara laddning hemma till 17,40/mil om jag laddar på Ionity utan avtal, vilket jag inte kommer göra om det inte är kris… men 12,60kr/mil på Ionity med avtal blir ju ändå billigare än om jag haft motsvarande bil på diesel, typ en XC60 som jag gissar drar runt 0,7? Det skulle ju i så fall bli typ 14,50kr/mil.
Så ser jag på det, men visst, sen kan man jaga gratis om man vill, både på köpcentrum, Lidl eller andra men det orkar jag inte för att spara en hundring då och då…
Guran, bra deal på Ionity från Hyundai måste jag säga!
Kul om vi kan hålla tråden ordentligt nu... ;-)
För egen del laddar jag mestadels hemma vid. Min brf investerade i laddstolpar redan 2017 - jag fick min nuvarande elbil levererad i februari 2018 så sedan dess laddar jag via Garo LS4-stolpen med 16A/3,7 kW. Fungerar utmärkt, och med ett "litet" batteri fyller jag det alltid under 8 timmar. Smidigt!
Jag reflekterade lite över drivmedelskostnaden pga. det "dyra" elpriset i december, men faktum är att milkostnaden landar ändå inte på mer än 5 kr/mil. Betalat 590 kr på elräkningen för att köra 133 mil (beräknat på 2,5 kr/kWh inkl. energiskatt och moms).
Över helåret 2021
- körde jag 2380 mil,
- laddade 3,84 MWh,
- var genomsnittsförbrukningen 1,60 kWh/mil,
- var milkostnaden för elen 3,1 kr.
Är även nöjd med gamla Ioniq:ens möjlighet till snabbladdning upp till 70 kW. Så här efter snart 4 år på vägarna, har jag bara köat vid ett enda tillfälle faktiskt. Kan man undvika värsta högtrafiken så hittar man lediga snabbladdare utan problem.
Efter fyra år han man även dragit på sig en del laddbrickor och appar, mest använda är:
- InCharge (Vattenfall)
- e.on (funkar även med Virta och OKQ8 = samma system)
- Mer Sweden
- Recharge (använder Fortums bricka)
Några mindre använda är:
- Park+Charge
- Eways
- Maingau (för Ionity, betalar 75 eurocent per kWh utan avtal och på faktura, när nöden så kräver)
- Easyparks app (funkar med InCharge, Recharge, e.on, Eways m fl, väldigt smidigt om man inte har kort/tagg)
Grosser, jag kör med brickor/kort på de flesta jag använder också
- InCharge mest, eftersom jag också har den för hemmaladdning
- E.on har jag använt en del i Gävle och Tönnebro när jag stannat där
- Fortum F&C/Recharge har jag använt en del, i Västerås, Falun och Hedemora, kanske någon mer?
- Bee/Mer har jag inte heller använt så ofta, Söderhamn, Rättvik och Nopikoski
- Eways blev ny för mig i somras när jag var i Härjedalen, använt den i Sveg, Hede, Ljungdalen och Åsarna
Sedan har jag några appar som jag inte använt för laddning, men har testat med ChargeNode i Ramundberget.
Detta kan såklart bli sååååååååå mycket bättre om de bara kan komma överens om roaming!!!!
Trevlig tråd! :)
Kört på el sen mars 2019, då hade jag ett litet fristående bostadsrättshus. Köpte Teslas egna laddbox och satte upp. Ställde ner den till att bara ge 10A 3-fas, det räcker gott och väl för min hemmaladdning. (Känner en del överdriver behovet att monstereffekt hemma.)
Gjorde sen under 2021 en mellanlandning i lägenhet, då var det nybyggt garage under huset med Garo-laddare på alla 92 platser. Så helt klart i framkant när de tänkte till och byggde, även om de hade satt lite låg effekt. Där betalade man 150 kronor extra per månad för att "aktivera" sin laddbox och 2 kr/kWh så fungerade bra tycker jag.
Däremot kände jag mig som en fånge i lägenhet så flyttade nu för en månad sen till hus igen och här i 100-åriga kåken har jag satt upp min Teslaladdare igen som låg och samlade damm under lägenhetstiden och återigen kör jag 10A 3-fas.
När jag är ute och far så blir det av naturliga skäl mestadels Teslas Superchargers, än så länge har de täckt alla delar jag kört i av Sverige samt Danmark och Tyskland. De tar idag mellan 3.50 och 4.50 kr/kWh tror jag beroende på vilken station.
Aldrig behövt köa.
Annars utöver det har jag laddat på lite olika hotell och allmänna parkeringar med, ganska ofta man hittar laddare där laddningen ingår i parkeringsavgiften med.
Min uppfattning är att fler och fler hotell erbjuder elbilsladdning med, däremot skiftar det enormt i vad för sorts laddning det rör sig om.....vart med om allt från ett vanligt 1-fas uttag från 60-talet som är halvt täckt av damm och smuts till påkostade 3-fasladdare med inbyggd sladd.
Jag vore som ett första steg nöjd med att man likt i Norge kan registrera en enda laddbricka (Elbilsforeningens) hos sin laddoperatör och därmed nyttja samma tagg hos alla - trots olika konton.
På sikt blir nog roaming med en liten merkostnad standard, men det är tydligt att marknaden fortfarande håller på att formera sig med nya och traditionella aktörer som växlar upp investeringarna i laddare.
Det jag kan tipsa er om som inte kör Tesla är ju att en del av Teslas destinationschargers är öppna även för andra bilmärken. Har de en röd Teslaskylt är de låsta enbart för Tesla men har de en svart skylt är de upplåsta även för andra märken. T.ex. på underbara Toftastrand i Växjö finns det två av varje.
Tack för bra input, jag samlar fakta inför inköp elbil !
Vi har som sagt en VW ID3 som köptes i september-21 som frun dagspendlar med strax över 37 mil per dag. Bilen fungerar helt problemfritt, har passerat 2800 mil.
Laddar gör vi hemma med en köpt laddstation från Jämtkraft som laddar 22 kWh. Fullt batteri görs på ca 3,5 timmar, batteriet är på 58 kWh och laddas alltid fullt trots att VW rekommendationer 80% laddnivå.
Ibland laddar hon på Bee fd Mer som har hyggligt många stationer med vettiga priser, ca 5 kr / kWh. Andra elbolag tar upp till 8 - 9 kr per kWh. Horribelt!
OKQ8 säljer också el till mycket bra priser med snabbladdare på uppemot 150 kWh. Bee har, vad jag vet, 50 kWh som bäst.
ID3an har dragit strax under 2 kWh el i snitt per mil under dessa 2800 mil som hittills är avverkade.
Swenssons, hur lyckas du ladda fullt på 3,5 timmar?
ID.3 klarar ju Max 11KW på dc-laddning, men det är klart, har ni 20-25% kvar så verkar det ju rimligt.
Sedan är det bee som blivit MER ;-)
Mer (läs: Statkraft) är på gång med en satsning i Sverige med utbyggnad av HPC-laddstationer (>150 kW) med.
En laddbox är inte en laddare, det är ett glorifierat vägguttag. Att en laddbox är dimensionerad för att "släppa igenom" 22 kW (3x32A) är något helt annat än att bilen laddas med den effekten. Det är som regel bilens ombordladdare som avgör vilken max laddeffekt det blir.
För att kunna ladda hemma med 22 kW behövs en Audi e-tron med tillval, Renault Zoe/Kangoo eller en gammal Tesla och minst 35A huvudsäkringar.
Gross, även 11KW är ofta ganska hög laddeffekt för hemmaladdning och kräver full mutter 3x16A vilket kan vara precis det många har till sitt hus, om man inte har elvärme eller annat som drar väldigt mycket ström.
Har för mig att våra boxar är 3x10A lastbalanserat så jag brukar få 5-6KW när jag kollat.
Precis Robban, det är ändå fördel att hålla nere laddeffekten något.
Nu kanske någon vill/kan rätta mig, men min erfarenhet är att laddförlusterna uppgår till 5-7% av uppmätt energi vid AC-laddning. Detta brukar jag räkna in i min förbrukningssiffra. Hur gör ni andra elbilister?
Gross, jag räknar inte förlusterna så jag vet inte, men vet att min laddning i december var lite mer än vad jag upplevt att bilen dragit.
Jag laddar, kör och ser glad ut och är inte så anal med mina siffror. ;)
Många plus på den Henrik. Jag pluggar i sladden och laddar när det behövs.
Samma som med ICE bilarna tidigare, fyllde tanken när det behövdes och bekymrade mig inte mer över det.
Lite konstigt med elbilar att det skall mätas och optimeras och laddas då strömmen är några öre billigare.
Jag gillar att det fungerar och är nöjd med det och att jag slipper tanka för 22kr/l. Ett litet kryss i en lista av tillbehör kostar mer än ett års drivmedel till en elbil.
Ja rätt Guran, många glömmer att inköpspriset är den faktor som påverkar värdeminskningens storlek mest.
Driftkostaden per mil är bara en liten del i totala bilkostnaden
Elbilar kommer rasa i värde, de är för dyra nu.
Kinabilarna kommer nu..,
Nja, det tror jag inte. De billigare Kinabilar är just det, billigare Kinabilar.
Bra Kinabilar är lika dyra som övriga elbilar.
Jag har kört alla MG's elbilar, har du? Imponerande sett till priset.
Men priset på en Marvel R Performance är väl ungefär i samma storlek och prestanda som den Sydkorean jag köpte. Inte är den så mycket billigare heller, men har en 4wd som inte fungerar då man backar.
Och nej jag har inte provkört då det inte funnits nån handlare i närområdet.
Guran - du som äger en Ioniq. Vad är servicekostnaden t o m säg 6000 mil (alltså inkl 6000-mila servicen) ?
Inte en aning 😃
Jag har inte ens frågat.
Har bara fått förklarat att det inte är dyrt och dumt att köpa ett serviceavtal.
Sen så har jag några procents familjerabatt på service :)
Men erfarenheten av I20 säger att den är human.
Varierar troligen vart i landet man bor.
Återkommer med exakt kostnad till jul. Jag har passerat 200 mil i dag.
Vad är det för service på en elbil?
Har nämligen hört av en säljare till ett annat märke att servicen till Ioniq 5 skulle vara dyr. men som sagt - det var en som representerade ett annat märke så sanningshalten behöver inte vara så hög.
Det har florerat ett rykte om att det skall vara dyra service kostnader.
Det var i tidningen Elbil som man angett ohemult dyra priser och felaktigt serviceintervall.
1 år 3000 mil är en intervallet
Omkring 1500kr har jag för mig sonen har nämnt. Men återstår att se vad det blir.
Ok - så kan det vara.
Varför kan Tesla slopa service helt?
Läs här vad som rekommenderas.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Har läst, och det var mesta kunde man göra själv, t.ex byta kupéfilter och skifta däcken. Testa bromsvätskan är det enda man måste lämna till service för, och då vartannat år. Frågan kvarstår, varför måste andra elbilar in på service varje (?) år? Känns som att elbilsägare utom Tesla är lurade...
Det finns ju mycket på en elbil som är lika en fossilbil och med erfarenhet av många bilägares absoluta avsaknad av kännedom om sina fordon numera är det nog väl att de kallas till service efter viss körsträcka.
Men givetvis ska det vara frivilligt, man måste ju kunna få serva själv, men även på den servicen borde det finnas krav att den dokumenteras varaktigt.
Då är det väl bara trafiksäkerhetsrelaterade detaljer som ska kollas, typ bromsar, styrning, lyse, rost etc. Allt detta sker ju på bilbesiktningen varje år, och till en bråkdel av priset för s.k service på märkesverkstan.. Nä, det känns som om elbilsägare sitter kvar i gammalt tänkande hur bilen ska skötas...
Det är väl inte elbilsägaren som sitter kvar i gamla mönster.
Och inte tar Bilprovningen, som förövrigt sker först efter tre år, och orlovssedel isär bromsarna och smörjer oken så att som inte skall kärva fast.
Jag ser servicekostnaden som en försäkringspremie för att bilens femåriga nybilsgaranti skall gälla.
Finns oavsett ingen som tvingar dig att serva en ny bil, det är däremot en fördel att ha gjort det om du ämnar åberopa nybilsgarantin.
Och jag undrar hur det blir på en Tesla om du skall åberopa garantin och verkstaden hävdar att du har eftersatt det rekommenderade underhållet. Även om det står att garantin gäller oavsett om du servar bilen eller inte.
Vad som ingår i elbilsservice är tydligen ointressant för ägaren. Eller också vill man inte veta... Men att betala kanske 2000 kr varje år för service typ gå runt och sparka på däcken, är OK bara garantin fortsätter att gälla. Gällande Gurans funderingar om Teslas kundpolicy vid garantiärenden, så vore det värt att höra direkt från Teslaägare vilka erfarenheter de har av detta.
Nej då inte alls ointressant
Är du nyfiken kan du söka upp service schemat till Ioniq 5.
Där ser du vad som inspekteras, vad som servas och vad som byts och vid vilket intervall.
Men söka upp det får du göra själv.
Då slipper du tro att du får betala 2000kr för att någon utbildad däcksparkare sparkar på dina däck.
Laddning, inte service…
Kom igen gubbar!
Mitt fel, Robban ! Ursäkta att det spårade ur.
Laddade i dag åter skidanläggningen.
Funkar ypperligt med tio EVCore 22kW AC uttag. 8 lediga så ingen trängsel trotts att det är fullbelagt.
Funkar lika bra som jag hoppades på. Tre timmar i backen och bilen har nästan ”full tank” och till råga på allt så slipper jag gå till skidbacken.
Jag tycker det är helt vansinnigt att en elbil med 90% mindre rörliga delar mot fosilaren måste in en gång om år på service.
Rent vansinnigt och bara ett sätt att få in pengar till verkstaden och eftermarknaden och täcka garantiåtaganden.
Jag har servat mina fossila Skoda bilar vart annat år och 3000 mil utan problem.
Att hävda att bromsar ska smörjas en gång om året är ren bullshit och är det så att det behövs så är det dålig konstruktion typ Toyota.
Att bli tvungen att lämna in bilen en gång om året och ta ledigt för det är inte bra och sämst.
Men MSO.
Inte är det 90% mindre rörliga delar på en elbil. Hur tänkte du inte nu.
Enda som är skillnaden är att det inte är en förbränningsmotor som ger drivkraften. Vad servas på motorn? Oljebyte och oljefilter.
Resten av bilen är väl ändå lika dan. Bromsarna behöver helt säkert mer service på en elbil då dom används sällan då elmotorerna står för inbromsningen för att ta tillvara rörelseenergin.
Bromsledningar, bromsvätska, kupeluftfilter Mm är lika.
Hjulupphängningar blir mer påfrestade då bilen är tyngre.
Batteri, värmepump och högvoltsystem behöver så klart kollas, det finns inte på din Skoda.
Så tänk efter en gång till. Det är ganska mycket sofistikerad teknik som troligen behöver lite annan kontroll än att byta olja i en förbränningsmotor i en elbil.
Och du lär inte kunna göra så mycket mer än smörja upp bromsoken och byta bromsvätska själv på en elbil.
Det var inte lång tid som vi återgick till trådens ämne...
mso 1000 - du får starta en ny tråd om servicekostnader på elbilar.
Precis Pi!
Eftersom jag råkade kladda ner Deeds tråd om e-Niro (sorry för det) så flyttar jag diskussionen hit om vilka priser det är på laddning runt om efter vägarna.
Mso sa att det kostade 11kr/KWh på några laddare efter vägen mellan Luleå och Stockholm, men jag kunde inte hitta någon HPC som kostar mer än Ionity’s 8,70.
Det som däremot slog mig är att det inte verkar finnas någon HPC i Umeå, kan det verkligen stämma?
Ny laddare på G efter E4:an i Uppland, cirkleK i Knivsta hatar byggt nu ett tag och idag har den dykt upp i Chargefinder. Såg att de var där och kopplade en dag förra veckan så det är på G.
4xHPC och det ser ut som det är förberett för 2 eller 4 till på ytan, har inte åkt så nära så jag kunnat kolla riktigt.
Dock inga tak, trots att det är på en yta där det skulle kunnat fungera bra!
Jodå, det finns det, men de är inte för alla....;)
Nä, ingen icke-Tesla HPC kring Umeå faktiskt. Borde kanske dyka upp inom inte allt för lång tid.
Henrik, då kan jag ladda där snart då 😉
Du hade rätt om 8,70:- på IONITY vilket nog är dyrast.
Men det är väl utan abonnemang då antar jag.
Det verkar inte vara några problem att ladda snabbt för ca 5:-/kw/h när man kör E4 norrut. 😊
Trevligt med appar som ChargeFinder.
Vilka fler appar finns det som är bra.
Plugshare är en vettig app.
Sen finns webbsidan www.uppladdning.nu, men jag tycker den har tappat nu när Chargefinder finns istället.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.