Vi Bilägares forum

Rigglängd

Rigglängd

Man kan ju bli galen för mindre...
Vi avrundar alla mått till cm nu för enkelhetens skull.
Nuvarande motor är på 42 cm.
Sitter som en smäck på den 42 cm långa riggen.
En Mercury 8 hk tvåtakt.
Dryga 20+ år gammal och börjar behöva få en större renovering (planeras när ny motor finnes).

Nu kikar vi på en fyrtakt, Mercury 9.9.
Angiven längd är 38.

Kort rigg säger några sidor på nätet är 38-42.
Är motorn fysiskt 42 fastän pappret säger 38?
Många säger att längden på motorerna sällan stämmer med verkligheten.

Ingen har svaret!

Uppdaterat: 2018-07-10 06:00

Kommentarer

Låter konstigt och jag har iofs inte haft utombordare på många år men exakta rigglängden blir väl viktigt först på en större motor och vid mer än planande fart.

Back in the days hissade man upp kort riggaren någon eller några cm för att om möjligt få ut sista knopen över 30.

Uppdaterat: 2018-07-10 07:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är den för kort får propellern inte ut full ork då kölen hindrar flödet (och har man otur tappar den kylning också, särskilt om det är som på vår nuvarande där kylintaget sitter på undersidan av antikavitationsplattan) och är den för lång så blir den slingrid och ostabil.

Uppdaterat: 2018-07-10 08:51

Med 8--10 hk på akterspegeln så är det ju knappast tal om en snabb, planande båt så jag har svårt att tro att nån cm skillnad i rigglängden skall ha nån avgörande skillnad.

Uppdaterat: 2018-07-10 08:55

Är det köl på båten så blir det ännu knepigare. Kavitationsplattan ska hellre sitta lite under båtbotten än över, annars får man det klassiska luftproblemet, inte minst om motorn behöver trimmas ut lite. Men på typ en eka så är det nog inte hela världen. Kort rigg brukar vara 38 cm.

Uppdaterat: 2018-07-10 09:16

Jo, kort brukar vara 38, men folk på nätet som mätt på vissa motorer hittar mått som är >38.

Och som sagt, nuvarande är 42, så antingen är det en 38 eller så har man ändrat mått de senaste 20 åren.

Sjukt rörigt det här... Och då har vi inte talat om vikt på motorer =)

Båten är klassad för 15 hk men det är ju tvåtaktare så tror det blir för baktungt, men går vi till 9.9 så blir det bara något tyngre än nuvarande (Mercury verkar vara lättaste fyrtaktarna på marknaden i den mindre (och faktiskt större) klassen).

Uppdaterat: 2018-07-10 09:27

Vikten tror jag inte har någon avgörande betydelse om du inte har självläns eller annat som påverkas. Vissa människor väger ju mer än andra som håller i rorkulten så..Motoreffekten har nog betydelse hur båten klarar farten i sjön snarare.

Senaste plastekan jag hade, en Uttern 4300, satt det en Yamaha 15 på. Med 3 pers ombord så var det gränsfall att den planade. Jag tror banne mig det var lång rigg på den, inte säker dock.

Uppdaterat: 2018-07-10 09:39

Mätte pojkens Suzuki 6hk kort rigg, den är 45cm. Det verkar inte som det finns nån direkt standard, inte som följs iaf.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-10 10:31

Om nu Tohatsu 9,8 och Mercury 9,9 är exakt samma motor är det 48cm från överkant akterspegel till kavitationsplattan på en kort rigg. Har varit å mätt med måttband på min motor

Uppdaterat: 2018-07-10 10:35

Kort rigg har väl i alla fall tidigare varit typiskt 38 cm och lång rigg 51 cm. Men det är ju båtens rigglängd som är avgörande trots allt. Och för långsamgående båtar så känns det onödigt att ha motorn stickandes ner onödigt mycket så ligger rigglängden på max runt 45 cm så skulle jag gissa att en s k kortriggad motor skulle fungera utmärkt.

Uppdaterat: 2018-07-10 11:17
FXX skrev:

Vikten tror jag inte har någon avgörande betydelse om du inte har självläns eller annat som påverkas. Vissa människor väger ju mer än andra som håller i rorkulten så..Motoreffekten har nog betydelse hur båten klarar farten i sjön snarare.

Senaste plastekan jag hade, en Uttern 4300, satt det en Yamaha 15 på. Med 3 pers ombord så var det gränsfall att den planade. Jag tror banne mig det var lång rigg på den, inte säker dock.

Vikten lär nog spela en del roll tyvärr i detta fall. Den går som bäst om jag på dryga 80 med kläder och joks har min syster i fören, cirka 60-65. Och det med nuvarande... Lägger man på ytterligare 20 kilo eller så så långt bak som akterspegeln så blir det nog inte så bra tyvärr. Funderat på att lägga lite bly i fören faktiskt. =)

Uppdaterat: 2018-07-10 11:28
FXX skrev:

Mätte pojkens Suzuki 6hk kort rigg, den är 45cm. Det verkar inte som det finns nån direkt standard, inte som följs iaf.

Den är 381 mm enligt hemsidan...

Som sagt - det är lite, vimsigt det där.

Uppdaterat: 2018-07-10 11:35

Känns som att det ändå är lite bekräftat här nu då - kort rigg är INTE 381 mm i verkligheten utan snarare någonstans i krokarna av 42-45 cm.

Uppdaterat: 2018-07-10 11:36

Lite konstigt om en tillverkare anger exakta 381 mm medan verkligheten är runt 450 mm. Inte så att det föreligger nån diskrepans i hur man skall mäta rigglängden ? Eller att denna motor faktiskt var långriggad ?

Uppdaterat: 2018-07-10 11:59

Långriggade är, öhm, 510 har jag för mig.

Det kan ju vara så enkelt att man för det första går på 15, 20, 25, .. tummar. Och så kanske det skall ses som något minimiimått - att du skall inte ha kortare rigg än 15 tum, eller att det är någon kvarleva från urminnes tider. Finns ju andra sådana mått som inte heller stämmer med verkligheten som hur mycket en hårddisk eller ett USB-minne rymmer, bensininblandningar (E85 med maximalt 85% etanol men kan, och är, mindre udner delar av året) och så vidare.

Uppdaterat: 2018-07-10 12:08

Det kanske är så dumt att kort rigg = 38-51cm. Lång rigg = 51-63,5, Ultra lång 63,5-76,2? Att det som benämner rigglängden är ett minimimått och vidare upp till nästa steg? Gurans var ju riktigt lång för att benämnas kort.

Uppdaterat: 2018-07-10 14:29

Enligt vissa på nätet så är

Kort: 38-42

Lång: 51

e.t.c.

Helt obegripligt det här :-p

Uppdaterat: 2018-07-10 14:38

Jo, 38 resp 51 är de mått jag också vill minnas skall gälla.

Mätte just den enda av motorerna som jag hade tillgänglig vilket är en gammal Johnsson 9,9 hk. Den mätte ungefär 43 cm ifrån antikavitations-plattan till underkanten på motorfästet och det är definitivt en kortriggad motor.

Uppdaterat: 2018-07-10 16:06

Med en så här liten motor spelar det i praktiken ingen roll.

Kör bara.

Men istället för att lägga en klump i fören kan du testa med trimplattor i aktern, de går att fästa på gångjärn och justera med vantstag.

Uppdaterat: 2018-07-10 18:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så här säger Tohatsu om rigglängd.

https://www.tohatsu.com.au/sites/default/files/HOW%20TO%20MEASURE%20SHAFT%20LENGTH.pdf

Uppdaterat: 2018-07-10 19:16

...och akterspegeln är 42 cm och nuvarande motor är 42 cm och nya motorer förefaller vara kring 42-45 cm...

Uppdaterat: 2018-07-11 18:20
Xanthopteryx skrev:

Man kan ju bli galen för mindre...

Vi avrundar alla mått till cm nu för enkelhetens skull.

Nuvarande motor är på 42 cm.

Sitter som en smäck på den 42 cm långa riggen.

En Mercury 8 hk tvåtakt.

Dryga 20+ år gammal och börjar behöva få en större renovering (planeras när ny motor finnes).

Nu kikar vi på en fyrtakt, Mercury 9.9.

Angiven längd är 38.

Kort rigg säger några sidor på nätet är 38-42.

Är motorn fysiskt 42 fastän pappret säger 38?

Många säger att längden på motorerna sällan stämmer med verkligheten.

Ingen har svaret!

Rigglängd är akterspegelns längd, DVS sträckan från motorfäste till båtens mittersta bottenpunkt. kort rigg =381mm, lång rigg 510mm. Sen finns det för stora motorer även xl rigg. Så mät akterspegeln på båten. Är den runt 38cm, ska du ha kort rigg. Är den runt 51cm ska du ha lång.

På motorn är rigglängden från motorfäste (klykan du hänger över akterspegeln), till kavitationsplattan. Som är "vindsurfingbrädan" som går rakt över propellern.

Var kavitationsplattan ska vara, i förhållande till botten på båten varierar. På snabbare båtar, kan man hissa motorn med en propeller med högre stigning. Så kavitationsplattan är flera cm ovanför botten på båten. På en långsam båt, med liten motor. Så gör det absolut ingenting om den är någon cm under botten på båten.

Gäller dock att motorn är "riggad" med pinnen i rätt hål, eller trimmad med "powertrimmet" så kavitationsplattan är helt rak, jämns med bottenlinjen när man kollar. Då en utriggad/trimmad motor åker upp lite, och tvärtom vid inriggad/trimmad.

Uppdaterat: 2018-07-11 18:27
Xanthopteryx skrev:

...och akterspegeln är 42 cm och nuvarande motor är 42 cm och nya motorer förefaller vara kring 42-45 cm...

Lång rigg mindes jag fel på, ska vara 508mm. Klippte ut här: "Fråga: Vad är skillnaden på kort, lång, extralång och ultralång rigg?

Svar: Skillnaden är 5" (12,7cm). Kort rigg skall ha en akterspegelhöjd på 15" (38,1cm),

lång rigg 20" (50,8cm), extralång rigg 25" (63,5cm), ultralång rigg 30" (76,2cm)"

Länk: http://www.lindahlmotor.se/faq.html

Har uppdaterat min förra post så kika även där.

Nej nya motorer är inte 42-45cm. Rigglängderna är ett standard mått, som gällt i över 30 år. Är du säker på att du mätt rätt? kolla min förra post.

Uppdaterat: 2018-07-11 18:31

Förtydligande: Det är ett standardmått för motortillverkare! En båt tillverkare som gör en båt som är avsedd för höga farter +50knop. Har förmodligen redan någon, eller några cm extra på sin akterspegel. motorerna har oftast ett flertal bulthål, ovanför varandra. För att man ska ha möjlighet att bulta motorn i rätt höjd för sin båt.

Små motorer sitter oftast handskruvade upptill, och bultade med 1 bult på var sida nedtill. Medans från ca 20-30hk, är det totalt 4 bult. 2 nere, och två uppe. Men ett flertal bulthål nertill på höjden, för att du vid montering ska kunna sätta motorn i "rätt" höjd för båt, och propeller. Oftast ett vertikalt spår för den övre bulten, på varje sida.

Uppdaterat: 2018-07-11 18:45

Vill bara vara till hjälp, inte raljant eller något. Men jag har varit till sjöss sen barnsben. Även om det var ett tiotal år sedan, jag hade en båt med utombordare. Men framförallt när jag var mellan 18, och 25 år gammal. Så var det mycket "hissande" av motorer, och propellerbyten. För att nå optimala farter, med önskvärd last. Så jag hoppas ändå att jag kan bidra med något?

Uppdaterat: 2018-07-11 18:56
kallandes skrev:

Nej nya motorer är inte 42-45cm. Rigglängderna är ett standard mått, som gällt i över 30 år. Är du säker på att du mätt rätt? kolla min förra post.

Nej du har fel tyvärr. Läs hela tråden en gång till. Inlägg nr. 8 är en bild på min KORTA rigg, den är inte 38 cm! Läs även vad en av världens största tillverkare av motorer skriver. Det kan skilja 2 tum (2x25,4mm) mellan motorerna.

Uppdaterat: 2018-07-11 18:57
FXX skrev:

Nej du har fel tyvärr. Läs hela tråden en gång till. Inlägg nr. 8 är en bild på min KORTA rigg, den är inte 38 cm! Läs även vad en av världens största tillverkare av motorer skriver. Det kan skilja 2 tum (2x25,4mm) mellan motorerna.

Jag såg din post, innan jag skrev mitt första inlägg. Och du kan inte mäta i vinkel, då blir avståndet av förklarliga skäl längre.

Uppdaterat: 2018-07-11 19:02
kallandes skrev:

FXX wrote:

Nej du har fel tyvärr. Läs hela tråden en gång till. Inlägg nr. 8 är en bild på min KORTA rigg, den är inte 38 cm! Läs även vad en av världens största tillverkare av motorer skriver. Det kan skilja 2 tum (2x25,4mm) mellan motorerna.Jag såg din post, innan jag skrev mitt första inlägg. Och du kan inte mäta i vinkel, då blir avståndet av förklarliga skäl längre.

Oj, jag ska mäta igen!

Uppdaterat: 2018-07-11 19:03
kallandes skrev:

Xanthopteryx wrote:...och akterspegeln är 42 cm och nuvarande motor är 42 cm och nya motorer förefaller vara kring 42-45 cm...Lång rigg mindes jag fel på, ska vara 508mm. Klippte ut här: "Fråga: Vad är skillnaden på kort, lång, extralång och ultralång rigg?

Svar: Skillnaden är 5" (12,7cm). Kort rigg skall ha en akterspegelhöjd på 15" (38,1cm),

lång rigg 20" (50,8cm), extralång rigg 25" (63,5cm), ultralång rigg 30" (76,2cm)"

Länk: http://www.lindahlmotor.se/faq.html

Har uppdaterat min förra post så kika även där.

Nej nya motorer är inte 42-45cm. Rigglängderna är ett standard mått, som gällt i över 30 år. Är du säker på att du mätt rätt? kolla min förra post.

Självklart har jag mätt rätt. Du kan få i tiondels millimeter om du vill ha mer noga men 42 cm plus minus en halv cm känns som det duger gott.

För övrigt heter det egentligen "antikavitationsplatta" och "skruv med mutter", inte "kavitationsplatta" och "bult" ;-)

Uppdaterat: 2018-07-11 19:10
FXX skrev:

kallandes wrote:FXX wrote:

Nej du har fel tyvärr. Läs hela tråden en gång till. Inlägg nr. 8 är en bild på min KORTA rigg, den är inte 38 cm! Läs även vad en av världens största tillverkare av motorer skriver. Det kan skilja 2 tum (2x25,4mm) mellan motorerna.Jag såg din post, innan jag skrev mitt första inlägg. Och du kan inte mäta i vinkel, då blir avståndet av förklarliga skäl längre.

Oj, jag ska mäta igen!

Men efter att ha detaljgranskat din bild i in zoomat läge , så lurar nog kameravinkeln ögat lite. Så "fel" vinkeln är nog inte så stor. Som det vid ett första ögonkast ser ut att vara? Så det kan kanske skilja lite ändå? Dock har jag själv aldrig reflekterat över, att det skulle skilja på större motorer. Från 40hk, till 225hk. Som är det jag har varit i kontakt med, för egen del.

Där har det alltid stått de officiella rigglängderna i manualen. Och när man bytt motor på en båt, så har det ente varit någon skillnad. När man bara hängt den obultad, på akterspegeln. Och, när jag var som mest aktiv. Så körde jag nog dom flesta märken: Mercury/Mariner (samma), Yamaha, Suzuki, och Johnson/Evinrude (samma). Dock aldrig Force (gud bevare), eller Tohatsu.

Uppdaterat: 2018-07-11 19:15
Xanthopteryx skrev:

För övrigt heter det egentligen "antikavitationsplatta" och "skruv med mutter", inte "kavitationsplatta" och "bult" ;-)

Oj!! Här försöker man vara till hjälp, och försöka prata så att någon som inte är så insatt förstår!. Och så är du en överlägsen besserwisser =O. Ok, hjälp dig själv. Tänker inte lägga någon vidare energi på dig!!

Uppdaterat: 2018-07-11 19:20

Nu får ni vrida på huvudet:-)

Här kommer 2 nya bilder. Kan sänka mig till 448mm..

På den ena bilden är en förstoring av måttet som bevisbörda från den åtalades sida:-)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-11 19:24

Blev bilderna rättvända? Högst förvirrande isf. Aldrig lyckats med tidigare!

Kan mäta Suzuki DF90-2009 imorgon om det blir båttur och se vad den säger.

Uppdaterat: 2018-07-11 19:27
FXX skrev:

Blev bilderna rättvända? Högst förvirrande isf. Aldrig lyckats med tidigare!

Kan mäta Suzuki DF90-2009 imorgon om det blir båttur och se vad den säger.

Jodå, det blev dom :). Som jag skrev i #30, så har du rätt (skrev att det nog kunde stämma). Kanske bara finns en rigglängd på små motorer?? Nåja, nu får den överlägsna, och ytterst otrevliga trådskaparen kolla det själv!

Uppdaterat: 2018-07-11 19:32
kallandes skrev:

FXX wrote:Blev bilderna rättvända? Högst förvirrande isf. Aldrig lyckats med tidigare!

Kan mäta Suzuki DF90-2009 imorgon om det blir båttur och se vad den säger.Jodå, det blev dom :). Som jag skrev i #30, så har du rätt (skrev att det nog kunde stämma). Kanske bara finns en rigglängd på små motorer?? Nåja, nu får den överlägsna, och ytterst otrevliga trådskaparen kolla det själv!

Nu råkade det ju faktiskt vara som så att du hävdade:

"Nej nya motorer är inte 42-45cm. Rigglängderna är ett standard mått, som gällt i över 30 år."

Om du läst tråden hade du sett att det Visst är så. Annars hade jag ju aldrig behövt skapa den...

Och standarden är uppenbarligen synnerligen flexibel, vilket också framgår av tråden.

Det är tacksamt med hjälp men att hävda att motorerna inte har ett mått som bevisligen mätts upp av flera ger så att säga inte så mycket hjälp...

Uppdaterat: 2018-07-11 19:46
Xanthopteryx skrev:

Nu råkade det ju faktiskt vara som så att du hävdade:

"Nej nya motorer är inte 42-45cm. Rigglängderna är ett standard mått, som gällt i över 30 år."

Om du läst tråden hade du sett att det Visst är så. Annars hade jag ju aldrig behövt skapa den...

Och standarden är uppenbarligen synnerligen flexibel, vilket också framgår av tråden.

Det är tacksamt med hjälp men att hävda att motorerna inte har ett mått som bevisligen mätts upp av flera ger så att säga inte så mycket hjälp...

Nu råkade det vara det här jag citerade

dvs: "För övrigt heter det egentligen "antikavitationsplatta" och "skruv med mutter", inte "kavitationsplatta" och "bult" ;-)"

Som du raljerade över, med överlägsenhet. Förvånad att du inte gnällde över att jag skrev bottenlinjen, istället för lateralplanet också? Jag svarade någon som ville ha hjälp (dig), och gjorde det på enklast möjliga sätt. Att skrävla med att man kan olika fina ord, förnöjer möjligen några skribenters egna tillkortakommanden. Själv vill jag bara göra mig förstådd!! Så jag försökte utrycka mig enklast möjligt, som man gör i folkmun!

Uppdaterat: 2018-07-11 20:10

Notera den lilla smileysen på slutet. Jag gnällde inte men det kändes inte som att du läst tråden alls eftersom du ifrågasatte både mätmetoder och mått. Om det varit så enkelt som att en kort rigg alltid är en kort (381 mm) så skulle det ju inte varit några som helst problem, eller hur? Och när du dessutom säger att du varit på sjön si och så länge kändes det som en antydan till att vi andra inte varit det, vi som dessutom mätt på motorer som finns i verkliga livet.

Men när man läser att kort rigg är 381 och motorn fysiskt är 420, precis som båten, då blir det genast jobbigare. Därav har jag lagt över en vecka på att försöka reda ut så jag inte köper fel motor. Trots allt rätt dyra prylar tyvärr...

All hjälp är såklart välkomnat men det är bra att läsa tråden innan man hävdar att "så långa är inte motorerna så ni har mätt fel".

Uppdaterat: 2018-07-11 20:17

Xanthopteryx, kolla på Aliexpress, där kan du köpa två motorer med olika rigglängd till hälften av priset för en här!

Då kan du prova ut vilken motor som är bäst och kränga den andra eller använda som bojsänke.

Uppdaterat: 2018-07-11 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Xanthopteryx skrev:

Notera den lilla smileysen på slutet. Jag gnällde inte men det kändes inte som att du läst tråden alls eftersom du ifrågasatte både mätmetoder och mått. Om det varit så enkelt som att en kort rigg alltid är en kort (381 mm) så skulle det ju inte varit några som helst problem, eller hur? Och när du dessutom säger att du varit på sjön si och så länge kändes det som en antydan till att vi andra inte varit det, vi som dessutom mätt på motorer som finns i verkliga livet.

Men när man läser att kort rigg är 381 och motorn fysiskt är 420, precis som båten, då blir det genast jobbigare. Därav har jag lagt över en vecka på att försöka reda ut så jag inte köper fel motor. Trots allt rätt dyra prylar tyvärr...

All hjälp är såklart välkomnat men det är bra att läsa tråden innan man hävdar att "så långa är inte motorerna så ni har mätt fel".

Nej, det måste jag erkänna. Jag hade inte läst hela tråden, när jag svarade, så är det! Jag läste första inlägget (ditt), gick till sista inläggen, för att se om det var löst! Vilket jag uppfattade att det inte var. Gick tillbaka, och svarade efter vad jag tyckte att jag kunde bidra med då.

Men jag tar absolut med mig det! Att man (jag, alla) bör läsa hela tråden först. Absolut! Den var ju inte speciellt lång heller, med handen på hjärtat :D.

Och jag hoppas du tar med dig ditt dumma raljerande, och skippa det framöver? Det slår bara tillbaka mot dig själv (Om det inte är en tråd om just, felaktiga utryck då). Det är ju som diskussionen om plåt/stålfälgar? Alla vet vad någon som säger plåtfälgar menar! Många gånger vet den personen också, att dom inte är gjorda av plåt? Tror du inte det?

Jaja, trevlig kväll. Och ev semester :)

Uppdaterat: 2018-07-11 20:37

Vad är det för båt ? Är den icke planande (troligt) så välj en kortriggad motor för det är nog inte så kritiskt med rigglängden och det känns rätt onödigt att ha en rigg som sticker ner långt nedanför kölen. Men enklast är väl att mäta en sån motor som är aktuell - förmodligen har den ḱortriggade ungefär samma rigglängd som din nuvarande. Man behöver liksom inte problematisera allt och speciellt inte sånt där det inte har nån större påverkan.

Så - ta din V90 och ett måttband i fickan och åk till närmaste båtaffär och mät och fråga. Löst !

Uppdaterat: 2018-07-11 20:52

Pi hann före. Tänkte precis föreslå samma sak. Funkar nuvarande längd på motor så är det bara att åka runt och mäta tills du hittar rätt längd. Eller så får du vänta tills båtmässan då du har alla snurror representerade i samma hall.

Uppdaterat: 2018-07-11 21:34

Närmsta båtaffär som har aktuell motor.. tja, den som var närmast, 13 mil bort, såldes. Annars har kanske någon en i lager sisodär 30-40 mil bort. Lite långt...

Uppdaterat: 2018-07-11 22:02

Men om du ställer din fråga för en specifik motor på ett båtforum? Maringuiden, hamnen.se, fiskesnack m.fl. Måste väl finnas nån stackare med samma modell som du ska köpa?

Eller så ber du snällt så kanske nån "kamrat" här på forumet har vägarna förbi en båtaffär. Vilken snurra gäller det?

Uppdaterat: 2018-07-11 22:10

Du kanske inte måste mäta på exakt den motor du funderat på utan på andra märken i samma klass och se hur trenden är. Sen åter - är det en långsamgående båt så förstår jag inte riktigt denna diskussion. Dessutom måste man fråga sig var du bor om du har typ 30--40 mil til närmaste båtaffär. Så långt har jag aldrig haft fast jag bott i Norrlands inland.

Annars kan du väl ringa till nån affär med den aktuella motorn och be dom mäta... Det finns alltid enkla lösningar - bara man vill...

Gör så här: Ring Per - 021-50079 - på den marina där jag har min båt - http://www.tido-lindomarin.se/Kontakt.html. Ett mycket seriöst företag och dom säljer bl a Merc. Be honom mäta rigglängden på den aktuella motorn och sen kan du väl ta en prisdiskussion med honom också. Jag var där idag men tänkte inte på att kolla om dom hade "din" motor i lager men ring honom - han hjälper säkert till och dom har erfarenheter av Merc sen en massa år tillbaka.

Uppdaterat: 2018-07-11 23:25

Jag har inte 30-40 mil till närmsta, men den är slutsåld typ överallt så det är beställningsvara. Att de haft kampanj på den kan ha varit bidragande orsak... Jag fick fatt i en som jag förklarade det för och han påstod att han mätte men samtidigt lät han rätt grinig så vete fåglarna om han sade så bara för att bli av med mig. :-p

En annan lät ännu grinigare, och de hade inte motorn inne för den delen, men där var ett ställe jag definitivt inte tänker handla från någonsin. Riktig surpuppa som mest mumlade i luren. Jag grävde till och med fram numret till importören (och möttes första gången av en till serviceminded människa som "Jaså, är du privatperson? Det här är bara för återförsäljare. Ring dit, de skall ju veta.". Jo ja tackar ja, INGEN av alla jag ringt har en aning om att det kan skilja. Hittade så en ytterligare på serviceavdelningen, som var ute och åkte med bilen. Men där kom vi fram till att, de inte vet, och att deras lager ligger i Belgien.

Lindö var ett bra tips tack. Vi har funderat på att chansa nu för ni alla här som mätt visar ju med all tydlighet att det faktiskt ÄR längre än vad papprena visar. Sannolikheten för att det skall stämma blir ju bra då.

Största farhågan är att akterspegel ÄR exakt 420 cm (lite skum köl också så egentligen sticker ju kölen ner längre, fast inte precis i aktern) vilket skulle innebära att en 380-motor har sin antikavitationsplatta ovanför, och på nuvarande motor sitter kylvattenintaget på plattan, och den vill man ju inte skall dra luft i onödan så att säga. Så är motorn cirkus 420 är det ju frid och fröjd.

Uppdaterat: 2018-07-12 07:07

Om du läser vad jag skrev i #9 så är det 48 cm på minTohatsu 9,8

Hämtat direkt från Wikipedia

”In the U.S. Mercury outboards, from 30 hp and below are rebadged Tohatsu's.” Mercury utenbordsmotorer på 30 hk og mindre er produsert av Tohatsu, og I USA går Tohatsu utenbordsmotorene under navnet Nissan Marine.”

Så med största sannolikhet är rigglängden 48cm

Uppdaterat: 2018-07-12 09:03

Alltså, det där är så märkligt vad de håller på med vad gäller märkningar.

Har du också integrerad växel i rorkulten?

Uppdaterat: 2018-07-12 09:07
Xanthopteryx skrev:

Alltså, det där är så märkligt vad de håller på med vad gäller märkningar.

Har du också integrerad växel i rorkulten?

Nej, men i övrigt verkar motorerna vara helt identiska. Å något skall väl dom 4000kr extra för en Mercury ge i skillnad

Uppdaterat: 2018-07-12 10:02

Just det, glömde jag - en askeladden 14-2210

Sjukt sjövärdig båt och en perfekt arbetshäst för allehanda uppgifter.

Uppdaterat: 2018-07-12 10:05

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för båt som motorn skall sitta på (om jag inte missat det inlägget) och som jag sagt åtskilliga gånger så är rigglängden inte speciellt kritisk på en långsamgående båt. Och med 8--10 hk pǻ akterspegeln så torde det knappast vara tal om en planande båt.

Ring Tidö-Lindö och kolla om dom har nån motor i lager som dom kan mäta - om det nu är så viktigt. Du lär knappast få det slutliga svaret i denna tråd.

Tohatsu 9,8 - http://tohatsu.se/catalog/product/view/id/255365/s/mfs-9-8-s/category/98/

Mercury 9,9 kan du hitta här för jämförelse - https://www.mercurymarine.com/sv/se/engines/outboard/fourstroke/25-25-hp/

Kan vara samma grundmotor men det kan absolut skilja i detaljer.

Uppdaterat: 2018-07-12 10:07

Gissar på ett s k halvplanande skrov med markerad köl - för att också vara bra att ro. Bör rimligen inte vara speciellt snabb med 8--.10 hk och mera än en person ombord. Båten är ju specad för kort rigg så då är det väl bara att köra med en sån.

Uppdaterat: 2018-07-12 10:18