Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Kanske det pi.
Verkar ju som om inte bara jag har reseminnen och tips att fylla en sån tråd med.
Eftersom jag inte gärna åker på solsemester, och gillar att resa, för mig är själva resan målet, blir det på hoj eller i bil.......
Har samlat på mig en del vana att köra utomlands, men nya tips är alltid välkomna.
En ny tråd blir väl bäst, fixar när jag blir påtvingad rast igen uppåt dan......

Uppdaterat: 2016-07-08 10:10

Mja, är tveksam att dela på dem, då denna tråd är mest för folk som kör MC, men det hindrar ju inte att man utbyter reseberättelser, tips om mål och vägar. Ofta är de kopplade till vackra vägar och intressanta händelser.
Dessa funkar ju utmärkt även för dem som åker på 4 hjul i varierande format vilket uppskattande kommentarer visar. :-)

Uppdaterat: 2016-07-08 10:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På tal om Bodensee så korsade vi denna vid Meersburgs - Konstanz, tog ett bad på den sidan och körde vidare mot Innsbruck.
Det var varmt som tusan, en i gänget körde i shorts, hon hade "polkagrissolbränna". Höger sidor på låren var röda, vänster sidor vita, snyggt... :-)
Man tänker ju inte på att solen tar lika bra när man kör.

Vi kom sen fram till Arlbergtunneln, den är 14 km lång, och jag var stelfrusen när jag kom ut på andra sidan.. BRRR!!!
Är ju ingen värme alls mitt inne i berget, bara några plusgrader, och köra med öppen jacka var inte smart. Finns egentligen ingenstans att stanna heller så det bara bara att bita ihop tills man kom ut.

Uppdaterat: 2016-07-08 10:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har konstaterat att min Triumph låter en aning mer än jag är bekväm med och kör därför med vanliga gula öronpluggar. De har dock för vana att hamna lite galet så att ljud tar sig in ändå och blir tröttande. Kommer man över 105 km/h så ramlar ljudet av...
Det sitter Arrow-dämpare på och jag har originalen också. Är det värt att montera dit originaldämparna eller ska jag skaffa andra pluggar?

Uppdaterat: 2016-07-08 10:47

Orginalen låter lite mindre, det gör dom. Men ofta tycker inte jag det är själva ljudet från hojjen som gör att man blir trött eller att det susar i öronen i ett par timmar efteråt, det är vinden.
Jag har alltid kört med öronpluggar, vissa är helt klart av sämre kvalitet men bättre än inget.
De jag kör med nu är liknande Apotekets gula, men lite hårdare och tar längre tid att expandera efter man tryckt ihop dom för insättning i örat.
Polarna kör med apotekets plastvarianter och hävdar att dom är bäst.

Men öron skiljer ju sig rätt mkt åt.

Uppdaterat: 2016-07-08 10:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kör utan pluggar trots ljudlig mc men med hjälmen på så är det rätt ok tycker jag dessutom vill jag gärna höra övrig trafik så bra som möjligt.

Uppdaterat: 2016-07-08 10:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

hultarn - tror ändå att det är bra att ha en renodlad "resetråd" och en MC-tråd som då är mera fokuserad runt själva hojarna, tillbehör, tekniska frågor och tips m m. Och som sagts - MC-reseberättelserna är nog intressanta även för de som inte åker hoj. Resetips är alltid intressanta för alla trafikantgrupper.

Uppdaterat: 2016-07-08 11:08

Kör oftast utan pluggar, men när jag tar ner topprutan åker dom i, jag blir trött av vindbruset.
Dessutom hör jag bättre vad frun säger i intercomen....
Bra pluggar dödar inte allt ljud, dom kapar topparna bara.....
Jag tyckdr jag hör trafiken bättre med än utan.
Tar pluggar på jobbet, har olika typer, dom gula från wurth tycker jag är kanon.

Uppdaterat: 2016-07-08 12:20

En del handlar nog om hjälmtyp när det gäller vindbrus. Hade gett mig f på att hitta en "tyst" hjälm som inte skapade så mkt vindbrus men gav upp.
Visst är det skillnad mellan olika hjälmar, men så stor skillnad så att jag ville åka utan proppar hittade jag aldrig.

Nu har jag visserligen inga kåpor alls framtill, och det gör ju inte saker tystare direkt.

Apropå intercom så hade några jag åker med köpt den nya Scala Packtalk. Fick möjlighet att idag uppleva när en kollega ringde från en färd i 120 på en naken hoj med rätt så ljudlig slip-on. Helt fantastisk ljudkvalitet, är ruskigt imponerad över hur dom fått det att fungera så bra.
Så det blir till att beställa mig ett par sådana, bonus ärju att man kan lyssna på lite musik eller radio när man slår ihjäl tid på någon tråkig sträcka.

Uppdaterat: 2016-07-08 12:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det blir såna för mig också.
Har sen 2005 haft scala rider mk1, fortfarande kör vi minst en vecka utlandsresa, alltså drygt 50 timmar, eller 250 mil,med telefon, gps och snack med passageraren....
Har bytt ett par bommar på den tiden, kontakterna var känsliga på den gamla, numera tar vi inte av enheterna utan laddar bägge hjälmarna samtidigt.
Nu har fler köpt packtalk så nu är det läge att köpa såna, deras dmc är perfekt, möter man kompisen som är tillagd kopplar dom upp.....
Ljudet i dom gamla är perfekt, har snackat telefon i 160 km/h på autobahn, motparten sa att det lät bättre än i luren.....
Snackar man inte med andra, eller bara sin passagerare, finns ju både sena och interphone, som ska vara bra.
Men dom snackar inte med varann märken emellan mer än med bluetooth, så risken att kompisar har samma är störst med scala, dom är störst.

Uppdaterat: 2016-07-08 14:44

Jag tycker det är ganska behagligt kåplöst, eller rättare sagt, mindre otrevligt buller från en konstigt utformad kåpa.
Hade schuberth s1, den var riktigt tyst på kåplös hoj, det var ju grejen med den, att den var tyst.
Men på wingen blev den varm, den är ju tät.....
Ventilationerna gjorda för vind, men det blåser ju inte på min hoj......
Så det blev visirhjälm, inte tyst men behagligt luftig......

Uppdaterat: 2016-07-08 14:52

Det brusar betydligt mindre på nuvarande cykeln utan kåpa än på förra med kåpa. Den gamla styrde all luft mot mitt huvud. Det ljudproblem jag har är en dov ton från avgassystemet. Beroende på hur jag lyckats sätta dit pluggarna kan jag slippa den i ett eller båda öronen.

Jag har inga kompisar så jag behöver inte prata med någon när jag kör. Skulle telefonen ringa hamnar de i svararen. Det är sällan viktigt när folk ringer...

Uppdaterat: 2016-07-08 17:28

Har en "tyst" hjälm, Shuberth c3 och när jag står upp i ostörd luftström är det skapligt tyst och jag skulle kunna tänka mig att köra utan proppar. Men nacken skulle nog se konstig ut efter en stund och från visiret skulle man kunna skrapa av till en stor portion flugsoppa ibland....
Bakom "vindavvisaren" har jag en del turbulens om inte så störande men utan proppar, nej inte över 70 knyck tack. Och motorn hör jag knappt, det är bara vinden.
De som passar mig bäst är 3M neongula köpta på Jula, återanvänder dom måånga ggr.
Nån som har erferenhet från de "formgjutna" som är anpassade individuellt till örat? Är ju ganska dyra så jag vill inte gärna chansa förutom krånglet med utproving/avgjutning.
Har inget behov att snacka med andra när jag kör, tvärtom är det skönt att kunna koppla av helt. Om nån ringt ser jag det sen, sällan så viktigt....

Uppdaterat: 2016-07-08 19:02

Skeptikern, jag köpte nyligen formgivna, riktigt bra. Kan bara rekommendera det, tycker det är överlägset. Dessutom har dom ju frekvensfilter så att du ändå hör stora delar av frekvensområdet men mer dämpat bara. Så det är nåt helt annat än vanliga proppar. Finns mjuka och hårda, jag tog dom mjuka. Fördelen är att dom är skönare när hjälmen trycker på, nackdelen är att dom är lite svårare att ta ur, lite tumnaglar kvar underlättar.

Uppdaterat: 2016-07-08 19:35

Tack Vidstige, blir nog att jag testar. Vilket "märke" har du? Finns väl några att välja mellan.

Uppdaterat: 2016-07-08 19:46

http://earsafety.se/shop/formgjutna-horselskydd/horselskydd-polis/earsafety-road-horselskydd/

Som jag fick beskrivet är 30 db vad du max kan dämpa med proppar i öronen rent allmänt, om du har nåt som sitter riktigt tätt. Vill du ha mer dämpning krävs hörselkåpor. Med såna här formgjutna så har du filter som dämpar upp till 27, så du släpper igenom ljud ändå och det känns mer naturligt men liten skillnad mot max dämpning. Har själv provat olika billiga proppar men tycker detta dämpar bättre, har då 27 filtret dvs max. Man kan byta filter efterhand om man vill. Betalade 2200 kr inkl moms och formgjutning. Tog ca 1 månad att få dom hemskickade. Jag tog dom mjuka genomskinliga.

Har även ett par hårda som jag köpte för ca 10 år sen från Earfoon. Dom dämpar inte lika bra men kanske beror på filter eller att dom inte sitter lika bra längre.

Dom mjuka sägs stå sig bättre över tid eftersom dom formar sig mer efter öronens förändringar över tid. Så om du bara tycker det fungerar att ta ut dom så är väl dom mjuka bäst. Dom sa att trenden är att mjuka säljer mer. Kanske beror på materialutveckling och att mjuka blivit så pass bra idag.

Uppdaterat: 2016-07-08 20:20

Härda kan nog bli obekvämt under hjälmen, beroende på hur man är byggd och vilken hjälm man har förstås, jag märker när jag fått för stora, eller hårda engångs att det trycker i örat.
Bra engångsproppar funkar för mig, men jag använder ju inte alltid.
Provade apotekets plastpluggar som är bra på jobbet, under hjälmen funkade dom icke, gjorde ont.
Har en påse i toppboxen, så dom är med när jag behöver, vid längre snabbturer eller när det blåser mycket.....

Uppdaterat: 2016-07-08 20:31

Det var länge sen det blev flugsoppa på visiret, nu blir det på rutan istället.
Men putsar man med pronto, tyskt möbelpolish i skumform, så fäster dom knappt och det är lätt att få bort med vatten eller ny pronto och nicrofiberduk.....
Suveränt till visiret också, ger en vattenavvisande yta dessutom.
Förr fanns det här också, hette då pledge, namnet finns än, men bara flytande som innehåller silikon, det vill man inte ha på visiret, eller nån annanstans nära hojen....
Dessutom dammavvisande, så efter tvätt putsar jag hela hojen med det, den blir så hal, och den blir inte skitig lika fort, för en candyred goldwing blir dammig, fort.....
Har alltid 3-4 sprayflaskor med hem från tyskland, för frugan har fattat hur bra det är till alla pianolackade prylar som tv och högtalare.....
Säljs hos tyska mc-handlare som snabbputs till hjälm och vindrutor, ett välkänt husmorsknep där.
Ska tydligen innehålla citronsaft, inte syra, och carnaubavax.
Bra är det iallafall ,finns i alla affärer i tyskland för 3€. och ska vara den för trä och plastmöbler.....
Tar bort fula fuktfläckar på trä tex.....
Behöver torka instrumentbrädan i bilen sällan numera, använder det där också......
Det togs bort här när det blev förbjudet med spray för saker som inte behövde vara spray...
Idag är det sån där flaska med miljövänlig drivgas, men proctor & gamble har inte tagit upp det igen.
Hittade tipset i mc-folket, någon undrade var man kunde köpa pledge som var så bra till visiret....

Uppdaterat: 2016-07-08 21:02

Jag har en Airoh S4 en offroadhjälm.. Tänk crosshjälm med bättre stoppning och visir. Inte speciellt tyst, dessutom fanns det inga visir att köpa efter två år, dock verkar ju iaf visiret vara av bra kvalité...

Ska jag bara in till stan en sväng brukar jag ta min Tommy 100-hjälm, öppen hjälm är underskattat. Den är både tystare och mer behaglig att köra med om det blåser mycket tack vare mindre vindfång och lägre vikt. Ska jag långt dock blir det aldrig den, eller vid skogsåka, då vill jag ha skydd för hakan också.

Pusta på hojen gör jag dock sällan.. Spolar av den möjligtvis...

Någon som har något tips runt södra Stockholm?
Ska upp till en kompis i Gnesta helgen v. 29 på HKOB (Hoj, Korv Och Bad) resa och vi ska bara bränna på fina vägar och till trevliga fik och badplatser och bara bada och äta glass och korv. Han känner till massa vägar runt Gnesta, Björnlunda och Järna, sen ska vi till Nynäshamn som jag tycker är trevligt på sommaren, och sen såklart kolla varför den s.k "Bulten" är så poppis (Vad heter v'gen egentligen?) att köra på. Men vad ska man inte missa däromkring? Gillar inte Stockholm Stad sådär men ytterområderna är ofta väldigt fina har jag märkt.

Ska bara byta bromsbelägg och kränga på ett nytt bakdäck, sen är den redo för semesterns bravader!

Uppdaterat: 2016-07-09 09:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag har en hjc 7 i 1 systemhjälm, med 2 skärmar visir, solvisir inuti, och 2 hakdelar.
Byggbar som visirhjälm, integralhjälm, endurohjälm och jethjälm.....
Funkar bra, var inte dyr heller 2995 hade den kostat, jag gav 995 på bröderna nilssons outlet......
Bekväm och användbar, ibland kör jag vfr eller grushoj , då bygger man på så den ser "rätt ut" för ändamålet....
Blir nog en shoei neotec rill nästa år, har provat och den var skön, lite billigare hos louis, så jag inväntar bara nästa 50€ giftvoucher på mailen.....såna får man som registrerad kund, en kom dagen efter att jag köpt batteri i leipzig, när det la av i tjeckien......
Surt med tanke på att batteriet kostade 49€.....

Uppdaterat: 2016-07-09 10:23

Gjort några testrundor nu på motorvägen för att hitta en bättre inställning av vindrutan. Tycker det bästa jag hittat hittills handlar om att hitta ett läge mellan vind på hjälmen och vind ovanför hjälmen, ett slags mellanläge. Då är det förhållandevis lite vindbrus och förhållande lite dovt baksugs-ljud. Drar jag upp vindrutan mer så mullrar det duktigt, tröttande jobbigt ljud. Även kraftigt vindbrus som man får om man hissar ner vindrutan är jobbigt.

Märkte också att inställningen för vindrutan varierar med farten så måste justera med el-justeringen beroende på om det t.ex. är 100, 110 eller 120. Dvs det skulle inte gå med en fast ruta.

Hade förvisso hoppats på att hitta ett läge där det är varken vindbrus eller baksugs-ljud men kanske inte går att hitta hur mycket jag än försöker.

Uppdaterat: 2016-07-10 18:19

Det finns gränser för hur mycket man kan justera, rutan är ju inte heltäckande.
I vissa lägen, när jag har lite sidvind, tar inte ens min heltäckande ruta allt.
Så du får nog vara nöjd om det blir hyfsat bra.....
Kåpan är till för att avlasta kroppen i högre fart, att det skulle bli knäpptyst bakom är en utopi.
Sätt på en hjälm och kör en äldre cabriolet, inte heller där blir det riktigt tyst.

Uppdaterat: 2016-07-10 18:44

ducce, ok, ändå nöjd med hur långt jag kom med detta. :)

Testade förresten samtidigt nyköpta sommarhandskar som var riktigt bra, blev inte svettig alls idag. Ändå hårda skydd för knogar och sidan på handen men förstår inte lika mycket skydd som mina ordinarie.

Uppdaterat: 2016-07-10 19:41

Mesh kanske.
Bra material, åtminstone om det är skinnförstärkt på utsatta ställen.
Kör med såna alltid, dom är bra i regn också.
Det blir vått igenom, men materialet torkar bums efteråt, ungefär som fleece.....
Kör med sån jacka också, inget foder eller membran, utanpå den halvarssons fleece-hoodie med goretex. om det är kallt eller kommer en skur, funkar väldigt bra.
Hoodien blir våt till slut, men aldrig igenom, och torkar direkt när det slutar....
Jag hatar regnställ och täta, varma kläder till den grad att jag tar lite väta hellre än att bli för varm ...

Uppdaterat: 2016-07-10 20:08
Lason1 skrev:

Jag har en Airoh S4 en offroadhjälm.. Tänk crosshjälm med bättre stoppning och visir. Inte speciellt tyst, dessutom fanns det inga visir att köpa efter två år, dock verkar ju iaf visiret vara av bra kvalité...
Ska jag bara in till stan en sväng brukar jag ta min Tommy 100-hjälm, öppen hjälm är underskattat. Den är både tystare och mer behaglig att köra med om det blåser mycket tack vare mindre vindfång och lägre vikt. Ska jag långt dock blir det aldrig den, eller vid skogsåka, då vill jag ha skydd för hakan också.
Pusta på hojen gör jag dock sällan.. Spolar av den möjligtvis...
Någon som har något tips runt södra Stockholm?
Ska upp till en kompis i Gnesta helgen v. 29 på HKOB (Hoj, Korv Och Bad) resa och vi ska bara bränna på fina vägar och till trevliga fik och badplatser och bara bada och äta glass och korv. Han känner till massa vägar runt Gnesta, Björnlunda och Järna, sen ska vi till Nynäshamn som jag tycker är trevligt på sommaren, och sen såklart kolla varför den s.k "Bulten" är så poppis (Vad heter v'gen egentligen?) att köra på. Men vad ska man inte missa däromkring? Gillar inte Stockholm Stad sådär men ytterområderna är ofta väldigt fina har jag märkt.
Ska bara byta bromsbelägg och kränga på ett nytt bakdäck, sen är den redo för semesterns bravader!

Hoppa över Bulten, Rosenhill är kul om man vill få lite inspiration och kolla hojjar men Bulten är garanterat full med folk och polisen är ofta där.

Börja istället rosenhill, kör mot skanssund (färja) och vidare mot Hölo, nästa mål mot Östermalma (https://jagareforbundet.se/oster-malma/) stanna där och ät lite, kör vidare mot Björnlunda och sen Gnesta. Där har du ett par timmar med fin natur och mysiga vägar :-)

Uppdaterat: 2016-07-10 20:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://www.youtube.com/watch?v=q5xroNyI3Lc

Uppdaterat: 2016-07-10 20:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Spontan fråga till Er som kört hoj ett tag.
Funderar på att köpa en "allt i ett" Led och blinkers baklampa till hojjen för att få blinkers bak.
Anledningen är att dom sitter lite dumt till efter förra ägaren flyttat upp dom när han "rensat häcken" som det så fint heter.

Hur ser lagen ut när det gäller blinkers? Kan dra mig till minnes att något sagt att det måste vara minst 20 cm mellan blinkers och att man måste ha 2 st där bak. Då faller ju LED och integrerade blinkers.
Någon som vet mer om lag om just blinkers bak på hoj? Måste det vara separata blinkers?

Uppdaterat: 2016-07-10 20:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Egentligen inte, det finns ju hojar med integrerade blinkers i bakljusarmaturen.
Men dom är ju typade så.....
Blinkar det höger och vänster hyfsat tydligt så.....
Sonens vfr gick igenom med switchbackled i dom integrerade blinkerna, alltså såna som lyser rött när det inte blinkar orange, i vita glas.
Fram lyser dom vitt såklart.
Dessutom xenon i strålkastarna, med vita angeleyes och blå demoneyes bakgrundsbelysning.....
Det enda bilprovaren sa var, du vet väl att man ska regbesiktiga xenon.... ?
Men han skrev inget om det, han såg kanske inte det trafikfarliga i att synas och se nånting.....och höras, den låter gött....
Min erfarenhet är att hojar släpps igenom rätt ofta med regelvidriga modifieringar, naturligtvis beroende på provarens sinnelag,,...

Uppdaterat: 2016-07-10 21:18

Tack för feedbacken Ducce.

Jag grävde lite mer i det och om man nu ska följa lagen när det gäller blinkers så är det tydligen 18 CM mellan blinkerslamporna som gäller, och att dom ska vara E-godkända (gissar att det är någon EU standard)
Får klura lite på det, spontant så känns det som dom lyser väldigt bra och att dom fyller funktionen bra (dvs det syns när man blinkar) men samtidigt så får man ju ha med att en nitisk polis eller besiktningsman kan slå ner på det.

Men det blir rätt snyggt faktiskt.

Uppdaterat: 2016-07-10 21:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://www.youtube.com/watch?v=TM0MkayYy-I

Uppdaterat: 2016-07-10 21:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Typ sådan gick vfr'en genom med.
Den bilprovaren är iofs omvittnat bra, jag har själv besiktigat många gånger hos honom.
Har gett mig 2:or på bilen när det är påkallat, senast en spindelled.
Men kan se förbi sånt som kanske är oviktigt....
Alla lampglas och reflexer på alla fordon ska vara e-märkta för att vara godkända.
På importfordon från usa får man ibland byta ut såna utan e....
Skulle du åka dit på det, får du väl sätta dit nåt billigt extra för besiktningen.
Det får man ibland göra om man har miniblinkers, dom ska ju ha en viss yta, om man är petig.....

Uppdaterat: 2016-07-10 22:26
Reverend Benny skrev:

Hoppa över Bulten, Rosenhill är kul om man vill få lite inspiration och kolla hojjar men Bulten är garanterat full med folk och polisen är ofta där.
Börja istället rosenhill, kör mot skanssund (färja) och vidare mot Hölo, nästa mål mot Östermalma (https://jagareforbundet.se/oster-malma/) stanna där och ät lite, kör vidare mot Björnlunda och sen Gnesta. Där har du ett par timmar med fin natur och mysiga vägar :-)

Bulten kommer jag inte undan, polaren har en Buell XB12s, och den går väldigt bra där... :)

Trevligt vägval annars, inte omöjligt att vi väljer den vägen. Finns det mycket badställen? Och vart är syd-stockholms godaste glass och varmkorv? ;)
Vet att café Rosenhill har schysst glass, om än inte så mycket...
Ni som bor där uppåt, se nu till att ni har bra väder vecka 29 ;)

Uppdaterat: 2016-07-11 11:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Benny: Ska du meka med el och lyse har biltema riktiga kontakter som tål vatten och så, dom är faktiskt riktigt kanon, inte jättebilliga men känns robusta, haft dom i ett insprutningssystem förut.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-2000031729/

Uppdaterat: 2016-07-14 10:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

ducce, har sökt lite mer på nätet angående min fundering om störande vindbuller. Det är flera som säger att det går att finna en sweet spot men att det kan vara knepigt. Ett problem sägs vara backspeglarna.

Det bildas ju undertryck bakom vindrutan också så ett sätt är att försöka minska det, fast då kan jag tycka att rutan i sig är felkonstruerad. Likså om det är nåt problem med backspeglarna.

Ska i alla fall testa att försöka minska undertrycket bakom rutan genom att vinkla xcreen skärmen annorlunda.

Uppdaterat: 2016-07-15 15:50

På goldwing sätter man ju i ett luftintag långt ner i rutan som minskar detta och ge lite kylluft bakom rutan.....
Vet inte hur xcreen skulle hjälpa, vissa hojar har ju en luftspalt i underkant som släpper in lite luft den vägen, på insidan av rutan.....

Uppdaterat: 2016-07-15 16:25

ducce, tänkte om jag kan vinkla ner den så att den blåser in luft bakom vindrutan.

Annars kanske jag ska fundera på att borra hål i vindrutan nertill.
Om det blåser lite på bröstet gör ju inte nåt, snarare skönt med lite svalka.
Vad jag vill är ju att det inte blåser på hjälmen.

Uppdaterat: 2016-07-15 16:49

Bara prova på, skam den som ger sig!
intressant med aerodynamik, jag tror på ett avlångt hål, liggande som luftslits skulle funka,
men inte så stort att rutan försvagas för mycket.....

Uppdaterat: 2016-07-15 17:30

ducce, kommer nog prova med det också om det inte räcker med att vinkla xcreen.

Funderar på att borra många små hål och sen öka storleken efterhand om det behövs.
Förebilden får väl då vara hur man gjort på Goldwing.

Uppdaterat: 2016-07-15 18:44

På gw sätter man själv i ett luftintag, nästan som ett i instrumentbrädan på en bil.
Avsett att släppa in luft till föraren, men "vacuumet" bakom rutan försvinner, med det en del turbulens.....
Bmw c1har tak, det är avsaknaden av det som skiljer goldwing från en limousine......

Uppdaterat: 2016-07-15 20:43

Ser ut som en FJR skärm längst ner i denna tråd.

http://rifle.com/Motorcycle-Windshields/Accessories/Air-Balance-Windshield-Vent-Kit.aspx?

Läser man denna text så blir det klarare att ventilationshål är nödvändigt och just för att minska turbulens och buller.

http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fairing.html

(Rubrik "Aerodynamics")

Denna lösning var snygg på en st1300
http://www.clearviewshields.com/blog/clearview-shields-windshield-venting/

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-15 22:03

Intressant!
Blir kul att få veta dina framsteg.

Uppdaterat: 2016-07-15 22:16

ducce, har beställt en sån där air vent nu (alltså Rifles "Air Balance Windshield Vent Kit"), efter att ha läst lite mer kom jag fram till att borra hål nog inte kommer funka så bra. Man behöver även rikta vinden/luftströmmen och dom har ju testat nåt otroligt där genom åren så denna är ju framtagen efter många års erfarenheter.

Får se om jag klarar att installera den själv (om den nu ens passar, återstår att se) eller om jag ber firman där jag köpte hojen om hjälp. Lutar åt det senare.

Återkommer med mer detaljer framöver. Saken är ju förresten också att jag har den extra stora rutan och antagligen blir det mer turbulens-problem då. En fördel till med en ventilation är att rutan kan bli stabilare, nu svajar den en del ibland.

Uppdaterat: 2016-07-15 22:40
Lason1 skrev:

Benny: Ska du meka med el och lyse har biltema riktiga kontakter som tål vatten och så, dom är faktiskt riktigt kanon, inte jättebilliga men känns robusta, haft dom i ett insprutningssystem förut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-2000031729/

Tack för tipset Lason1.
Är dock lite skeptisk till Biltema och deras varierande kvalitet efter att ha knäckt några hylsor och förstört ett gäng insex skruvar som kostade mig mer än om jag lagt några kronor på vettiga grejjer.
Säger inte att allt är dåligt, men verktyg och bromsbelägg till MC är något jag gärna köper "märkesvaror" av.
Men har även hört att dom har bra kvalitet på vissa saker, så lägger till kontaktdon på bra biltema grejjer :-)

Uppdaterat: 2016-07-15 23:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Biltemas billigaste är som andras billigaste, billigt skit....
Köper man deras bättre verktyg, är dom ganska bra.

Högre vindruta är inte bara bra alltid.
Provade med högre till varaderon, det blev sämre.
Blev bra först när jag kapade ner originalrutan brutalt.....

Uppdaterat: 2016-07-16 04:28

ducce, såg nu att dom hade skräddarsydda rutor även för FJR nya gen från 2013. Blir nog ett köp av en sån trots allt. Där har man just gjort ett hål men kanske också i övrigt ändrat formen en del liksom att man kan få en lite större. Kan ju även vara värt att uppmuntra såna grejor på eftermarknaden med ett köp. Finns flera vittnesmål om att det fungerar riktigt bra på sidan också. Synd att det är så dyrt med leverans till Sverige men det får man ta, får väl vara glad att dom skeppar även till Sverige.

http://www.calsci.com/motorcycleinfo/FJR1300prod.html

Bild borttagen.

Notera att dom har rutor till många andra märken och modeller, syns på huvudsidan.

http://www.calsci.com/

Man kan notera också att dom inte har nån ruta till Goldwing (populära i USA), så det är väl en av få touringhojar där folk är nöjda med original.

Uppdaterat: 2016-07-16 10:19

Nä, är det nån det byts på är det goldwing.....
Många köper hög ruta, vissa köper eljusterad, delbar ruta, venturitunnelruta, osv.....
Med original får man turbulens om man är längre än 175 cm, dessutom ligger toppen precis i siktlinjen för många......
Dom har bara inte samma tiltillverkarede som har till gw, är oftast specialiserade på den typen av hojar, goldwing, harley och tunga touringglidare.....
National cycle, big bike parts, kuryakin, baggershield, wingparts.......
Här säljs dom genom nischade handlare, plattis, Tony markland mfl.
Jag har en baggershield, delbar, högsta modell, funkar väldigt bra, jag vill slippa se genom den i regn och motsol, annars vill jag ha helskydd.....

http://www.baggershield.com

Dessutom byter man ofta ruta för att den blir sliten med tiden, och man ser ju inte över den....
Inte så dyra, vanligtvis 1500 spänn, min kostade 2700 men är värd det.....

Uppdaterat: 2016-07-16 11:15

ducce, aha intressant, visste inte att vindrutor var en så stor värld. :)

Synd bara att mc-tillverkarna inte fokuserar mer på detta ur komfortsynpunkt.

Uppdaterat: 2016-07-16 11:50

ducce, om man kollar calsci så har dom kommit fram till att detta hål behövs i min ruta (markerat i bilden med en röd cirkel nu). Nån som vet nån firma som kan skära till sånt här hyfsat billigt och rätt? Vet inte om jag kan göra det själv.

Kanske en firma som sysslar med att byta vindrutor i bilar?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-17 12:19

Ett glasmästeri kan det där.
Dom jobbar med plexiglas, acryl, pc osv.
Men dom gör på samma sätt som jag hade gjort hemma.
Borra täta hål i följd som hålet ska se ut, såga ur med sticksåg, jämna till kanten med filstift eller slipstift på borrmaskin eller dremel.....
Maskeringstejp över arbetsområdet så man inte slinter och repar.....
Och ha tålamod, man kör på lägsta fart med verktygen, blir det varmt smälter det ihop bakom sågen.....
Är man osäker på maskiner, är det bättre att lämna bort....
Har gjort såna hål, för att få i luftstyrningen som finns till gw, den sitter sällan i rutan, en likadan pryl, typ.
Den är å andra sidan fyrkantig, såna hål är lättare att få till, man gör dom lite små, och tar det sista med filen....
Runda hål kräver precision......

Uppdaterat: 2016-07-17 13:00

Jag använde det gamla verktyget lövsåg, om nån minns det från träslöjden, för att göra en extraruta.
Maskeringstejp, rita på hur hålet ska vara, borra ett hål inuti hålet, stick in lövsågbladet och såga runt, fila med en vass fil och smärgelduk på slutet för att få muk rund kant. Slipa är svårt då det gärna blir för varmt så plasten smälter.
Gjorde hel ruta av plexi från biltema mot trämall med mjukt tyg över som jag la i bakugnen tills plasten vek ner sig långsamt. Sen putsning enligt ovan.
Funkar så länge man inte skall ha för krånglig form på rutan som dubbelkrökt eller små radier.

Uppdaterat: 2016-07-17 21:44