Bilmärken som är premium, ett dunkelt begrepp... Vissa bilar, företrädesvis tyska märken, anses vara premium. Andra är det inte. Vad som är premium verkar vara mycket subjektivt, det finns ingen oberoende kvalitetsstämpel för detta begrepp. Vad som inte verkar vara premium, är tillverkningskvalité och tillförlitlighet. Då skulle ju även Toyota vara premium, och det vet alla, att så inte kan vara fallet.
Vad är din uppfattning om vad som betecknar premium? Är det bara känslostyrt, eller finns det mätbara parametrar vad som detta innefattar? Vilka bilar kan klassas som varande "absolut premium?"
Kommentarer
För mig är premium dyrare materialval, sättet inredningen designats, ljudnivå, passningar, detaljer osv. Sedan kan skiten mycket väl gå sönder och gör det bevisligen.
Skoda Octavia...eller? :)
Ja faan det är svårt att definiera.
Bästa kompisens bmw 535 med 280 hk diesel det känns premium, man trycker tvärt på gasen och vipps är man uppe i 120 men man tror det går 80 och helt tyst..
Inte Octavia är tveksamt fjädring som är stötig.
Superb är utomordentlig skön fjädring och tyst.
Du kanske skulle prova en innan du funderar vidare.
Det vet du att den inte är i närheten av premium på något sett även om en ny 2018 är tystare än många likvärdiga och dyrare vagnar och kanske speciellt medium suvar.
På årtiondena närmast efter kriget talades det inte om premium, man hade benämningen lyx och standardbilar.
Främst bland lyxbilarna var Rolls-Royce, sedan kom Bentley, Cadillac, Lincoln och Packard.
Även Mercedes hade en bil som gjorde anspåk på lyxbil 600 och nästan lyx, 300 "Adenauer".
Audi var en fyrtakts DKW och långt från lyx.
BMW hade 508 "Barockängeln" som gränsade till lyx, i övrigt bara MC-bilar.
Italien och Frankrike hade några lyxbilar som med undantag för Ferrari var nästan okända i Sverige.
Före kriget myllrade det av lyxbilar från Europa och USA.
Definitionen på en lyxbil då var, "en bil som knappast någon har råd att köpa!"
Nu är det nog svårare att dra en vettig gräns, det finns nog åtskilliga vanliga bilar som skulle förtjäna att kallas premium och några som inte gör sig förtjänta av det.
Man kan nog säga att premium är något subjektivt och att det är något som finns nedärvt och i folks medvetande.
Begreppet "Lyxbil" och definitionen stämmer nog fortfarande.
Därför vill många inte ge t.ex. Lexus premiumstatus trots att den uppfyller alla kriterier för det och t.ex. behåller Mercedes sin status trots alla rostproblem som man haft.
VolvoXC90,
för dig verkar premium vara hugget i sten, BMW-Audi-Mercedes är premium, basta. Skulle du nån gång kunna premiumgodkänna något annat märke, eller är det bestämt för alltid?
Jag tycker inte att en tillverkare per definition är premium, snarare en viss modell isf. En MB A eller B-klass är för mig ingen premiumbil. Samma med Audi A3 eller BMW 1-serie eller Porsche Boxster från 90-talet. Premium för mig är när bilen ifråga upplevs som speciell till skillnad från andra bilar i samma storleksklass. Det kan vara alltifrån ljudet när man stänger dörren till att skinnklädseln känns lyxig. En kompis köpte en helt ny BMW 320-E36 i början av 90-talet när modellen var ny med skinninredning, stora fälgar osv. Den kändes DÅ väldigt premium. Alltifrån 6'ans underbara ljud och gångkultur till lukten och känslan av skinnklädseln och den röda instrumentbelysningen.
Jag håller med FXX i det han säger.
För mig kan Audi aldrig vara premium. Det är pga minnet av allt de gjorde före 2005 ungefär som mest kändes rappligt.
Det krävs historia för att ge riktig känsla av premium. Det ska kännas att fabrikanten kan sin sak.
Att man via ett lyckokast råkar få till en bra bil räcker inte.
Med Audi A8 känns det som om Audi äntligen har försprånget dom påstår sig haft sedan tidigare...
Då får vi nog räkna bort BMW också;-) Kvar blir - Mercedes! Själv tycker jag nog att Audi började sin premiumresa med första A4:an. Liten bil för dyra pengar, typ....
Håller med dig! En kompis köpte en A4 2,6 på 150hk när den precis kom, tror det var 94-95. Helläderinredning, eberspächer, den upplevdes som premium då, fast baksätet var väldigt trångt minns jag. Jag tror det var Audis svar på BMW's E36 som kom några år tidigare. Jag kan ta fel på årtalen, det är några år sedan.
Vad som sedan är premium och inte är upp till köparna att avgöra. Uppenbarligen tycker köparna att en del av de tyska biltillverkarna tillhandahåller premiumprodukter. Det är därför de vill betala såpass mycket pengar för sin transport.
Typfaktorer som premium står för är
- Högt teknikinnehåll
- Design
- Modellinnovation
- Kördynamik och komfort
- Att inte falla igenom på någon övrig punkt.
MVH AL
Premium är att betala mycket mera pengar för lite mera bil. Kvalitet kan vara prisvärd - premium är alltid dyrt.
Min BMW känns ganska premium, då den fortfarande efter snart 30" mil känns frisk o fräsch.
Ja utan efterfrågan utvecklar inte ett bolag nya produkter. Ledningen - som svarar inför aktieägarna - behöver ett underlag som visar varför pengarna skall tas fram..Det är affärer man pysslar med och det är därför som man har en produktutvecklingsprocess där både betalningsvilja och målgruppens krav definieras.
MVH AL
Raderat och redigerat lite inlägg.
A.L. Sluta välkomna användare som inte är här "i all välmening" Alltså i klartext. Namnet på användaren är namnet som skall användas.
Notarius. Låt oss moderatorer hantera detta. Detta är inte flashback och kommer aldrig att bli. Anmäl inlägg du anser bryter mot reglerna så tar vi det därifrån.
"- Att inte falla igenom på någon övrig punkt."
OJ, och vem bestämmer vad detta innebär?
Majoritetsbeslut som vanligt?
"- Att inte falla igenom på någon övrig punkt."
Har alltså ingenting med bilen att göra?
Är inte det en fråga utanför ämnet, för det är väl bilar det handlar om här?
Har varit sådana här diskussioner förut på Vi Bilägare och det känns som syftet är att försöka påvisa att köper man premium betalar man mest för märket och kanske lite finare material i inredningen. Resten av bilen är exakt samma. Tror detta bottnar i att de flesta i Sverige verkar vara totalt ointresserade av hur bilar fungerar under skalet. För det är under skalet som den stora skillnaden mellan s.k premium och icke-dito finns. Läser man kinesiska biltester så är det helt annorlunda. Där hissar de upp bilen på lyft och visar hur chassit ser ut. Visar vad det är för material i hjulupphängningar m.m. Detta har man inte gjort i Sverige sedan trafikmagasinet slutade. Och jag kan säga att om man hissar upp en Passat och en BMW 5-serie och tittar undertill så förstår man varför BMW:n kostar mer. För mig är premium att man får en bil som sticker ut från den vanliga FWD-mallen och är byggd på ett annat sätt. En bil där man känner att det finns ett högt mått av ingenjörskonst och inte bara fokus ligger på att allt ska vara så billigt så möjligt.
Nedan följer en animering som visar hur länkarna i framvagnen samverkar under rattutslag i en Alfa Giulia. [EDIT: verkar inte som animeringar funkar, här är en länk till originalsidan för de intresserade: http://www.pcauto.com.cn/tech/1013/10138891.html ]Att utveckla en sådan här framvagn är givetvis dyrare än att ha en triangellänk i pressad plåt som är det vanliga. Syftet är bland annat att få hjulet att ligga så platt mot vägbanan som möjligt i alla situationer. Sådant här är premium för mig.
Premium är olika saker och kan vara olika saker för olika människor. Helheten är dock en samling egenskaper som människor är beredda att betala extra för. Det kan vara egenskaper som kvalitet, kvalitetskänsla, komfort, prestanda, design, individualisering, lyx och flärd.
Gemensamt är också att alla dessa egenskaper bygger varumärke och ja, det är varumärket som sedan är Premium.
Det har i allra högsta grad med produkten att göra. Men det finns också andra immateriella värden att ta hänsyn till och just dessa har blivit allt viktigare på senare år (bra eller dåligt kan diskuteras).
MVH AL
Så länge Volvo envisas med att göra praktiska bilar blir de inte premium. Nu är väl allt som är mindre än S/V90 inte längre praktiska bilar då de knappt går att komma in i så det kanske löser sig med tiden. De känns dock fortfarande som relaterade till jordbruksredskap med motorer som skakar och vibrerar.
Premium-begreppet kanske är nåt så enkelt som nåt som tillverkarna och inte minst ägarna av dessa märken vill förknippas med eftersom det låter exklusivt men en eventuell definition känns tämligen luddig. Saabnisse nämnde tidigare forna tiders "lyxbilar" vilka inte var så många men där kändes det trots allt enklare att vara överens om att det var just "lyxbilar". Premium känns mer och mer urvattnat eftersom det uppenbarligen är nåt som fler och fler tillverkare vill bli förknippat med men då försvinner ju exklusiviteten i samma grad och begreppet förlorar sin betydelse.
Jag kan nog tycka att Volvos SPA-bilar är premium. Just för att de sticker ute från mängden och erbjuder något som inte finns i merparten av andra bilar. T.ex. detta med att lyckas kombinera tvärställd motor med kort främre överhäng. Sedan har det ju hänt mycket på chassifronten i nya 90-serien. Nu har man nästan ett tyskt chassiuppträdande. V90CC liknar mycket min X3:a köregenskapsmässigt.
En annan intressant fråga är om märken som Alfa Romeo och Jaguar är premium? Rent konstruktionsmässigt kan jag nog tycka att de är det. Båda märken har mycket påkostade chassin, fullt i klass med de s.k. premiumtyskarna. Sen kanske inte helheten med sittkomfort, infotainment m.m. lirar lika bra som i de tyska märkena.
Att komma in i en bilhall för ett visst märke och bli behandlad som luft. Det är definitivt inte premium.
Att ha fel på bilen som inte blir åtgärdat och bara bortviftat e.t.c. Det är definitivt inte premium.
Att behöva anlita en verkstad för ett vanligt enkelt lampbyte. Det är definitivt inte premium.
Att knappt ens kunna ställa parkeringsvärmaren (som i min morfars Mercedes av ny modell) trots att jag är mycket teknikskt bevandrad. Det är definitivt inte premium.
Att bli blåst av en märkesverkstad vid service och reparation. Det är definitivt inte premium.
Att gränssnittet i en ny bil är långsammare än en 286a med 5 1/4" floppy (åter igen, min morfars mercedes som exempel). Det är definitivt inte premium.
Och listan kan fortsätta.
Med andra ord: Premium för mig är ett ganska brett område där allt hänger ihop.
Kvalitet, service, bemötande, funktionell design och så vidare...
Premium har med andra ord nästan helt försvunnit i dag. Jag anser nog att ytterst få, om snart ens någon, biltillverkare lever upp till detta.
Edit: förtydligande
Njae, Premium är inte enbart en kvalitetsstämpel eller begrepp baserat på data. Det är framförallt en bedömning. Du kan tycka att vilken bil som helst är Premium, men det är först när du delar din uppfattning med en majoritet som det blir någon slags sanning.
Det var väl briljant uttryckt, det som majoriteten tycker det gäller, oavsett vad man tycker och oavsett område eller sammanhang så har de som är flest alltid rätt.
Väldigt lustigt att det är så eftersom det i praktiken oftast är tvärt om, majoriteten har vanligen fel och den stora gruppen är vanligen betydligt mindre kompetent för att gör olika bedömningar än den mindre gruppen.
(När det gäller - komplicerade - frågor - är det bäst att tillägga, löjligt enkla uppgifter klarar stora grupper fint men när det börjar bli invecklat kraschar man.)
Så ja. Premium handlar om att öka betalningsviljan för både produkter som tjänster. Det sker både via tekniska lösningar och produktutformning (som Skodaägare är inne på) men det handlar också om mer mjuka livsstilsorienterade värden.
När man kombinerar de tekniktunga värdena och laddar på med känslor (sportigt, exklusivt, miljö eller säkerhet osv) så får man fram en premiumprodukt. En bil med dyra lösningar som säljs utan sitt varumärke kommer gå med förlust. Ett varumärke som inte kan backas upp av en bra produkt kommer också att misslyckas.
Det som jag raskt frågar mig är dock om Tesla är premium eller inte. Vad tycker ni övriga?
MVH AL
Ju mera man tänker på ordet premium i bilsammanhang, desto löjligare blir det. Kan inte t ex Mercedes stå på egna ben utan att klassificeras in i nån form av grupp ? Jo - det är jag helt övertygad om i alla fall när det gäller deras mera påkostade modeller. "Premium" känns mera konstruerat för att märken som inte historiskt varit förknippade med lite mera "lyxiga" bilar via "premium-begreppet" vill bli betraktade i samma klass som t ex Mercedes som under lång tid passat in i den beskrivningen även om dom också haft några "magplask".
Kanske är det dags att skrota begreppet eftersom allt flera tillverkare uppenbarligen är ute efter denna klassificering utan att egentligen ha någon historik när det gäller exklusiva bilar - vilket borde vara grunden för premium-begreppet kan man tycka.
Bilmärkena borde kunna stå på egna ben utan att behöva klassas in i en grupp.
Man kan ju undra hur det skulle se ut om några få skulle bestämma vad som är premium... Då vore förmodligen Opel den enda premiumbilen. ;-) Förlåt, kunde inte låta bli.
Saabnisses inlägg om forna lyxbilar var intressant. Det var enklare förr... Premium är lite luddigare och som Pi är inne på tenderar det att bli urvattnat när alla vill vara premium. I min värld ser jag Mercedes och BMW som givna premiummärken idag. Audi och Volvo också, men med mer tvekan. Audi för att jag tycker man haft för mycket problem med bilarna, men visst är Audi också premium numer, i både känsla och prislapp. Volvo känns premium med senaste bilarna, men att ha gått från 3-delat till 2-delat baksäte och sänkt rostskydd känns tveksamt när man vill vara premium... Varför snålade man där?
Sen har vi då Jaguar och Alfa Romeo. Är dom premium? Jaguar, som namn/varumärke, tycker jag nog är det, men ändå med tvekan med tanke på hur man lyckats med sina bilar på senare år. Alfa tycker jag känns mer tveksam, men dom senaste modellerna verkar liksom Volvo vara på G.
Mäkinen nämner "..jordbruksredskap med motorer som skakar och vibrerar." Jag såg en ny fin BMW närma sig på en parkering, men hörde ljudet av en traktor! Chockerande och tragiskt, men så blir det när det är populärt montera "jordbruksmaskiner" i fina personbilar... ;-) Kan vi inte enas om här och nu att en BMW bör ha rak bensin 6a! Det var bättre förr. Ju förr dess bättre. :-)
+1 Mycket bra skrivet!
För mig är det intressanta egentligen tekniken bakom och inte märket i sig. Men samtidigt så är det ju sannolikare att dyrare märken har mer avancerade lösningar eftersom de kan ta bättre betalt för bilarna. Kia börjar ju nu t.ex. bygga bakhjulsdrivna bilar med nya Stinger. Kia är ju inte ett premiummärke men Stinger kan ju ses som en konkurrent till t.ex. BMW och Audi. Frågan är vill folk betala över 400kkr för en Kia?
Premium betyder högkvalitativ, och det betyder att min octavia säkert är mer premium än andras bilar som folk säger är premium. Nu lär en del gå i taket pga detta uttalande...
Som sagt - skrota detta "samlingsbegrepp" och låt resp märke och deras olika modeller stå upp för sig själva. Varför behövs överhuvudtaget ett begrepp som "premium-märke" ? När definitionen dessutom är så utomordentligt luddig. En Alfa är en Alfa, en Jagga är en Jagga med dess förtjänster och brister och samma gäller övriga märken.
Huvudet på spiken Skodaägare. Det är frågan som många ställer sig.
Varumärket är såpass viktigt att det krävs en väldig långsiktighet i en sådan satsning.
Jämför gärna med Lexus som funnits sedan 90-talet och fortfarande inte lyckats etablera sig lika bra som de traditionella premiumtillverkarna.
MVH AL
A.L - och vilka är "de traditionella" ? Och hur länge har resp märke varit "premium" ? Och bör man egentligen se hela märket som "premium" eller är det egentligen bara vissa, lite exklusivare modeller som är "premium" ?
Nä - skrota detta tänk och bedöm bilarna efter vad de faktiskt är och inte efter nån påhittad klassificering. Men det kanske är ägarna till dessa märken som har största behovet av att deras bil ses som "premium" - vad vet jag ? Jag personligen köper den bil som passar mig och köper inte bil efter vad andra ev har för tankar om det bilmärke jag köper.
Jag håller inte med om att premium betyder högkvalitativ. Egentligen betyder det bara något som folk är villiga att betala extra för. Det handlar i slutändan om att få konsumenterna att tycka att produkt X är värd att betala mer för än produkt Y trots att de tycks ha likvärdiga egenskaper. Det är lite som på flyget, varför är business class dyrare än economy? Man får ju en sittplats i båda fallen, man får även något att äta i båda fallen? Håller stolarna i business class ihop bättre än de i economy? Troligen inte. Så varför betala dubbla priset för business class? Själv åker jag economy när jag flyger, men betalar gärna lite extra för att kunna åka "business class" när jag kör bil.
Att Lexus inte lyckas i Sverige tror jag beror på att de inte tar in några vettiga fyrhjulsdrivna modeller. I Sverige säljer man bara sedaner och SUV:ar. Sedaner är ju knappt säljbara i Sverige. Vidare så är ju SUV:arna byggda för amerikanska marknaden och har knappast köregenskaper som i Europa kan kallas premium. Och fyrhjulsdriften är knappt värd namnet. En Audi Q7 eller BMW X5 har köregenskaper och fjädringskomfort som vida överglänser Lexus RX, till ett likvärdigt pris så varför ska man köpa Lexusen? Samma gäller ju NX. Den är inte bättre än Audi Q5/Volvo XC60/Mercedes GLC på något område annat än potentiell långsiktig hållbarhet.
Långsiktig kvalité lär ju inte locka tjänstebilsköparen som har bilen i 3 år.
Sen är ju inte allt svart och vitt. Tyckte Mazda Cx-5 hade en körupplevelse som var betydligt mer premium än Land Rover Discovery Sport och skulle aldrig i livet köpa den sistnämnda. Hade Land Rovern som hyrbil i några dagar och längtade efter min BMW varje sekund.
Tesla är inte en premiumprodukt. Man får inte den ombonade känslan inne i bilen som jag anser krävs för det. De känns extremt amerikanskt hopmonterade med varierande glipor mellan olika exemplar. Jaguar känns bra i de modeller som inte är längst ner i programmet. Där känns Alfa Giulia mer som en produkt som ger något extra till föraren.
Nånstans ska en premiumbil ge föraren känslan av att tillverkaren gjort något extra för en och inte bara levererat en produkt vilken som helst.
Det grundläggande "problemet" (eller kalla det hellre mer neutralt för "orsaken") bakom den här diskussionen är väl som redan på sina håll påtalats att det handlar om att få kunder att betala för något mer än själva varan, närmare bestämt för varumärket som tillför något slags diffust "värde". Ett enkelt exempel är ju VAG-koncernen som har den grannlaga uppgiften att segmentera bilar som i grunden är byggda på samma plattform och med samma teknik på fyra olika varumärken: Audi, VW, Skoda och Seat.
Hela - eller i vart fall en stor del av - anledningen till att man lyckas med detta är att folk uppenbarligen är såpass ängsliga att de går på det hela. Någonstans finns ett behov av bekräftelse och att man bryr sig alldeles oerhört om vad grannen tycker. Personligen tycker jag att det allra bästa med att bli äldre är att ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig om vad andra tycker - eller snarare, jag har mindre och mindre behov av andras gillande för sånt som de egentligen inte har med att göra.
Min Octavia har rullat 7,5 år och har gått 16500 mil; jag uppfattar den som i stort sett i samma skick som när jag köpte den ett år gammal och under hela den tid jag haft den har den utöver byte av några glödlampor och vanlig service inte haft ETT fel (har inte ens behövs byta bromsar). Skulle jag kalla den "premium" eller "lyxbil"? Nej knappast, men det är inte heller begrepp jag reflekterar över - jag nöjer mig med att konstatera att den håller en extremt hög kvalitet, den tar mig dit jag vill och jag får med mig det jag vill få med mig. Vad andra tycker om det - och vilka bilar de i sin tur känner att de "behöver" - rör mig inte i ryggen :-)
Et bilmerke bør også ha 6-8 og 12 cylinders motorer for å bli kalt premium, det å kunne velge motorer til 600 hk + der kunden kan velge er en kriterier, hvis ikke så blir det premium light. En bil med 4 cylinder kan aldri bli ordentlig premium, det mangler pondus og lydbilde
Jag struntar i vad andra tycker utan köper den bil jag vill ha. Men tycker om bilar och bilkörning och har därför ganska höga krav på en bil. Gillar också att "nörda" ner mig i detaljer om hur bilar är uppbyggda. Och därför vill jag ha en bil där det känns att jag får något för pengarna. Tycker om att provköra olika märken och ser mig inte som någon märkesfanatiker. Innan jag köpte min nuvarande bil så provade jag ett flertal olika bilar av olika märken, men i slutändan landade jag på en BMW X3. Men var också inne på en Subaru Forester eller MB GLK ett tag. Forestern föll på sitt- och vibrationskomfort och MB:n föll på trångt baksäte.
Det är bara att provköra nya 5-serien och tex en Skoda Superb direkt efter varandra. Vad som är premium bör stå klart ganska snabbt.
Och känner man ingen skillnad så köp Skodan! :-)
Apex - det beror ju faktiskt på vad det luddiga begreppet "premium" står för - och det tycks ingen veta. Att en ny BMW 5-serie är en dyr och fin bil är det nog ingen som förnekar men just "premium" ? Vad är då bilar som t ex RR och Bentley ? Finns det "Premium", "Premium +" och "Premium ++" eller vad man nu skall kalla denna konstlade klassificering ?
StefL skrev "Personligen tycker jag att det allra bästa med att bli äldre är att ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig om vad andra tycker - eller snarare, jag har mindre och mindre behov av andras gillande för sånt som de egentligen inte har med att göra." och det kan jag verkligen skriva under på.
Haha precis så!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.