Har just åkt till och från Sonen, ca 30 mil på E20 och E18.
På motorvägsbitarna brukar jag räkna antalet bilar jag kör om och hur många jag blir omkörd av.
Det brukar vara ungefär lika många och jag håller nålen på 120 vilket borde innebära en medelhastighet av ungefär 115 km/t.nu
Den här gången var det intressant att se hur lungt trafiken flöt, men ett par saker gjorde mig fundersam.
Av de bilar som körde om var det några som verkligen utmärkte sig.
BMW!
Inte för att det var de enda, det var MB, Audi osv. t.o.m. en Zoe (jag hade ingen aning om att de kunde gå så fort!) men när BMW körde om hade de en väldig fart och försvann snabbt i fjärran, förbi hela massiva högerfilen som höll en jämn fart av ca 110. Jo jag var en skurk som jag skrev tidigare och körde om, men lungt och inte över 120 mätarfart och enbart då vänsterfilen var fri.
Genomfartsleden vid Örebro, där det är begränsat till 90 kom två BMW i vänsterfil som inte saktat ner från motorvägsfart och drog förbi samtliga i högerfilen och strax därefter en Volvo, dock betydligt långsammare.
Jag blir lite konfunderad, är det så att just BMW får sina ägare att känna sig tvugna att alltid vara först?
Jag har ju kört BMW några gånger, men jag känner inget, kanske är det något man måste "växa" in i?
Kommentarer
Jag kör BMW, och jag kör förhållandevis lungt. Inte ens när jag körde i Tyskland förra sommaren så körde jag snabbare än 160-170.
Tror nog inte det är bilen det handlar om utan snarare att märket (tyvärr) drar till sig en viss typ av vårdslösa och riskbenägna förare.
Tycker även att många Audi framförs ordentligt vårdslöst.
Jadå, visst är det så och jag skrev inte heller att alla BMW-förare kör på det sättet, jag körde faktiskt om ett par stycken!
Men det är just BMW som kör väldigt snabbt och märks väl även om de inte är ensamma.
Drar till med en gissning.
Tror detta till 95 % handlar om tjänstebilar.
Den som kommit upp sig lite i företaget och lugnat ner sig lite åker MB.
Den som följer strömmen/trenden åker Audi.
Den som gillar att köra bil åker BMW.
Idag är skillnaden mellan 5 serien, E klass och A6 väldigt liten, men förr fans det fog för att BMW var förarens bil.
Visst är det så och i ett test i AMS som jag läste så ansågs till och med 5-serien vara bekvämare att åka i än E-klass. Jag tycker nog ändå BMW:s styrka är att kunna kombinera bra köregenskaper med dito komfort. Tycker faktiskt få märken klarar av denna balansgång bättre. Skulle väl vara Alfa Romeo då med nya Gulian.
Det måste vara någon slags förtrollning som gör att folk förvandlas till idioter när de sätter sig i en BMW.
Kanske något i kupéluften?
Eller så kanske det är så att det finns idioter bakom ratten i alla olika typer av bilar, men du uppmärksammar det mer, och har mindre överseende när det är en BMW som är förövaren - antagligen för att den då bekräftar dina fördomar.
Swemba, du har kanske rätt, man ska vara rädd om sina fördomar!
Men just den här resan var det faktiskt endast BMW som utmärkte sig just med farten.
Men det är ju förstås dålig statistik!
Det verkar ha varit högertrafik ibland och vänster dito annars?!
Allvarligt, hann du se om det var nyare årsmodeller?
BMW har numera råkat ut för samma öde som Mercedes Benz led av för 25 år sedan eller mer, senare ägare i bilens liv är av en annan sort som prioriterar "häftigare körstil"!
saabnisse wrote:" men när BMW körde om hade de en väldig fart och försvann snabbt i fjärran, förbi hela massiva vänsterfilen som höll en jämn fart av ca 110. Jo jag var en skurk som jag skrev tidigare och körde om, men lungt och inte över 120 mätarfart och enbart då högerfilen var fri."
Reagerade också på ovanstående angående vänster eller högertrafik på E18 o E20.
Ja ni har så rätt, får väl skylla på glöggen!
Jag tog ju mitt körkort medans det var vänstertrafik, kanske sitter något kvar?
Och bgl, det var bara nyare bilar, många som har äldre BMW verkar vara väldigt rädda om dem, jag har en bekant och han är väldigt försiktig med sin och försöker alltid hitta parkeringsrutor där han kan ta upp båda genom att parkera på strecket för att inte få någon bula i dörren.
(Jag har redigerat mitt första inlägg nu, så att det inte blir lika tokigt med höger och vänster!)
Nånting jag fascinerats av är att det antingen är bilar inblandade i trafikolyckor i tidningarnas rapportering eller också är det BMW. Det är väldigt sällan tidningarna känner sig manade att berätta att det var en Renault som krockat.
Förut, när jag var yngre, körde jag ofta BMW till vardags och det gick inte alltid enligt alla skyltade regler. Nu kör jag inte BMW och inte heller speciellt fort. Vet inte om det är bilval eller ålder som spelar in. Möjligen kanske åldern påverkar vad jag kör...
BMW har en väldig hög andel av förare som kanske inte är vana vid svenskt trafikklimat heller.
Tycker nog att främst 4WD-bilar har lte extra bråttom och frånsett diverse olika SUV:ar så kan man nog också räkna in BMW 5-serie, Audi A6 och faktiskt också nya V90. Så en inte alltför vild gissning är att dessa till stor del är nån form av tjänstefordon.
Men som saabnisse påpekade - man skall vara rädd om sina fördomar...:)
Jag är inte förvånad över trådskaparens berättelse, andelen egoister och idioter som kör tyska så kallade premiummärken är mycket högre än andra bilmärken. Jag har genom åren sett många situationer som bekräftar det. Kanske skulle det ställas krav på extra körkortsutbildning för dessa förare...
Jag åker upp till Jämtland i morgon (dryga 50 mil). Ska notera alla idioter och vad de kör för märken. Återkommer med rapport. :-)
Jag har också kört E18 och E20 ca 50 mil idag mellan Stockholm och Göteborg. Om jag ska nämna något märke som passerade mig mest (och som jag noterade) så var det Audi. Förmodligen var det för att jag tyckte att deras "rinnande" blinkers var ganska fräcka inte för att de körde extremt fort. En pajas i en vit skåpbil stod utmed vägen och svängde plötsligt ut framför medan han blinkade höger. Jag hade en ledig fil att kasta mig ut i men lite konstigt var det. I det stora hela flöt trafiken mycket bra ändå och jag klarade t.o.r.-resan på 100 mil runt helgen med låg dieselförbrukning, lågt motor- och vägljud, ingen diesellukt men för all del - kall ratt. ;-)
Tänkte lite på det här för 2 veckor sen när jag fick en utskällning på vår färja.
Jag missar färjan med 30 sek och står som 3e bil i första kön av 4.
Pga det eviga krigandet i köerna har man provat många metoder arr få folk att åka i turordning, det senaste är en stor skylt som beskriver övertydligt att kö 1 åker först, sen 2 och tillsist varannan bil ur 3och 4.
Alla köer fylls på den kvart jag väntar, men när vi ska åka på ger sig första bilen ur 4an iväg, jag ignorerar den och bara åker, han tutar o blinkar, men jag bryr mig inte.
På färjan kommer han ut och sliter upp min dörr och frågar vad jag pysslar med, jag kontrar, vad pysslar du med ?? Vad gör att du som kom till färjeläget för 3 minuter sen ska åka före mig ??
Du ser väl för fan lamporna på färjan som blinkar, Jo det gör jag, har åkt här dagligen i 15 år och vet vad lamporna betyder, de visar vilka filer på färjan som vi ska ställa oss i, inte vilken kö på land som ska åka, läs skylten nästa gång du åker.
Han avslutade med " jävla idiot, kör du mot rött oxå ?? Jävla bra reklam för din firma att hålla på som du gör" ( jag åkte i min firmabil)
Väl av färjan drog han förbi mig och 2 bilar till i ett svep över ett övergångsställe på fel sida om en refug.
Mycket välklädd man, förvisso inte en BMW, men en bil som visade att han inte behövde bry sig om basbelopp när han hämtade ut tjänstebilen, för med tanke på att bilen hade företagslogga för ett känt stort företag, gissar jag att det just var en tjänstebil.
Hur tänkte den personen, hur kom han till sin position i företaget ??
Rikard, det var säkert en BMW-förare som tillfälligt bytt märke :-)!
Nej, idioter är inte märkesbundna, de finns hos alla märken även de billiga, men jag måste nog ändå påstå att där är de inte lika vanliga!
Slicka uppåt, trampa neråt...
Det hela är mycket enkelt...
De som gillar att KÖRA bil lägger sina surt förvärvade slantar på en BMW...
Och de som har råd men därmed inte sagt att de KAN köra, köper BMW, och kör sedan därefter...
Resultatet blir sedemera TS frågeställan...
Jag kan hålla med om detta och förarna av Audi tycker jag kör värst av alla i trafiken. BMW-förarna kommer tvåa.
Men varför?
Audi har jag kört en hel del själv, men jag betedde mig inte så!
Gärna svarta med tonade rutor...
Är troligen någon form av bristande anatomiska egenskaper som skall kompenseras. Ser detta veckovis då jag åker i köer på RV 45 i skidtrafiken
Oftast är det Audi A6 allroad, Volvo XC90/60 V90Cc, BMW 5 serie eller X5. Som ständigt skall köra om kön, oavsett väglag med fulllastad bil och mötande trafik. Mycket Sällan att en Skoda Octavia eller Toyota Auris kommer omsusande. Inte ens dom toktrimmade MB dieslarna från Torsby kör på det viset. Men vid tom väg kan det komma nån förbi och snabbt försvinna i en svart rökpelare.
Då har vi alltså konstaterat att beteendet inte är märkesbundet, men kan kopplas till förare av snabba bilar.
Men jag har en ganska snabb bil själv, men drabbas inte.
Kanske är det en kombination av lyxpremium och snabb bil, för där kan jag inte hänga med!
Ja, företeelsen finns hos de flesta bilmärken. Med lite research på nätet kan man ibland hitta vem som troligen är förare eller åtminstone vilket företag som leasar bilen. I höstas på ett vägbygge norr om Örebro fick vi på vår dashcam en film som slår det mesta. En lång kö ligger i korrekta 70km/h när en vit Volvo V70 kommer ifatt och blåser om. På sidan logga för Statens maskinprovning, organisation som har uppgiften att säkra arbetstrygghet bl.a. på just vägbyggen! Längre fram vid avfarten mot Nora är sikten lång, Volvon försvann vid horisonten och en enkel kalkyl ger en medelhastighet efter omkörningen på mer än dubbla tillåtna på vägbygget.
Dom erfarenheterna stämde nästan på pricken med mina egna ifrån gårdagen färd på en snöig och moddig E4 ifrån Uppsala till Sundsvall.
Fyrhjulsdriven premiumkärra är alltså den värsta sorten? Man tar sig rättigheten att komma fort fram.
Det är "prestige" som ligger bakom, de har bilar som få andra har och anser lite "förmer" än andra. Jag gillar inte de som kör småbilar heller, de brukar vara farliga i trafiken åt andra hållet, kör sakta och använder inte blinkers och kan göra de mest impulsiva manövers utan att blinka. "Prestigenissarna" låter jag bara passera, det blir snabbt farligt också, speciellt i dessa tider då de kör mer "SUVS" ... och det brukar inte vara några små modeller utan +2 ton modellerna. SUV har en annan tendens också, yngre personer framförallt kan framföra dessa helt klart med fara för både sig själv och andra. En SUV vinglade mellan två filer, likt en rattfull...bakom ratten en surfande tonårstjej knappt 20 år gammal. Hon upplevde nog sig säker där i sin SUV och varken brydde sig eller visade vilja att framföra bilen på rätt sätt. Man förvånas inte längre hur det går till, och därför är man inte heller förvånad över alla kökrockar och annat onödigt skit som händer på vägarna. Sorgligt men sant.
Man måste svänga också för att hålla ångan uppe, det är därför du inte hänger med me SAABen Nisse ;)
Nu var det ju förare av premiumbilägare som inte kan köra bil och inte de som råkar kunna det, som tråden handlar om. De förstnämnda finns det tyvärr en hel del av och de märks tydligt i trafiken.
Min fru brukar säga om dom som kör BMW , antingen är dom knarklangare eller ny svenskar. På sistone tycker jag mig se att Volvo V90 brukas rätt fort på vägarna.
Då får jag räkna mig till nysvenskarna, min farfars farfar invandrade från Norge.
Premiumbilar? Är det såna som har spårvidd som inte påverkas av inpressningsdjup?
Det finns de som påstår att européer kör europeiska bilar med bättre kördynamik än asiatiska bilar, underförstått att fyrhjulsdrivna skulle vara bättre än tvåhjulsdrivna. Men enligt Folksam är fyrhjulsdrivna bilar inblandade i 20-30 % fler olyckor än tvåhjulsdrivna bilar i Sverige. Så säkert är det alltså att köra en fyrhjulsdriven bil där föraren överskattar bilens och ens egna förmåga i trafiken. Ändå väljer många numera att köpa europeiska fyrhjulsdrivna bilar inte minst som tjänstebilar.
Finns absolut ingen relation mellan premiumbilar och att dess förare också skulle vara mera "premium" vad gäller körskicklighet. Känns snarare som tvärtom i väldigt många fall. Dock verkar många förare i den kategorin beskaffade med ett övermått av självförtroende men det är definitivt inte samma sak som skicklighet.
Normal körning med fyrhjulsdriven bil eller inte, där märker man ingen skillnad. Faran ligger i som du säger att man har en övertro på att fyrhjulsdriften skall fixa allt när det väl barkar utför, vilket är lite naiv tankegång. Hur många skulle veta om de fick göra en blindtest att reda ut om bilen var fyrhjulsdriven eller inte vid normal körning? Ingen, antagligen. De gånger jag kört fyrhjulsdrivet märkte jag ingen skillnad. Kört Scout, WV (Syncro), XC, Subaru, Audi mm med fyrhjulsdrift och man märker inget alls så länge du kör normalt (ej sladd mm). Som sagt, när det är snö och man vill vara först ifrån rödljuset... då är 4WD mumma!
Nåja - de flesta som kör större Audi har säkert bilen i form av tjänstebil precis som många BMW-förare så att det skulle bero på pengabrist att man kör Audi i st f BMW tror jag inte riktigt på.
Jag tycker att "störst går först " syndromet gäller rätt ofta i trafiken. Speciellt stora Suvar av premium karaktär.
Det stämmer inte. En fyrhjulsdriven bil känns stabilare även på vanlig väg om det inte är en sån som låtsas vara 4WD och delar ut lite kraft när den har lust.
Vi kan konstatera att dålig attityd är dålig attityd, oavsett om den finns i en BMW eller en Peugeot...
Sedan är det nog vanligare i den förstnämnda modellen...
L. Mäkinen, vågar du dig på ett blindtest, köra olika bilar med och utan 4WD och pricka rätt? Jag lovar dig, om vi skall vara helt sanningsenliga.. det är bara psykologiskt, inget med verkligheten att göra. Du märker ingen skillnad! (normal körning). Det är som att sitta i en båt, har den en eller två propellrar...eller rent av fyra?
Körde Scout och vanliga Octavia, märkte bara höjd skillnaden... om bilen driver på två hjul eller fyra, tja... vad skall man säga... du märker det inte. Men visst, märker du skillnaden, så antar jag att du har ett sjätte sinne eller nåt...
Du kanske inte såg klippet där de körde med Octavia 1.0 liters motorn, de satte på en skylt att det var typ 1.8 liters motorn och lät folk köra och prova den. Sedan efteråt intervjuade man dem om körupplevelsen, och de blev rätt paffa när de avslöjade att de körde runt med en 1.0 liters motor på mindre än 120 Hkr. Så blir det mer av i denna välden, man luras att tro saker som inte kanske är helt sanningsenliga. Många är så förblindade idag att man kan ge dem äkta blåbärssylt, och de tror det är pulver eller vice versa.
Nej nu är du ute och på hal is isåfall Mäkinen.
En fyrhjulsdriven kan ev kännas annorlunda mot std bilen på grund av dom extra 2-300 kg som den väger.
Lite som att fylla bilen full med folk och den känns stabilare.
Att den kan dela ut lite extra kraft när det är halkigt är såklart sant men bara då och det är väl därför den hamnar längre ut i periferin när det bär av dit man inte tänkt.
Så du menar att vid start på halt underlag så känner du ingen skillnad mellan en 2WD och en 4WD? Märkligt. Jag har kört både RWD, FWD och AWD i vinterväglag och skillnaden märks ganska tydligt. Och jag kör mycket lungt på vintern trots att jag kör fyrhjulsdriven BMW. Är för övrigt varken nysvensk eller knarklangare :-).
Flera saker där är dock inom lagen. Svårt att ondgöra sig för mycket på någon som följer lagen.
Normalt körning pratades det om. Halt underlag är sällan normalt i detta land.
Självklart kan du märka skillnad även på torr asfalt, men så mycket gas är inte heller normalt.
Är nog så. Alla FWD som jag ser spinna loss vid rödljusen är nog också onormala.
Jag förstår inte vad det obehagliga eller onormala är att ett framhjul kan spinna 1,1/4 varv vid ett trafikljus.
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det.
Det spinner aldrig loss vid normal körning i torrt eller våt väglag. Om så sker är däcken skitdåliga eller så gasar man för häftigt.
Is så, självklart. Då spinner ofta även fyrhjulsdrift om än mycket mindre.
Många magsura och avundsjuka inlägg som vanligt när det gäller tyska bilar men jag kan ha en viss förståelse även för de mest hårdnackade Novalucolknaprare här i tråden, BMW tillverkar bilar för ölstinna fotbollshuliganer. Den som önskar en smula mer finess och god smak vänder givetvis blicken västerut mot delstaten Baden-Württemberg. Stuttgart, Zuffenhausen och Affalterbach är ju orter som inte borde vara helt okända i bilkretsar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.