Vi Bilägares forum

Något nytt på uppfarten

Något nytt på uppfarten

Så fick jag plötsligt ett infall och bestämde mig för att ersätta den gamla kära Xantian med något nyare. Jag provade lite olika bilar, men de var för obekväma, man blir bortskämd med gashydraulisk fjädring...

Sen gillar jag ju automat i en bruksbil, så det begränsade urvalet. Det slutade med en C5 från 2006, riktigt trevlig. Lika snäll med bensinen som Xantian, snittet på hemresan (20 mil) blev 0,66, det tycker jag är helt OK för en så pass stor och rymlig bil. Jag var ju ändå lat och körde mycket med farthållaren...

Så, det ska bli intressant att se hur den kommer att funka framöver, Xantian har ju skött sig bra och motor o låda i den går utan anmärkning fortfarande.

Uppdaterat: 2016-03-28 19:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Nähä, det blev ingen bild, och inte kan jag redigera... skumt..

Nu funkar det! Är inte riktigt nöjd med färgen, men den är i vart fall inte silver... ;-)

Föregångaren står i bakgrunden.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-28 19:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grannen har en C5 ( jag tror det är en -12) som han varit helnöjd med trots flera dyra reparationer. Den har gått 24000 och senast brakade lådan ihop.

Typfall där man aldrig bytt olja i automaten. Nu fick han tag på en beg. låda som gått 18000 och den är monterad, men jag har inte haft tillfälle att höra hur det gått, men jag återkommer.

Uppdaterat: 2016-03-28 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ck, det här är en Aisin och den håller avsevärt längre, men den ska ha oljebyte och renspolning minst var 10000e mil, för vissa bilar som går hårt t.ex. taxi, lantbrevbärare, tidningsbud och likn. rekommenderar man byte var 6000e mil.

Uppdaterat: 2016-03-28 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanonbilar på alla sätt! Lycka till!

Uppdaterat: 2016-03-28 20:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja, Xantian hade ju en egen konstruerad PSA/Renault låda som verkar funka bra och länge. Vad jag har förstått så är Aisin mer känslig, så jag får nog se till att byta olja i C5:an.

Efter 24.000 mil har nog de flesta bytt koppling, det är ju sånt man räknar med. Men att byta olja i autlådan är kanske inte lika självklart, eller beror det kanske på fabrikanternas svammel om "sealed for Life"...?

Uppdaterat: 2016-03-28 20:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Lason1 skrev:

Kanonbilar på alla sätt! Lycka till!

Tackar! Vi får se hur det går, men nog känns det som mycket bil för pengarna. Jämför man med t.ex. V70 så kostar den ju minst 30.000 mer, och den är ju inte heller känd för att vara krångelfri.

Dock kan jag redan nu påpeka att jag saknar 3-läges sätesvärmen från Xantia, den är snabb och behändig! Här verkar bara finnas 1 läge.

Sedan har man förstås ständigt rädslan för krångel, ju mer grejor, desto fler möjliga felkällor...

Uppdaterat: 2016-03-28 20:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nix Aisin rekommenderar byte, Saab kröp till korset efter några år och gick på Aisins linje, men Volvo anser det onödigt trots samma låda, men på taxi och polisbilar byter man!

Grattis förresten till bilen, det har jag glömt att skriva, jag har alltid gillat C5 även om jag slår skallen i dörröppningens överkant.

Och nu när de ska sluta med gasfjädringen blir det inte kul, då blir den ju lika slätstruken som en Pegga!

Uppdaterat: 2016-03-28 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
von-Klotenhjelm skrev:

Har aldrig gillat franskt, men efter några mil i en C5, är jag beredd att ge efter lite. Tyst, mjukt och stolar som är svårslagna. Vad mer kan man begära?

Ja, men om man gillar stum vägkänsla får man välja något annat. Jag tycker också det är kul att svänga och härja runt (älskade min MI16), men i långa loppet är det gott att bara sväva fram. Tycker automatlåda passar extra bra ihop med den mjuka fjädringen. :-)

Det är få bilar som är så vilsamma att åka långt i.

Körde långsträckor i en del olika nya bilar (E och C-klass, V70, 9-5, Passat, A4, A6, Vectra, Camry, KoreaSUVar) för några år sen, och upplevde storskillnad i hur trött/utvilad jag var vid ankomst. Bäst då var E-klass, sämst Passat. (och Santa Fe o kusinen Sportage)

Uppdaterat: 2016-03-29 08:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I mitt tycke är nog en C5 en av de mest prisvärda beg.bilarna som man kan köpa idag, väldigt mycket bil för pengarna.

Många är ju som bekant skeptiska till franska bilar men hör man med dess ägare så är det inga större bekymmer jämfört med t.ex. Passat eller V70, men dess rykte som problembil verkar vara svårt att bli av med.

c k skrev:

Saabnisse,

jag har en Aquamarinblåmetallic Saab 900 GLE -79:a med en treväxlad BorgWarner automatlåda som sommarbil som för övrigt är nästintill i "nyskick". Vet du om den lådan också behöver byte av olja i lådan? Jag har haft bilen i ca 15 år och har aldrig bytt olja i automaten motorolja och filter byter jag dock varje höst.

Har haft en likadan automatväxlad 900 GLE -79 i samma blå nyans och med blå plyschklädsel... :-)

Hopskruvad av Valmet i Finland och extrautrustad med TRX-fälgar tror jag de hette i en knepig dimension.

Köpte den av min faster 1990 för 4000:- och sålde den fyra år senare för samma summa, tyvärr så var rosten svår på dörrtrösklar och skärmkanter så det var ett ideligen rostlagande plus att den läckte lite olja från växellådan, annars en kanonbil som jag fortfarande kan sakna.

Instrumenteringen håller nästan fortfarande modern standard, jämfört med en 240 från samma tid så var Saaben i det närmaste futuristisk i sin layout.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

ck, absolut, gör ett oljebyte, men gör som killen visar i #1 härhttp://www.vibilagare.se/forum/530/oljebyte-i-automatlada-42924

Att suga ut genom nivåstickan eller pluggen är bara slarv, då byter man bara hälften av oljan.

Eller åk till en firma som har oljebytarutrustning för automatlådor då får du den renspolad också med varm olja.

Ok det kostar ett par tre tusen, men det är billigt jämfört med vad lådan kostar.

Tänk på vad jag skriver underst!

Uppdaterat: 2016-03-29 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis Hultarn! Skönare är svårt att åka, men nog tyckte jag att Xantian var lika skön att åka. Kunde tyvärr inte fortsätta åka franskt när ryggen pajade, (kommer inte in i bilen). Vad blev det för motor? Sexan? Glöm nu bara inte att spola vx-lådan. Håll oss uppdaterade om hur det går, det finns ju tyvärr dom som tror att en 2006/7 är för gamla att köpa.

Uppdaterat: 2016-03-29 13:10
ÅkeMjuk
benny karlsson skrev:

Grattis Hultarn! Skönare är svårt att åka, men nog tyckte jag att Xantian var lika skön att åka. Kunde tyvärr inte fortsätta åka franskt när ryggen pajade, (kommer inte in i bilen). Vad blev det för motor? Sexan? Glöm nu bara inte att spola vx-lådan. Håll oss uppdaterade om hur det går, det finns ju tyvärr dom som tror att en 2006/7 är för gamla att köpa.

Tackar! :-)

Jodå, komforten är ungefär densamma. Klart beroendeframkallande! :-)

Det blev 4:an denna gång, har egentligen inget mot V6 (har haft en sån i en 406) men 4:an är billigare att underhålla och något snålare. Är inte så stor skillnad som deklarationen anger, V6:an går ju mest på tomgång...

Ska faktiskt ta ett snack med verkstan om oljebyte, kan vara skönt att slippa fundera på. :-)

Uppdaterat: 2016-03-29 17:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, nu har jag snackat med grannen om hans automat. 18000mila lådan växlade bra men behöll inte oljan, det visade sig att den var spucken, kom från ett vrak! Ok in med en nyare som gått mindre, men den växlade helt fel, ungefär som den som satt i från början. Dags för tredje bytet, nu växlar den relativt bra men inte som den ska, han skulle byta styrelektronik i kväll, får se hur det går.

Jag är fullständigt övertygad att oljebyte från början i rätt tid hade inbesparat alla dessa åtgärder.

Någon som tvivlar?

Uppdaterat: 2016-03-29 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det finns ju alltid en risk med lådor (och andra delar förstås) från skroten, det kan innebära överraskningar.

Tycker nog ändå att det händer väldigt sällan att man hör om liknande fadäser.

Han hade säkert sluppit allt krångel om han bytt olja, ska nog ta och ringa verkstan imorn o kolla priset...

Uppdaterat: 2016-03-29 19:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Han köpte bilen beg. så det skulle ju ha varit förra ägaren som slarvade, men det fritar honom inte från slarvet och det vet han om, han har trots allt kört över 10000 mil och borde gjort ett byte under sin tid som ägare.

Jag är inte så korkad att jag tror att om man bara byter olja med jämna mellanrum så får man inga problem, men jag tror risken minskar!

Uppdaterat: 2016-03-29 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag ringde "min" märkesverkstad och diskuterade oljebyte, men de tyckte inte att det fanns någon anledning att göra det. "OK, om du absolut vill, så gör vi det, självklart"

Jag påpekade att det där med Sealedforlife sällan är en sanning, det finns ju vissa automatlådor som är känsliga.

Men, de har inte sett någon trend med oljebyte/icke oljebyte, har lådor som gått 40.000 mil (hittills)

Nu känner jag dem på verkstaden, de håller på med bilhobby såväl som jag själv, så jag har ingen anledning att inte lita på dem.

Uppdaterat: 2016-04-01 08:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, byt olja!

Men se till att de har ett spolaggregat så att de kan byta oljan i hela lådan.

Uppdaterat: 2016-04-01 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har hunnit köra en del med "nytillskottet", och upptäckt att den har ett C5-standardfel: värmeregleringen funkar inte på båda sidorna. Bilen har gått för långt för garantiärende, så det blir att betala för att frun ska slippa frysa (förarsidan funkar utmärkt, men inte högersidan)

Men, happy wife = happy life...

Så, verkstaden kontaktad, och tid bokad. Stort jobb, som jag inte vill göra själv. Kostnaden är dock överkomlig: 6000 kr, för uppdatering av båda sidorna.

För övrigt funkar allt, och den är ju så skööön! :-)

Den gamla bilen? Den har fått en ny ägare, och han vart nöjd. När jag räknar ihop kostnaden för den bilen har det varit en låg milkostnad. Största delen är förstås värdeminskningen, men 35.000 på drygt 10 år är ok tycker jag.

För övrigt har det varit låga kostnader, totalt stannade reparationerna på c:a 10.000 kr, inklusive de nya bromsskivorna som jag satte på strax innan jag sålde bilen (dumt nog..) Fast bromsar är bra. :-)

Uppdaterat: 2016-04-07 21:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Japp, livet är fullt av överraskningar. När bilen var in för åtgärd av ventilationen, bad jag dem checka AC-kretsen. Då sprack en slang!

Å andra sidan var den redan fuktig, så den var på G. Nu är den också bytt, och allt funkar som det ska.

Kylsystemet och ACC:n fick en rejäl test i helgen då jag tillbringade timmar i köer (pga Wings of life), inga problem.

Bilen rullar bra, och förbrukningen har stabiliserat sig på 0,80, helt ok om man tänker på att min körning mest består av kortare sträckor upp till 2 mil.

Uppdaterat: 2016-05-13 08:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu har grannen bytt ventilpaket på lådan, men han var fortfarande inte nöjd. Efter en omprogrammering blev det bättre, men han har gett upp.

"Aldrig mer något franskt!" var hans senaste kommentar, nu funderade han på en Kasskaj som hustrun har. När jag frågade om det inte satt en Renaultdiesel i den såg han frågande ut, sedan kom det "Ja då dyker den!"

Igår hade han tittat på en Suzuki Vitara, han har alltid varit svag för Suzuki, han var ju fabriksförare för dem i flera år.

Uppdaterat: 2016-05-13 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Suzuki hade, iaf förr, Peugeot -dieslar. Vet inte hur det är nu ;-)

Uppdaterat: 2016-05-23 22:00
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har inte dessa mindre Suzuki-bilar en Fiat-diesel eller minns jag fel ?

Uppdaterat: 2016-05-23 22:07

Uppdatering, ifall någon är intresserad.. ;-)

C5:an har nu rullat cirka 500 mil, och jag har haft chans att "bo in mig" i bilen under en långtur till Danmark.

Bilen rullar utan anmärkning, inga problem, inget krångel, inte ens ett lampbyte. (som tur är, särskilt när det gäller p-ljuslamporna fram, de sitter riktigt dumt)

Komforten är härlig och särskilt på långtur uppskattas de ställbara armstöden på framstolarna.

Förbrukningen ligger enligt färddatorn på 0,77 efter dessa cirka 500 mil. Intressant nog så ljuger färddatorn åt "fel håll", jag tankar mindre än vad datorn tror. Både hastighets- och vägmätaren är exakta, så felet måste ligga i mätningen av bränslet.

Jag för protokoll över tankningarna och tänker räkna samman allt och jämföra med vad datorn säger.

Lite surt är dock att C5 som har en uppdaterad version motorn i Xantia, i verkligheten drar något mer. Men, C5 har också en något lägre utväxling, så det är väl där skillnaden ligger. C5 är också något större rent karossmässigt.

Jag kör inte tillräckligt mycket per år för att köra diesel, annars hade ju 140hk diesel med automat suttit gott. Vet dock inte hur mycket snålare de går jämfört med 2.0 bensin/aut. Skatten i vart fall är ju löjligt högre på en diesel.

Parkeringsvarnarna fram och bak är det lätt att leva med, faktiskt ingen dum utrustning!

Det finns ett irriterande ljud från framvagnen, som jag tror härrör från krängningshämmarstagen. Det låter som typiskt sånt glapp, så jag har beställt två nya (de har ju gått lika långt, så..) . De tillsammans med nytt blad till bakrutetorkaren kostar mig feta 400 kr inkl. frakt. Smällar man får ta... ;-)

Uppdaterat: 2016-08-01 14:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Härligt att det rullar på!

Kanske fått tag i ett "sånt" praktexemplar som aldrig går sönder ;)

Uppdaterat: 2016-08-01 15:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det finns cittror som är byggda på torsdagar, till skillnad från dom som är byggda på veckans sex måndagar.....

Uppdaterat: 2016-08-01 15:28
duccedriver skrev:

Det finns cittror som är byggda på torsdagar, till skillnad från dom som är byggda på veckans sex måndagar.....

Måste ha haft en otrolig tur som lyckats köpa torsdagsbilar gång på gång. Inte undra på att jag får mail på mail från Nigeria om att jag vunnit pengar... ;-)

Uppdaterat: 2016-08-01 17:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Lason1 skrev:

Härligt att det rullar på!

Kanske fått tag i ett "sånt" praktexemplar som aldrig går sönder ;)

Vi får väl se hur det fortsätter. felfria bilar finns ju inte trots vad somliga påstår.

För att ytterligare utmana ödet "råkade" jag för någon månad sedan köpa en till C5 kombi, fast manuell. Den har vibrationer i kopplingen (som för övrigt funkar som den ska), ska bli intressant att se om/hur det utvecklas. Ska bli intressant att se om den gillar att stå still i 4 veckor utan att den varit startad alls.

Uppdaterat: 2016-08-01 17:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, Xsara har jag haft två styck (1,6 kombi båda). Bilen är sannerligen inte spännande, men väldigt vettig. Många små smarta detaljer som t.ex. justerbara bältesinfästningar även bak, innerspegel justerbar upp ned (alltså inte bara vicka den)och rost verkar inte finnas på dem.

Den ena kördes i 1,5 år, och jag la ut cirka 1000 kr på den (startmotor 600, stift och torkarblad 400). För övrigt bara rullade den på. Den andra hade jag bara i 2 mån, den la jag 500 kr på (fläktmotstånd 300, torkarram bak 200).

Är nu ersatt med C5, får se hur det ägandet blir.

Btw: Min CTI såldes med en tår i ögat igår, att man kan fästa sig så vid en gammal bil! Den dag det dyker upp en riktigt fin CTI blir det nog livslångt förhållande.. :-)

Uppdaterat: 2016-08-01 20:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En kompis pappa hade en C5 gen 1 som var byggd på en torsdag, så han köpte en av nästa generation, den var byggd på en måndag efter en långhelg "Du köper fan inte en sån här bil till" sa kompisen till farsan när vi drog hem den med bogserlina en gång.

Min bästa polare åker också Citra, det beror inte på att han just gillar det märket, utan att vi har en gemensam vän som säljer Citroen, så man kan få dom billigt. Han började med en Torsdagstillverkad Xantia Aktivia V6, sen blev det en måndags C5 V6 gen 1, sen en C8 då han blev familjefar, står sen 3 år på tomten med rasad koppling, kostar mer att byta kopplingen än bilen är värd. Efter 2 år i en Volvo 340 som han fick gratis, tröttnade han och ringde till vår bilhandlare "Jag ska ha en bil nu, ställ fram det billigaste du har, så kommer jag om en timme" 2 C4or mötte upp, en bensin, en diesel, bensinaren hade motorvärmare, så den blev det, med tanke på årsmodell och miltal var den nästan gratis då han fick den för inbytespris. Några felmeddelanden ibland, annars har den funkat.

Uppdaterat: 2016-08-01 22:16

Bara att nappa på breven från nigeria, där vinner man utan att ha köpt lott, har jag hört......

Jag har faktiskt också bara haft torsdagsbilar när det gäller franska bilar.

Xsaran var klockren, bara gick.

En xm hann inte gå sönder, tre dagar efter jag köpt den föll ett träd över taket.

Men den gick problemfritt så länge jag hade den....

En bx, bara gick och gick, hade den en månad....

Renault 5 alpine, gick som fan, en av de roligaste bilar som tillverkats.

Den höll faktiskt ihop, trots brutal buskörning.

Det var faktiskt en mek som sade det när jag köpt xsaran, att dom har lite svajig kvalitet, antingen är dom skitbra, eller så går saker sönder hela tiden....

"Dom har flera måndagar i veckan på den fabriken...."

Uppdaterat: 2016-08-01 23:10

En kompis till mig hade en Jumpy HDI, också en bil som bara gick och gick. Ett haveri, trasig svängningsdämpare på en resa till Spanien. På verkstaden där undrade dom hur han hade vågat köra så långt med en Citroën...

Uppdaterat: 2016-08-02 07:42
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

En kompis till mig hade en Jumpy HDI, också en bil som bara gick och gick. Ett haveri, trasig svängningsdämpare på en resa till Spanien. På verkstaden där undrade dom hur han hade vågat köra så långt med en Citroën...

På tal om Jumpy: Jag har ju även en gammal Expert, en -00. Den startade lite konstigt och rök rejält. Jag kollade glödstiften, och se! Ett var stendött, ett var kabeln lös på. Efter 144 kr för ett nytt glödstift startar den snyggt. Fick byta generator efter att den la av 25 mil hemifrån när frugan var på tur, men det är smällar man får ta på en 16 år gammal bil. Går otroligt fint annars, skön att köra. Har ovanligt nog skjutdörr även på vänster sida, smutt!

Uppdaterat: 2016-08-02 08:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Du är en tuffing du hultarn som vågar dig på så många franska bilar när det bara är torsdagsbilarna som är välbyggda...:)

Skämt åsido - det har funnits många franska bilmodeller under åren som jag varit intresserad av men inte riktigt vågat mig på just p g a risken för "måndags-byggen" - inte minst eftersom man haft bekanta som faktiskt drabbats av detta. Så med bekräftat färre "måndagar" i Frankrike kanske det ändå kan bli nåt "franskt" på garageuppfarten vad det lider. Komfort har ju länge varit ett adelsmärke för många franska bilar - om än inte för alla.

Uppdaterat: 2016-08-02 09:43

Jag har flera arbetskompisar med franska bilar, har själv haft en C2:a. Åsikterna variera: vissa har haft massvis med problem (faktiska verkliga problem, inga påhitt), en hyllar sin förra Xantia och sin nuvarande C5:a, men medger mindre småfel. Å andra sidan har han en bekant som har en Skoda som konstant krånglar... Själv hade jag ibland små elektriska "glitchar" på min C2:a men den gick helt okej, låt gå att den var fruktansvärt slö. Detta sammantaget betyder nu inte att jag inte kan tänka mig en fransk bil igen men men...

Uppdaterat: 2016-08-02 10:59

Uppdatering: Byte av krängningshämmarstagen gjorde nytta, det finns inget knockande i framvagnen längre, skönt att slippa det. Jag är allergisk mot onödiga ljud. Däremot "nödiga ljud" som en välsjungande motor är bara trevligt. Där har C5 inget att erbjuda, man hör inte mycket av motorn och inga upphetsande ljud.

Kan tillägga som ren OT att kungens Mustang Fastback -65 sjunger väldigt trevligt! Mycket godbitar under huven såg jag vid Kungsrallyt i lördags. Alutoppar och annat trevligt. :-)

Min andra C5 rullar fint den också, inga mystiska elfel eller sånt, allt funkar. Men, jag funderar på hur de tänkte när de designade baksidan av strålkastarna, har en p-lampa som varit släckt sedan jag köpte bilen, och den sitter riktigt dumt.

Har förresten beställt "Night breaker"lampor till halv- och helljus, Jag tycker de är en klar förbättring jämfört med standard och jag vill slippa extraljus. Ska bli intressant att se hur det blir, för även om ljuset inte är dåligt idag, så vill man ju gärna ha mer.

Kan förresten tillägga att jag en sen natt konstaterade att hel- och halvljus på min Mini är riktigt bra, detta trots att där inte finns några relän, och det är standardlampor.

Klassiska runda strålkastare är inte dumma alls! :-)

Uppdaterat: 2016-09-03 10:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ingen bil är bättre än nån annan idag...

Bara passar olika männinskor!

Uppdaterat: 2016-09-03 13:22

Så när c5 II kommer i min prisklass kanske den passar mig också, bättre stolar i den.

Uppdaterat: 2016-09-03 13:25

Citroen C5 gashydraulik fjädring är bekvämast körkomfort men nackdel är när man bromsar tills stillastående bil kom bakfjädring gungig 3 ggr när jag ser ute på gatan :-( . Franska bilarna har snedställ bak stötdämpare än övriga har stående bak stötdämpare blir dämpad bättre.

Uppdaterat: 2016-09-03 14:04
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Duccedriver: du tänker nog på C5 III, den som kom -08. Den har annorlunda stolar, fast jag är nöjd med mina. 50 mil är ingenting. Sedan är vi alla olika stora och långa, och smaken är ju som bekant som baken,

C5III har inte alltid gashydraulisk fjädring, jag tror att t.ex. alla 1,6D inte har det.

På tal om staolar; min ena C5 har armstöd, den andra har det inte. Förmodligen ett tillval. Jag tycker armstöden är riktigt bekväma, skönt att hänga på.

GF: det finns inga vanliga stötdämpare på Citroen med gashydraulisk fjädring...

Däremot sitter det snedställda på många andra Citroen/Peugeot, men nån gungning har jag då aldrig märkt t.ex. på min Partner. (eller 405, eller CTI:n, eller..)

Uppdaterat: 2016-09-03 19:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Citat:

GF: det finns inga vanliga stötdämpare på Citroen med gashydraulisk fjädring...

Däremot sitter det snedställda på många andra Citroen/Peugeot, men nån gungning har jag då aldrig märkt t.ex. på min Partner. (eller 405, eller CTI:n, eller..)

Jag har haft en Citroen ZX bensin, automatlåda och årsmodell 1994 vanlig stötdämpare och igår såg jag andra våran besök hos oss på jobbet en bekant kvinna kör en Citroen C5 V6 3.0 diesel med automatlåda och årsmodell 2005 gashydraulik är likadant gungig bak när man trycker bromsspedal håll kvar ända tills stillastående då bilen är upp är den 3 ggr gungig därför bromsklossar låser samtidigt går stötdämpare fast upp.

Om det är stillastående i snar början då släpp upp lite bromspedal blir bakstötdämpare sjunker till normal blir ingen gungig.

Uppdaterat: 2016-09-03 20:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF: det blir bara roligare. ZX hade inte gashydraulisk fjädring.

2005 fanns inte 3.0 diesel, den kom inte förrän 2009.

Uppdaterat: 2016-09-03 20:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

GF: det blir bara roligare. ZX hade inte gashydraulisk fjädring.

2005 fanns inte 3.0 diesel, den kom inte förrän 2009.

Aha jag visste inte att så pass stor bil har mesta med diesel. Nyss såg jag fakta står bara bensin med V6 3.0 exclusive. Du har rätt :-)

Uppdaterat: 2016-09-03 20:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rätt hultarn, den är det, trodde det var gen 2.

Stolarna i de äldre är för korta i dynan och för mjuka i sitsen för mig, vilket gör att jag sitter med rumpan i stolen, men låren i luften......i likhet med de flesta franska bilar, ska sägas, för i det gänget är den bäst.

De nyare har bättre stol och bättre körställning med mer skjutmån....

viktigt för mig som sitter i bil runt 8 timmar/dag att sitta bra, även i privatbilen som jag kör relativt lite.

Därför är tyska bilar högst på listan, de flesta har extremt bra skjutmån och fasta stolar.

Volvo och saab är i sammanhanget byggda för pygmeer......

Armstöd vill jag ha, efter några timmar känns det i axlarna annars.....

Uppdaterat: 2016-09-03 23:42

Nu har grannen gett upp sin C5 och skaffat en Suzuki Vitara, han har alltid varit Suzukifrälst, men han saknar komforten i C5an och undrar varför japanerna inte börjat med bakhjulsfjädring och det gäller ävens hans hustrus Kasskaj.

Uppdaterat: 2016-09-04 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite lägesrapport efter 1 års ägande av C5:an. (om nån är intresserad)

Följande har hänt sedan sist: ingenting, den bara rullar.

Dock tycker jag mig höra ett litet morr i vänster fram, är nog dags för ett hjullagerbyte snart. Sånt får man ta på gamla bilar.

Jag bytte samtliga strålkastarlampor till Night Breaker, det blir faktiskt riktigt bra ljus. Självklart är ju extraljus bättre, men jag ville inte hänga på såna.

Snittförbrukning 0,76 mätt under ett år, det tycker jag är bra för en såpass rymlig bil, med bensin och automat.

Har bara ett fel på den, men jag har varit för lat för att kika det: uppvärmningen på vänster ytterspegel. Tydligen är det inte ovanligt att det är just glasets kontakter som ställer till det.

Får se om jag tar mig samman och kikar på det, på andra sidan är det inte jätteproblem och vi går ju mot varmare tider...

Nästa åtgärd blir en omgång nya sommardäck, de existerande närmar sig gränsen, och varför inte byta däcken innan hjulen åker på?

Även min andra C5 rullar också på fint. Den hade ett fuffens för sig för ett par månader sedan. Plötsligt tändes motorvarningslampan, men inget märktes i bilen för övrigt. Det var borta efter omstart. kanske var nån fukt i någon givare eller så. Inget som håller mig sömnlös direkt.

Drar något mer bensin, runt 0,78-79, den körs mestadels kortare sträckor (typ 8 km) så det är inte så konstigt.

Enda felet jag hittat är att ett par trådar i elbakrutan inte funkar, har väl fått en smäll någongång.

Uppdaterat: 2017-03-13 14:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På tal om något nytt på garageinfarten: Fick ett infall och "spontanköpte" en gammal Jaguar. Lite manligt är det allt med 6L V12 och två meter motorhuv :-). Ingen miljöbil direkt, men tröstar mig med att den bara kommer att rulla några månader på sommaren.

Bild borttagen.

// Krister

Uppdaterat: 2017-04-07 18:28
Lite krokigt är också rakt

Läcker, Krister!.

Uppdaterat: 2017-04-07 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

(om någon är intresserad)

Alltid intressant hur gamla bilar funkar om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2017-04-07 20:50

Snygg Jaguar! Vad är det för modell? Samt årsmodell?

Vad blir det för däck hultarn? Michelin förmodligen?

Uppdaterat: 2017-04-07 23:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.