Det känns som man får guld i tanken numera och priserna för bränsle ser ut att fortsätta stiga.
Efter senaste tankningen som jag trodde skulle uppgå i 1000-lappen jämnt men som stannade på knappt 930 kr, har jag börjat praktisera ecodriving light. Redan tidigare körde jag lugnt men nu testar jag att växla upp tidigare (manuell låda) och försöka planera så att jag har bilen på rull vid olika former av stopp.
Min motor är deklarerad att genomsnittligt dra 0,43 l/mil (NEDC) men min förbrukning enligt färddator har alltid varit 0,56. Kanske kan jag sänka åtminstone nedåt eller under 0,5. Har även start/stoppfunktionen igång för första gången på flera år.
Hur gör ni?
Kommentarer
15,45 för bensinen.
Full tank 622:- sist.
Ett bra tipps håll hastigheten.
Jag kör 90% med farthållaren för att utan den triggar jag upp mig i 10-20++ i onödan.
Använder den i stan också då det är en raksträcka.
Snett under 0,5 utanför stan och strax över 0,5 i stan.
Svårt att göra så mycket åt det skall man köra kostar det. Suck.
Håll avstånd och slappna av. Jag försökte snåla för nåt decennium sedan och insåg att 90 istället för 110 märktes i plånboken.
Köra mindre är bättre ändå, men kanske svårt att göra.
Sälja bilen, oavsett så är bränslekostnaden ganska så låg i förhållande till totala bilägandet.
Men annars verkar en laddhybrid eller elbil vara en god idé om man bara är ute efter att minska bränslekostnaden.
Bensinen är fortfarande billigare än för några år sedan.
Visst. När den nuvarande bilen ska bytas om några år så kommer elektrifierade bilar möjligen att ingå i intresseunderlaget.
Även om bränslekostnaden är låg på totalen så svider det att se pumpmätaren (snart) gå upp över tusenlappen. Att sälja bilen känns inte aktuellt. Jag har råd med den men är bara lite snå...sparsam.
Japp, jag håller också 90 och slappnar av. Så jag får göra lite extra när det gäller körtekniken. Provade idag och det funkar ganska bra även om motorn låter lite annorlunda. En vanesak.
Men om man nu vi extremt sparsamt körsätt kan spara 5cl/mil så är det 80 öre/mil
Normalbilistens 1500 mil/år så är det 100kr/månad, en helt försumbar besparning för att ligga å masa i max 80, oavsett om vägen tillåter 120.
Jag tankar och kör som vanligt och konstaterar att min bil i dag, med en massa attiraljer, fyrhjulsdrift och automatlåda drar 3dl mindre än de bilar jag hade för 15 år sedan.
Då kostade bensinen knappt en tia. Så va 9kr/mil var bränslekostnaden. Nuvarande kostar ca 9,5 kr/mil
Reallöneökningen har på 15 år varit ca 35% så drivmedelskostnaden en betydligt lägre del av reallönen i dag än för 15 år sedan.
Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.
Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.
Tänker köpa en laddhybrid eller elbil nästa gång. Å den där kraftiga ökningen har det pratats om i lika många år minst. Men den inträffar inte. Kommer priset att öka är det bara på grund av skatter av olika slag. I takt med att den globala oljeförbrukningen går ner kommer inte råoljepriset rasa i höjden utan enkom respektive lands beskattning av drivmedel eller fordon kommer avgöra detta
Bonus Malus är första steget, och jag tror vi kommer se en rekordökning av elbilsförsäljningen fram i sommar. Bara att se på Norge hur bilparken förändrats med det system dom har med slopad registreringsavgifter på elbilar och hybrider
Du har väl en ny bil, eller hur? Som kostar typ 45:-/mil? Om nu bilens bränslekostnad ökar från 10 till 11 kronor per mil, hur tänker du då? 45 eller 46 kronor per mil? Jag förstår faktiskt inte diskussionen - såvida man inte skaffar sig en bil som kostar betydligt mindre per mil totalt (således en begagnad).
Istället ska du "skatta" (sic) dig glad över att inte bo i Danmark, Finland, Nederländerna..... (Norge är ännu dyrare, men där är löneläget rätt mycket högre).
I början av veckan så är det nån krona dyrare i Norge
Söndag och måndag fm. Kan det vara ett par tre kronor billigare än Sverige. I söndags var noteringen knappt 13kr/l för diesel och 14 flr bensin.
Men helt enig i att drivmedlet är den lilla delen av ägandekostnaden på en nyare bil
Nu var det inte bränslekostnaden jag tänkte på avseende våra grannländer. Det var ägandekostnaden. Ber om ursäkt.
Min förra bil låg på 0,85 liter/mil, min nuvarande på 0,65 liter/mil och nästa bil jag köper är målet 0,45 liter/mil eller mindre. Det blir snabbt pengar med lägre förbrukning. Kör ca 2200 mil per år.
Nej.
Bonus- men framförallt Malus är förmodligen bara en av många "tråkigheter" som kommer att drabba fossila människor ja. Någonstans in i framtiden kommer en brytpunkt där postfossila fordon är billigare att äga och driva än dagens. Myndigheterna gör sitt för att stimulera men det räcker inte för att tippa brädan än på några år tror jag.
Att försöka köra "skrotet" så billigt som möjligt ett tag till kan vara klokt under förutsättning att vi får se teknikgenombrott i solid state-batterier eller vad-vet-jag (ville inte skriva bränsleceller).
Även om bränsle är en liten del av totala kostnaden för att köra bil så är det den delen som är lättast att påverka själv. På de bilar jag haft har det gått att kapa nån deciliter eller två på att köra sansat. Motsvarande besparing kan man göra på att serva själv.
Om man kokar ner kostnaden till bara bränslepriset - så blir det ju om inte komiskt - ber om ursäkt där - men lite lätt löjligt. Bränslepriset är per se lågt, mycket lågt. För ca 10 kronor kan du transportera 1 till 5 personer 10 km. Prova det med valfri kollektivtrafik.
Hela diskussionen är ju.....
Jag har stor respekt för de som har det svårt att få det gå ihop när det gäller det ekonomiska. Och jag är för övrigt inte en fan av Miljöpartiet heller.
"Men nån jävla ordning får det väl ändå vara..." som Hermansson sa.
Dina 100 kronor blir 1.200 kronor per år. 1.200 kronor räcker för oss, två vuxna och ett barn, till mat i ett par veckor. Eller nästan en månads bränsle för mig. Det är inga småsummor liksom. Och det behöver inte vara tvunget att ligga och masa i 80 för det. Bättre framförhållning gör mycket (vet ni alla med elbilar som har regenerering!), lite sänkt hastighet, lugnare tempo e.t.c. Kör du 100 i stället för 120 på en tre mil lång sträcka (som råkar vara min motorvägsdel till jobbet) så tar det tre minuter längre tid. Tre minuter! Det är fasiken inom felmarginalen för tiden det tar att åka dit. Men garanterat sänker majoriteten av bilarna sin förbrukning.
Där är vi helt eniga, skatt, försäkring EU-kontroll, bomavgifter, vikt, utsläpps och effektbaserade registreringsavgifter mm.
Inte för inte att milersättningen är drygt 40kr/mil skattefritt i Norge
Då äter ni inte mycket och är max en fjärdedel av vad din D4 kostar per månad
Vi äter mycket, och stor andel ekologiskt. Men vi lagar nästan all mat från grunden, köper gärna kort datum och slänger lite. Ekologiska ägg för straxt över kronan stycken, ekomjölk för en femma litern, ekologisk fryst kycklingen (mycken kött i förhållande till ben) för en femtiolapp kilot, hönan för en tjuga kilot, och så vidare. Mat har aldrig varit så billigt som i dag, på gott och och ont.
Det är irrelevant vad bilen i sig kostar. Kan man spara så varför slösa? Tankar du bästa tänkbara miljöbränsle varje gång? Om inte så, varför inte? Gör du någon form av avdrag i deklarationen? Det är ju småsummor så varför i så fall...
Skänker du ett par tusen till välgörenhet varje år? Skulle du vilja att din bil drog några dl mer per mil mot nu?
...
1.200 kronor räcket till nästan 7 kilo! cachewnötter till dottern (hon är tokig i detta). Varför skall jag då slänga bort detta om det nu med enkla medel går att spara den summan. Då är man ju rent dum i huvudet...
Jag kan ju spara tills hon skall kanske ta körkort också. Det blir över 20.000 kronor till hennes 18-årsdag.
Du verkar ha 20 lakan över, det är ju småpengar... Kan du sätta in de på hennes framtidskonto? Vore välkommet.
Varför har du då köpt en så dyr bil som en Volvo V90 D4 awd? en D3 För 40.000kr mindre hade räckt till 330kg förstklassiga cashewnötter från Lidl och du hade sparat dom där 1200kr/år i diesel kostnad. Förövrigt så tankar jag nästan uteslutande diesel på Preem med 50% hvo inblandning. Men förstår inte hur bilens inköpspris kan vara irrelevant, det är för de flesta hushåll den största kostnaden efter boendet.
Blir mycket av mygg och kamel diskussion. Men visst har nog några tusningar över varje månad men det spar jag till pension och annat som kan komma behövas. Har haft månatlig överföring till läkare utan gränser i tio år, som jag tycker är en bra organisation. Deklarationen brukar vara förifylld så är väl bara att klarera.
Men inte räknar jag på dropparna när jag kör med bilen, kan det vara kul att nån gång se hur låg förbrukningen kan bli, men är så tråkigt tröttande bilåkande. Föredrar att köra bilen och vara allert.
Men det är av sparande, arv, lotterivinst eller enträget arbete man kan bli förmögen.
Jag kör min VW Lupo 3L på 3,7 l/ 100 km (beräknat på hela året) och tankar en del RME (biodiesel) för 12,22 kr/ liter (nuvarande pris), så jag ska inte klaga. = )
Ett tips är att ni kontaktar riksbanken och ber dem sluta trycka ner värdet på kronan. Då blir bränslet billigare.
Sedan måste givetvis det samhällsdestruktiva Miljöpartiet bort i valet 2018. Men det vet alla redan;-)
MVH AL
Av samma anledning som man köper lägenhet eller hus, men sedan ändå tänker på att vädra rätt, inte ha lampor på i onödan, tvätta med full maskin etc.
Minskar man utgifter här och där så blir det mycket. 50 öre hit och 50 öre dit blir en hel krona och en krona är början på en miljon, som Farbror Joakim säger.
När vi är ute på våra dagliga promenader hittar vi nästan alltid pant som slängs i buske och på mark. Jag överdriver inte när jag säger att det blir över tusen spänn per år!
Dessutom är det miljövänligt att inte tanka, att spara el etc.
Och D3 hade nog kostat mer i drift eftersom den bara fanns med sex växlar. D4 med åtta. Gör skillnad på motorväg, vilket vi oftast åker.
Så höga är de ju inte, priset var ju liknande för några år sedan men sedan oljepriset kraschade 2014 så har det ju varit ovanligt billigt att tanka. Men politikerna var ju snabba med höjda bränsleskatter, så om oljepriset går upp kraftigt blir det nog åka av på mackens skylt :)
Men bästa tipset är nog att köra mindre, planera dagarna bättre etc.
Det kan ju vara lite av en sport att istället för att låta pengar rulla okontrollerat istället se till att sätta dem i arbete. Den principen har jag tillämpat sedan länge så därför kan jag idag själv bestämma över min tid. Precis som Xanthopteryx säger så ger en principiell inställning till kostnader så småningom effekt. När man ser det så går det av bara farten att amortera av lån, ha bästa avtal för el och försäkringar, köpa livsmedel till extraerbjudanden osv. Varför skulle man då inte också reagera över galopperande bränslepriser och fundera över dem? Som sagt, det är bara ett rent nöje om man kan "lura" oljebolag och Staten på extraförtjänster och istället använda pengar till roligare saker.
Tack pinjong!
Det finns väl en anledning till att de bästa bedrägerierna handlar om att exempelvis plocka ett par öre per banköverföring. Syns inte men inbringar miljontals kronor i slutänden!
Ja det är kapitalförflyttningar som banker lever på. Det är inte konstigare än att bilhandlaren, transportbolaget, underleverantören eller husmäklaren gör samma sak.
MVH AL
Jag pratar om bedrägeri nu, av anställda och liknande.
Aha. Ja det är ju något helt annat. Ledsen att jag missade det;-)
MVH AL
Tankade fullt i morse, det gick 1,8 liter.
När jag var hemma efter 6 mil med 35 likasinnande, hade drygt 1 liter gått åt.
(moppe rally)
Bra där Rikard! ;-) Hade du lagt dig över styret kunde du kanske ha kommit undan med 0,95 liter.
Oljepriset ökar med misstron mot dollarn,sedan är sveriges politik sådan att kronan kanske ses som än mer osäker.
Drivmedel är skitbilligt med dagslägets dryga 15 kr.
Elpriserna kommer lätt öka 10% med,all energi,även maten.
Det är billigt i dagsläget...
Hehe, att spekulera om framtiden blir sällan rätt. Hittills har ingen kunnat förutspå valutarörelser med någon större precision.
Sen tror vissa att oljepriset kommer sjunka igen om efterfrågan på allvar minskar med övergång till förnyelsebart. Ännu ett tag kvar gissar jag, men inte omöjligt.
Egentligen är det lite fånigt att klaga på bensinpriset samtidigt som det säljs vatten på flaska för dubbla priset för bensin.
Detta i ett land som har utmärkt vatten i kranarna.
Men, visst håller jag med om att bensinpriset är onödigt högt. Högt på grund av skatter, inte oljepris. Och vid förra valet lovades det att inte höja bränsleskatterna. Men, vallöften är som bekant inte värda ett skvatt.
Sen förstår jag inte varför det lilla skitpartiet MP tror att Sverige kan rädda världen genom högre skatter på bränsle.
Dessutom när Fridolin tar flyg mellan Bromma och Arlanda och regeringsplanet till Ungern istället för tåget...
Jag är själv inne på Hultarns linje..vatten på flaska.
Drivmedel är på tok för dyrt men jag väljer ändå att se till helheten att det är inte kostnaden på drivmedel enbart som tömmer pluskan utan det är antalet rännilar kombinerat och gud ska veta att folk de ska ha o göra "allt" som alla andra även om att de står med en usel ekonomi, och skulder.
Det är alltså enligt mig inte enbart en fråga om bilen och bränslekostnad om att det svider svårt vid pumpen.
Jag köper vatten på petflaska i sexpack på Netto och betalar väl ca 3 kr/liter men förstår givetvis vad Hultarn syftar på. Att det svider vid pumpen har inget att göra med om man har råd eller inte i mitt fall, utan känslan är bara att det blivit dyrt. Kanske är det särskilt tydligt just när man står vid pumpen och ser slutpriset på nästan 1000 kr för en tank. Inte sällan kan det ju bli höga belopp även på ICA men det ursäktar man med att det är storhelg t ex. Det känns mer substantiellt med några kassar med helgmat jämfört med dieselsoppan som man inte ens kan se eller känna doften av.
MP är inte mest radikala politiska partiet när det gäller bilismen men de får mycket press när de presenterar olika åtgärder. V är värre. Något som sällan framgår eftersom det inte tillhör deras kärnfokus.
MP, och regeringen. Har ju bestämt att bränsleskatten per automatik, ska höjas med 1 eller 2%? + inflation per år. Så man kanske ska sälja lite aktier, och köpa upp sig på några kubik diesel i stället. Kanske blir bättre avkastning?
KPI +2%,helt utan diskussioner,bara höjningar.
Det är penningsvaga hushåll som får stanna hemma med barnen,men det är väl deras eget val då enligt vissa.
Det är skatterna som är anmärkningsvärda när det gäller allt runt bilismen, ska det vara en klassfråga mha skattetryck.
Tydligen.
Själv ska jag köpa en skattesubventionerad elbil,60000 blir nästan så att det kvittar momsen.
Köp en gammal entusiastdiesel,då både ser och luktar dieseln.
Nu är det billigare med E85!
Jag tvivlar på det. Pumpmunstyckena har återföring och i bilen passerar munstycket en "plastbit" som effektivt täpper till när tankningen är färdig.
Vill minnas att 15 kr var vanligt förut.
Detta har väl med våra låga räntor och därmed dåliga valutakurs att göra?
Jag har gärna låga räntor mot att bensinen kostar en krona mer per liter.
2012 var priset nästan 16:- så vi måste upp över 17:- innan vi når motsvarande nivå igen.
Jag tänkte när den förbränns,annars får man väl slatta en del bredvid för upplevelsens skull...
Eller isf aftershave.
Själv satsade jag på en hybrid, 0:- i skatt och ca halvlitern milen så det är okej för mig :)
Märkligt att hybridbilar har 0 kr i vägskatt, vad jag kan förstå så sliter de också på vägarna...
Vägskatten borde vara grundad på vikten, t.ex. 1000kr/ton, låt sedan resten av skatten ligga på bränslet.
Ja det är konstigt att hybrid har 0 kronor i skatt då dom sliter lika mycket på vägarna och många hybrider tar dessutom inte mindre än dom snålaste dieslarna och dom snålaste bensinbilarna.
Fast med det nya skattesystemet är det väl ingen bil som får 0 kr i årlig skatt vill jag minnas. Håller f ö med hultarn att det rimligen borde vara vikten som borde styra vägskatten - och så var det väl tidigare innan man "reformerade" det skattesystemet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.