Vi Bilägares forum

Fortkörningsböter.

Fortkörningsböter.

 

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/varldens-dyraste-och-billigaste-fortkorningsbot-svensk-toppar-listan/https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/varldens-dyraste-och-billigaste-fortkorningsbot-svensk-toppar-listan/https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/varldens-dyraste-och-billigaste-fortkorningsbot-svensk-toppar-listan/

Uppdaterat: 2021-12-31 06:26
Lås inga trådar.

Kommentarer

Det är för mkt fortkörningsböter.

Uppdaterat: 2022-02-09 16:42
Ulf Parde

Tveksamt om det verkligen är för mycket fortkörningsböter. Men visst - om alla verkligen håller sig till de hastighetsgränser som finns så skulle fortkörningsböterna på ett närmast magiskt sätt upphöra. Det du, Ulf Prade...:)

Uppdaterat: 2022-02-09 16:52

Till Pi: Ni har en löjlig kommentar: "om alla verkligen håller sig till de hastighetsgränser som finns så skulle fortkörningsböterna på ett närmast magiskt sätt upphöra." Det är alldeles för pk av er. Vi har för låga hastighetsgränser i det här landet. Många av de senaste årens sänkningar (och uteblivna höjningar) ska fördömas. Jag kräver bättre respekt för hastighetsgränserna också från lagstiftarens sida. Red. visar för mkt fäaktig underdånighet mot myndigheter (och en del kommunpolitiker).

Uppdaterat: 2022-02-10 10:56
Ulf Parde

Ulf Parde - och jag kräver respekt för de hastighetsgränser som faktiskt gäller och inte att var och varannan anser sig mera kompetent att avgöra dessa gränser. Dessutom skall vi inte glömma att högre hastigheter innebär större energiåtgång oavsett motortyp så kom sen inte och klaga på höga bränslepriser.

Uppdaterat: 2022-02-10 11:24

Till ny: blanda nu inte in höga bränslepriser! Det finns något som heter Framkomlighet. Man ska kunna färdas i rimlig hastighet (i det här landet, precis som i alla andra länder) utan att bli ruinerad. Vi ska inte acceptera ständigt sänkta (men aldrig höjda) hastighetsgränser. Pinsamt med denna faäktiga underdånighet för myndigheter och en del kommunpolitiker.

Uppdaterat: 2022-02-10 11:59
Ulf Parde

Varför så bråttom?

Uppdaterat: 2022-02-10 13:10

Till ny: Vaddå "Varför så bråttom?". Det är fråga om att även med bilar få färdas i rimlig hastighet - inte att vi med dagens bilar helt plötsligt ska behöva färdas långsammare än vi gjort de senaste 60-70 åren. Ifråga om tåg är det minsann fråga om minutjakt och höghastighetståg - snacka om "Varför så bråttom?"! ny har en löjlig pk-attityd till allt vad myndigheterna hittar på.

Uppdaterat: 2022-02-10 13:25
Ulf Parde

Alltså borde vi ha fri fart?

Uppdaterat: 2022-02-10 13:30

Till ny: Tyskland har ju det (delvis) på Autobahn. Nämnas kan, att i deras senaste regeringsbildning krävde Liberalerna fortsatt fri fart. Miljöpartiet fick alltså ge sig här, he, he. Annars har jag inte krävt fri fart. Men det har blivit för mkt 80 på landsvägar och för mkt 40 (i st f vedertagna 50 i tätorter. På fyrfiliga vägar ska det vara mer 120 - egentligen 130.

Uppdaterat: 2022-02-10 13:37
Ulf Parde

Ulf Parde - du kan ju adressera ditt svar till rätt skribent - dess namn står alldeles till vänster om textmassan.

F ö förstår jag inte varför man skall ha så bråttom. De gränser som finns nu räcker för de flesta och njut istället av naturen runt dig. Och jag blandar in bränslepriser precis så mycket jag vill för många klagar ständigt på dessa och då är det enklaste sättet att spara lite att dra ner lite på hastigheten och undvika kraftiga accelerationer.

Uppdaterat: 2022-02-10 15:57

Svar till Pi. Ibland vill man kunna komma fram en viss tid. Det ska man kunna göra med bil - precis som med tåg o buss. Man ska kunna få hålla rimlig hastighet. Den ska inte behöva vara lägre än för 60 år sedan. Tittar på naturen gör jag inte så mkt under själva körningen. Gör man det så blir man mkt farligare än att titta på vägen med höjd hastighet. Nu är tid för höjda hastighetsgränser och sänkta pålagor - inte tvrätom.

Uppdaterat: 2022-02-10 17:43
Ulf Parde

Ja du Ulf - du får väl fortsätta din strid men jag håller inte med dig. Och du får väl starta en kvart tidigare så hinner du nog ändå. Konstiga argument i mina öron men vi tycker alla olika.

Uppdaterat: 2022-02-10 18:01

Svar till Pi: Det där slafsiga argumentet om att starta tidigare slänger såna som du alltid ur er.

Det kanske man gjort - men drabbas av oförutsett hinder på vägen. Det innebär inte, att man ska tokköra. Men det finns inget mer stressande än att tvingas köra onaturligt långsamt. Om jag kör från Umeå till Sydsverige (med start kl 06) så kommer jag fram en hel timme tidigare om jag kan köra 100 i st f 90.

Uppdaterat: 2022-02-10 18:27
Ulf Parde

Jag tycker synd om dig Ulf, som måste ha så bråttom.

Varför?

Det är väl bättre att komma fram så säkert som möjligt än så fort som möjligt?

Och har du så bråttom att ta dig från Umeå till Sydsverige så är det väl bättre att ta flyget.

Uppdaterat: 2022-02-10 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Svar till saabnisse! Man kommer fram lika säkert med de (inte hur höga som helst) hastigheter jag vill hålla.

Och du ska inte lägga dig i varför jag inte tar flyget (det finns många orsaker). Sluta nu med din tjatiga pk-ism!

Jag har inte "så bråttom", men jag kommer gärna fram före mörkret. Det är inte fråga om att "köra så fort som möjligt". Men man ska inte behöva köra i (en stressande) lusfart.

Uppdaterat: 2022-02-10 20:47
Ulf Parde

Ja du Ulf, kör du så fort du vill, vi får väl hoppas att det inte händer något obehagligt mer än att du fastnar i en poliskontroll och blir av med körkortet om du nu har något.

Det finns en liten klick figurer med dina åsikter, de brukar minska i antal av olika, ibland otäcka anledningar, men tyvärr verkar det dyka upp nya.

Uppdaterat: 2022-02-10 21:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har fått höjd hastighet på sträckan jag har från mitt hem till City. Så Ulf vevar lite hur han vill med sina argument. Jag sitter nöjd på den sträckan jag kör. Sedan kan det naturligtvis finnas sträckor där man som enskild bilist kan tycka att det skulle gå att höja hastighetsgränsen men det kanske är något på sträckan man som enskild inte riktigt känner till som gör att hastigheten är som den är. Där ute jag bor finns det t.o.m sträckor som jag tycker borde anpassa bättre till vägarnas kondition, t.o.m sänkas för att vägarna är för smala och kurviga.

Så smaken är som baken, delad

Uppdaterat: 2022-02-10 22:29

Svart ill Optimus: Det är för mkt 40 och 80 men för lite 120.

Uppdaterat: 2022-02-11 09:11
Ulf Parde

40 i stadsmiljö är väl en väldigt bra hastighet?

Hur långt kör man där och hur många sekunder spar du på att köra 50 isf 40 genom Umeå? Typ 10?

Att du inte har några 120-vägar i norr är kanske inte så konstigt då det inte är så mycket motorväg där, det finns såklart flera sträckor mv som skulle kunna få 120 men i övrigt så fungerar väl 110 okej kan jag tycka.

Det som är mest segt är ju de vägar uppe hos dig i inlandet som fått 70-80 som tidigare varit 90-100, det kan jag hålla med dig om.

Så, nu fick du ännu ett pk-svart att hacka på

Uppdaterat: 2022-02-11 09:50
*Robban

Att ha 40 på breda genomfartssgator med åtskilda GC-banor är rent ut sagt åt helvete.

E4 norr o söder om Sundsvall borde ha 120. Även de fyrfiliga delarna norr om Söderhamn borde ha 120.

E18 borde ha mer 120. E6 borde ha längre 120-sträcka. E4 Jönköping-Toftaholm har äntligen fått/håller på att få 120.

Sedan orkar jag inte räkna upp alla okynnessänkningar till 80 på breda landsvägar med god sikt.

Uppdaterat: 2022-02-11 10:06
Ulf Parde

Skaffa dig en elbil Ulf så kanske du inte längre känner samma starka behov av 120 utan då kanske t o m 100 kommer att räcka...:)

Uppdaterat: 2022-02-11 15:13

Svar till Pi: Nej, på fyfiliga vägar räcker verkligen inte 100. Andra länder har minst 120 eller ofta mer.

Egentligen är 120 för lågt på under goda förhållanden på en fyrfilig väg.

Jag köpte min bil ny okt 07 (Volvo C30 1,8F). Varit helt krångelfri (i motsats till många nya "lyxbilar").

P g a ekonomi, ej tillgänglig laddplats och räckvidd, är den mkt bättre än en elbil. Det mest miljövänliga måste väl vara att t v behålla den. Sluta sedan med er pk-moralism mot alla oss (ja , jag blir omkör också) som vill hålla rimlig hastighet. Liberalerna i Tyskland kravde och fick bibehållen fri fart på Autobahn (men annars så hade sänkningen ändå stannat vid 130-140).

Uppdaterat: 2022-02-11 15:32
Ulf Parde

Du Ulf kan ju lämpligen också sluta med att peka ut alla som inte tycker som du som "Pk" - det gör inte dina inlägg seriösare kan jag lova.

Uppdaterat: 2022-02-11 16:30

Till Pi: Förbudsivrare som inte respekterar de bilister som vill hålla en rimlig hastighet, gör mig illamående.

Uppdaterat: 2022-02-11 16:49
Ulf Parde

Ja Ulf, vi har nog hört DIN åsikt i den frågan nu - men alla håller nog inte med om att förarna själva skall bedöma lämplig maxhastighet - om vi drar det till extremen. Mig gör det inget om du blir illamående - om vi säger så. Och bilister som inte respekterar det regelverk som finns i trafiken ger jag helt enkelt inte mycket för - trafik är ett samspel och trafiken måste ha ett regelverk för att fungera rimligt. Och må gärna illa av den åsikten.

Uppdaterat: 2022-02-11 17:45

Du Ulf, ta det lite lugnare med din 15-åriga gamla Volvo. Den tål nog inte i längden att ständigt pressas med gasen i botten som du verkar göra... :)

Uppdaterat: 2022-02-11 19:27
Pi skrev:

trafik är ett samspel och trafiken måste ha ett regelverk för att fungera rimligt.

Rätt !

Uppdaterat: 2022-02-11 20:02
Gillar kurvor och rondeller

Svar till samtliga misstolkare: Jag kör sällan eller aldrig med "gasen i botten" Jag har aldrig förnekat samspelet. Jag har bara efterlyst ett regelverk som inte ständigt sänker hastighetsgränserna till onaturligt låga nivåer. Men dessa pk-förbudsivrare läser mina svar som fan läser bibeln.

Uppdaterat: 2022-02-11 20:07
Ulf Parde

Ulf, på ett sätt kan jag förstå dig, på Norrlands ofta glest trafikerade vägar kan det givetvis kännas fånigt med 80 som ju knappast någon håller ändå.

Om man ser det historiskt så hade vi ju fri fart utanför tätbebyggt område till för 55 år sedan och om man tänker på att fartbegränsningen infördes som säkerhet kan man ju också tänka på att bilarna på den tiden var oerhört osäkra, men trafiken var inte så tät.

Sedan dess har gränserna gradvis sänkts samtidigt som bilarna blivit avsevärt säkrare, men samtidigt har trafiken ökat väsentligt och det ligger till grund för de skärpta kraven.

Men jag kan hålla med om att man generaliserar lite för mycket, större vikt bör läggas vid respektive vägs trafikbelastning, belägenhet och utförande när det gäller max hastighet.

Men nu är det som det är och det innebär inte att man behöver vara PK, enbart att man är laglydig.

Och ju äldre man blir, ju oftare inser man att det är otäckare att råka illa ut ju fortare det går!

Uppdaterat: 2022-02-11 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ulf, jag förstår inte riktigt vad det är du vill uppnå med dina inlägg. Är det verkligen hastigheten som är problemet eller är det som du skriver:

"Många av de senaste årens sänkningar (och uteblivna höjningar) ska fördömas. Jag kräver bättre respekt för hastighetsgränserna också från lagstiftarens sida. Red. visar för mkt fäaktig underdånighet mot myndigheter (och en del kommunpolitiker)."

Är det underdånigheten som upprör, ska vi alla protestera mot myndigheter, makten och härligheten eller vad vart vill du?

Vill du bara hoppa in här i trådarna och leva rullan för att det är valår i år?

Uppdaterat: 2022-02-11 22:56

Svar till Optimus: "Leva rullan" vet jag inte, men definitivt att protestera mot för låga hastighetsgränser.

Det har ju blivit för mkt 40, 80 o för lite 120.

Uppdaterat: 2022-02-12 11:36
Ulf Parde

Svar till Saabnisse: Bra att du visar förståelse för de vansinniga sänkningarna till 80 på många Norrlandsvägar. Men det behöver inte vara "som det är". Aktiva protester måste kräva återhöjning på många håll. De planerade sänkningarna till 80 (samma sträckor har en gång haft 110) på E14 stoppades efter massiva protester - inte minst från lokal/regionalpolitiker (fr o m S och alla högerut).

Uppdaterat: 2022-02-12 11:56
Ulf Parde

Jag håller mycket med Ulf här.

Jag är så trött på det här säkrehetstänkadet som genomsyrar vårt samhälle att man snart kräks.

Om en väg är si och så ska det vara den hastigheten, oavsett var vägen ligger eller hur omgivningen ser ut.

Har ett klockrent exempel vid vår skola, det är 30 utanför just för att det är en skola.

Vägen har separerad gång och cykelbana på skolans sida, på andra sidan finns ingenting, vilket gör att det aldrig är några barn på vägen. Själva skolan är även inhägnad.

Vid busshållplatsen 100 meter bort, där det är en korsning, barn som passerar vägen, leker vid hållplatsen när de samlas och ska hem på eftermiddagen, är det 50.

Samma i mitt jobbar. Jag har 40 års erfarenhet, jag vet och är noga med skyddsutrustning när det behövs, men ha komplett utrustning på sig 7-16 bara för att, är jag helt mot.

Uppdaterat: 2022-02-12 16:30

Rikard, om vi inte behöver hängslen och livrem eller säkerhetsprylar, blir det som VW. De släpper en inte helt igenom testad version av ID.3. Full av buggar och problem och vi "vanliga" får ta problemen. Jag tror inte ett smack på anarkiversionen av hastighetsbestämmelser, att var och en ska bestämma när och var "jag" kan gasa på utan att det blir problem.

Jag har två skolor i närheten av där jag bor, och det finns dagligen när jag åker idioter som tror de är stjärnor på bilkörning förbi skolorna som har 30 km/tim, de lättar inte ens på gaspedalen förbi skolan. Det är såväl lastbilschaufförer och taxi som hantverkarbilar. De står verkligen inte högt i kurs hos mig. Allra helst inte som det har inträffat flera olyckor kring skolan med tokiga bilister inblandande.

Nej, jag tror inte ett dyft på de som tror de är störst bäst och vackrast bakom ratten.

Uppdaterat: 2022-02-12 23:26

Det är så, att för låga generella hastighetsgränser gör att bilisterna tappar förtroendet för systemet och kör för fort även på ställen med befogade hastighetsgränser.

Uppdaterat: 2022-02-13 11:33
Ulf Parde

Intressant tråd. Oavsett vad man tycker om hastighetsbegränsningar eller huruvida man följer dem eller inte så vore det intressant att höra konversationen med polisen den gången dessa fastnar i fartkontroll.

Uppdaterat: 2022-02-13 17:19

Har bara diskuterat en gång med polisen vid en hastighetskontroll.

När man valde ut min bil i en lång kö av fjällturister som körde lika fort.

Gissning är att min Opel Manta stack ut bland alla Volvos och SAABar med takbox.

Annars har jag bara svarat "Ja" på polisens klassiska replik "Det gick lite fort det där"

Jag har faktiskt märkt en viss besvikelse när de inte får höra nån kul historia.

Varför hålla på och dra en lång historia som inte leder till nått.

En gång vägrade jag att skriva på. Överklagade med 3 vittnen, men det hjälpte inte ändå.

Precis som med satta hastigheter, har man kört för fort ska man ha böter oavsett omgivningen eller förutsättningarna på plats.

Uppdaterat: 2022-02-13 18:42

Jo, kom på en gång till, det var senaste fortkörningen för drygt 10 år sen.

Kom runt en kurva och såg polisen med radar längre fram vid en busshållplats, efter hållplatsen stod en 50 skylt och där började samhället.

En snabb blick på mätaren visade att jag körde i 65, så jag fortsatte med det, och blev stoppad.

Jag hade missat skylten "Samhälle" som stod några hundra meter tidigare, och där var det ju per automatik 50.

Då blev jag förvånad av repliken "Det gick lite fort det där"

Uppdaterat: 2022-02-13 18:56

Fått en fartbot och det var 35år sedan. Mitt i skogen söndag 23-tiden, var det en korsning med 70.

Åkte dit för 76 km/t, så jag höll väl 80 egentligen.

Sa till poliserna, "mitt i skogen...inget hus...ingen trafik...ingen skymd sikt...och varför söndag natt"?

"vi bötfäller i princip alla som passerar"

Uppdaterat: 2022-02-13 23:13
Gillar kurvor och rondeller

Jag håller med om det jag tror att ny vill antyda.

Uppdaterat: 2022-02-14 11:53
Ulf Parde

Vem menar du med "ny"?

Uppdaterat: 2022-02-14 12:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förlåt mig. Jag menade motorcykelentusiasten. Det har även kommit andra (den som blev stoppad av polisen där denne bara låg mitt i en bilkö och höll jämn fart med de övriga) som visar att polisen missbrukar det här med hastighetskontroller. Ett problem som förvärras av för låga hastigehtsgränser.

Uppdaterat: 2022-02-14 12:52
Ulf Parde

Tror du på det där själv, Ulf? Att polisen har tid att jävlas med folk?

Men om du nu tycker att det är för låga hastigheter, vad gör du åt det, mer än att sitta på ViB och gnälla om det?

Det är kanske dags att gå in i politiken så att du kan ändra alla dessa pk-lagar om hastighet eller kanske promille eller annat som är dåligt med regler i trafiken eller i samhället i stort, men här kommer inget du gör förändra läget, vare sig du vill eller inte så…

Kämpa på

Uppdaterat: 2022-02-14 13:50
*Robban

Kompis blev av med kortet en månad nyligen.

Hamnade bakom en liten kö på 2+1 väg där bilen längst fram sänkte farten till 80 på en filigt och 110 på 2 filigt.

Körde om kön på en 2 filig sträcka, när han skulle tillbaka in var en annan bil tätt bakom och just där blev det 70 innan en korsning. Med hänsyn till bilen bakom ville han inte ställa sig tvärt på bromsen, så skylten passerades i drygt 100, och polisen mätte bilar vid skylten.

Uppdaterat: 2022-02-14 13:57

Ulf Parde: För att underlätta vem du replikerar till, så kan du klicka på stjärnan i dennes fält, och sedan på "citera." Sedan kan du svara under, och behöver då inte förtydliga vem du menar.

Uppdaterat: 2022-02-14 14:28

Men oavsett ifall man är konspiratoriskt lagd eller inte så ska man ställa sig själv frågan ifall man åker dit vid en fartkontroll ”överskred jag hastighetsgränsen?”

Om svaret är Ja så spelar det ingen roll vad andra trafikanter gjorde, hur din pappa körde på 60-talet eller om grannen kör som en fartdåre men aldrig åker dit.

Då får man helt enkelt finna sig i böter, eller värre. Finns det ingen uns av självrannsakan hos bilister idag?

Uppdaterat: 2022-02-14 17:26
Axa skrev:

Men oavsett ifall man är konspiratoriskt lagd eller inte så ska man ställa sig själv frågan ifall man åker dit vid en fartkontroll ”överskred jag hastighetsgränsen?”

Om svaret är Ja så spelar det ingen roll vad andra trafikanter gjorde, hur din pappa körde på 60-talet eller om grannen kör som en fartdåre men aldrig åker dit.

Då får man helt enkelt finna sig i böter, eller värre. Finns det ingen uns av självrannsakan hos bilister idag?

Självkritik och självrannsakan håller på att försvinna idag. De flesta blånekar trots att de blir påkomna med fingrarna i syltburken. Spelar ingen roll om det finns fotobevis eller vittnen, det var inte jag blir svaret, trots att t.o.m. poliser vittnar emot dom. Stå för vad man gjort finns inte hos många. Så din fråga är väldigt berättigad Axa.

Uppdaterat: 2022-02-14 17:37

Ju fler elbilar vi får på vägarna ju lägre snitthastigheter.

Och med 27:- för bränslet kommer 75% av suvarna att tagga ner. 😂

Det löser sig själv med hastigheten.

Och 40 i stan är helt okey för flertalet håller ändå 10 plus med stor variation.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Svar till mso 1000: Om hastighetsgränsen är rimlig -vilket innebär 50 på breda genomfartsgator me åtskilda GC-banor -håller man inte "10 plus med stor variation."

Uppdaterat: 2022-02-14 18:21
Ulf Parde

Svar till Christer: Ökade protester när man blivit tagen för att ha kört "för fort" kan bero på de alltmer provokativa hastighetsgränserna.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:23
Ulf Parde