Jag läste att de nuvarande reglerna för förmånsvärden på laddbara bilar inte gäller längre än till årsskiftet. Det kan bli ganska ordentliga justeringar för oss som åker laddhybrid. Som jag förstår det beräknas värdet så att man tar värdet på "jämförbar bil utan miljöklassning" och sen minskar med 40% eller max 10 kkr.
Det är den jämförbara bilen som Mitsubishi har haft extremt lågt pris på, dvs Outlander med minsta motorn har kostat 250 kkr.
Det är lite sent att fundera över vad man ska ha för bil nästa år.
Förmånsvärden 2021
Uppdaterat: 2020-08-26 09:31
Kommentarer
Ja, det florerar lite olika rykten. Isabella L har ju uttalat sig tidigare om att hon vill att förmånsbilar skall jämställas med med kontant lön. Du åker skatten rejält i höjden. Får väl vara glad över tiden som varit, du har åkt billigt.
Valde en billig laddhybrid som jag kan köpa loss om det blir för dyrt.
Seat Leon Sportstourer laddhybrid är beställd.
Trevligt, ser fram mot att få höra om erfarenheter av den.
4,5 månader kvar.
Faktiskt billigare är Kia Ceed laddhybrid.
Nästan fullutrustad strax över 300000:- när klimatbonusen är medtagen.
Grattis, kul att pröva något nytt. :-)
Det var ett vettigt pris må jag säga. Har dock inte sett prislistan för eHybriden...
Flåt Mäkinen, inte meningen att kapa tråden.
Jag har tyvärr inte mycket att komma med i det jag egentligen vill diskutera. Förhoppningsvis innebär Lövins avhopp att även laddhybrider kan få fortsatt stöd några år.
Nu ska vi inte vara politiska men Lövins avhopp kan nog föra en hel del bra med sig......
Enda nackdelen att hon hoppar av är väl att de kanske ökar upp över spärren igen med nån mer karismatisk person på platsen.
Lövin har så lite personlighet att inte ens automatiska dörrar öppnas för henne.....;)
Hur länge det stödet får leva beror nog mer på hur överenskommelsen mellan regeringspartierna ser ut än om Lövin är kvar eller inte. Förmodligen får vi se ett allt mer radikalt MP ju närmare valet vi kommer och därmed allt större krav på klimatåtgärder. Samtidigt vill ju MP framstå som "regeringsdugliga" men det finns förmodligen gränser. Till det kommer att C så sent som 2017 föreslog 100.000 kr i grön bonus för elbilar vilket också talar för att S inte kan/vågar stryka klimatåtgärder i nästa budget.
Läste nyheterna nu på morgonen, där framgår det att Regeringen vill minska skattesubventionen av förmånsbilar. Därför föreslår regeringen nu att värdet av att ha förmånsbil ska vara detsamma som en privatägd bil.
Per Bolund säger: – Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer att leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil.
Han säger också:
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) berättar att schablonräkningen av förmånsbilar kommer att justeras för att nu spegla kostnaden av privatägda bilar. Att som arbetsgivare erbjuda bil i stället för lön kommer alltså inte längre vara lönsamt.
Ska bli intressant att se denna utveckling hur Regeringen tar sig ann detta.. För mig var det här ganska väntat, dagens regler driver en felaktig bilflotta(stor och tung) som privatmarknaden sedan ska hantera i åtskilliga år.
Blir minskade skatteintäkter om de ändrar.
Nu får de betalt med råge mer än om bilar köps privat!
Finns ingen gilla funktion på det här forumet, men jag måste "Gilla" på din sista rad.
Tycka vad man vill om MPs olika språkrör, men alla har haft nån kul eller udda egenskap, Isabella har ingenting.
Enligt nån artikel jag läste skulle det ge ökade inkomster, men nån kanske räknat fel, eller helt enkelt inte tänkt hela vägen.
Detta måste ju oxå vara ett bra sätt att ta död på vår inhemska tillverkning, och få Volvo att flytta hela Hissingen till Kina.
Junkers har rätt där om man ser till statlig inkomst. Jag vet att många ser det som en subvention och en del tror till och med att de är med via sin skatt och betalar när folk har förmånsbil vilket bara är tokfel. Samma personer anser med att om de anställda hade vart tvungna köpa privat hade de köpt lägre prissatta bilar, och vad hade det haft för påverkan? Jo minskade momsintäkter.....Sen betalar den anställde skatt genom förmånsvärdet och företaget betalar mer skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet. Så nej, om alla behövde köpa bil privat istället för ha förmånsbil skulle det generera mindre inkomst till staten, osäkrare bilar ut på begagnatmarknaden för barnfamiljerna som köper 3-åriga förmånsbilar idag m.m.
Självklart är det ju så att om ens tjänst kräver en större/bekvämare bil än man hade behövt som privatperson pendlandes ett par mil till jobbet så ska det såklart erbjudas från företaget. Många som sitter och påstår att det hade funkat lika bra med en liten bil för de som kör mycket i jobbet, de fraktar ju inte massa saker. Men då tror jag inte de kört väldigt mycket, för utan tvekan, ska du ha säkerheten och komforten att kliva ur utvilad efter flera timmar i bilen så behöver du upp i både storlek och prislapp, det är fakta.
haha, hon och Löfven passar bra i regeringen ihop så, han är ungefär lika nollat tråkig och opersonlig. Tänk en middag med de två, man hade somnat fort.
Enda rolig som kommit ur hennes munr bortförklaringen av att hennes man Måste ha en bensintörstande pickup för att frakta stora sten :)
Tycker att diskussionen spårar ur. Ingenstans står det eller nämns från Regeringen att de skall ta bort förmånsbilar, de förändrar förmånsvärdet och kommer likställa kostnaden med privatbil. Det kommer alltså kosta lika mycket att köra förmånsbil som privatbil, det är väl det som saken gäller. Det blir naturligt för ledningsgrupper i företagen att titta över vilka typer av förmånsbilar som företaget skall erbjuda. Vill man som anställd "komma undan" billigt, så får man alltså välja en mindre bil eller rent av en elbil(för det verkar Regeringen supporta).
Snacket om, som Henrik M anför, att man måste upp i storleksklass för att kunna kliva ur utvilad, ha säkerhet och komfort i sin förmånsbil. Det köper jag inte. Du behöver inte åka BMW 5-serie, klarar dig säkert med BMW 3-serien. behöver inte ha en Passat, räcker säker med en Golf. Kan åka Tesla 3 istället för S m.m m.m. Vi snacker inte om att du skall behöva köra Toyota Aygo.
Så jag kan inte annat än stödja förändringen som Regeringen lägger fram. Det kanske är dags nu när Volvo har elbilar i sitt produktutbud. Tidigare hade det inte funkat, då hade de skjutit Volvo i foten med förslaget.
+1 på det Optimus.
Förslaget som ligger innehåller fortsatt nedsatt förmånsvärde på elektrifierade bilar som skall först likställas med liknande bil utan elektrifiering prismässigt och sedan nedsatt med 10000kr
Som tidigare så kommer fordonsskatten läggas på topp.
Detta kommer fortsatt att göra det billigare att ha en laddar bil för föraren och i många fall så blir det även en bättre kalkyl även för företaget så det är fortsatt omställningsfokus.
Staten får in mycket mer pengar som det är nu mot om bilar skulle köpas privat.
Den bilen jag har kostar företaget nästan 9000 i månaden, jag har nästan 2000 i löneavdrag och ett förmånsvärde på detta om 3400:-
Samma bil kan privatleasas för 4500:- per månad!
En XC60 plug in kostar företaget 13000:- per månad samt löneavdrag 3100:- och förmånsvärde 5800:-
Hade man tagit bort plug-in subventioner så hade förmånsvärdet varit runt 8000:- per månad samt gett större löneavdrag och högre kostnad för företaget.
Tror ni förmånsbilar är gratis med dagens regler så fattar ni nada!
Junkers jag tror du inte kan generalisera så.
Löneavdraget är en uppgörelse mellan dig och företaget och är ingen ”obligatorisk” del.
Vad bilen kostar företaget är helt beroende på om företaget köper bilen för egenkapital eller leasar med operationell eller finansiell leasing.
Leasing ger fördelen och är populärt för att företaget får dra av halva momsen på leasingavgiften, medans dom måste betala full moms på inköpspriset vid ett eventuellt köp.
Så det finns inga exakta tal, dina summor gäller bara för den modell för förmånsbil som ditt företag har.
Sedan så har du även det nedsatta förmånsvärdet, 75% av det ursprungliga, om du kör mer än 3000mil/år i tjänst. Sällan man hör om även den finessen i dessa diskussioner.
Den absolut billigaste bilen jag haft var en Saab 95 2,3 Biopower, lågt förmånsvärde, 25% rabatt på det redan låga förmånsvärdet och minimalt löneavdrag pga. Många mil i tjänsten. Kostade mig under 2000kr/månad. Och milersättning på tjänstemilen, men det var endast den skattefria delen. Men oavsett ett mycket billigt bilägande.
Du generaliserar åt andra hållet, bara för att du haft en billig ngn gång är det billigt.
Staten kommer få mindre pengar om man köper bilar privat istället det är en sak som är säker.
Junkers, vem säger att förmånsbilsåkaren ska köpa privat bil. Du hittar ju på egna konspirationsteorier. Inget försvinner, utan justeras bara. Precis som det gjordes för några år sedan, när det var miljöbilar som gällde från Regeringen. Då satt många(väldigt många) företagsledningar(jag satt i en av dem) och beslutade om förändrade bilutbud, utifrån Regeringens förändrade regelverk. Bilar under 120 gram koldioxid per kilometer var det som gällde då. Nu får man göra en översyn igen. Inte mer än det.
Du som förmånsbilsåkare får helt enkelt anpassa ditt val utifrån vad företaget bestämmer och vad du har råd med.
Exakt så är det. Jag satt i samma läge, gjorde även kalkyler för bruttolöneavdrag baserat på körsträckor i tjänst kontra privat.
Allt för att det i slutänden skulle bli ett nollsummespel.
Vi hade det så att förmånstagaren endast fick den skattefria milersättningen så företaget belastades inte med arbetsgivaravgifter för resterande del, det var ett av ingångsvärdena i ekvationen, samt så klart att det då skulle vara en miljöbil, på den tiden en E85 bil som drog 1,2l/mil. Nästa steg blev <120g dieselbilar.
Och det står alltid förmånstagaren att välja bil i företagets policy. Men många verkar vilja maximera bilvalet, varför det kan bli dyrare. Du kan ju lika gärna ha en Toyota Yaris som förmånsbil, blir ganska billigt.
Men om staten skulle få mer pengar med ett system av förmånsbilar så skulle det falla på sin orimlighet. Hela systemet bygger på att minska skatteinbetalningar till staten. Skulle staten få in mindre pengar utan tjänstebilsmodellen så skulle det fixa sig själv och ingen skulle varken vilja tillhandahålla det eller nyttja det. Allt rör ju sig om att minska mängden skatt och avgifter, både för företaget och förmånstagaren.
Eller så är det som MP framhåller att systemet ger onödigt stora och bränsletörstiga bilar.
Om en förmånsbil skulle kosta samma som att äga den privat så hade jag hellre ägt bilen privat pga av de nackdelar som finns med förmånsbil såsom osäkerhet för kostnader, låsning vid arbetsbyte, begränsat urval mm mm
Sedan är jag övertygad om att billigare bilar skulle väljas eftersom de flesta inte har lust att lägga så stor del av inkomsten på bilen, så det får ju effekten att bilarna blir mindre, den delen funkar.
Men återigen, inkomsten för staten minskar.
Nu verkar allt de vill göra komma fram:
1 januari ta bort avdraget 10000:- för miljöbilar mestadels laddhybrider alltså och enstaka gas.
1 April ändra bonus-malus
Juni - juli alla förmånsbilar får 25% ökade förmånsvärden
Detta innebär att de vill att ett förmånsbil ska kosta lika mycket som en privat bil.
Det finns två stora problem med det här:
1. Om man tar ut lika mycket i skatt som det skulle kosta att äga bilen privat så betalas bilen först i sin helhet av förmånsbilstagaren genom skatt och sedan betalas den en gång till av företaget med skatt och den verkliga kostnaden till billeverantör och ev leasingbolag!
2. Väldigt många har ett löneavdrag för förmånsbilen vilket gör att kostnaden blir större än att äga privat.
Totalt ogenomtänkta MP-krav!
I det här läget är det mycket bättre att köpa bilen privat och att företaget lägger sin tidigare kostnad på en högre lön.
Det här speglar tydligt en av de största nackdelarna, du vet aldrig vad bilen kostar under de tre år du har den, de 25% i höjning och de 10000 i höjning slår även mot befintliga redan uttagna bilar.
junkers - men då skulle du inte ha accepterat att ha en "tjänstebil" om du tycker att dina kostnader med en sådan är så svåra att överblicka. Tror du att kostnader för en privatägd bil som körs på daglig basis är så mycket enklare att kontrollera ? Där har du alla tillkommande service och reparationskostnader som du helt slipper med en bil som företaget äger. Och inte minst frågan om hur andrahandsvärdet kommer att utvecklas - en osäkerhet du också slipper med en företagsägd bil. Så nog finns det osäkerhet i allt bilägande - speciellt med relativt långa körsträckor och när bilen fått några år på nacken.
Har bara haft två förmånsbilar men ägt +15 bilar privat så jag vet...
Privatleasing löser problemet du beskriver.
Privatleasing samma kostnad som förmånsbilens skatter betyder att förmånsbilen betalas två gånger, en gång av den som kör den och en gång till av företaget.
Här pratar vi om bilar som köps nya och behålls i tre år, oftast med garanti under tiden och service köps i paket för 3600-7500 för tre år.
Den jag valt som nästa har fri service i tre år för övrigt om den köps privat.
Kollade på vad detta skulle innebära för en vanlig förmånsbil V60 laddhybrid och det handlar om 2000:- mer i månaden av skattade pengar så 24000:- mer per år!
Fast om du köper bilen privat kanske du trots allt väljer att behålla den nåt/några år ytterligare - efter 3 år. Och då är kostnadskontrollen obefintlig. Liksom alltid andrahandsvärdet. Och kör du mycket (vilket brukar påpekas av de som har förmånsbilar) så lär privatleasing-kostnaden också skena.
Tror knappast att en förmånsbil som köps/hyrs för 3 år bara har en total servicekostnad på bara 3600 kr inkluderad... I alla fall inte om bilen används som arbetsredskap som ofta nämns med kanske 3000--5000 mil/år. Som sagt - det är och har alltid varit ett fritt val mellan privatägd eller "förmånsbil" - för de som har valet. Och med tanke på den popularitet förmånsbilar fått så finns väl nån orsak...
Om man köper bilen privat så kan man oftast köpa serviceavtal för 3600:- till 7500:- för 3 år. Har två kompisar som bytt nyligen och det hamnade i det intervallet för båda.
Jag struntar i användningen i tjänsten eftersom det inte handlar om det egentligen, det regleras med milersättning.
199 i månaden kostade min V90 för tre års serviceavtal.
Vid privatleasing ingår det.
Problemet här är i första hand att kostnaden ökar dramatiskt för redan ingångna avtal, jag har inga problem med att man ändrar reglerna för nya avtal men en extra kostnad på 24000.- per år är inget man vill ha bara sådär när man inte kan påverka det.
Vi kan bara vara överens om att tycka olika vilket är ok.
Ja och samma nyhet säger också att "Regeringen vill minska antalet förmånsbilar i landet" och att "Förslaget kommer att generera 150 miljoner kronor i ökade skatteintäkter 2021".
När jag tidigare i kommentarer på artiklar här på ViB, skrivit att förmånsbilar är skattesubventionerade, har jag fått veta att detta är propaganda, men när det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil, än att ta ut det i pengar, vill jag ändå påstå att det handlar om en skattesubvention. Vad tycker ni andra?
Att hänvisa till en beställd partsinlaga som gjorts på uppdrag av svensk kollektivtrafik med syfte att få igenom sänkt förmånsskatt på busskort är att sprida propaganda.
En inlaga där stressade förmånsbilister skall åka buss istället för bil (den tidsförlusten blir intressant att räkna på), alternativt köra sina 4-5000 årliga mil i en liten småbil med allt vad det innebär i form av minskad produktivitet och säkerhet (som dock inte framkommer i inlagan utan var ett krav från John personligen).
Nej. Arbetsverktyg som höjer produktiviteten (bil, dator, telefon etc) skall inte straffas. De skall tvärtom göras tillgängliga. Något annat är inte rimligt, något vi inte minst fått verifierat under rådande pandemi (där resandet med kollektivtrafik minskat mycket drastiskt)
MVH AL
AL, samtidigt så är det väl i sig inget konstigt att det kostar mer än idag att vara förmånsbilist?
Vi som måste prestera mer än en sjuksköterska och därför är vår tid mer värd...
Och är man sen en "stressad förmånsbilist" så är det givet att det går fortare att ta sig fram med sin förmånsbil eftersom man slipper ta hänsyn till de slumpmässigt utplacerade hastighetsbegränsningsskyltarna - lite rätt raljerande...:)
Nu är det klart att nedsättningen på 40% eller max 10000kr i beräkningen på förmånsvärdena försvinner. Dessa har varit tillfälliga med stoppdatum 2020-12-31 och dessa kommer inte att förlängas.
Så nu kommer jag och de andra som åker laddbara eller gasbilar att få högre förmånsvärden efter årsskiftet.
Märk väl, det kommer fortsatt att kosta mindre att köra en laddar bil än en motsvarande bensin/dieselbil, men skillnaden blir mindre.
Jo, personligen tycker jag nog att incitamentet kunde ha funnits kvar något år till för "nollutsläppande" fordon.
Gross, du har en poäng, men fortsatt så kommer en elbil kosta mindre i förmånsvärde än en motsvarande bensinbil.
Absolut Robban, och det finns ingen anledning att längta tillbaka till gammal teknik numera.
Eller så kunde man ha sänkt den lite istället för att slopa den helt.
Nog finns det anledningar till det.
A:L, ibland får jag vibrationer om att det inte är du som skriver allt som kommer från din signatur. Det svallar verkligen höga vågor ibland i dina inlägg. Och dess emellan är du som vilken normal person som helst i dina inlägg. Som det ovanstående inlägget, förstår verkligen inte var du får allt ifrån. Varför skulle detta vara en partsinlaga från svensk kollektivtrafik med syfte att få igenom sänkt förmånsskatt på busskort är att sprida propaganda. Vad är det du skriver egentligen.
Svensk kollektivtrafik vill ha sänkt förmånsskatt på busskort för att sprida propaganda????
Vad menas?
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.
Sen kommer det:
En inlaga där stressade förmånsbilister skall åka buss istället för bil (den tidsförlusten blir intressant att räkna på), alternativt köra sina 4-5000 årliga mil i en liten småbil med allt vad det innebär i form av minskad produktivitet och säkerhet (som dock inte framkommer i inlagan utan var ett krav från John personligen).
Förslaget handlar ju endast om att jämställa förmånsbeskattning med ett privatägande, men med fortsatt nedsättning av elbilar.
Vem snackar om att förmånsbilister ska åka buss istället?
Det är nästan så jag tror att det ligger troll bakom din signatur.
Vi ska inte vara så enögda och tro att det bara finns lobbyister för kollektivtrafik.
Kolla här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3ry9g/de-ska-bryta-stockholmscentrerad-politik
Ibland kan det gå till överdrift, eller vad säger du A.L
https://www.di.se/nyheter/eu-kommissionarer-morkade-mote-med-fordonslobbyister/
Optimus. Här kan du läsa själv.
https://www.dagensps.se/teknikdygnet/formansbilar-omodern-miljobov-andra-skatten/
Vill du sedan att vi går igenom beräkningsunderlag, WSP:s underlag eller hur restid värderas i samband med väginvesteringar, är det bara att hojta till så skall jag med glädje reda ut begreppen för dig.
Och att sänka förmånsvärdet för elbilar specifikt är lika dumt som att dela ut miljöbilspremie till desamma. Skälet till det berättar jag mera om i artikeln i ämnet.
MVH AL
Ja du Optimus. Det är en helt annan femma.
Att höja förmånsbeskattningen är och förblir dumheter som inte har några andra motiv än att få in mer skattepengar.
Som effektivitetsfrämjande åtgärd är det ett slag i luften och därtill tillväxtfientligt.
Varför det skall vara straff på att arbeta hårt (som är vad den progressiva beskattningen innebär och egentligen beskattning av förmånsbilar likaså ) har ingen hittills lyckats motivera. Vad man däremot har kunnat visa är att det ger en minskad produktion, och sämre utnyttjade resurser (arbetskraft är en resurs).
MVH AL
Jag har aldrig påstått att man måste köra just en småbil, utan jag menade att det ändå inte borde vara en omöjlighet. Sen är det högst tvivelaktigt att blanda ihop god komfort för minskad trötthet, med att bilen också (underförstått) behöver ha höga utsläpp och vara fossildriven. Har AL aldrig kollat och jämfört bilmodeller och varianter och sett att det kan skilja en hel del vad gäller förbrukning?
Regeringen vill att det köps bilar med lägre utsläpp än idag och därför behövs ändrad förmånsbeskattning av bilar.
I en tidigare kommentar av en artikel på ViB skriver AL följande:
"En förmånsbil beskattas precis som lön. Har jag ett förmånsvärdet på 5000 kr/mån (+ fordonsskatten som numera läggs på) betalar jag 55% i marginalskatt på det. Därutöver betalar företaget sociala avgifter på detta - också det på samma sätt som hos lön. Detta sker på precis samma sätt som om jag istället tar ut det i form av lön. Staten får således in sina pengar i alla fall."
Ska man tro infomation från andra källor, så är det den anställde som genom att istället ta ut en del av lönen som förmånsbil, som tjänar på detta då skatten i detta fall blir lägre. Med andra ord är det alltså skattesubventionerat med förmånsbil. Att ha motsvarande bil privat blir alltså dyrare.
Med ändrade regler beräknar regeringen med att dra in 150 milj. extra i skatt under 2021.
Ja, det är väl svaret på frågan, eller hur man nu ska uttrycka sig. Sen får man ställa sig följdfrågorna:
-Är det bra att somliga kommer att köra en mindre bil dagligen (m.a.p. säkerhet)?
-Är det bra att somliga kommer att köra en äldre bil dagligen (m.a.p. säkerhet och miljö)?
-Påverkar det de svenska bilproducenterna (läs: Volvo) negativt?
Det är inte självklart att skatteintäkterna kommer att öka; det kan mycket väl bli så att valen av förmånsbilar ändras så att intäkten blir oförändrad eller t o m mindre. Se t ex på plastpåseskatten; två månader efter att den infördes så var de faktiska intäkterna ett veritabelt fiasko jämfört med planen, vad jag förstår.
Individer och företag reagerar på förändrade förutsättningar helt enkelt. Men i vissa fall mindre; det är därför fastighetsskatt är så populärt bland ekonomer.
Veritabelt fiasko?
Det verkar väl mer vara en veritabel succé, målet var väl ändå att minska användningen av plast.
Vill man öka skatteintäkterna är det enklare att höja momsen på dill.
A.L #45, håller med dig om skatterna på arbete. Men jag är av den uppfattningen, att reglerna för förmånsbilar driver en bilflotta av fel storlek. De är för stora och tunga och privatmarknaden skall efter tre år ta över dessa och köra säkert i 10-15 år ytterligare.
Har sagt det förut, att jag har kört förmånsbil i åtskilliga år, så det är ingen hemlighet att det plockas ut en storlek större bil än man egentligen behöver. För att det är billigt. Du kan inte driva en privat bil för samma summa, det finns inte.
Jag är inte emot tjänstebilar, de som måste ha bil i tjänsten. Självklart skall de kunna få tillgång till en sådan. Men alla de chefer(som jag) vilka inte behöver bil i tjänsten. Vi kan säkert betala förmån, kostnad som för en privatbil. Vi slipper ju investeringen på ett antal 100-tusen för anskaffandet av bilen. Det kanske är det som vi skall förstå och uppskatta som en fördel.
@Guran: minska användningen av plast... Tja, jag köpte 100 plastkassar från tyska Amazon för en billig peng; hittade ett tips på nätet. Att färre plastkassar säljs i svenska butiker betyder inte nödvändigtvis att användningen minskar i landet. Tilläggas kan att jag aldrig någonsin kastat en påse i naturen. Men jag har ingen lust att betala sju kronor för dem heller.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.