Vi Bilägares forum

Förmånsbil - myter och sanningar

Förmånsbil - myter och sanningar

Hej alla,

Jag ville flytta vidare diskussioner från V90-tråden då jag råkade kladda ner den och fick även en del svar.
Jag har flera gånger reagerat på att en del "antyder" om att de är med och betalar för att jag kör förmånsbil, vilket jag har svårt att se, men har självklart inte hela bilden och tänkte här försöka få lite hjälp att reda ut begreppen.

Vi tar det från början;
Företaget leasar en ny bil åt mig och betalar då en ganska skaplig slant för det, inkluderat amortering och ränta samt administrations- och hanteringsavgifter.
Kostnad för min bils leasing är ca 5000 kr/mån inkl moms.
Visst, företaget får dra av kostnaden i verksamheten och även halva momsen, dvs 4500 kr.
Men sedan skall företaget betala 31,42% arbetsgivaravgift på värdet av förmånen, vilken är 4545 kr/månad = 1428kr

För mig som förmånstagare så ser det ut såhär:
Jag betalar skatt på förmånen 4545 kr och det blir typ 2454 kr / månad.

Summa summarum, månadsvis:
Bolaget slipper att betala bolagsskatt på 4500 kr = -990kr (22%) på leasingsumman
Bolaget behöver betala arbetsgivaravgifter på förmånen 4545 kr = 1428 kr
Jag behöver betala skatt på förmånen 4545 kr = 2454 kr
Totalt +/- på det gemensamma skattesystemet: 2454+1428-990 = 2892 kr per månad.

För mig som förmånstagare så är detta precis vad det låter som, en förmån, en lön eller annan belöning och för mig så är den värdefull för det blir billigare för mig att ha den än att köpa en lika dan bil för egna skattade pengar.

Men... alternativet är att företaget skulle betala mig mer lön, på mitt företag finns en växling för den som vill på 5000 kr och då skulle det se ut på följande vis:
5000 kr ger 1571 kr extra i arbetsgivaravgift, -1100 kr i bolagsskatt och ungefär 2550 kr i löneskatt = 3021 kr

Så, om jag valde att köra egen bil i tjänsten på milpengar så skulle företaget och jag betala 129 kr mer i skatt varje månad och på så sätt kanske man kan säga att jag tär på samhället genom att idag betala mindre skatt än om jag kört egen bil.
Dessutom så har jag en bil som drar mindre mängd soppa än jag annars skulle ha haft så även där har min förmån gjort att jag snuvar staten på bränsleskatt och min bil är billigare i fordonsskatt än den bil jag skulle använt om jag kört privat.

På den positiva sidan så har jag en av marknadens säkraste bilar och släpper ut mindre avgaser än genomsnittet så även här finns en besparing för samhället i stort som på lång sikt säkerligen är värt mer än 129 kr / månaden

Nu är detta snabbt ihopräknat av en amatör som inte är skatteexpert så den som anser att jag har räknat fel så är jag mycket nyfiken att få hjälp om jag är helt fel ute.
Whoops, det blev ett långt inlägg, hoppas att jag inte tråkat ut er

Uppdaterat: 2016-06-01 14:36
*Robban

Kommentarer

Robban, bra att lyfta detta!

Jag kan tycka det är lite märkligt att detta ska subventioneras skattemässigt men samtidigt finns fördelar med att det kommer ut lite nya bilar på marknaden som senare blir tillgängliga som begagnad. Har själv köpt en sån bil och är nöjd med det.

Vad som dock är jobbigt är folk som skryter som sina förmånsbilar och klankar ner på vanligt folk som vill diskutera kvalitet när dom som har förmånsbil kan byta till sprillans nytt var 3:e år. Är liksom en annan sak då och hela olika ägarperspektiv.

Uppdaterat: 2016-06-01 14:54

Du är nog ganska rätt på det.

Den svenska avundsjukan tror dock nåt annat.....

Systemet med bilförmån är ju det som förnyar vår bilpark fortare, annars nisstänker jag att nybilsförsäljningen hade varit mindre.

Eftersom volvo är störst, och då framförallt på förmånsbilar, torde denna nybilsförsäljning ge igen dom där 121 kronorna i skatt med råge, bara ur en annan börs......

Även med importmärken borde det gå plus, många tjänar pengar på en bil under dess livstid, och betalar då till statskassan....

Ju nyare bilen är desto mer pengar dras in, när den är 15 år är det dom verkliga samhällssmitarna som tar över, såna som jag, hemmamekarna som inte betalar för jobbet....

Även miljön och trafiksäkerheten tjänar på ett förnyande av bilparken.

Så fortsätt du med gott samvete att få ut ny bil så ofta du får!

Uppdaterat: 2016-06-01 14:59

ducce, är väl lite tveksamt att tala om svenska avundsjukan när vi har bland världens högsta skattetryck och vi subventionerar förmånsbilar som bara vissa har möjlighet att utnyttja. Jag skulle nog ändå föredra att folk mer hade råd att köpa helt nya bilar, då skulle dessutom konsumentmakten bli mycket starkare. Som andra eller tredje ägare till en bil så är konsumentmakten svag.

Uppdaterat: 2016-06-01 15:26

Vidde, jag förstår fortfarande inte vad du menar med att bilen subventioneras skattemässigt?

Företaget och jag betalar ju 2892 kr skatt i månaden för min förmånsbil så i grund och botten så subventionerar ju ingen bilen. Företaget i sig betalar ju för hela kalaset i övrigt så det är företaget som står för de största kostnaderna.

Många företag eller tjänster där det ingår förmånsbil så finns inte alternativet att växla över till lön och då hade ju det inte blivit någon extra skatt.

Jag kommer att ta ut förmånsbil så länge som jag har den möjligheten då det är bra för mig men även som Ducce skriver, bra för att vi får ut säkrare och snålare bilar i fordonsparken i Sverige, även om det har påvisats ganska nyligen att en ny bil kommer miljösmittad med många års minus innan den med sina lägre utsläpp är förbi den äldre redan rullande bilen, men det är som sagt ett väldigt kortsiktigt tänk då min bytta nästan nya bil går vidare och längst ner på stegen skrotas en riktigt dålig bil som är 15-20 år och det är ju egentligen mot den vi skall jämföra.

Uppdaterat: 2016-06-01 15:27
*Robban

Nej, det finns ingen subvention i systemet mera än att miljöbilar premieras och att man oftast får ett bättre avtal på en leasingbil än vad man kan få som privatperson - men där är det ju bilbranschen som subventionerar.

Sedan får man se till hur mycket man kör, beroende på hur leasingen är upplagd. För mig har det aldrig känts eftertraktat, och just nu har vi ett beslut att inte erbjuda tjänstebilar alls. Däremot överväger vi att ansluta företaget till Sunfleet (eller liknande tjänst).

För övrigt, ska man räkna på marginalen så ska det väl betalas skatt på en del av den milersättning man får ut vid körning med privatbil, så det är nog lite förmånligare med tjänstebil än vad EnAnnanRobban räknat med.

Uppdaterat: 2016-06-01 15:46
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, jag har inte alls nämnt vad milersättningen skulle innebära eftersom jag inte kör på det viset idag.

Jag får också ersättning för bränslet på de mil jag kör i tjänsten, en viss del skattefritt enligt skatteverkets riktlinjer och en del som jag skattar för.

Om jag kört med egen bil så hade jag fått mer per mil än bara för bränslet och även här är det en del skattefritt och en del som man skattar för så det är en annan matematik.

Jag som kör 3-4000 mil per år i tjänsten så finns inget alternativ än förmånsbil, jag är helt med på att en förmånsbil är för mig förmånlig, inget snack om det, men förmånen i sig är det företaget som får betala för, inte skattebetalarna, som vissa vill göra gällande.

Samma sak med rabatter som bilhandlarna ger, om du som privatperson går till Volvo och säger att du skall köpa 100st bilar per år så får du säkert liknande rabatter som ett företag med samma behov, tror du inte det?

Uppdaterat: 2016-06-01 15:54
*Robban

Robban, om man jämför privatleasing jämfört med företagsleasing. Är ju skattefördelar som avgör till privatleasingens nackdel. Hela upplägget bygger på sänkta skatter, annars skulle du ju likväl kunna få högre lön och leasa bilen själv.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:14

Jo, det var inte menat som ngn kritik av vad du skrivit, snarare en komplettering. Men företagspaketering handlar inte om 100 bilar per år, det kan handla om betydligt färre bilar än så. Vi hade ett jättebra avtal på 8 bilar på den tiden vi hade tjänstebilar. Men v.i valde att lösa bort det, trots att vi har anställda som kör mycket i tjänsten. Jag ska inte säga vare sig bu eller bä om det, jag kör inte jättemycket själv, max 1200 tjänstemil per år. Och jag var inte involverad i beslutet som faktiskt fattades på styrelsenivå med en tanke att stimulera till kollektivtrafik och video/skypemöten.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:18
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Nu tycker jag att du är ute och cyklar igen med dina skatter, Vidstige. Som Robban visat så skiljer det mkt lite. Nackdelen för privatleasing är som Robban påpekar att eftersom du inte tecknar långsiktiga avtal på i alla fall fem bilar är du en större ekonomisk risk, i alla fall i de flesta fall. Därmed finns ingen subvention från företagens sida. Jag är faktiskt osäker och orkar inte räkna på vad privatleasing av en ny bil + löneökning + bilersättning för tjänstemil ger för netto.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:25
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag har kört leasingbil i många år och det är klart, det är en himmelsvid skillnad på vilken bil du väljer om "någon annan betalar" jämförelsevis mot när du själv skall hosta upp hela inköpsbeloppet. Jag har nu klivit ur leasingsystemet och kör egen bil sedan ett par år tillbaka. Många företag som vill spara lite på bilkostnaderna går över till s.k personalbil. En variant på leasingbil men ett helt kostnadsneutralt sätt för företag att hålla anställda med bil. Det är inte så populärt ute hos de anställda för det är mycket dyrare per månad jämförelsevis mot leasingbil. Kostar ungefär lika mycket per månad som om du köper bilen själv. För företaget går det jämt ut i.o.m att kostnaden flyttas över till den anställde.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:30

Tjänstebil lika billig som för 18 år sedan läser man här.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/special/tjanstebil/20150210/tjanstebilen-har-aldrig-varit-billigare-miljopartiet-ar-kritiska

En sak man kan säga om att ha leasingbilar genom företaget är att ju fler mil man kör ju billigare blir det per mil för den anställde vilket inte gynnar storleken på utsläppen i vår miljö vilka självklart ökar.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:42
Elbil2

BBT6, typiskt är väl att den som har förmånsbil ligger över gränsen för statlig skatt. Ska man få högre lön och sen privatleasa så får du väl närmare 50% skatt på all lön som är över gränsen för statlig skatt. Då sänker du ju din skatt i praktiken genom att ha förmånsbil.

Uppdaterat: 2016-06-01 16:49

Nä Vidde, jag betalar "högskatt" redan idag på delar av min lön och så även om jag får mer betalt.

Men jag betalar också samma högskatt på förmånsvärdet så det är ingen skillnad.

För mig personligen skulle 5000 kr mer per månad ge effekter på lång sikt genom att det är pensionsgrundande inkomst, vilket inte förmånsbil räknas som.

Previa, det blir inte billigare ju mer jag kör, men däremot så är den fasta kostnaden lika, oavsett om jag kör 1 mil eller 10000 mil per år, bara det rörliga kostar per mil och det är ju drivmedlet.

Optimus, klart att jag gör ett annat val "för att jag kan" i relation till att köpa en egen bil. Jag hade inte köpt en ny bil om jag skulle köra runt på milpengar, men kanske en 3-års bil, då är de värsta milen tagna, kapitalkostnaden rätt okej och värdeminskningen är överkomlig, men troligen är den relativt felfri under ett par år. Jag skulle nog gå snålare om jag behövde köpa själv för att kunna få maximalt ut av mina milersättningar, men men... Just nu behöver jag inte tänka i de banorna.

BBT6, jag skall på kul räkna på vad min nettoeffekt skulle bli om jag privatleasade en bil istället alternativt en 3-års bil

Uppdaterat: 2016-06-01 18:03
*Robban

Robban, det var just det. Att välja en annan bil när man kör leasingbil, det gjorde jag också (så jag skall inte sticka ut huvudet egentligen). Jag är skyldig till att ha valt minst en storlek större bil än vad jag egentligen behövde, valt större motor än vad skulle gjort om jag betalt själv, lagt på en sjujäkla massa tillägg, rent av så mycket det gick. Det är väl så de flesta leasingbilsåkare gör. Det driver egentligen lite felaktigt beteende, vi borde ju gå ned i storlek välja lite mindre och lättare bilar (drar lite mindre soppa). Tyvärr sitter beteende kvar hos mig, väljer fortfarande för stor bil. men nästa gång så skall det bli en mindre eller rent av en elbil.

Uppdaterat: 2016-06-01 18:39

Robban, 5000 mer i månaden skulle ge då 2500 mer i skatt. Tror inte förmånsbeskattningen är hög nog för att kompensera för det. Pensionen ökar, nja, vi har ju hört hur mycket det kommer bli i slutändan, inte så mycket alltså.

Så helt klar är det win-win med förmånsbil för företagen om man tjänar bra och gillar formen med förmånsbil. Ytterligare en fördel för företaget är att det binder den anställda lite, dvs det kan ta emot för den anställda att byta jobb och han/hon har en fräsch ny bil. På det sättet kan man knyta nyckelpersoner närmare företaget.

Men nånstans måste man erkänna att kalkylen också handlar om lägre skatter för både företag och anställd. Man kan argumentera för att det är ok men en bra början är att erkänna att så är fallet. Vi har enorma skattetryck på anställningar i Sverige, djävulskt hög skatt (inkl då arbetsgivaravgift). Jag skulle argumentera för att vi istället sänkte skattetrycket på anställningar och skrotade förmånsbil som system. Det skulle vara mer jämlikt för idag är det få som får tillgång till förmånsbilar och det är inte ok att alla andra ska vara med att betala för att några få ska få förmånliga subventioner.

Det skulle då öka privatbilsförsäljningen, nåt som jag ser som positivt. Fler skulle ha råd att köpa en sprillans ny bil och det oftare.

Uppdaterat: 2016-06-01 18:46

Optimus, vi tar "alla" chansen att gå all in för att vi kan när vi väljer förmånsbil och det som var på väg att skapa downsize med miljöbilskrav med 120g försvann när systemet gjordes fullständigt obegripligt. Jag vet fler företag som idag inte bryr sig om det utan bara att bilen skall vara genomtänkt för ändamålet... Därför kan jag köra T5:a. :-)

Incitamentet med lägre förmånsvärde har gjort att Passat GTE växt snabbt, på samma sätt som tidigare etanol- eller gas-bilar gjorde tidigare. Den stora skillnaden idag är att de flesta kommer rejält över 7,5pbb på en hybrid så då åker man oftast på ett bruttolöneavdrag, men den personliga kalkylen blir rätt bra ändå, speciellt som man kan köra mycket på el...

Uppdaterat: 2016-06-01 19:48
*Robban

Vidde, jag hänger inte med dig här.

Idag betalat jag 2454 kr extra i skatt på min förmån och dessutom betalar företaget 1428 kr i arbetsgivaravgift på beloppet.

Om jag istället skulle välja 5000 i lön så betalar jag då 2550 kr i skatt på en lönen och företaget 1571 kr i arbetsgivaravgift.

Som i mitt första inlägg så är det i stort sätt lika mycket skatt oavsett vad jag väljer.

Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att man måste erkänna att det handlar om lägre skatter för både företag och anställd, det är det ju inte, förklara hur du menar för mig som uppenbarligen inte förstår

Jag kan till viss del hålla med om att sänkta skatter skulle göra att folk konsumerar med som tex bilar, men i dagsläget finns nog inte riktigt den möjligheten i vårt land.

Förmånsbil handlar inte om jämlikhet eller att alla skall få tillgång till det, lika lite som att din och min lön inte är lika.

I min lön och tjänst ingår att jag skall vara ute på vägarna och till det behövs en bil och åter igen förklara för mig hur du är med och betalar för min bil för jag är nyfiken!

Uppdaterat: 2016-06-01 20:02
*Robban

Robban, jag kan inte säga säkert att det är så och man bör väl då pratat med en skatte-expert. Men nånstans inser man ju att det finns en skattemässig fördel med förmånsbil, annars skulle det vara en ganska liten företeelse. Vore det inte ekonomiskt fördelaktigt så skulle ingen löntagare ta ut en förmånsbil utan hellre ta högre lön och lösa bilfrågan privat.

Uppdaterat: 2016-06-01 20:47

Behöver allt vara en skattemässig fördel då . ..?

Förmånen beskattas som lön, ingen subvention där.

Som förmånsbilsinnehavare har man en privatekonomisk fördel, det kanske räcker för en del.

Som robban redan sagt, blir det ju ett billigare och riskfriare bilägande, man vet kostnaden.

Om nu akattetrycket är så j-a högt, skaffa ett jobb med nedianlön, det har jag lite drygt, och min preliminärskatt är 25 procent, enl tabell.....

Och jag får alltid tillbaka lite i juni.....

Så slipper du högt skattetryck!

Uppdaterat: 2016-06-01 21:54

ducce, vad ska man göra då om man vill ha råd att köpa sprillans nya bilar privat? Flytta utomlands? Nu har väl förvisso både du och jag lärt oss metoder att hitta begagnade bilar som fungerar bra för att spara pengar. Men enklast är ju trots allt att köpa helt nytt och bytta in till sprillans efter 3 år, precis som man gör med förmånsbilar alltså. Och det finns ju en anledning att det är 3 år "bara".

Uppdaterat: 2016-06-01 21:57

Vidde, sluta tro, och gissa, antingen tar du reda på hur mycket du betalar för min förmånsbil eller acceptera det som jag presenterar.

För staten är förmånsbilar en bra affär. För företaget är det en kostnad, men kan ses som en del av lönekostnad, men det är bättre rent avdragsmässigt med direktlön då den är helt avdragbar som kostnad.

För mig som förare är det positivt, relativt till att jag köper en ny/nästan ny bil och kör med den i tjänsten. För de som har en förmånsbil och mest kör privat och inte så många mil så vete tusan om det är ekonomiskt försvarbart, då är säkert privatleasing ett bättre alternativ.

Uppdaterat: 2016-06-01 22:34
*Robban
EnannanRobban skrev:

Nä Vidde, jag betalar "högskatt" redan idag på delar av min lön och så även om jag får mer betalt.

Men jag betalar också samma högskatt på förmånsvärdet så det är ingen skillnad.

För mig personligen skulle 5000 kr mer per månad ge effekter på lång sikt genom att det är pensionsgrundande inkomst, vilket inte förmånsbil räknas som.

Previa, det blir inte billigare ju mer jag kör, men däremot så är den fasta kostnaden lika, oavsett om jag kör 1 mil eller 10000 mil per år, bara det rörliga kostar per mil och det är ju drivmedlet.

Optimus, klart att jag gör ett annat val "för att jag kan" i relation till att köpa en egen bil. Jag hade inte köpt en ny bil om jag skulle köra runt på milpengar, men kanske en 3-års bil, då är de värsta milen tagna, kapitalkostnaden rätt okej och värdeminskningen är överkomlig, men troligen är den relativt felfri under ett par år. Jag skulle nog gå snålare om jag behövde köpa själv för att kunna få maximalt ut av mina milersättningar, men men... Just nu behöver jag inte tänka i de banorna.

BBT6, jag skall på kul räkna på vad min nettoeffekt skulle bli om jag privatleasade en bil istället alternativt en 3-års bil

Nu skrev jag billigare per mil vilket det bör bli om den fasta kostnaden sprids ut på flera körda mil.

http://www.tjanstebilsfakta.se/formansbilisten-betalar-en-tredjedel-av-kostnaden

En del av oss tror fortfarande att förmånsleasing av bil inte skulle förekomma om varken företag eller anställd tjänade på ett system som inte kostar företaget eller den anställde mer än för 18 år sedan utan mindre till skillnad från allt annat.

Uppdaterat: 2016-06-01 22:40
Elbil2

Om/att det är för billigt beror väl i så fall på att de åsatta förmånsvärdena är alltför låga - speciellt på s k supermiljö-bilar. Visst är det bra att sådana så småningom kommer ut på andrahandsmarknaden men jag tvivlar allvarligt på att speciellt många av de som idag har sådana som förmånsbilar skulle köpa motsvarande för vanliga, beskattade pengar. Sen är det väl som nån redan påpekat att man gärna maxar bil och utrustning (inom givna ramar i alla fall) när man har förmånsbil eftersom det är såpass billigt och skillnaden i kostnad för individen till en enklare bil inte är speciellt stor. Bra eller inte bra - det är frågan...

Uppdaterat: 2016-06-01 22:52

För att 3 år är den tid det går att uppskatta värdeminskningen någorlunda vettigt, så läggs leasing upp på den tiden, dessutom börjar sällan oförutsedda reparationer dyka upp innan dess.

Alltså ett sätt för leasegivaren och arbetsgivaren att få en hyfsat rätt kalkyl.

Jag har råd att köpa nytt om jag vill, iallafall i normal förmånsbilsklass, passat osv, men har noll intresse av det.

Uppdaterat: 2016-06-01 23:08

Robban, vet inte hur du kan få det till att privatleasing skulle vara ett bättre alternativ än förmånsbil, kan det omöjligen vara. Vad gäller skatter så tänkte jag på totala skatteeffekten, allt inblandat. Som jag ser det så handlar det om en skattereduktion, annars skulle upplägget vara meningslöst och därmed ingen förmån att skatta för.

Uppdaterat: 2016-06-01 23:16

ducce, vad det handlade om var att du skulle köpa en ny passat var 3:e år i såna fall. Det är för dyrt för dom flesta.

Uppdaterat: 2016-06-01 23:18
Vidstige skrev:

Robban, vet inte hur du kan få det till att privatleasing skulle vara ett bättre alternativ än förmånsbil, kan det omöjligen vara. Vad gäller skatter så tänkte jag på totala skatteeffekten, allt inblandat. Som jag ser det så handlar det om en skattereduktion, annars skulle upplägget vara meningslöst och därmed ingen förmån att skatta för.

Vad är en skattereduktion? På vad? Jag får inte ihop det. Jag får en förmån som skatteverket idag räknar är värd 4545 kr/månad och detta beskattas för mig och för företaget som motsvarande mängd lön med 2454kr/månad..

Så jag betalar 2454kr i skatt på förmånen, men det är en peng som jag aldrig skulle kunna köpa eller privatleasa en bil för i motsvarande grad så här är fördelen för mig som brukare.

Sedan betalat bolaget ungefär 5000kr för bilen till leasingbolaget, det är egentligen avbetalning och ränta samt administration utöver det så betalar de arbetsgivaravgift på förmånsvärdet 4545 och det blir 1428 kr.

Var är haken?

Uppdaterat: 2016-06-02 08:33
*Robban

Previa, den länken var gullig, snacka om att gå all in i det mest extrema fallet.

Jag håller till 100% med om att det är sjukt att jag inte behöver betala för trängselskatt på mina privata körningar, men självklart skall jag inte betala för mina tjänstekörningar, likväl som att jag inte betalar för mina tjänsteparkeringar, oavsett om det är på stan eller på företaget på en av dem hyrd plats.

Den som inte använder sin bil i tjänsten men parkerar på en företagshyrd parkering som den anställde kan använda bör väl betala för den på något sätt, antingen att ta kostnaden eller annars betala för förmånen. Alternativet är kanske att åka buss/tåg/spårvagn/tunnelbana?

Sen undrar jag var du fått det till att det kostar lika mycket att ha förmånsbil nu som för 18 år sedan?

Visst, det har i ganska många år varit 7,5pbb som legat till grund för prislappen på bilen och pbb varierar lite genom åren, just nu lite lägre än tidigare år, dessutom är just nu räntan väldigt låg, det påverkar både företagets kostnad och det påverkar hur förmånsvärdet räknas.

Så åter igen, om vi tar de kostnader som företaget har och de kostnader som jag har och slår ihop dessa så kan man privatleasa en rätt OK bil för de pengarna, speciellt som det går att få bra avtal med de bilmärken man vill använda.

Uppdaterat: 2016-06-02 08:42
*Robban

Jo, dyrt hade det blivit att äga en sån bil privat, vidstige.

Har faktiskt inte räknat jättemycket på just det eftersom jag inte har haft anledning, råd hade jag haft, men buffertkontot hade varit magrare, vilket hade gjort att det inte hade blivit lika mycket roligt i övrigt.....

Uppdaterat: 2016-06-02 09:09

Förmånsvärde av bil är pensionsgrundande inkomst, däremot är den inte sjukpenninggrundande. Gränsen för max PGI är dock bara lite över gränsen för statlig skatt (brytpunkt 1), så det kan hända att man inte har glädje av den ändå.

Uppdaterat: 2016-06-02 11:39

Förmånsvärde för bil räknas alltid för hel kalendermånad, vare sig man haft bilen hela månaden eller bara några dagar i början eller slutet. Huruvida du har rätt att nyttja bilen bestämmer bilens ägare, inte Skatteverket. Det går att göra en överenskommelse om att ha kvar bilen en tid efter att man slutat.

Uppdaterat: 2016-06-02 12:04

Hej,

Jag har sökt på nätet men tyvärr inte hittat något kring om man har en förmånsbil och avslutar sin anställning mitt i en månad. Vänder mig så istället till ViB's forum och kanske någon här kan räta ut mina frågetecken? Nu har det diskuterats andra saker i tråden men då rubriken var "Myter och sanningar" kanske min undran ändå platsar?

Jag kommer att avsluta min anställning (och då lämna ifrån mig bilen) mitt i en månad vilket gör att (som jag ser på det) har två val. Att betala hela mitt fulla förmånsvärde och bruka bilen under de två veckorna eller inte betala förmånsvärde för den aktuella sista månaden men då också lämna ifrån mig bilen den sista dagen i föregående månad.

En kollega hävdar med en dåres envishet att då jag betalat hela förmånen för hela månaden har jag även rätt att nyttja bilen hela månaden, trots att jag [edit] inte [/edit] jobbar kvar. Detta är inget som jag känner till och som jag aldrig tidigare sett nyttjas men någonstans så väcktes min nyfikenhet.

Så, min fråga, vad gäller när man har förmånsbil och slutar mitt i en månad?

För en gångs skull har jag gärna fel... :-)

Uppdaterat: 2016-06-02 12:09

Ok, tack för svar och ett snabbt sådant!

Då hänger det på mina förhandlingstalanger. Tack igen!

Uppdaterat: 2016-06-02 12:10

Det är lugnt.

Reglerna om bilförmån är väldigt strikta. Man beskattas för dispositionsrätten och det är omvänd bevisbörda. Det är alltså viktigt att ha lämnat bil, med alla tillbehör och nycklar (och helst fått kvitto på det), före månadsskifte.

Uppdaterat: 2016-06-02 13:10

ducce, ja vi kanske tänker rätt lika där även om vi har lite olika strategier när det gäller begbil. :)

Och jag känner inget stort sug efter förmånbil men förvisso, skulle jag vilja skaffa en premiumbil så vore förmånsbil nog bästa sättet. Tycker dom är onödigt dyra att äga privat, oavsett Lexus, Volvo, Audi, Mercedes eller Bmw.

Uppdaterat: 2016-06-02 15:28

Om man köper bil anpassad till sin ekonomi och sina talanger och möjligheter, så slipper man skylta i tv3 som en loser i lyxfällan, så där tänker vi nog lika, vidstige.

Valet av bil är något annat, du är väldigt fokuserad på driftssäkerhet och driftsekonomi, jag på insatt kapital och avkastning.....

Därför ser jag ny bil privat som en förlustaffär, man kan inte tackla värdeminskningen med en bra affär....

Bägge ger en ok kostnad för transportbehovet, kan man genomföra det någorlunda bekvämt så är det bara bra....

Tjänstebil hette det på den tiden jag hade den förmånen, var rätt hyfsat vad jag minns, reducerat förmånsvärde eftersom den stod till förfogande som demobil..

Å andra sidan hade jag den sällan ett helt år, och alltid ny modell och välutrustad.

Uppdaterat: 2016-06-02 21:38

EnannanRobban,

om vi utgår från att dina beräkningar är korrekta så har du visat

att vid skatteintäkter 2892 kr/månad så har du en bil att köra.

att vid skatteintäkter 3021 kr/månad så skall du därefter köpa en bil, betala för service och betala för försäkring, vilket torde ge ganska ansenliga momsintäkter, eller?

Uppdaterat: 2016-06-03 15:55

Så här kan man läsa i SVD om tjänstebil.

Tjänstebilen är rekordbillig

Det har aldrig varit så billigt som nu att ha tjänstebil. Det kostar inte mer att ha tjänstebil i dag än för 18 år sedan. Bakgrunden är de extremt låga räntorna. Miljöpartiet vill ha en ändring av systemet men det dröjer.

Tjänstebilen är rekordbillig

Det har aldrig varit så billigt som nu att ha tjänstebil. Det kostar inte mer att ha tjänstebil i dag än för 18 år sedan. Bakgrunden är de extremt låga räntorna. Miljöpartiet vill ha en ändring av systemet men det dröjer.

De rekordlåga räntorna gör att också statslåneräntan ligger på en bottennivå. Statslåneräntan ligger till grund för avkastningsskatten på tjänstepension, på investeringssparkonton och på sparande i kapitalförsäkringar. Och statslåneräntan är alltså också avgörande för förmånsbeskattningen på tjänstebilar.

I slutet av 2014 sänkte Riksgälden statslåneräntan från 2,09 till 0,9 procent, alltså mer än en halvering.

Det får till följd att förmånsvärdet för en bil som kostar 300 000 kronor är drygt 200 kronor lägre per månad i dag än för ett år sedan. På årsbasis är skillnaden 2 700 kronor i lägre förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs på lönen och beskattas sedan.

– Förmånen av att ha tjänstebil blir allt mer värd och förmånsvärdet är i dag mycket lägre än vad det kostar att själv äga en bil, säger Anders Ödahl, redaktör på tjänstebilsföretaget Ynnor.

Sedan dagens system för tjänstebilar infördes 1997 har konsumentprisindex stigit med över 20 procent och kostnaden för att själv äga en bil har stigit med omkring 70 procent. Men kostnaden för att ha tjänstebil har stått stilla under samma tid.

Det är inte förvånande att tjänstebilarna under den tiden har blivit många fler, antalet har nästan fördubblats från 130 000 till omkring 250 000 i dag.

Allt detta är naturligtvis toppen för alla som har tjänstebil men det är mindre rolig läsning för grannen som måste äga sin bil och betala vad det egentligen kostar att ha den, utan den förmån som staten ger tjänstebilsinnehavarna.

– Det kommer säkert en ändring på det här området, säger Anders Ödahl på Ynnor.

I slutet av 2013 kom den statliga utredningen ”En fossiloberoende fordonsflotta”, eller ”Fossilfrihet på väg” som slutprodukten hette. Ett förslag där är att bilar som drar mycket bränsle ska beskattas hårdare än snåla bilar. Jämförelsevis stora och bränsleslukande bilar, som Volvo V70 och VW Passat, är mycket populära som tjänstebilar. Meningen är att det i framtiden ska bli en något mindre bra affär att köra stora tjänstebilar.

Rasmus Ling är miljöpartistisk ledamot i skatteutskottet och vill gärna se en förändring.

– Vi arbetar med frågan men jag kan inte säga när det kan finnas en proposition.

Vad tycker du som miljöpartist om dagens system som gör det så förmånligt att ha tjänstebil?

– Självklart tycker jag att dagens regler är alltför förmånliga. Framför allt vill jag se en förändring som gynnar bilar som är bättre för miljön.

När kommer en sådan förändring?

– Det kan jag inte säga, vi arbetar med frågan.

Uppdaterat: 2016-06-03 16:22
Elbil2

Micke, du glömmer att företaget idag betalar för service ch försäkring osv så den intäkten finns redan även på förmånsbilen.

Previa, jag köper inte det som SvD skriver då de inte preciserar några kostnader, men att det är bra för mig som förmånstagare är inget jag tänker säga emot. Däremot så köper jag inte resonemanget att grannen minsann får betala för sin bil själv, jag har lön och jag har bil, kör dessutom 3-3500 mil i tjänsten per år så jar behovet av en bra bil och då är kostnaden för företaget lägst att ge mig en förmånsbil istället för att betala mig milersättning för egen bil.

Att statslåneräntan och den vanliga räntan är låg gör ju att förmånen i sig blir mindre värd då det är billigare att låna pengar nu, även för mig om jag skall belåna ett köp själv.

Att de vill få till en mer miljödriven lösning som motiverar miljömässigt bättre bilar tycker jag är helt ok, men det måste till något som gör att kryphålen minskar, E85- bilarna var bra, med sänkt förmånsvärde för föraren, oavsett vad jag putsade i tanken. I mitt fall blev det ganska stor del E85 för det var då det som kostade minst per mil just då, men så är det ju inte idag.

Samma sak med el-hybrider, passat, V60 och outlander säljer bra för att förmånsvärdet blir lågt och att det går att köra dessa billigt per mil om man råkar snika till sig gratis el eller kan ladda hemma, men det skulle vara en dålig lösning för mig som kör för ofta långa sträckor så att laddningen skulle bli ganska liten del.

Uppdaterat: 2016-06-05 17:57
*Robban

EnannanRobban,

nej - jag har inte glömt inköp, försäkring, service.

I förmånsbilsberäkningen ingår de typiskt i leasingavgiften (åtminstone ingår inköpet). Genom att företaget "hyr" bilen av leasingföretaget så behövs det i denna kedjan inte betalas moms på inköpet.

I privatbilsberäkningen kommer det att uppkomma en momsinbetalning för inköp av bil, för inköp av försäkring och för inköp av service då privatpersonen betalar för dessa saker.

Hur du än räknar på dina och företagets skatteinbetalningar så saknar du i ena fallet moms på inköp och i det andra fallet så har du moms på inköp.

Uppdaterat: 2016-06-05 22:16

EnannanRobban: Självklart skall den som verkligen använder bilen i tjänsten ha en tjänstebil men de flesta som har tjänstebilsförmån behöver ingen bil alls för sitt jobb så någon fördel för företaget och brukaren är det nog annars skulle nog tjänstebilarna försvinna fort.

Tvärtom kan det vara för våran vård personal på våra stora sjukhus där man dels får förmånsbeskattas för att man ställer sin bil på parkeringen som är avgiftsbelagd när man jobbar tider när kolektivtrafiken inte går. Här ett exempel på hur det kan vara.

P-avgifterna höjs 230 procent

Nyligen beslutade regionstyrelsen att parkeringsavgifterna för anställda på vissa sjukhus ska höjas med hela 230 procent. De som parkerar sin bil utanför Sahlgrenska universitetssjukhuset har fått veta att de måste vara med och betala regionens investeringar i ett nytt parkeringshus. På andra sjukhus har det hetat att om de anställda inte betalar så kommer de att förmånsbeskattas.

Men några sådana skattetekniska eller andra skäl tycks inte gälla för politikerna själva. De parkerar sina bilar gratis utanför regionens hus mitt i Vänersborg, medan vårdpersonalen tvingas betala på ängarna utanför Norra Älvsborgs sjukhus några kilometer utanför Trollhättans centrum.

"Att regionpolitikerna själva anser att deras parkeringar, till skillnad från vårdpersonalens, hör till kärnverksamheten är alltså uppenbart. Att man till och med fått separata parkeringsregler på omgivande gator de dagar man sammanträder är ju i sig en bedrift", skriver Anne Karin Höglund och de andra fackliga representanterna.

http://www.anestesisjuksköterska.se/senastenyheterna

Ingen rättvisa när det gäller parkering vid arbetsplatser där vissa får betala och andra slipper.

Uppdaterat: 2016-06-06 12:15
Elbil2

Nja, helt rätt är det väl inte med momsen.

Om företaget köper en bil, är moms inte avdragsgill, såvitt det inte är en ren transportbil eller lastbil.

I fallet leasing är halva momsen avdragsgill, resten bokförs som kostnad....

På driftskostnader är moms bara avdragsgill på det som tillhör tjänstekörning.

En ganska komplicerad beräkning och fördelning som förenklas avsevärt genom leasingavtal.

Så lite moms kommer ju in.....

Uppdaterat: 2016-06-06 17:27

Känns som tråden är skapad för att TS vill av med ett skavande dåligt samvete. Vill få det till att det inte finns nån som helst skattesubvention med förmånsbil. Så är det knappast.

Dock finns ju som sagt nyttan med att förmånsbilar sen når begmarknaden. Jag skulle dock hellre se att folk fick behålla mer av sina löner så dom själva kunde köpa sina bilar, och då även helt nya.

Så skattesystemet är fucked up i Sverige. Hela detta forum och tidningen Vi bilägare bygger på det. Hur man harvar med gamla bilar, hur man håller dom vid liv, vilka som har bäst verklig kvalitet etc.

För dom som har förmånsbilar bryr sig knappast, dom byter in till nya bilar var 3:e år och garvar åt oss andra "stackars satar". Och självklart fungerar förmånsbilen bättre av att vi har detta skattesystem, eftersom restvärdet då är högt även på en 3 år brukad förmånsbil. Skatterna håller alltså uppe begpriserna.

Uppdaterat: 2016-06-06 18:36

Och jag min stackare skulle fortfarande harva med halvgammal bil, och använda de överblivna procenten på nåt kul...

Uppdaterat: 2016-06-06 20:12

Nä du Vidde, jag inget dåligt samvete, jag är bara så trött på alla som påstår saker som inte stämmer, dig inräknat.

Kom igen nu, vad är det du betalar för på min bil? Efter som jag inte ser hela kalkylen så undrar jag vad som fattas som jag inte känner till.

Att folk är avundsjuka gör mig inget, det är i så fall deras och inte mitt problem.

Uppdaterat: 2016-06-06 20:37
*Robban

Robban, det var ju bl.a. momsavdrag som Micke nämnde.

Att prata om avundsjuka är en klassiker.

Vad jag pratar om är en skatteförändring så att fler har råd att köpa bilar nya privat om dom vill vilket då förstås också skulle göra så att begbilar sjönk i pris.

Problemet här handlar väl om dom som tycker förmånssystemet vi har idag är bra samtidigt som man röstar för bibehållet eller till och med högre skattetryck. Typ sosse med förmånsbil. Nej, det håller inte.

Uppdaterat: 2016-06-06 21:03
duccedriver skrev:

Och jag min stackare skulle fortfarande harva med halvgammal bil, och använda de överblivna procenten på nåt kul...

Vem vet? Jag min stackare kanske också. Men friheten att välja skulle vara ännu större.

Uppdaterat: 2016-06-06 21:04
MVH AL skrev:

Sanningen är nog snarare att mitt företag betalar dyrt för att hålla mina anställda med bilar, min egen inkluderad.

MVH AL

Det där är ju en felberäkning. Det skulle alltså var dyrare för företaget om det skulle betala ut högre löner så att dom anställda kunde ha råd att köpa likadana bilar nya. Det handlar alltså i grunden om en skatterabatt och lägre lönekostnader för företag och anställda totalt sett, annars vore det ointressant och folk skulle hellre vilja ha pengarna i lön.

Uppdaterat: 2016-06-06 21:14

Fast momsen stämmer ju inte riktigt heller, läs det Ducce skriver så ser du att det inte är riktigt så enkelt.

Men om ditt bidrag till min förmånsbil är några kronor som är delar av moms som faktiskt delvis är avdragsgill som så mycket annat för ett företag så får jag tacka så länge ;-)

Men som AL skriver, företaget i sig betalar ganska mycket för detta så det är inte för att det är billigt för företaget som detta finns.

Uppdaterat: 2016-06-06 21:20
*Robban

Robban, alla förstår om man tänker efter lite att företagen och dom anställda tjänar på detta, det finns en win-win. Det finns en nytta med systemet, annars hade inte förmånsbilar varit så vanliga. Vad är det som gör att det fungerar? Jo att man går runt skattesystemet. Annars skulle det inte finns så mycket förmånsbilar, det skulle vara meningslöst. Att du sen reducerar det till några kronor är ju bara i linje med att du vill försvara ditt innehav av förmånsbil moraliskt, oklart varför det är så viktigt. Men det tycks ju vara allmänt här hos dom som har förmånsbil, vi har sett det förut.

Uppdaterat: 2016-06-06 22:05