Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.
Elbilar på marknaden
Uppdaterat: 2019-09-24 08:48
Kommentarer
Jag tycker nog ändå det är nu som chansen finns att revolutionera marknaden lite, erbjuda bilar som levererar mer och längre samt sluta använda priset och kortsiktigt tänk.
Om el-bilen nu är en sådan boost för miljön så ska den också var det hela vägen (precis som många andra prylar bör vara).
Allt går att tillverka billigt men på bekostnad av något.
Så fram för nya ägarmodeller, löpande underhåll och prenumerationer och se till att tillverkarna tjänar pengar på bilar som rullar i trafiken istället för vid försäljningstillfället.
Jag tycker inte att 350kakor för en sannolikt genomtänkt elbil är speciellt mkt idag. Och tror nog den kommer roffa åt sig en del marknadsandelar.
Det jag menar med priset på ID3 är att det inte är lågt nog för att få "icke bilintresserade" att ta steget till elbil. För de som verkligen räknar på sina kostnader så tror jag att den är bra, men vid första anblicken ser den ut att vara dyrare än att ha en Golf. I praktiken tror jag inte den är det om man faktiskt använder bilen och inte bara har den som utfyllnad på gården.
Ja det är ju verkligen många elbilar på gång nu Mäkinen, så kan bli intressant tråd. Dock tror jag du hoppas på för mycket om du tror det inte kommer bli upprepanden ;)
Men visst är det kul nu att det blir en mer bredd, från strax över 200 kkr för e-Up och kusiner efter bonus till över 2 mille för Taycan. Och där mellan nu ett redan idag hyfsat utbud som inom ett år kommer bli väldigt intressant.
Sen tror jag nog minst lika mycket på Hyundai/Kia som VW vad gäller vilka som kommer bli stora i volymer till "Svensson".
Vad gäller bilarna på marknaden idag tycker jag nog man får mest elbil för pengarna med e-Niro samt Model 3. Om man ska väga in både priset och vad man får för det. Polestar 2 ska bli riktigt intressant att se och klämma på i verkligheten med och de vad den landar på när den kommer även i instegsversion.
Den enda elbil jag skulle kunna tänka mig i dagsläget är nog Tesla Model 3, alternativt Jaguar I-pace. Men jag tycker den senare är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna. Dessutom verkar I-pace ha ganska dålig räckvidd. Är heller inte helt tagen av I-paces köregenskaper. I en bil med såpass låg tyngdpunkt så kunde de ha varit bättre tycker jag.
De är inte på något sätt dåliga, men jag tycker t.ex. en Porsche Cayenne är snäppet vassare.
Model 3 har mycket bra köregenskaper och bra räckvidd, plus ett väl utbyggt laddnätverk. Mina tveksamheter där gäller väl snarare sittkomfort och byggkvalitet. Den sistnämnda verkar ha varit ganska dålig på de första bilarna, men verkar ha blivit bättre nu. Dessutom så har jag nog lite svårt att köpa en sedan i dagsläget. Har vant mig vid stor lucka och svårt att gå ifrån det.
Ska min nästa bil bli en elbil så är väl siktet just nu inställt på Tesla Model Y, alternativt Porsches eldrivna Macan.
Varför inte en BMW iX3 som lanseras nästa år? Eller har du tröttnat på BMW?
En grej man inte talar så mkt om är vilka el-bilar som kan utrustas med dragkrok.
Tänker att behovet bör ju vara lika stort fossilt som el.
Mercedes EQC, max 1800kg i dragvikt. 700kg lägre än på GLC:n
Men med 1800kg klara man sig ganska långt
Om vi pratar husvagn så krävs då ett rejält batteri eftersom förbrukningen ökar med minst 50% enligt ett nyligen genomfört norskt test. Har man bara ett B-kort så äter en tung batteribil upp viktutrymmet på 3,5 ton. Men för de som har högre körkortsbehörighet och klarar att trixa relativt ofta med en husvagn på laddplatsen så går det. Vill man bara dra en lätt släpvagn så funkar det förstås bättre.
Börjar bli en del elbilar som får dra hyfsat nu, som Guran skriver får EQC dra 1800, e-tron får med dra 1800, Model X får dra 2350. Sen är det nog steg ner till Model 3 vad jag vet som får dra 910 till Polestar 2 kommer som får dra 1500. Jaguar I-pace får dra 750.
Det har gjorts ett test i Norge av tre dragvänliga elbilar. Det visar att förbrukningen ökar mellan 80-90% med husvagn. Hur mycket ökar en avgasbils förbrukning vid motsvarande, 50%?
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/
Off topic, jag är ledsen för det Mäkinen.
Grosser: Frågan är ju om körning med husvagn i den delen av Norge är representativt för oss. Läser man Teslaforumet så är det ca 50-60 % ökning för de som kör X med husvagn eller hästtransport.
När jag drog en del hästtransport för ett par år sen med min XC70 så drog den med ca 50% extra.
Med en fullbredd husvagn på 1800kg efter så ökar förbrukningen ca. 100%. på en ”fossilbil”
Henrik, du skrev att det börjar bli bredd på elbilsutbudet med bland annat e-up för drygt 200 000 kr (och upp till miljonklassen om man vill).
Problemet för gemene man tror jag är just räckvidden på de billigaste bilarna.
T.ex. har man idag råd att köpa ny bil, men bara de allra billigaste sådana så kan man köpa bilar från 100 000kr. För det priset får man inte den bästa tekniken och inte heller komfort eller motorstyrka, men man kan nästan alltid mer eller mindre räkna med hyffsad räckvidd eftersom billigare bilar, även om de har mindre tank, ofta drar så pass lite på grund av klen och snål motor att man kan ta sig riktigt långt ändå.
För elbilar gäller inte det. Köper man de billigaste så tar man sig inte särskilt långt och ändå är de dubbelt så dyra som fossilbilen och säkert sämre på många sätt också, e-up verkar riktig dålig med både räckvidd, komfort och teknik även om det nu blivit bättre räckvidd.
I stort sätt kan man säga, i min mening, att en motsvarande elbil mot fossilbil är mer eller mindre alltid dubbelt så dyr (inte medräknat eventuella premier då dom inte finns kvar för alltid)
Det är där skon klämmer, man får betala dubbelt så mycket för samma genre av bil, men får trots det mycket sämre räckvidd.
"Ja men det räcker ju för de allra flesta behoven" har jag hört många gånger.
Visst, men som jag skrev i en annan tråd så kör jag ofta för fort i alla fall på motorväg just för att jag vill spara tid och stannar jag och tankar en gång under en lång sträcka så tar det några få minuter medans med elbilen måste jag "tanka" flera gånger och varje gång tar ohyggligt mycket längre tid än att tanka en fossilbil.
Så inte bara kostar bilen dubbelt så mycket, man slösar också bort mycket mer tid på länge resor där man inte kan ladda hemma över natten. Vad vinner man då? Roligare körning kanske, billig drift om man nästan aldrig snabbladdar, men byter man bil ofta, säg vart tredje år så blir det en rejäl förlust om man inte kör extremt mycket, typ Taxibil eller nåt sånt.
Krävs ohyggligt många mil på vägen innan man sparat in skillnaden i pris mot en fossilbil (om man laddar mest hemma) och det hinner de allra flesta inte med på 3 år. Möjligen om man kör typ 6000 mil per år.
Kan tillägga att jag ändå högst troligt kommer skaffa elbil som nästa bil, men inte för att det är ekonomiskt på kort sikt (för det är det verkligen inte) utan för att det är kul.
Bejje: Som jag visat tidigare i annan tråd så är kalkylen hemma betydligt snabbare än så, även på normala mil.
Och dubbelt kostar det inte i alla klasser. T.ex. en BMW 330 med samma utrustning som en Model 3 så skiljer det inte många kronor alls på inköpet. Så den skulle jag tro du kör hem redan på några hundra mil typ.....
Sen nej man slösar inte bort massa tid på långa resor. Jag körde Örnsköldsvik-Växjö i somras, tog 15 minuter längre än det gjorde gången innan jag körde med fossilbil. Körning mer eller mindre samma tempo. Jag har väldigt svårt att se att du skulle vara en så otroligt produktiv vinstdrivande person att du inte har råd med den kvarten.....
Mkt handlar nog också om att försöka se och vara ärlig mot sig själv med för och nackdelar oavsett bränsle.
Vi är vanedjur och sporten är väl att sätta sig över det och väga tänka nytt.
Jag tror inte att min nästa bil blir en renodlad el, anledningen är att vi bara har en bil i hushållet och just nu begränsade möjligheter att ladda bilen vid huset. Sannolikt är att det blir en hybridvariant som man kan ful-ladda via motorvärmaruttaget och hinner då ladda upp på natten.
Men, det är spännande att se hur fort det går.
När Tesla Y släpps så är det lite den bilen jag hoppades på att Tesla 3 skulle vara, gillar hatchback tänket.
Och som jag var inne på initialt, det hade varit kul att se lite nya ägarformer där man prenumererar på bilen som en tjänst och där villkoren är tydliga.
VIktigast för mig är att hållbarheten blir bättre på el-bilarna än på dagens fossil, bilen ska inte bli en slit och släng produkt. Och det motverkar vi genom att låta tillverkaren tjäna pengar på bilen löpande.
Det är du det. Själv hade jag förlorat säkert minst ett par timmar på samma resa, kanske mer.
Dels för att laddningen tar tid men också för att snabb resa med el kräver så mycket mer laddningar , säg om jag skulle köra 150 km/h
Laddningen gick fortare än det tog för oss att äta första laddpausen, så där tappade vi ingenting, och andra laddpausen tog 15 minuter längre än det hade tagit med fossilbil att stanna för att gå på toa och köpa en mugg te.
Och kör du 150 km/h genom Sverige på den sträckan så är du helt respektlös mot dina medtrafikanter och borde absolut inte ha nåt körkort! Snälla isåfall, rör dig inte på vägar där jag och min familj är om du är så slut. Nu kliver jag ur den diskussionen med dig!
För det första, jag tar inga långa pauser. När jag stannar och äter och det är bara en gång på 100 mil, så tar det 15 minuter, säg att jag tankar också så lägg till några få minuter.
Och tagga ner på din "respektlöshet". Du vet att många kör mycket snabbare än mig.
Skulle säga att det ändå är rätt vanligt att folk kör 150 på 120 vägar. Blir själv omkörd rätt ofta i den hastigheten på de vägarna.
För dig låter det som att det är otroligt allvarigt när någon kör 30 över på en snabb väg, men som jag sa innan så har Sverige i många fall bättre vägar än tyskland där det är fri fart, så varför är det sämre att jag kör 150 på 120 väg än att någon i tyskland kör 240 på fri fart väg som är sämre än Sveriges 120-vägar?
Tror du hänger upp dig för mycket på själva hstighetsbestämmelsen och bryr dig mindre om vägens skick, storlek, väder och trafik på vägen.
Bejje: Du förstår inte, men inte förvånad......det jag hänger upp mig på är din nonchalans och egoism....
Och nej, bara för att det finns fler som kör 150 är det inte rätt, och hade du kört sträckan Växjö-Övik hade du vetat att det är runt hälften du absolut inte bör köra 150......
Och att du stannar 15 minuter på 100 mil, nä, jag behöver nog inte säga vad det säger mig om dig....
Du vill inte kliva upp lite tidigare för det gör dig trött och en sämre förare, vad tror du det gör med dig att du inte pausar mer? Snälla tänk till lite......
Henrik, tror du drar alla som dig själv över samma kam. Det funkar inte så.
Jag kör bäst i sträck och om jag sovit bra och länge.
Att kliva upp tidigare gör mig mer trött och större risk att jag orsakar olycka än om jag kör fort och kliver upp senare.
För mig är det nära nog värre att vara riktigt trött mot slutet av resan än om jag hade druckit en halv flaska vodka och sen kört. Trötthet är så otroligt mycket värre än onykterhet (även om jag så klart aldrig kör onykter) men ska vara ärlig och erkänna att jag kört onykter för så där 15 år sedan så av den anledningen vet jag.
Att köra riktigt trött är mycket värre än att säg dricka 8 öl och sen köra. Ändå är det ena lagligt och det andra olagligt.
Ok, så du påstår på fullaste allvar att du är lika säker bilförare på slutet av din 100-milskörning efter bara ett stopp på 15 minuter än om du hade tagit kanske 30 minuter varannan eller var tredje timma?
Jo men självklart är du det och alla studier och undersökningar har helt fel....
Nej det påstår jag inte, men jag är defenitivt mer vaken och alert efter 10 timmar på vägen om jag startar säg 10.00 än om jag gör det kl 06 på morgonen.
Det har inte helt med antal timmar sömn att göra utan mer när på dagen jag börjar. Min kropp är totalt mot tidiga timmar och funkar inte då. T.ex. på jobbet när jag börjar 08:00 (men inte imorn) så är jag mer eller mindre som en zombie första timmen. Min kropp är inte gjord för att vara vaken så tidigt, men jag har inget val. Folk och samhället i stort vill vara vakna svintidigt på morgonen medans min kropp vill kliva upp tidigast 10.
Så min poäng är att om jag lyssnar på min kropp och inte kliver upp för tidigt så orkar jag mycket mer.
Jag kan inte lägga mig mycket tidigare heller eftersom kroppen protesterar mot det.
Men om du anser det är bättre att ta längre pauser oftare så varför gör du inte det då? Om du nu själv då vet att det är säkrare? Ingen som har sagt du måste börja köra tidigt.....kör när du är pigg, kom fram när du kommer fram efter att ha kört säkert.....
Nu tillbaks till trådens ursprung......
Och då kan jag ju säga att en fördel med de nya elbilarna är just med att man kommer fram piggare för man slipper nån frekvens som är tröttande från motorn, eller om det är nån vibration......jag är väldigt mycket piggare i huvudet nu sen jag bytte bil efter mina körpass och är nästan säker på att det är nån frekvens eller vibration som inte är där längre som utan att den var mer högljutt ändå tröttade ut hjärnan.
Just ljudvolym och olika typer av störande ljud har jag reflekterat över en del.
Min bild är ju att motorljudet är väl dämpat i många bilar och att det är vägljud som stör mest, men det är ändå väldigt tydligt om man hoppar in i en modern PHEV att motorljudet, och vibrationerna spelar stor roll och hörs en hel del.
Har aldrig hört folk nämna just att man är piggare man gått över till elbil men det låter ju inte helt osannolikt.
Är inte kul att köra med din Peugeot 308 SW GT efter trött på morgonen att inte skulle köra med stark motor med passionerad för körning Peugeot eller hur?
Såg detta på en site, inget revolutionerande men en snygg lösning som verkar bra paketerad.
https://alltomelbil.se/den-norska-carporten-laddar-elbilen-med-solenergi/
Tycker, ärligt talat, den känns lite som en halvmesyr. I stort sett en BMW X3 med elmotor och, vad jag har förstått, ska den enbart erbjudas med bakhjulsdrift. Sedan så gillar jag inte nya BMW X3 så värst mycket. För hårda stolar och onödigt hård fjädring. Jaguar I-pace och Tesla Model 3/Y är byggda som elbilar från början och utnyttjar de fördelar som finns när man inte behöver göra plats för en förbränningsmotor i fronten.
Idag har jag kört 65 mil med laddhybrid. Det tog sju timmar och en kvart inklusive 45 minuter påfyllning av energi i mig och bilen. Självklart höll jag mig till gränsen för farten eftersom det är arbetstid. Undrar vilken elbil som hade krävts för samma resa? Nya Zoe?
@L.Mäkinen Hur många av dom milen gick på el?
Du får nog ta om den meningen. Jag förstår inte alls vad det är du skriver.
När nya Zoe kommer ut i Sverige ska jag absolut provköra den. Har tyckt att Zoe varit rätt ful bil och för klen prestanda och räckvidd, men saker förändras med varje generation. Tycker faktiskt nya kommande Zoe ser bättre ut än förra generationen som i sin tur såg bättre ut än generationen innan även om det är små förändringar.
Motor har varit på tolk för slö också. Första generationen hade väl (osäker på kW) 90 hk och andra 110 hk och nu ska tredje ha 135 hk. Nu börjar den bli acceptabel både i motorstyrka och räckvidd och ser bättre ut, men jag tror ändå det blir svårt att kunna acceptera 135 hk när man är van med 225 även om det är instant torque.
Du skrevt att du är trött bitti morgonen.
Är du pigg för körglädje med din nuvarande Peugeot efter när du sticka ut från bitti morgonen?
Håller på att titta runt på min nästa bil, mycket intressant vad som finns runt hörnet när det gäller laddhybrid och elbilar. hade först tänkt byta nu i höst men väntar nog till nästa höst. Har ingen brådska. En reflektion, tror ni att laddhybrider kan hålla sitt relativt höga prisuttag nu när det börjar lanseras rena elbilar till samma pris. I och för sig har väl båda typerna sitt kundsegment men jag hoppas på att laddhybrider sjunker i pris.
Funderar också på ägarformer. Har faktiskt tagit ett principbeslut(tillsammans med min fru) att vi skall inte äga någon bil framöver. Tar vi inte ut bilen via företaget kommer vi gå på privatleasing eller liknande setup (typ Care by Volvo). Har alltså inte för avsikt att betala runt 450.000kr och uppåt för en laddhybrid eller elbil.
Möjligtvis kommer vi att äga familjens andrabil även framåt, men här har vi inte riktigt bestämt oss ännu.
Så lite utveckling av ägarformer vore intressant för bilmarknaden.
Personligen är jag numera lite skeptisk till laddhybrider av ett par orsaker frånsett själva priset. Har sett undersökningar där servicekostnaden är klart högre för många av dessa fordon, sen blir det ju fort väldigt många laddcykler jämfört med en "ren" elbil som har avsevärt större batteri. Och laddcykler sliter ju på batteriet så frågan är hur dessa bilars batterier kommer att fungera i långa loppet ? Då kanske de som idag går 5--6 mil på el bara kommer 2 mil eller nåt sånt - om batteriet ö h t fungerar efter säg 10 år. Kanske inte påverkar oss nybilsköpare direkt men det lär trots allt påverka andrahandsvärdet. Betyder i stort sett inget för tjänstebils-förare men definitivt för privatköpare.
Hänger ändå inte riktigt med om jag ska vara ärlig. Men det jag menar är att om jag kör 10 timmar i sträck efter 8 timmars sömn så är jag mycket mer sliten mot slutet om jag klev upp kl 6 än om jag klev upp kl 10.
Ja jag har i stort sätt helt uteslutit laddhybrider för min egen del. Verkar inte det minsta intressant av bland annat den orsak du nämner, men också för att jag är mer av en allt eller inget person. Ska jag gå över till el så ska det vara på riktigt och inte något halvhjärtat försök.
Zoe tycks vara märkligt långsam fortfarande trots de nya hästkrafterna enligt provkörningar på you tube.
Och att den saknar valbara körlägen utöver återvinningen är en brist.
Ja den har ju bara 135 hk, klart den är trög. De flesta elbilar idag har rätt mycket mer kraft, men och andra sidan är den relativt billig för att vara elbil. I min mening är den ändå allt för dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört vad man får för samma peng på en fossilbil, men jag ska provköra den så fort den finns i Sverige för att skapa min egen uppfattning.
Hade jag bytt idag så hade det blivit en laddhybrid, men vi har bara en bil i familjen och har lite spretigt körmönster.
Osäkerheten idag gällande laddning eller möjligheten till att bara kunna ladda på max 6A spelar också in.
Men som @Pi och många andra nämner, servicekostnader osv kan bli högre framåt.
Det är mer teknik man bär runt på och mer som kan gå sönder.
Men sett från vad som finns idag så hade det fungerat bra för mig, en Passat GTE, Superb eller någon annan hybrid som även erbjuder drag hade fungerat för mig.
Fick förmånen att åka med nya BMW 5-serie igår i elhybridsvariant....vilken bil. Vilken grym känsla i materialval och skön komfort.
Hade jag haft pengarna på kontot och att den fanns i kombi så hade jag köpt den där och då, vilken härlig kärra.
Vad menar du med det om 6A? Du kan ladda elbil på bara 6A om du vill, det tar bara lite längre tid....
Jo, absolut, det är bara att man ska hinna ladda den om man har en el-bil med stort batteri.
En annan aspekt är att många inte vet om att man kör en hybrid, på så sätt så kan jag "ful-ladda", en elbil där hade medlemmarna i föreningen genast blivit upprörda och det hade garanterat blivit ett ståhej.
Det handlar inte om att kunna ladda gratis utan att någon med något att säga till om sagt att ingen får ladda bilar i motorvärmaruttagen för att det är farligt (vilket delvis stämmer om nu alla börjat göra det).
Föreningen vill inte heller investera i någon laddinfrastruktur då ingen har elbil, lite moment 22.
Kan man ställa in elbilar på hur mycket ström de får dra? Alltså säg att man är begränsad till 6A eller 10A, kan man då ställa in det i bilen så att ingen säkring går? Kanske vissa märken kan de och andra inte?
Jag ska inte svära på det men jag tror att de flesta elbilar kan det iaf. Tesla kan du det på, så de få tillfällen jag behövt ladda på jobbet så ställer jag ner den. Går att ställa ner till enfas 5A i Tesla. och på andra hållet upp till trefas 32A. Utöver det är det ju snabbladdare som kopplar förbi bilens ombordladdare.
Tar man kalkylen (P = U x I) som Guran (eller om det var någon annan) visade i någon annan tråd så blir det...
6A x 230V = 1380KwH.
Tar man en VW I.D 3 med stora batteriet ( 58/1,4) så får man 41,4 timmar i laddtid.
Nu är det kanske lite väl extremt på många sätt, men 6A är lite för dåligt tänker jag OM man nu ska använda sin el-bil och köra långt varje dag (som sagt, lite extremt exempel)
Benny, men det kanske är tillräckligt för om man sällan tömmer det mesta av batteriet. Säg att du bara kör några mil och sedan laddar på 6A.
Har inte fått det bekräftat att man kunde gå ner så lågt som 5A i en Tesla, bra info.
Benny: Helt sant att enfas 6A är för lite om man ska ladda varje dag och kör mycket. Däremot, om man har en elbil och inte kör så mycket i vardagen så kan man ju en gång i veckan ladda upp med publik snabbladdare på helgen när man storhandlar och sen över natten i sitt enfas plocka ut det som behövs för vardagsdagspendlingen som många bara har 1-4 mil.....
Säger inte att elbil passar för alla men jag tror många sitter fast i tänket att de måste kunna ladda hemma, eller att de måste kunna ladda fullt hemma på en natt, men hur många har det körmönstret?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.