Vi Bilägares forum

Autoindex

Autoindex

Skulle städa lite och hittade mitt enda exemplar av ViB, nr 9-2018.
Läser Autoindex, bilkvalitet/egenskaper.
Vi diskuterade en Mazda i en annan tråd innan det spårade ur totalt.
Så hur nöjda är vi skandinaviska ägare enligt Autoindex?
Några slumpvis utvalda (eller kanske inte;))
2011-2013 års modeller
Plats nr :
1 Lexus RX
2 Lexus CT200
3 BMW 5-serien
4 Mercedes C-klass
5 BMW 3-serien
6 Mercedes E-klass
7 Audi A7
8 Volvo V40/V40 CC
9 Toyota Verso S
10 Volvo XC 60
11 Volvo XC70
13 Volvo V70
18 Volvo V60
35 Toyota Avensis
39 Toyota Auris
54 Mazda 6-serien
Känns som att förutom Lexus som har ett genuint bra rykte så är det europeiskt (minus Franskt) som gäller. Spännande att "Volvoskräpet" V40 kom på plats 8 av 131 bilar, och på plats 10-18 så hittar vi ytterligare 4 bilar från detta märke:)

Årsmodellerna 2014-2017
Är det fortfarande MB, Volvo, BMW och Lexus som toppar.
Mazda 6-serien kommer på plats 95 bland 171 bilar.
I botten hittar vi Renault, Peugeot, Citroen, Dacia och Mazda 3-serien.

I Golfklassen ser det ut :
1 Lexus CT200
2 BMW 2-serien
3 Volvo V40/V40 CC
4 Audi A3
5 Mercedes A-klass

Tack för mig;)

Uppdaterat: 2019-01-05 19:29

Kommentarer

Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.

Uppdaterat: 2019-01-05 19:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Skoda Fabia fick 7 plats och jag blir glad.

Av statistiken att döma skulle du ju köpt en Lexus CT200 eller möjligen en BMW.

7 plats är för dåligt :)

Uppdaterat: 2019-01-05 19:48
GF skrev:

Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.

Ja 7 är bra i sin klass. 82 totalt av 171, kanske inte lika bra:)

Uppdaterat: 2019-01-05 19:51
FXX skrev:

GF wrote:Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.

Ja 7 är bra i sin klass. 82 totalt av 171, kanske inte lika bra:)

Ranking bäst 2 är Lexus IS och sämst 171 är Ford Ka+, räknas rank 2 plus 171 = 173 division 2 = 86,5 genomsnitt.

Närmare lite bättre än genomsnitt rank 82 Skoda Fabia.

Uppdaterat: 2019-01-05 20:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.

Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Uppdaterat: 2019-01-05 20:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.

Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Vad är problemet med Fransk kvalitet?

Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.

Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.

Uppdaterat: 2019-01-05 20:33
Guran skrev:

GF wrote:Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.

Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Vad är problemet med Fransk kvalitet?

Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.

Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.

Tur att jag inte köpt är kamkejda för 1.2 och 1.4 TSI tidigare version, oljetörst, EGR, DSG, VW Golf lackskador.

Inga problem med Fabia med 1.0 TSI med mycket hög slitstyrka kamrem som håller över 20.000 mil, manuell 5 vxl, ingen EGR problem, ingen oljetörst, ingen lackskador.

Uppdaterat: 2019-01-05 20:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Guran wrote:GF wrote:Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.

Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Vad är problemet med Fransk kvalitet?

Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.

Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.

Tur att jag inte köpt är kamkejda för 1.2 och 1.4 TSI tidigare version, oljetörst, EGR, DSG, VW Golf lackskador.

Inga problem med Fabia med 1.0 TSI med mycket hög slitstyrka kamrem som håller över 20.000 mil, manuell 5 vxl, ingen EGR problem, ingen oljetörst, ingen lackskador.

Det vet du ju inte ännu GF, är troligen få 1,0tsi motorer som rullat 20.000 mil ännu.

Uppdaterat: 2019-01-05 20:42

Jag har haft många franska bilar, både bra och dåliga. Det är några år sedan, men fördomar är svåra att bli av med.

Gemensamt för alla är att de har en stämpel som var ännu värre förr. Man fick ofta frågan, " Hur sjutton kunde du köpa en sådan där skitbil?"

Och det kom alltid från en som aldrig haft en sådan bil, ändå hade man så bra kännedom!

Ok, många egensinniga konstruktioner finns på de franska, men oftast fungerar de mycket bra.

En annan gemensam sak var att de var väldigt komfortabla, där finns det franska bilar som är avsevärt sämre idag.

Jag har t.ex. alltid ansett Citroens gasfjädring med sin hydraulik vara en av 1900-talets förnämsta bilkonstruktioner och beslutet att lägga ner den är verkligen hål i huvudet!

Uppdaterat: 2019-01-05 20:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att se min Toyota Verso S på listans 9-plats, högst av alla Toyotas modeller. Min bil av årsmodell -11 har nu gått 7 000 problemfria mil, lugnt gubbkörd. Givetvis med CVT, den bästa automatlådan för oss icke sportiga raceråkare. Tråkigt att Toyota inte längre säljer den modellen här längre, en sådan liten MPV borde det finnas marknad för även här.

Uppdaterat: 2019-01-06 09:55

Jag tror att det fortfarande finns olikheter i hur man ser på bilar i olika länder. I Frankrike tenderar de att vara bruksföremål som det inte är så noga att vårda och därför tillåts de vara enklare utformade.

I Tyskland är man stolt över sin bil och håller den i skick tills man köper en ny. Då är den gamla "förbrukad".

Japaner är mer försiktiga med bilarna än fransoser och försöker hålla dem buckelfria. Det viktiga är funktion och inte att visa omgivningen vad man har råd med.

Amerikanska bilägare har ingen förståelse för kvalitet utan tror att tunga föremål automatiskt håller bättre. Finlir med karosspassning och inredning är irrelevant.

Allt detta avspeglas i produkterna.

Det var morgonens samling av fördomar.

Uppdaterat: 2019-01-06 10:04
GF skrev:

Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.

Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.

Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.

Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.

Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.

Uppdaterat: 2019-01-06 10:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.

Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.

Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.

Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.

Så är det. Betalar man dyrt för en Lexus, Bmw, MB eller Volvo så förväntar man sig premium. Dessa kunder är ganska krävande och minsta fel gör att betyget åker ned i källaren.

Köper man däremot billiga bilar som Dacia, Renault, Citron så förväntar man sig en högst medelmåttligt produkt. Så en mindre kräsen ägare som ändå dissar den egna bilen måste ju innebära att den är riktigt usel. Så tolkar jag det iaf. Jag ställer betydligt högre krav på mina bilar som kostar lite mer än om jag hade köpt en bil som kostar mindre.

Jag känner flera som haft ”pissekurer” till bilar, Clio, C3, Peugeot. Men likt förbannat har dom köpt samma igen. Ofta säger dom, ”den är billig så jag förväntar mig inte så mycket”.

Uppdaterat: 2019-01-06 11:50
FXX skrev:

hultarn wrote:

Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.

Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.

Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.

Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.

Så är det. Betalar man dyrt för en Lexus, Bmw, MB eller Volvo så förväntar man sig premium. Dessa kunder är ganska krävande och minsta fel gör att betyget åker ned i källaren.

Köper man däremot billiga bilar som Dacia, Renault, Citron så förväntar man sig en högst medelmåttligt produkt. Så en mindre kräsen ägare som ändå dissar den egna bilen måste ju innebära att den är riktigt usel. Så tolkar jag det iaf. Jag ställer betydligt högre krav på mina bilar som kostar lite mer än om jag hade köpt en bil som kostar mindre.

Jag känner flera som haft ”pissekurer” till bilar, Clio, C3, Peugeot. Men likt förbannat har dom köpt samma igen. Ofta säger dom, ”den är billig så jag förväntar mig inte så mycket”.

Mja, det är nog många ägare till dyra bilar som kan ha överseende med problem, det är ju nesligt att erkänna att "premiumbilen" inte är fullt så bra som prislappen.

Om man inte vill lägga så mycket pengar på en ny bil funkar det ju utmärkt med en enklare, däremot tror jag knappast att någon är beredd att höja den till skyarna. Bilen gör sitt jobb, punkt.

Man tar sig till och från billigt och hyfsat bekvämt, det duger gott år många. Annars skulle ju inte bilarna sälja i de stora mängder de gör, runt 2-300.000 per år enbart för C3 och Clio.

Lexus (och Toyota) tar många poäng på sin utmärkta kundvård, det är obegripligt att inte de andra tillverkarna inser vikten av det.

Det är åtskilliga möjliga kunder som vänt i bilhallen, senast jag själv.

Uppdaterat: 2019-01-06 14:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag skulle nog säga helt säkert att 9 av 10 bmw ägare eller folk som betalat för premium inte klagar i onödan utan betalar hellre och biter ihop.

Det är min absolut erfarenhet av min umgängeskrets.

Uppdaterat: 2019-01-06 15:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

54 Mazda 6-serien

Ja den där siffran bekräftar väl att 6-modellen passerat sin bäst-före-tid.

Även försäljningsstatistiken för 2018 visar på samma sak.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-06 15:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...
mso 1000 skrev:

Jag skulle nog säga helt säkert att 9 av 10 bmw ägare eller folk som betalat för premium inte klagar i onödan utan betalar hellre och biter ihop.

Det är min absolut erfarenhet av min umgängeskrets.

Det där var väl en av mest korkade förutfattade meningar jag hört.

Köper man en dyr bil så skall den fungera. Inte fasen betalar man utan att försöker få det fixat på garanti eller annat.

Har ägt två BMW, väldigt bra kundbemötande och dom fel jag påpekat har alla tagits på garanti eller på goodwill. På 18.000 mil med två BMW kostade jag inte på en krona i varken reparationer eller sevice. Köpte nya torkarblad, det var väl allt.

Är det nån gång man skall förvänta sig lite service så är det nör man köper en premiumbil för onödigt dyra pengar. Pröva det nån gång MSO.

Uppdaterat: 2019-01-06 16:29

Även om jag gillar vår Golf SV bättre än vår Mazda 3 (samma årsmodell) så finns det andra i familjen som tycker tvärtom...:) Så jag vill nog påstå att Stoor är ute på väldigt hal is när det gäller dagens Mazda-bilar. Att ha en Mazda 323 ifrån sekelskiftet (?) som referensobjekt avseende Mazdas kvalitet känns inte helt seriöst.

Uppdaterat: 2019-01-06 17:22

Rent driftsäkehetsmässigt är säkert Mazda minst lika bra som Opel eller Ford. Sen är det ju en fråga om tycke och smak vad man tycker om den ena eller andra. Och där finns som alla vet inga rätt eller fel....

Sen som flera har varit inne på tidigare, dessa undersökningar säger egentligen ingenting då det finns för mycket osäkra variabler. Sen väldigt tröttsamt att läsa tjat från folk som inte kan låta folk tycka som de vill. Ja, i sådana här undersökningar kommer ofta Toyota/Lexus högt upp. Men återigen, vad säger det, ingenting mer än att deras ägare är väldigt lojala och vill framhålla allt positivt.Hade deras bilar varit så fantastiskt mycket bättre än allt annat hade ju alla Taxi, tjänstebilar, hemtjänst, budbilar m.m som åker mycket varit just dessa märken. Men är det så? Nej.....Jag har provkört Lexus då och då vid bilbyte men det ger mig ingenting alls, ja bekväma bilar som går fint, men så otroligt enligt mig hemska inredningar, infotainment som ligger långt efter samt sjukt tråkig drivlina.

Uppdaterat: 2019-01-06 17:32

Pi: Precis så är det ju, tycke och smak! Det var samma här när vi bytte bort vår Passat R-line för 8 år sen, jag kunde inte med sätena i den för fem öre, fick ont hur jag än ställde in dem, medans min dåvarande sambo tyckte det var de skönaste bilsäten hon suttit i. Skaffade en Mercedes E220 efter och där satt jag helt underbart i ortopedstolarna medans hon tyckte Passaten vi sålt var bättre.

Man märker det mycket, utan det är rätt eller fel så tycker folk olika, om olika säten, instrumenteringslösningar, adapriva farthållare, bakluckor, prioriteringar m.m...

Uppdaterat: 2019-01-06 17:39

Guran där har du nog rätt att en dyr premium bil får nog bättre hjälp och service av sin säljare och märkesvetkstad.

Lexus kunder är nog dom som får bäst omvårdnad från service sidan.

Men det är nog sällan en bmw ägare eller Lexus ägare sitter och berättar om dom eventuella problem dom haft.

Uppdaterat: 2019-01-06 19:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Shogun: Jag läser det du skriver, och jag inser du inte vill läsa och förstå det jag skrev. Sen gör du ju dig bara löjlig när du skriver "simpel Volvo", tror du lika väl som mig vet vilken skillnad det är på dem idag mot tidigare. Sen som vi skrivit tidigare är tycke och smak inget som är varken rätt eller fel. JAG sitter bättre och anser ergonomin och komforten är bättre i de nya Volvo än motsvarande Lexus. Sen är det ingen fakta utan min åsikt som du gärna får respektera.

Uppdaterat: 2019-01-06 19:36
mso 1000 skrev:

Guran där har du nog rätt att en dyr premium bil får nog bättre hjälp och service av sin säljare och märkesvetkstad.

Lexus kunder är nog dom som får bäst omvårdnad från service sidan.

Men det är nog sällan en bmw ägare eller Lexus ägare sitter och berättar om dom eventuella problem dom haft.

Har du aldrig besökt forumet på Autopower, (BMW -forumet). rena motsatsen mot detta forum där alla höjer sin egen bil till skyarna som den absolut bästa och alla som tycker nått annat har helt fel :)

Läs trådarna om fel och brister på respektive bilar, där hymlas det inte med problemen inte. Dom är betydligt längre än din Octaviatråd, som förövrigt är riktigt kul att läsa och skriva i, blir lite orolig att det blivit nått fel Octavian när det inte sker nått på ett tag :)

Uppdaterat: 2019-01-06 20:08

Shogun: Sittkomforten är ju som vi båda då är inne på väldigt individuell och inget rätt eller fel. Sen tror jag säkert Lexus/Toyota är kanonbra bilar ur driftsäkerhet. Däremot kan jag inte se dem som så överlägsna som vissa vill ha det till. Jag kör 12.000 mil ungefär med varje bil jag har under 24 månader. Nu i Februari är jag klar med denna sträckan i min tredje Volvo på raken. Nu V90, innan dess XC70 och innan dess XC60. På 6 år och 36.000 mil har jag inte haft några fel alls, har lämnat dem noga på service enligt plan, bytt slitdelar så snart det behövts vad gäller bromsar m.m. Både på XC60 och på min V90 har jag haft en återkallelse. Kommer faktiskt inte ihåg för vad på XC60, på V90 nu var det för att de var tvungna byta några skruvar som höll fast krockgardinerna. Så du kanske förstår varför jag inte riktigt köper det när du säger Volvo är sämre kvalitetsmässigt än Toyota? I mina ögon, i min upplevelse är de inte det, och som vi vart inne på, dessa undersökningar är förarnas upplevelser. Så om du tycker undersökningarna är att räkna med, måste du ju då med räkna med det jag säger och tycker.

Uppdaterat: 2019-01-06 20:14
Shogun skrev:

Henrik M..

Det kan också säga precis tvärtom vad gäller Lexus/Toyota, att de kort sagt är bättre än andra som du ser i undesökningar år efter år runt om från världen. Att inte hemtjänst mfl inte kör Lexus Toyota är inte så konstigt då mycket lobbying förekommer och upphandlingar där ofta billigaste får upphandlingen, inte det märke som har högsta driftsäkerhet och/eller bäst ekonomi i slutändan. Precis som endel bilköpare bara ser inköpspriset och inte slutkostnaden. Köpte du dig en Lexus så skulle ju du också uppleva helheten i att äga märket och se hur det är att äga mot tex en simpel Volvo. Då kunde du utala dig om precis som Lexusägare gör i undersökningar hur märket verkligen är. Nu säger din erfarenhet av märket just ingenting efter dina provkörningar.......märkligt också att just denna koncern hamnsr alltid med i toppen runt om i världen år efter år om det inte sade något om bilarnas kvalitet i jämförelse med andra. Vi kanske ska säga vilket är populärt bland de som inte kan ta att vissa märken är bätttre än deras eget att "alla märken är lika bra idag, finns ingen skillnad". Jo, det finns en stor skillnad märken emellan på många olika områden, det är det du ser i undersökningar år för år vilka märken som alltid är med i toppen och vilka dom håller sig stabilt i de nedre regionerna i samma undersökningar.

Har varit inne på en Lexus nån gång, provkört dom flesta modellerna. Var inne på en NX 300h. Skulle nog klara att leva med den klena drivlinan, man anpassar körningen till drivlinan efter en halvtimmes körning. Komfortabel, tyst och skön kvalitet. Men för låg i tak och avsaknaden av ett vettigt svankstöd gör att den faller bort. Dyr service, uruselt inbytespris på min dåvarande bil och betydligt törstigare på soppan till sämre körprestanda.

Men kan inte klaga på kvalitetskänslan och så har den ett helt eget utseende som jag gillar.

Bästa jag kört och suttit i är RCF, underbar motor. Men blir lite för dyr och opraktisk att ha som bruksbil. Men med obegränsade resurser så köpte jag hellre en sådan ön en BMW M3 i alla fall. Eller än hellre en rödmetallic LCF

Uppdaterat: 2019-01-06 20:18

Appropå återkallelser, fick efter sju år ett brev om att Yarisens strömbrytare skulle in och smörjas eller ev. bytas ut. Undrar om något annat märke skickar ut ett sådant servicemeddelande ? Så tror nog att det finns viss grund till det grundmurade ryktet. Frågade även om man behövde rostskyddsbehandla, svaret var nej inte alls. - Men om den rostar då, ser att länkarmar börjar bli rostiga. Servicemannen sa då att dom hadde bytt ut en sådan, på goodwill, på en minst lika gammal (då var den 7 år) som frugans.

Uppdaterat: 2019-01-06 20:25

Jag hade två kollegor som hade varsin Golf CL av 1984 års modell, dvs tidig Mkll. 1992 eller 1993 blev de återkallade för byte av värmepaket. Det blev de lite förvånade över.

Nåt decennium senare hade jag en likadan med problem med söt stank och smet på insidan av vindrutan.

Uppdaterat: 2019-01-06 20:46

Jag hade en BMW 323-84. Jag fick ett brev 98 om att kylarlocket skulle bytas då det kunde ha ett felaktigt tryck när det öppnade pga. för högt tryck i systemet. Bara att rulla in till Wölkes och hämta ett nytt. 14 år gammal bil!

Att sedan viscokopplingen gav upp som gjorde att bilen gick varmt och ventiltätningarna blev som backelit och motorn blårök som bara den är en annan historia...som jag inte ska basera mitt BMW-omdöme på:)

Uppdaterat: 2019-01-08 18:29
hultarn skrev:

Lexus (och Toyota) tar många poäng på sin utmärkta kundvård, det är obegripligt att inte de andra tillverkarna inser vikten av det.

Det är åtskilliga möjliga kunder som vänt i bilhallen, senast jag själv.

Kan hålla med om det. Toyota, och säkert i ännu större mån Lexus. Är väldigt bra på kundvård. Väldigt sällan man behöver betala för annat än service, som Toyota ägare. Så länge man servar bilen där, så tas det mesta på goodwill när garantierna har gått ut. Sen ett allmänt bra bemötande upplever jag. Sen finns det säkert en del missnöjda kunder också. Är väl omöjligt att inte ha det med dom volymer som säljs.

Uppdaterat: 2019-01-08 21:03

Brukar inte Toyota ha ganska högt pris på service?

Uppdaterat: 2019-01-08 21:09

Sen vill jag tillägga att det naturligtvis kan gå sönder saker på Toyota också. Även om det är driftsäkra bilar i allmänhet. Tex 2,0 liters bensinmotorn i Avensis från hösten 2000 när den kom i Avensis 2 till 2004 års modell i Avensis 3. Kunde rensa gängorna i blocket, så toppen släppte på långmilare. Med motorbyte som följd. Löstes med djupare gängning från -05.

Hög oljeförbrukning på bensinare 1,8 & 2,0 liter tillverkade -98 till -08 (ibland väldigt hög, framförallt på 1,8).

Xenonstrålkastare -03 till -08 på Avensis, var ett gissel. Ljuset blev så svagt att det blev 2a på bes, även med nya gasurladdningslampor. Mina, på min -08 blev bytta på goodwill vid 13.500 mil, när bilen var nästan 5 år gammal. Hade kostat mig 14.000kr om jag betalat själv.

Det här var några typfel. Sen kan ju enskilda bilar såklart ha problem med vad som helst. Även om det inte är så vanligt.

Så helt felfria är Toyotorna inte, även om dom generellt sätt, är väldigt driftsäkra. Men jag tror Toyota ofta löser problemen för kunden bättre, än många andra tillverkare.

Uppdaterat: 2019-01-08 21:34
L. Mäkinen skrev:

Brukar inte Toyota ha ganska högt pris på service?

Som alltid: Beror på var du servar! Toyota har i alla fall som service för sina kunder. Att du kan se vad servicarna kostar (via reg nr) på alla Toyotaverkstäder i landet (utom Europeiska motor) på sin hemsida. Vilket gör det lätt att välja tex uppsala, i stället för Stockholm. Då det är 2-3000 billigare för en "Stor service" där.

Uppdaterat: 2019-01-08 21:38

Lite kul ändå att läsa hur olika vi ser på bilägande. Vissa ser bara något som ska rulla från a till b till billigast möjliga kostnad. Vissa räknar örena vad det kostar. Andra anser att det ska rulla med bästa garantin, så problemfritt som möjligt. Inte många som tar med komfort, köregenskaper, säkerhet, prestanda, rolighetsfaktor i ekvationen. Det spelar ju ingen roll att en Lexus klarar 10.000 mil utan att börja knorra i inredningen, finns det ingen bränslevärmare i den så får man stå där och skrapa och lida pin.

Vi har ju den klassiska odödliga 240’in, outslitlig, men fy fan, hur många hade valt ett sånt åk idag med allt vad köregenskaper och komfort och vad det innebär? Hemska tanke!

Uppdaterat: 2019-01-09 19:00
FXX skrev:

Lite kul ändå att läsa hur olika vi ser på bilägande. Vissa ser bara något som ska rulla från a till b till billigast möjliga kostnad. Vissa räknar örena vad det kostar. Andra anser att det ska rulla med bästa garantin, så problemfritt som möjligt. Inte många som tar med komfort, köregenskaper, säkerhet, prestanda, rolighetsfaktor i ekvationen. Det spelar ju ingen roll att en Lexus klarar 10.000 mil utan att börja knorra i inredningen, finns det ingen bränslevärmare i den så får man stå där och skrapa och lida pin.

Vi har ju den klassiska odödliga 240’in, outslitlig, men fy fan, hur många hade valt ett sånt åk idag med allt vad köregenskaper och komfort och vad det innebär? Hemska tanke!

Men när man var 20 år gammal och det hade kommit nysnö på natten, såååå kul man hade i sin 245:a på väg till jobbet :) Man behövde knappt skrapa framrutan för det var mest sidorutorna som var i färdriktningen!

Men håller med dig, förvånansvärt få här inne som skriver som verkar gå på annat än pengarna när det ska pratas egenskaper som är det viktiga med bilen. Jo en del måste ha ett jättebagage med för alla de gånger man kör sina vitvaror.....

För min del är komforten främst, sen säkerheten. Vill med ha en bil som är välutrustad, samt som jag tycker ser bra ut.

Uppdaterat: 2019-01-09 19:05

Tror att vilka egenskaper man kräver är väldigt individuellt och därför inte så intressant att skriva om eftersom vi alla har olika preferenser. Så jag tror att ni drar alldeles felaktiga slutsatser om ni tror att det bara är ekonomin som är avgörande bara för att man inte nämner allt annat man vill ha av bilen även om ekonomin givetvis är en viktig bit för de flesta privatköpare. För förmånsbils-förare förstår jag om ekonomin inte betyder annat än det eventuella, månatliga löneavdraget och själva förmånsvärdet.

Uppdaterat: 2019-01-09 19:23
Henrik M skrev:

Men när man var 20 år gammal och det hade kommit nysnö på natten, såååå kul man hade i sin 245:a på väg till jobbet :) Man behövde knappt skrapa framrutan för det var mest sidorutorna som var i färdriktningen!

Men håller med dig, förvånansvärt få här inne som skriver som verkar gå på annat än pengarna när det ska pratas egenskaper som är det viktiga med bilen. Jo en del måste ha ett jättebagage med för alla de gånger man kör sina vitvaror.....

För min del är komforten främst, sen säkerheten. Vill med ha en bil som är välutrustad, samt som jag tycker ser bra ut.

Nja, min 240 med B21’a och Strombergförgasare framkallar inga känslor direkt. Däremot min svarta 740 Turbo Intercooler, då snackar vi:) 1,4L/mil blandad körning, tur man bodde hemma;)

Jag köpte en Sparris Verso till kärringen för många år sedan, vilken bil! Hade den i 4 år och gjorde absolut ingenting, grym kvalitet. Vi åkte på semester både till Norge och Danmark, köpte köksbord med 6 stolar, bara slänga ut baksätet och lasta in allt genom lagårdsdörren där bak. MEN, 86hk innebar ju att nån fick hoppa ut och knuffa på vid rödljusen när man skulle iväg. Ljudnivån gjorde att man slapp prata med nån i 70+ för det gick inte att höra ändå. När man vred på ratten så svängde bilen, typ. Nä minnet av mina Toyotor är inget som får mig att rysa av välbehag, framkallade inga känslor öht.

Då är mina BMW’s raka motsatsen. Kvaliteten åt helt andra hållet. Bromsar som fastnade stup i kvarten, toppar som fick renoveras, avgassystem som rostade sönder, tändkablar, luftmassemätare, trottelgivare, rost...rost..rost. Fjäderben, stötdämpare...problem hela tiden. MEN jäklar vad dom gick gött med M20-sexorna! Vilket orr i motorn! Och växellådorna, som att skära i smör med spaken. Dom bilarna minns jag med ett nostalgiskt leende på läpparna trots att dom krävde flera timmar i garaget varje månad.

Uppdaterat: 2019-01-09 19:27
kallandes skrev:

L. Mäkinen wrote:Brukar inte Toyota ha ganska högt pris på service?Som alltid: Beror på var du servar! Toyota har i alla fall som service för sina kunder. Att du kan se vad servicarna kostar (via reg nr) på alla Toyotaverkstäder i landet (utom Europeiska motor) på sin hemsida. Vilket gör det lätt att välja tex uppsala, i stället för Stockholm. Då det är 2-3000 billigare för en "Stor service" där.

Kan det vara så mycket billigare är servicen svindyr.

Mina Toyotor var inte billiga att serva och de som hade äldre i bekantskapskretsen fick faktiskt betala rejält mycket när bilarna blev äldre, ingen goodwill förutom på konstruktionsfel.

Uppdaterat: 2019-01-09 19:37
FXX skrev:

Henrik M wrote:

Men när man var 20 år gammal och det hade kommit nysnö på natten, såååå kul man hade i sin 245:a på väg till jobbet :) Man behövde knappt skrapa framrutan för det var mest sidorutorna som var i färdriktningen!

Men håller med dig, förvånansvärt få här inne som skriver som verkar gå på annat än pengarna när det ska pratas egenskaper som är det viktiga med bilen. Jo en del måste ha ett jättebagage med för alla de gånger man kör sina vitvaror.....

För min del är komforten främst, sen säkerheten. Vill med ha en bil som är välutrustad, samt som jag tycker ser bra ut.

Nja, min 240 med B21’a och Strombergförgasare framkallar inga känslor direkt. Däremot min svarta 740 Turbo Intercooler, då snackar vi:) 1,4L/mil blandad körning, tur man bodde hemma;)

Jag köpte en Sparris Verso till kärringen för många år sedan, vilken bil! Hade den i 4 år och gjorde absolut ingenting, grym kvalitet. Vi åkte på semester både till Norge och Danmark, köpte köksbord med 6 stolar, bara slänga ut baksätet och lasta in allt genom lagårdsdörren där bak. MEN, 86hk innebar ju att nån fick hoppa ut och knuffa på vid rödljusen när man skulle iväg. Ljudnivån gjorde att man slapp prata med nån i 70+ för det gick inte att höra ändå. När man vred på ratten så svängde bilen, typ. Nä minnet av mina Toyotor är inget som får mig att rysa av välbehag, framkallade inga känslor öht.

Då är mina BMW’s raka motsatsen. Kvaliteten åt helt andra hållet. Bromsar som fastnade stup i kvarten, toppar som fick renoveras, avgassystem som rostade sönder, tändkablar, luftmassemätare, trottelgivare, rost...rost..rost. Fjäderben, stötdämpare...problem hela tiden. MEN jäklar vad dom gick gött med M20-sexorna! Vilket orr i motorn! Och växellådorna, som att skära i smör med spaken. Dom bilarna minns jag med ett nostalgiskt leende på läpparna trots att dom krävde flera timmar i garaget varje månad.

Ja BMWs: raka sexor gick väldigt fint helt klart! Ska man prata motorgång dock så saknar jag mina bilar jag haft med V8. Körde Corvette C5 i 2 år, var ett glädjepiller varje morgon man gick ut och startade stötstångsåttan. Och som den gick.....Sen var detaljkvaliteten under all kritik, kändes som den skulle gå sönder varje gång man stängde dörren typ. Men den bara gick och gick.

Sen körde jag Chevrolet Starcraft Van som vardagsbil ett år, otroligt bekväm, man hoppade upp i den knappstoppade fotöljen, fällde ned armstöden, i med drive och sen flöt man fram lagom avskärmad från omvärlden i all plysch, snurrfotöljer, bäddsoffa och mysbelysningar. 350 kubik i V-form skulle alla bilar ha ;) Kanske inte så smidigt med dagens bensinpris dock....

Har även ägt 3 Jaguarer som vart allt annat än felfria, men precis som med en helt hopplös flickvän med silicon så kan man ta felaktigheterna för de där underbara stunderna när allt bara känns rätt och man njuter av designen och åkturen.....

Uppdaterat: 2019-01-09 19:43

Ha ha ha, bra sammanfattat Henrik..”hopplös flickvän”... så sant.

Uppdaterat: 2019-01-09 21:18

" Inte många som tar med komfort, köregenskaper, säkerhet, prestanda, rolighetsfaktor i ekvationen. Det spelar ju ingen roll att en Lexus klarar 10.000 mil utan att börja knorra i inredningen, finns det ingen bränslevärmare i den så får man stå där och skrapa och lida pin."

Håller med, för egen del är avvägningen mellan köregenskaper och komfort det viktigaste för mig när jag köper bil. Sen vill jag ha en styv kaross, eftersom det är viktigt för att minimera diverse oljud i inredningen. Om karossen inte vibrerar och flexar så mycket så är risken för skaller och gnekande betydligt mindre.

Uppdaterat: 2019-01-10 13:00

Autoindex, vårt årligt återkommande trätoämne...

Lexus i topp som vanligt, säkert bra på alla sätt.

Jag har aldrig haft någon så jag kan inte uttala mig om dessa.

Det som är spännande är ju hur mycket bättre än 100% något kan bli?

Jag är inne på min tredje Volvo S/V60 på rad och har likt Henrik inte haft några problem.

Två dippar på infotainmentsystemet på den ena som sedan inte kom åter.

En bil i sidan i en rondell på en av de andra, inte riktigt bilens fel...

Jag är dock lite nyfiken hur mycket bättre det hade fungerat med en Lexus istället... Kanske får bli en sådan nästa gång, bara för att...

Uppdaterat: 2019-01-10 13:11
*Robban

Jag hade valt Lexus om valet stod mellan en S60 eller Lexus IS.

En själlös Volvo som man inte kan sitta vettigt i. Konstra en fräck bil som vågar ha en egen form och med hög komfort och vettiga stolar i högsta utrustningsnivå. Inte ens motorn ”ylar” då drivlinan har betydlig bättre kraft än dom klenare Toyota bilarna.

Bränsledriven värmare är ingen dealbraker för mig.

Framtiden får utvisa vad nästa bil blir, alltid kul att pröva nya märken.

Uppdaterat: 2019-01-10 13:22

Jag förstår ditt val Guran. Dock är det knappast stolarna det är fel på i Volvon. Det är ju lika fånigt som att jag (175cm) skulle påstå att en GLC är helt kass för man kan inte tvätta taket utan pall;)

Uppdaterat: 2019-01-10 17:23

Fast om inte stolarna passar en själv så är ju stolarna inte bra för mig som tänkbar köpare och då väljer jag nåt annat - oavsett om nån annan sitter bra i samma stolar. Så fånigt tycker jag inte Gurans omdöme är. Det mesta är ju hur man själv "passar" med tillverkarens lösning.

Uppdaterat: 2019-01-10 18:34
Pi skrev:

Fast om inte stolarna passar en själv så är ju stolarna inte bra för mig som tänkbar köpare och då väljer jag nåt annat - oavsett om nån annan sitter bra i samma stolar. Så fånigt tycker jag inte Gurans omdöme är. Det mesta är ju hur man själv "passar" med tillverkarens lösning.

Guran skrev ”man inte kan sitta vettigt i”. Detta åsyftar på att den stora allmänheten sitter dåligt i en Volvostol vilket är direkt felaktigt då Volvos signum är bekväma stolar. ”Man” i detta fall är en generalisering för en majoritet, ändra till ”jag” så är jag nöjd.

Uppdaterat: 2019-01-10 18:45

FXX - men antagligen förstod du ändå vad han syftade på. Även jag ogillar V60 (nya modellen) för man sitter ju närapå på golvet vilket kraftigt försvårar i- och urstigning. Har inte kört bilen så jag kan inte uttala mig om sittkomforten f ö. Men som det mesta är det personliga värderingar och det får vi nog acceptera. Alla tycker inte likadant...lyckligtvis.

Uppdaterat: 2019-01-10 18:49

Okej Pi, då påstår jag att en Golf SV är helt kass för man kan inte tvätta taket på den utan pall och borste på meterskaft.

Uppdaterat: 2019-01-10 18:52

Här håller jag med FXX, väldigt många här inne som skriver som slarvar så sjukt med svenska språket. Så lätt att lägger till "jag tycker". Skriver man som Guran gjorde med lathet/slarvighet så blir det iaf. att jag får svårt ta en sån person på allvar som bara generaliserar och inte kan se olika personers synvinkel på saker. Självklart passar inte alla stolar alla människor, men att skriva att man inte kan sitta vettigt i en Volvo bara för att just han inte satt bra i just den modellens stolar är inte seriöst.

Uppdaterat: 2019-01-10 18:58
Henrik M skrev:

Här håller jag med FXX, väldigt många här inne som skriver som slarvar så sjukt med svenska språket. Så lätt att lägger till "jag tycker". Skriver man som Guran gjorde med lathet/slarvighet så blir det iaf. att jag får svårt ta en sån person på allvar som bara generaliserar och inte kan se olika personers synvinkel på saker. Självklart passar inte alla stolar alla människor, men att skriva att man inte kan sitta vettigt i en Volvo bara för att just han inte satt bra i just den modellens stolar är inte seriöst.

+10 på den.

Uppdaterat: 2019-01-10 20:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nu tycker jag att ni är väl petiga - det finns allvarligare saker i vissa skribenters inlägg som hellre borde påpekas.

Uppdaterat: 2019-01-10 20:17