Så har man överlevt ännu en hektisk sommar. Man blir sannerligen förvånad över bristen på fantasi hos de som kör.
Inte en tanke på att det finns fler på vägen....
Vaddå farlig vänstersväng?
Vaddå plötslig inbromsning för att en intressant skylt dök upp?
Vaddå hålla avstånd?
Inte undra på att man hört utryckningsfordon flera gånger per dag.
Och återigen har jag sett livsfarliga situationer pga Trafikverkets korkade skyltar där folk plötsligt byter fil i onödan.
På tal om Trafikverket, deras hastighetssättning är ett mysterium. Hemmavid höjde man farten vid skolan, innan var det 50, men 30 under skoltid. Nu är det 40 hela tiden! Oavsett helg, skoltid eller sommarlov. Inte undra på att folk struntar i fartgränserna!
Kommentarer
Leifer: jo, det är sant, men det var inte det inlägget handlade om. Det är ju Trafikverkets ologiska fartgränser jag skriver om. Vad det står på skyltarna.
Förresten så ändrar de en hel fartgränser sommmartid, t.ex. från 90 till 80. Vilket i sig är enbart fånigt, då trafiken sällan når ens 70, ofta bara 50. Slöseri med skattemedel att byta skyltar!
Men leifer - hastighetsmätaren visar ju för lite i alla bilar så det bör ju slå rätt lika...
Jag kan absolut hålla med om att det finns många märkliga hastighetsgränser speciellt sen vi fick "10 km-gränserna" så numera är det omöjligt att gissa vilken gräns som gäller vilket man rätt ofta kunde göra tidigare när vi hade "20 km-gränser". Och dessa ständiga hopp upp och ner med 10 km innebär ju helt onödiga inbromsningar och åtföljande accelerationer... Ja - för att inte tala om alla trafikanter som är väldigt närsynta och glömt var blinkerspaken sitter.... Sen är det liiiite konstigt att många har så bråttom med hela bilen full av människor, full packning och dessutom semester...
Det finns inget som heter hänsyn längre. Det är bara jag jag jag. Ta till exempel om man åker på en grusväg och får möte, jag brukar hålla ut på min sida och sakta in då dessa vägar ofta är smala och fulla med just grus. Jag vill helst undvika att dels få min bil sönderpepprad av stenar men även undvika att peppra sönder mina medtrafikanter. Ytterst sällan möter jag en bilist som tänker likadant.
Eller alla dessa bakrutesåkare, eller alla som skiter i att blinka, eller alla som kör om precis när tvåfiligt blir enfiligt, eller alla som kör om på 30/40-sträckor... medmera medmera.
Leifer: Man är ju tvungen att lita på sin egen mätare. Alla åker inte runt med GPS.
JohanE - möter du en lus som, saktat ner så är det nog jag...:) Åkte en hel del på småvägar förra veckan, både bil och MC, och observerade precis det du skriver om. Ja - alla är inte hänsynslösa men alldeles för många. Jag, jag, jag tycks vara det som gäller idag vilket inte uppskattas av oss som faktiskt uppfostrats att ta hänsyn även till andra.
Vad jag menar är att om jag ställer in tempen i bilen på 21 grader så springer jag inte in och hämtar en termometer för att se om det stämmer.
Visar min hastighetsmätare 90 så visar den 90. Om det sen är 90 eller 85 spelar inte så stor roll. Man ska åka efter sin egen mätare inte efter någon annans eller sin gps i telefonen eller var man nu har den.
Jag har aldrig sagt att det är dåligt. Jag menar att man bör lita på sin bil, det gör jag i alla fall, men det är väl för att jag kör BMW. ;-)
Vad är det för fakta jag inte tar till mig menar du crister? Som jag ser det så är det där mer ett svepskäl för att "lagligt" köra fortare.
Hur gjorde ni innan gps:en, ritade ni linjer i gatan och mätte tiden det tog att passera dem?
Problemet för många är nog inte de km som bilens mätare visar fel utan det stora problemet är nog att alldeles för många skiter i fartgränserna (i detta fall) och anser sig själv ha rätt att sätta dessa... Jo, jag vet att jag är torr och tråkig som har den åsikten men hur skulle det gå om alla skulle få ha sin egen tolkningsrätt avseende alla trafikregler - och hastighetsgränserna är en del i detta komplex oavsett om man gillar dom eller inte. Så trots att jag inte kör BMW så håller jag med JohanE i mycket av det han säger även om det av vissa kan tyckas vara obekväma utsagor...
I detta land är det nog flera som skiter i hastighetsgränserna än som som håller dom, och detta är på grund av att det är på tok för låga hastigheter på dom flesta vägar... När jag tex kör bil i Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland så håller jag alltid hastigheten för att där är det "Rätt" hastighet på den vägen man kör på, man har bättre respekt för hastigheterna i tex dessa länder för där tänker dom till när dom sätter en hastighet och det gör man VERKLIGEN inte i detta land.
Jag kör nästan alltid fortare än angiven hastighet, förutom i tätbebyggt område.
Tycker rätt bra om sommartrafiken, nästan inga köer alls på väg till jobbet. Tycker också att de flesta utländska turisterna kör rätt bra, jämfört med gemene svensk. Kanske koncentrerar man sig lite mer på bilkörningen när man kör utomlands.
Jag tycker nog att jag kan fortsätta köra efter min hastighetsmätare.
Letade upp en gammal tråd där jag postat en bild där jag testat hastighetsmätaren mot GPS, här är bilden: http://forumbilder.se/532/532011115354A6e9c
Förresten, tack Pi. :-)
Johan,
I ett inlägg skriver du
Vad jag menar är att om jag ställer in tempen i bilen på 21 grader så springer jag inte in och hämtar en termometer för att se om det stämmer.
Visar min hastighetsmätare 90 så visar den 90. Om det sen är 90 eller 85 spelar inte så stor roll. Man ska åka efter sin egen mätare inte efter någon annans eller sin gps i telefonen eller var man nu har den.
Sedan skriver du:
Jag tycker nog att jag kan fortsätta köra efter min hastighetsmätare.
Letade upp en gammal tråd där jag postat en bild där jag testat hastighetsmätaren mot GPS, här är bilden: http://forumbilder.se/532/532011115354A6e9c
Alltså har du gjort det som du själv sade man inte gör.
Skyltad hastighet är maximal hastighet. Om jag tagit reda på att min mätare visar exakt hälften av den hastighet jag kör så vet jag att jag skall köra maximalt 45 i mätarvärde på 90-väg.
Du har tydligen konstaterat att din mätare visar korrekt hastighet och följdenligt kan du då påstå att du skall köra enligt mätaren. Andra har noterat att deras mätare visar för lite och dessa kan då följdenligt räkna om mätvärdet till korrekt värde.
Sedan kan jag hålla med dig om att det finns en avsaknad av ömsesidig respekt i trafiken.
Ja jag kollade för flera år sedan då jag hela tiden blev ikappåkt och ville se om min mätare visade fel. Men det hör inte riktigt hit eftersom jag redan då, innan jag hade testat, blev ikappåkt trots att jag faktiskt höll rätt hastighet.
Jag tycker heller inte att man blir blåst för att man kanske åker aningen för sakta. Varför behöver det vara så bråttom att 3-4km/h kan spela så stor roll?
Bättre då att blåsa på ordentligt så att det ger nåt. ;-)
Jag har sällan så bråttom att jag måste åka för fort så istället ställer jag in farthållaren på lagom hastighet och njuter av alla uppstressade fartmarodörer bakom mig...
Undrar om det inte är mera rädslan för att fastna i fartkontroller hos farbror Blå i andra länder som avhåller vissa här för att köra för fort även utomlands än att det alltid skulle vara mycket mera intelligent satta hastighetsgränser där... Det finns ju faktiskt rätt närliggande länder där hastighetsöverträdelser får en helt annan konsekvens än i Sverige.
Och uppenbarligen är det många som fortfarande inte förstår de fysikaliska lagar som faktiskt gäller beträffande krockvåld så jag förstår inte varför det är viktigare att i bästa fall komma fram nån minut tidigare jämfört med att minska riskerna för olyckor och inte minst minska konsekvenserna den dag det händer... Och OM jag skulle vara en sån som aldrig kan avhålla mig ifrån att köra fortare än tillåtet så skulle jag absolut inte skrävla om det i spalter likt dessa - det är ju liksom ingen merit om man säger så. Alla KAN köra för fort med dagens bilar och på många av dagens vägar så det pekar ju inte heller på nån större förarbegåvning...
Vad som ofta glöms bort i diskussionen om rådande hastighetsgränser, är att de är satta förutom ur olyckssynpunkt, även med tanke på utsläppen i miljön. Sen kan jag tycka att det borde vara lite färre hastigheter istället för massa olika på en och samma vägsträcka. Det kan helt enkelt vara svårt att hålla ordning på alla hastigheter och förbrukningen ökar när man ofta ska minska och öka farten.
John2008 - håller till fullo med dig i ditt senaste inlägg !
Det spelar ingen roll om man så kör över gällande hastighet, man får en tradare i baklyktan i alla fall!
Varför ska man inte gnälla om man får en tradare 1m bakom? Får jag det i en uppförsbacke så tycker inte jag han ska klaga när jag råkar sakta in för "djuret jag råkade se" i dikeskanten. ;-)
1m är inte ett smart avstånd...
Förhoppningsvis ser dom allt jag ser, eller inte!
http://www.expressen.se/gt/lastbilschaufforerna-ser-pa-film-nar-de-kor/
Vem har pratat om nöjesfält Jes_? Om nu tradarchaffisarna är så uppmärksamma samt att de även vet att bilarnas mätare är mindre exakta än deras lastbils varför då ligga och trycka på i bakrutan på bilar för att de tycker att de kör för sakta? Varför då fortsätta med det idiotiska beteendet?
Jag skulle gladeligen sakta in i en uppförsbacke och hoppas denne fraktar något riktigt tungt bara för att bli av med idioten.
Men crister lilla, om jag åker i 70 på en 70-sträcka och det kommer någon som tycker att jag kör för sakta och därför lägger sig demonstrativt en meter bakom mig varför ska jag då öka? Ge mig ett godtagbart argument.
Det du och Trasten skriver är det som gör Svensken till en av Europas sämsta förare.... Paragrafryttare och kan inte läsa eller inse att ni gör något fel, är sådana som ni som orsakar olyckor och inte han/hon som kör 10-20 km/h för fort.
Om jag nu åker 20km/h för fort och fortfarande har en lastbil i bakluckan vad ska jag göra då? Ska jag riskera körkortet för att någon estnisk förare har bråttom till färjan?
Nä inte om han tex kommer i 90 på en 70 väg så är det något helt annat, men det absolut största problem med Svenska förare är att inte läsa och planera sin körning, det är dom som är farligast i trafiken.
Jag fick en lastbil en meter efter bilen när jag körde på Essingeleden. Jag höll 70+. När jag ökade hastigheten gjorde lastbilen likadant. När jag körde ner i Eugeniatunneln höll jag 90+ med tradaren metern bakom! VAR SKA JAG SVÄNGA AV OCH SLÄPPA OM? ESSINGLEDEN ÄR FYRFILIG!!! När jag berättade denna historia förra gången blev jag idiotförklarad för att jag ökade farten istället för att sänka den till närmast noll. Vad ska jag göra för att det ska bli rätt? Ni som tydligen vet!! Förklara gärna!
I detta fall så har du inte gjort något fel, måste säga att det var lastbilsföraren som var en stor idiot... Finns även många idioter som är yrkesförare numera.
Knepig diskussion, det är bara att hålla påbjuden hastighet och skita i andra som vill om, undantaget utryckningsfordon.
Kör någon för nära är det bara att sänka farten.
Varför skall allt vara så svart eller vitt?
I första delen kan jag hålla med JohanE_1 - om jag kör 70 på 70-väg och någon kommer upp för nära - då finns det inte något som helst godtagbart argument till varför jag skall öka farten.
I andra delen kan jag inte hålla med - att hålla på med att sakta ned och liknande är ett ofog.
Om det finns någon bakom som vill köra om är det dock varje förares skyldighet att försöka underlätta omkörningen genom att ge plats, sakta ned när omkörningen påbörjats eller liknande.
Nu är man ju skyldig att underlätta för bakomvarande som vill köra om. Detta oavsett hur fort eller sakta du själv kör..
För den skull så behöver man ju som omkörande förare inte bete sig som en idiot och ligga en meter bakom heller för den delen. Men jag kommer aldrig att förstå de som på landsväg aldrig underlättar omkörning när de har möjlighet att göra det på ett trafiksäkert sätt.
Hänsyn för andra är uppenbarligen en bristvara numera.
Det blir ju självklart irritation om alla enbart litar till sin egen mätare, utan att ha kollat hur mycket (lite..) den visar fel.
Nån kör 80, nån annan 90, fast mätaren visar 90, det blir ju tokigt.
Ta reda på vad din mätare visar, kör 90 ärliga på 90-väg så blir det minst irritation och du slipper (förhoppningsvis..) bussar och lastbilar som trycker på.
Att det sedan alltid finns de som trilskas köra 3 meter bakom i 90, är förstås illa och olagligt. Det killar i bromsfoten när de gör så... På min bil sitter bromsljuskontakten vid gummit på bromspedalen, så en liten pet där tänder bromsljusen utan att pedalen flyttar sig. Den vinken brukar uppfattas...
"Hänsyn" tycks vara att snabbt flytta sig för de som alltid skall överskrida gällande hastighetsbegränsning. Men om vi vänder på steken - jag vill också att dom visar mig "hänsyn" genom att INTE köra för fort och därmed öka olycksriskerna., INTE ligga 1 meter bakom mig med risk för whiplash-skada på mig och mina passagerare vid händelse av en hastig inbromsning och INTE "glömma" att blinka när dom t ex byter fil, skall svänga i en vägkorsning eller när dom kör ur en rondell. Dessa beteenden är väldigt vanliga bland vissa trafikantkategorier så jag håller absolut med om att många svenskar är hänsynslösa bilförare.
Peugeote-Pär: Det är ju när såna som du hittar på egna spännande trafikregler som det uppstår förvirring och krångligheter. Ta bara högerregeln till exempel, här finns det inget som heter så för ingen bryr sig om den. Jag har testat om den fungerar här på en 30-sträcka. Jag kom från höger och körde således ut, bilen som kom en bit bort gasar då på för att markera att jag minsann inte skulle köra ut där då denne åker på en raksträcka. Jag har på samma ställe släppt fram bilar som kommer från höger och då får man en väldigt frågande blick till svar.
Har även bevittnat självmordsaspiranter flera gånger när de svänger in på motorväg. Värst var den gången jag låg efter en skoda på påfartssträckan. Bakom oss på motorvägens högra fält kom en lastbil med släp, i vänstra filen kom bilar som körde om lastbilen. Vad gör skodan? Jo den kör ut framför lastbilen i makligt tempo varvid lastbilen vars chaufför troligen var med på noterna fick tvärbromsa. Hela hytten skakade så det såg ut som den skulle lossna.
De tror att det bara är att köra in på motorvägen hur som helst men man måste ju titta så det kan ske utan att likande händelser uppstår. Ser sånt nästan dagligen.
Jag skulle även vara intresserad av hur du, om du råkar bli stopad av polisen, pratar dig ur att du kört 20km/h för fort för att någon legat och "puttat" på dig.
Hur planerar jag körningen för fordonen bakom mig? Det är inte jag som sitter bakom ratten där.
På 2+1-väg finns det inte särskilt många parkeringsplatser och busshållsplatser och de dyker oftast inte upp när det kommer ett frimärke. Där är det heller inte särskilt mycket plats för att gå ut på kanten. Dessutom, om de inte åkte för fort så skulle situationen inte uppstå.
MickeAN: Jag har ännu inte haft möjligheten att göra det men jag tror att det kan vara enda sättet att få dem att sluta köra nära. I körskolan får man dessutom lära sig att sakta ner om någon ligger för nära för att själv få större marginal mot fordonet framför. Tricket med att tända bromsljuset har slutat att fungera för längesedan. Det är heller inte för att jävlas, det är ren självbevarelsedrift. Men vill du sitta i en bil här emellan så visst: http://hd.se/multimedia/dynamic/00902/TA_Olyckor_E6_2_902387v530x800.jpg
Trasten: Det spelar ingen roll hur du gör, det är fel oavsett eftersom alla numer kör efter sina egna regler.
Resultatet av det blir att alla ska anpassa sig efter de som gör fel, inte att de som gör fel anpassar sig efter de som gör rätt.
Tja jag stannade på påfartssträckan och släppte förbi kopplet av fordon. Det var inte jag som gjorde lastbilschaffisen upprörd. Oflexibel, ja du får väl säga det då...
Definiera rättshaverist.
Det där med hastighetsgränser. Om nu alla mätare visar 5km/h för mycket, så måste ju vägverket veta om det, så sätter de en skylt med 40 så vill de att fordonen ska köra i max 35km/h.
I framtiden kommer det säkert att bli standard med GPS i bilar, kopplade så att polisen kan se trafiken och fartsyndarna från en central, kanske böta dem eller helt enkelt stänga motorn för dem. Skulle helt enkelt inte kunna gå att köra för fort.
crister_1 - och hur tror du jag gjort för att överleva snart 50 år som fordonsförare ?
F ö har även jag kört fort men eftersom jag ägnat mig åt motorsport så har det varit på avlysta banor och vägar.
Men jag känner inget som helst behov att köra fort och slarvigt i den vanliga trafiken.
"Jag flyttar mig enbart om det kommer utryckningsfordon".
Du vill hellre ha en ilsken och irriterad förare i häcken som till slut kanske gör en vågad omkörning istället för att hålla till höger och ge denne möjlighet att på ett säkrare sätt köra om?
Jag förutsätter att du skojar John. Annars är du på allvar en oerhört olämplig förare med noll procents trafikförståelse...
M a o - precis som de som pressar på bakifrån med 1-2 m lucka och MÅSTE köra fortare än tillåten fart....
Angående hårresande semester. Var i Pärnu en vecka i juli.Där rullar en del Dacia som taxibilar. Tog ett bild på en. Hur är det att som passagerare åka i en Dacia som har en "sådan" dålig säkerhet?
Hoppas inlägget passar i din tråd Hultarn, annars tar jag bort det.
Ursäkta det dåliga kvalite på fotot, men det är ju bara en Dacia.
Att ha något som slickar baken på bilen tycker jag är grymt irriterande, att göra så gör då fan inte han till en bättre förare... Men generellt så är Svenska föraren väldigt dålig på att planera sin körning, blinka och så verkar många ha svårt att läsa skyltar... Tex om du får köra i båda filerna i en rondell så verkar många tror att man för göra det i alla.
Jag är i trafiken varje dag och kör otroligt många mil varje år och man blir fan mörkrädd för många, och det som skrämmer mest är att dom verkar inte fatta att dom gör fel.
@Peugeot-Pär - för en gångs skulle håller jag med dig till fullo...:)
Likaså har ju John2008 helt rätt i vem som är "problemägare" i den beskrivna situationen.
Hur skulle det se ut om vi lade ansvaret på den förvisso ansvarige, ansvarslöse problemägaren? Funkar liksom inte i verkligheten.
Böter el. inte spelar ingen roll.
Så om man inte vill köra fortare än laglig hastighet så får man bara köra i diket? Det förklarar en hel del.
Ja, det skulle väl vara lite väl drastiskt. Jag menar att man hela tiden råkar ut för ansvarslösa förare som inte bryr sig om regler, högerregler, hastighetsgränser osv. som bara skall fram. Om vi ( som vi borde ) skulle lägga ansvaret på denne och inte flytta på oss om situationen tillåter. Hur skulle det då se ut, med många olyckor som följd för dom som följer regler och kör ansvarsfullt. Menar att det hjälper ju inte vem som är problemägare. Tycker därför att man måste underlätta för en ansvarslös att köra om så tryggt det går genom att flytta sig även om man kör i den max tillåtna hastigheten, om situationen tillåter det. Samma sak vid andra situationer.
Det är ju lite tveeggat att underlätta omkörningar för de som anser sig behöva köra fortare än vad lagen tillåter och det är det fallet som diskuteras - inte att man givetvis skall underlätta omkörningar om man av nån anledning kör långsammare än tillåtet...
Å ena sidan så kan det innebära lite mindre risker vid omkörningarna men å andra sidan så blir det säkert högre medelfart och flera omkörningar med den risk som detta kan medföra. Och är det väldigt "enkelt" att köra fort så är ju risken uppenbar att man som mer eller mindre notorisk fartöverträdare på sitt sätt uppmuntras till detta. Så det är inte jämt så enkelt att veta vad som är bäst som helhet.
Man skall inte behöva köra ut på vägrenen om man kör 5km fortare än tillåtet "mätarmässigt" för att underlätta omkörning för de som totalt struntar i hastighetsbegränsningen. De som vill blåsa på allt vad de orkar får själv ta det på egen risk.
Att hela tiden underlätta för fortkörare uppmuntrar ju dem att fortsätta att öka hastigheten.
"Långsammare än nödvändigt" - så det är min. farten som står på skyltarna?
Jes_: Var har jag skrivit att jag åker betydligt långsammare än nödvändigt? Var har jag skrivit att jag spärrat nyttotrafiken?
Lyteskomik: Ja nuförtiden verkar det vara så. När jag tog körkort hade skyltarna en annan innebörd.
Otroligt att man inte förstår en så enkel sak. Blir uppriktigt förvånad dessutom att vederbörande får medhåll av ett par andra...
Suck, jag tycker att det är självklart att vi ska ta hänsyn och vara hjälpsamma mot varandra i trafiken. Och detta med att underlätta omkörningar är ju bara en självklar sak bland många andra företeelser. Mår ni dåligt när när ni blir omkörda eller?
Men slipp då era totalt olämpliga bilförare. (Iaf när det gäller just detta...).
Jorå vi förstår Roll - "kör inte bil på min väg, här ska jag fram"
Tvärtom mot vad många här tycks tro, så är man faktiskt skyldig att underlätta en omkörning, oavsett vilken hastighet man själv kör.
Däremot får bara vägren användas om så kan ske utan fara, och ingen kan tvinga ut någon där.
Ett körfält är ofta runt 3,5 meter brett och ger därför bra med plats. Om det inte är nån tjurskallig självutnämnd polis som vägrar släppa mittlinjen....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.