Vi Bilägares forum

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Hejsan,

Blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag kommer att behöva investera i en ny bil inom en snar framtid. Känner att jag inte riktigt hängt med vad som hänt på "bilmarknaden" dom senaste åren.

Söker därför lite hjälp från er insatta och kunniga inom detta.

Jag har idag en Volvo v40 som snart gjort sitt, dessutom behöver familjen (2 vuxna, 2 barn) en lite större kombi.
Barnen är 6 och 9 år.

Jag är alltså ute efter en rymlig bättre begagnad kombi från ca. 2008 och framåt , typ Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, osv.

Frågan är nu, vilken bil och modell kan vara lämplig och vilket drivmedel borde man satsa på?
Vi kör ganska blandat kortare och längre sträckor. Skulle tippa att vi kör mellan 1500 - 2000 mil/år.

Har inga speciella krav egentligen, men den får gärna vara rymlig och med bra komfort. Självklart skall säkerheten vara hög, eftersom vi har barn i bilen. Bilen får gärna vara billig i drift också, vi har inga behov av en snabb eller stark bil med stor motor.

Behöver ni fler uppgifter från mig för att kunna ge ett bra svar är det bara att säga till.

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2012-07-11 09:55

Kommentarer

När det gäller sedan eller kombi, tycker jag sedan modellerna oftast har dåligsikt bakåt. Dessutom är dom ofta svårlastade.
Däremot håller jag med om att dom oftast är snyggare, och dessutom lite billigare.

Uppdaterat: 2012-10-02 20:44

Just nu lutar det starkt åt att det blir en Mazda 6 kombi manuell bensin, årsmodell 2010.
Är det något speciellt jag borde tänka på just med den modellen? Tänkte rostskyddsbehandla den så fort som möjligt, eftersom jag tänkt ha den flera år.
Något annat?

Uppdaterat: 2012-10-10 09:54

Att rostskydda den är en bra idé.
Det kan kanske vara bra att vara medveten om att de nyare Mazdorna har en hel del Ford-komponenter i sig vilket inte är en fördel kvalitétsmässigt jämfört med de tidigare egna Mazda prylarna, det sitter tom Ford motorer och växellådor i vissa beroende på version.
Bränslepump har vi bytt på några på jobbet och även den står det tyvärr "FOMOCO" på (=Ford Motor Company) men det är nog en rätt vettig bil i övrigt totalt sett.

Uppdaterat: 2012-10-10 20:15

Se vad lite man vet........
Tack för tipsen Hanzzon. Hämtar bilen på söndag, så det är lite sent att ångra sig nu :-)

Får hålla tummarna att den håller ihop ett tag. Jag har ju i alla fall nybilsgaranti ett år till, så det är ju en liten trygghet.

Uppdaterat: 2012-10-11 17:45

Tack Shogun! Än så länge är jag väldigt nöjd med bilen (Bara haft den 5 dagar) Är riktigt nöjd med köpet faktiskt, bilen är verkligen i nyskick. Alltid lite läskigt att köpa av privatperson som man inte känner för så mycket pengar. Nu har ju bilen nybilsgaranti till september nästa år, så det är ju en liten trygghet.
Har precis laddat ner Mazdas app till Iphone. Där ser man alla servicar som är gjorda och när dom är gjorda, samt när det är dags för nästa service m.m.

Återkommer när jag hunnit köra bilen lite. Är ju dock ingen bilkännare som er andra, men jag kan ju jämföra med mina tidigare bilar i alla fall.

Uppdaterat: 2012-10-19 20:16