Vi Bilägares forum

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Hejsan,

Blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag kommer att behöva investera i en ny bil inom en snar framtid. Känner att jag inte riktigt hängt med vad som hänt på "bilmarknaden" dom senaste åren.

Söker därför lite hjälp från er insatta och kunniga inom detta.

Jag har idag en Volvo v40 som snart gjort sitt, dessutom behöver familjen (2 vuxna, 2 barn) en lite större kombi.
Barnen är 6 och 9 år.

Jag är alltså ute efter en rymlig bättre begagnad kombi från ca. 2008 och framåt , typ Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, osv.

Frågan är nu, vilken bil och modell kan vara lämplig och vilket drivmedel borde man satsa på?
Vi kör ganska blandat kortare och längre sträckor. Skulle tippa att vi kör mellan 1500 - 2000 mil/år.

Har inga speciella krav egentligen, men den får gärna vara rymlig och med bra komfort. Självklart skall säkerheten vara hög, eftersom vi har barn i bilen. Bilen får gärna vara billig i drift också, vi har inga behov av en snabb eller stark bil med stor motor.

Behöver ni fler uppgifter från mig för att kunna ge ett bra svar är det bara att säga till.

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2012-07-11 09:55

Kommentarer

Mest bil för pengarna så skulle jag titta lite extra på Peugeot 308 och Opel Astra. Om du kollar på bagaget Astra mot storebror Insignia så är Astran konstigt nog större.
Båda bilarna är väldigt bra.

Uppdaterat: 2012-07-25 20:41
Pär

Större är inte alltid större med andra ord :)

Vore ju kanon om man kunde gå "ner" en bilstorlek från Insignia, V70, Mondeo, Passat m.fl.
Då kan man ju kosta på lite mer lull-lull och ändå ha ett par kronor över. Dessutom är dom ju oftast billigare att äga och i drift.

Finns det fler kombis i 308 och Astra-klassen man borde kolla in. Focus tänkte jag nog kolla på också. Hyundai och Kia har väl också bilar i den klassen?

Uppdaterat: 2012-07-26 07:00

Kommande Hyundai i30 kombi har ju i stort sett samma utrymmen som en V70

Uppdaterat: 2012-07-26 10:10

Hej! Vi gick nyligen från en Citroen C5 (I) kombi till en Renault Megane (II) och slås av att utrymmena inte är speciellt mycket mindre i den nyare fransosen. Vi har två barn 3 & 6 år som tar en del plats och lastutrymme i anspråk men Meganen har fixat sommasemestern utan problem. Ärligt talat så är nog V40 rätt trång (vi har haft en sån innan Cittran...) för sin storlek. Kvalitetsmässigt så tror jag den nya meganen (III) ligger rätt bra till och ska rymma mer än vad man tror trots de "organiska" formerna. Slutsats: Prova även bilar i samma storleksklass ni redan har och lägg lite extra på utrustning istället. Gällande korenerna så får man kanske mycket för pengarna idag men för min del så känns det lite osäkert att äga den bilen länge, du nämnde 10 år. Reservdelspriser och tillgång på dessa kan bli struligt på sikt. Men jag kan ha fel i detta, det är i alla fall min känsla. Det är en djungel att byta bil så lycka till med lyxproblemen!

Uppdaterat: 2012-07-26 13:03

Ja Megane är också en vettig bil till en bra peng... När det gäller Kia Ceed så skulle jag köpa den nya generationen som kommer snart, den äldre känns lite billig i detaljer tycker jag.

Uppdaterat: 2012-07-26 14:26
Pär

Usch......nu blev det verkligen jobbigt att välja ny bil :)

Jag har testat att sitta i några bilar som är i V40-klassen och slås av att bilarna verkar blivit större i den klassen sedan jag senast kollade på ny bil (10-år sedan)

Eller är det kanske att dom är smartare gjorda, så dom upplevs större?

I vilket fall tror jag vi klarar oss bra med en bil i lilla mellanklassen, så det är där jag får fortsätta mitt letande.

Uppdaterat: 2012-07-26 16:41

Kan kort och gått säga som så... Alla bilar går sönder med tiden så det bästa du kan göra är att hitta bilen som du/ni tycker bäst om och sitter bra i... Så ta och åk runt till olika firmor och prova alla bilar som ni är intresserad av.
Men med en mellanklassare i Astra, Pegga 308 klarar man sig väldigt långt med.

Uppdaterat: 2012-07-26 17:01
Pär

http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/xvket5ag/G0QBUDIAAY2ikAdkFF.chgBwAA__!
http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/uvxcbwag/G0QBUDIAAY2ikAdkFF.chgBwAA__! NY!!
http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/nv6ktnag/G0QBUDIAAY2ikAdkFF.chgBwAA__!

http://bytbil.com/bilar/opel/astra/6vegd8ag/G0QBUDIAAY2ZfBgov7kMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/opel/astra/nvrxhdag/G0QBUDIAAY2ZfBgov7kMAOAA!

http://bytbil.com/bilar/renault/megane/zvcejxag/G0QBUDIAAY3BfUwov7kMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/renault/megane/xv2aziag/G0QBUDIAAY3BfUwov7kMAOAA!

http://bytbil.com/bilar/ford/focus/evz3ynag/G0QBUDIAAYti8OhRf3IYAcAA!
http://bytbil.com/bilar/ford/focus/kv5pf6ag/G0QBUDIAAYti8OhRf3IYAcAA!
http://bytbil.com/bilar/ford/focus/cvwif5ag/G0QBUDIAAYti8OhRf3IYAcAA!

Uppdaterat: 2012-07-26 17:14
Pär

Den där "NY!!" är inte en SW. Stolarna där bak går ej att ta bort men är i och för sej lämpligare för två större personer. Hmm, heter dom alla SW nuförtiden!?

Uppdaterat: 2012-07-26 18:04

Jo då Peugo det är en kombi eller (SW) annars är det halvkombi som denna jag tog fram. Dock för liten för en hel familj.
http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/qvz2k5ag/E0QBUDIAAY2ikAdkX9yGAHAA!

Uppdaterat: 2012-07-26 18:51
Pär
saabnisse skrev:

Nu var det ju faktiskt så att Clabbe ville ha en fullvuxen bil och inte en dagisbil.
Då är det kanske mer relevant att jämföra dessa.

Förstavalet hos många taxiägare Toyota Prius, dagisbil ? Ja Priusen går ofta som skolskjuts häromkring och kan därför ses som en dagisbil.

Uppdaterat: 2012-07-26 19:15
Elbil2

Toyota Prius är nog den absolut tråkigaste bilen som finns ute på marknaden. Plast och skit i ett paket= Prius

Uppdaterat: 2012-07-26 19:19
Pär

Köp nya Ceed eller i30 så har du inga bekymmer på många år. Riktigt bra kvalitetskänsla är det också.
Det mest negativa är väl att de inte tillhör de tystaste men det gör inte en golf heller.

Uppdaterat: 2012-07-26 19:20
Peugeote-Pär skrev:

Kan kort och gått säga som så... Alla bilar går sönder med tiden så det bästa du kan göra är att hitta bilen som du/ni tycker bäst om och sitter bra i... Så ta och åk runt till olika firmor och prova alla bilar som ni är intresserad av.
Men med en mellanklassare i Astra, Pegga 308 klarar man sig väldigt långt med.

Precis min tanke Pär. Var faktiskt en snabb sväng och kollade på Astra och Megane idag.
Måste säga att Astran verkligen är en favorit. Man får en storbilskänsla när man sätter sig i den. Den jag testade hade sportstolar och dom kändes väldigt bekväma. Det känns helt enkelt ombonat i förarsätet, och man får en känsla av kvalitet.
Det man dock kunde konstatera direkt var att sikten bakåt inte är den bästa. Rutorna där bak är ganska små och "höga" så barnen kan få lite svårt att se ut ordentligt.

Jag hoppas på att hinna med och åka runt lite imorgon igen och kolla lite andra modeller, men som sagt, jag tror det skall mycket till får att slå Astran.

Nu har jag inte kört någon ännu, så jag kanske inte skall säga för mycket. Men vad jag förstått när jag läst lite på nätet så skall astran vara väldigt trevlig att köra.

Uppdaterat: 2012-07-26 19:29

Tillbaka till verkligheten!
En jämförelse mellan bilar i VB.
Även i extrastolarna allra längst bak åker barnen helst i Scénic, tack vare en bättre utsikt. Men Corolla Verso är rymligast och smidigast att ta sig in i. Bakdörrarna är extremt breda, vilket också underlättar för mamma och pappa när barnstolar ska spännas fast i baksätet.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-toyota-corolla-verso-renault-grand-scenic-12226

Uppdaterat: 2012-07-26 19:30
Elbil2

Ja Opel Astra är en väldigt trevlig bil, när jag köpte ny bil förra sommaren så var det nära att det blev en Astra men det blev en Peugeot 508 men Astran är en kanon fin bil, den går även tyst efter vägen. Jag håller med dig om att det är dålig sikt bakåt så att ha backsensorer är ett stort plus.
Kolla på Sport utrustningen istället för Enjoj för du får mkt utrustning för pengarna.

Uppdaterat: 2012-07-26 19:40
Pär

Honda Accord har jag tänkt att titta på. Noterade att dom hamnat högt i Autoindex konsumentundersökning.
Nya Mazda 6 ärsäkert fin, men jag har tänkt att köpa en begagnad bil. Hyundai I40 har jag faktiskt tittat på, men jag hade lite svårt för intrumenteringen i den. Såg alldeles för "space:ad" ut för mig, säkert en bra bil dock.
Peugeot är också fin, men det är lite väl stor bil för oss.
Skoda Octavia är fortfarande intressant också, eftersom man får väldigt mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2012-07-27 07:08

Är det förresten någon som har koll på skillnaderna på Opel Astra 2011 vs, 2012?
Finns det någon anledning till att jag borde kolla på 2012 års modeller, eller är 2011:an ett bra köp också? Tänkte om det skett några viktiga uppgraderingar säkerhetsmässigt, eller i motorerna eller liknande?

En fråga till, har sett att vissa handlare har "Stockholm Edition" på Astra Sports Tourer, vad innebär "Stockholm Edition"?

Uppdaterat: 2012-07-27 07:36

Astra är dessutom ganska snygg och har inte mycket mindre utrymmen än Insignia.

Uppdaterat: 2012-07-27 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Från 2010 så fanns bara Astran som halvkombi då fanns det bara den äldre karossen att välja på om man ville ha kombi, sen under 2011 så kom Sport tourer som fortfarande ser likadan ut som 2011 nu under 2013 så kommer det nog bli en mindre uppdatering på fronten.
Av alla bilar så skulle jag nog lägga min röst på en Opel Astra mellan 2010-2012 och ha utrustning "Sport" sen vad Stockholms utrustningen innehåller är nog inget speciellt, skulle gissa att det kanske är sportsäten eller något sånt.

Uppdaterat: 2012-07-27 10:51
Pär

Menar kolla på mellan 2011-2012 blev för mkt siffror :P

Uppdaterat: 2012-07-27 10:53
Pär

Kom just på en sak som hänt 2012 som -11:orna inte hade, det kom "start & stop" system 2012 som inte fanns 2011, sen så har det även kommit en 110hk motor på diesel sidan som är ny för året.
Jag tror det inte hänt så mkt på bensin sidan.

Uppdaterat: 2012-07-27 11:00
Pär

Tack för infon Pär!

Nu vill jag verkligen provköra en Astra, måste försöka hitta tiden att komma ifrån och göra det.

Uppdaterat: 2012-07-27 14:52

Men kolla en automat i första hand och jämför med en manuell!

Uppdaterat: 2012-07-27 16:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men kolla en automat i första hand och jämför med en manuell!

Jaha, jag var inne på en manuell. Varför tycker du automat? Har aldrig haft automat, så jag har ingen koll på det direkt.
Noterade bara att Astran drar 0,61 med manuell och 0,68 med automat. Är ju ingen jätte skillnad, så finns det bra anledningar att kolla på en automat så gör jag självklart det.

Uppdaterat: 2012-07-27 20:46

Jag tror nog det kommer vara mera skillnad mellan automat och manuell... skulle nog i första hand kolla på en manuell för det finns mera objekt som beggat då, finns inte så jättemycket beggad bensin med automat, men visst kör du mkt i stan så är det ju skönt med automat.

Uppdaterat: 2012-07-27 21:41
Pär

Nej det är ingen större skillnad mellan manuell och automat nu för tiden vid blandad körning.
På landsväg är det en marginell skillnad, knappt mätbar, men i stan drar automaten mer, men det är det värt för att slippa sitta och rycka i en pinne som man gjorde i forntiden.

Se hur det varit sedan mer än femtio år tillbaka i USA, där en bruksbil med manuell låda har varit svårsåld.
De manuellt växlade gick på landsbygden, med treväxlade lådor, ettan osynkad givetvis (den används ju bara vid start) och lågvarviga jättemotorer med höga vridmoment.

Jag har haft automatväxlade bilar i mer än femton år och jag vantrivs när jag tvingas köra en manuellt växlad bil.
Båda mina söner har sedan länge gått över till automat.
Samma sak med tre av mina grannar och när jag frågade hur de upplevde det så blev det ungefär samma svar: "Aldrig mer manuellt"!

Uppdaterat: 2012-07-28 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då skall jag definitivt kolla in automat också!
Spännande!

Uppdaterat: 2012-07-28 14:06

Kom och tänka på en sak.

När på året är det egentligen bäst att köpa en "nästan" ny bil?
Tänkte att det kanske är bäst på sen höst? Då kommer väl oftast nästa års modeller ut till handlarna, vilket borde betyda lite sänkta priser på årets, och årets innan modeller?

Tänkte att det kanske inte är lika många som köper ny bil på den delen av året heller, så det kanske finns större prutmån?

Jag bara spekulerer här, så någon med erfarenhet och koll får gärna kommentera.

Uppdaterat: 2012-07-29 14:33

Normalt så är det billigast att köpa en beggad bil i Januari, för då blir bilarna som fanns i December "1år" äldre men numera så är det trögt för alla bilhandlare så tror inte det är så stor skillnad som under högkonjuktur.

Uppdaterat: 2012-07-29 14:42
Pär

Jag har en granne som nu ska göra sig av med sin V70 bensin årsmodell-08 som har gått 18000 mil och han skällde över att han var bjuden så dåligt för den i inbyte.
Jag vet inte vad han blev bjuden, men han tror kanske att en Volvo värderas som för trettio år sedan.
Nu skulle han absolut inte ha Volvo.
När jag frågade vad det skulle bli svarade han:
"BMW".
"Det är ju bara nördar som köper sånt, har du inte tittat på Mersan?"
"Aldrig, de rostar upp alldeles för snabbt!"
(Där ser man hur segt ett rykte kan vara och att det är svårt att få bort.)
"Någon japan då?"
"Nej usch, dom litar jag inte på!"
(Jag undrar om han talat med min Avensisgranne?)
"Du som kör så mycket ska väl ha diesel, BMW har ju fina dieslar?"
"Aldrig en diesel, dom skramlar och luktar".

Det hör till saken att det handlar om en person i sextioårsåldern som vet absolut noll om bilar, han har aldrig haft något intresse av dem och när han köper bil har det alltid gått efter förutfattade meningar.
Han har alltid haft Volvo för de gör de "bästa bilarna!" enligt honom, men nu har det hänt något.

Men hur ska man få en sådan person att prova lite andra bilar, pengar spelar ingen större roll för honom och hur ska man få honom att inse att det är fördelaktigt med diesel nu när bensin snart kostar 16:- litern?

Uppdaterat: 2012-09-09 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Clabbe_T Hur har det gått med bilbytandet?
Hade jag varit i din situation skulle jag kikat lite närmare på en V50, enormt utbud så det är lätt att hitta en modell som uppfyller de kriterier man är ute efter.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

saabnisse
Min erfarenhet av stockkonservativa personer är att de inte går att övertyga utan de måste få köra sitt race och utifrån det sedan dra nya slutsatser själva.

Annars kan du ju försöka få honom att prova en Opel, det var ju ett bra märke när din granne var ung och grunden lades till hans bilåsikter :)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Javisst, egentligen är det ju något jag inte alls behöver eller ska lägga mig i, men mitt intresse för bilar gör att jag tycker det är kul när grannar köper något nytt och få ta del av deras erfarenheter.

Opel tror jag aldrig att han skulle tycka om, det vore att ta ett steg neråt i utrymme från V70, inte praktiskt men upplevt.
Jag kände det så när en av mina söner under en tid provade ett antal bilar för att få en ny.
Han hade en Insignia en vecka och jag provade den på en kurvig vinterväg, den gick helt suveränt (fyrhjusdriven) tyst och med bra kraft i dieseln.
Men den kändes alldeles för liten och mörk även om den inte var det.
Jag jämförde med V70 och 9-5 och det visade sig att Saabens vindruta är ca 100mm bredare än Insignia.
Det känns instängt som på många nya bilar med små sidrutor.

Men jag kan ju alltid slänga fram en liten fundering om han har provat den, men då har han väl läst någon skvallerpress om att de ska kursa när som helst.

Audi kunde han absolut inte tänka sig, men hans hustru åker Renault Clio och den är han nöjd med, men de har ju ingen modell i V70-klass som exporteras hit så där har han problem.

Men jag har en känsla av att det redan är bestämt att det ska vara BMW, han spelar lantbrukarbandy och det är tydligen ett plus där om man inte avviker för mycket!

Uppdaterat: 2012-09-09 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha....verkar vara en komplex person din granne.
Lantbrukardandyn ska väl annars ha en Range Rover?
Är Renault Laguna för liten jämfört med V70? Den har ju fått fin kritik och kvaliteten ska vara riktigt bra nu för tiden.

Uppdaterat: 2012-09-09 21:33

Laguna skulle säkert duga åt honom, men jag tror att han väcker för mycket uppmärksamhet när han kommer till bandyklubben och tar fram sina krokiga pinnar.
De flesta i hans gäng kör Audi, BMW och MB och det verkar vara något som står i proportion mot handikappet. (På banan, alltså) :-)

Uppdaterat: 2012-09-10 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte väcka lite liv i min gamla tråd igen. Jäkligt intressant att läsa allas tips och råd, uppskattar det verkligen. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och köpt någon bil ännu. Detta beror på att frugan sa upp sig från sitt jobb, och då kändes det inte helt ärtt att köpa en ny bil. Nu verkar det dock som hon hittat ett nytt, så nu hoppas jag det kan bli köp av.

Jag har dock hela tiden kollat på bilar och testat dem.

Saken är den att jag tror vi kommer änvända bilen ännu mindre nu (Kör ca. 1500 mil/år idag) då frugans nya jobb är på gångavstånd och jag själv åker kommunalt till jobbet.

Fick då ett tips av en kollega på jobbet och kolla på V70 2,0 F bensin/etanol. Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på dom modellerna. Han tyckte jag skulle kolla på en V70 med nya karossen 07 eller yngre.

Har ni koll på för och nackdelar när det gäller bensin/etanol. Hade ju tänkte ta något annat än Volvo nu när jag bytte, men skulle det vara en bra "investering" så är det självklart intressant.

Behöver lite hjälp här.........

Uppdaterat: 2012-09-30 19:10

Hej Clabbe.
Har läst igenom tråden och tror jag är i en liknande sits. Varit inne på samma bilar som du, Avensis, Skoda Octavia eller någon Hyundai kanske och kommer köra ungefär lika långt perår. Har slagits av det enorma utbudet Volvo som finns. Tycker det dyker upp vettiga exemplar som inte är alltför dyra och det känns väldigt gediget med Volvo så jag vill också höra varför man ska/inte ska köpa sig en redig Volvo. Tänker att kunnande och reservdelar borde finnas i mängder, men är de dyra att underhålla ändå?

Uppdaterat: 2012-09-30 22:28

V70 t.ex. är ingen dålig bil.
Den är lite trist och tråkig i vissa fall, men när man väl kommit på plats bakom ratten sitter man bra och där är den överlägsen asiaterna och även Skoda och VW.
Jag tycker att vissa, inte alla, av de franska jämförbara är trevligare, men det är min åsikt.
Av de tyska är nog Opel bekvämast om man står ut med grottkänslan i t.ex. Insignia som också är överlägsen V70 på vägen.
Men det är bara att prova, kostnadsmässigt sett spelar det inte någon större roll, köp den bil du trivs bäst med.

Uppdaterat: 2012-09-30 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollat lite på V70 2.0F och 2.5FT. Vissa verkar tycka att 2.0 är lite för slö. Båda drar ju hyffsat mycket, men eftersom jag inte kör så mycket spelar det inte så stor roll.

Skatten är ju bra på båda bilarna, eftersom dom klassas som miljöbilar.
Båda dom sakerna talar ju egentligen till min fördel eftersom vi inte kör så mycket.

Jag som hade räknat bort Volvo helt. Nu blir det att titta ordentligt och provköra dom också :)

Någon som har koll på om man skall passa sig för någon speciell årgång?
Hur är det med service om man köper etanolbil. Är det ett extra oljebyte med dem?

Uppdaterat: 2012-10-01 08:10

Apropå V70 som jag tidigare skrev om så kan jag ju också nämna att jag åker mycket i Saab 9-5 (gen 1) som har den gamla Södertäljespisen för bensin och E85 och inte diesel som det är i V70n.
Om det nu händelsevis skulle vara någon som missat detta. ;o)

Saaben är minst lika bekväm som V70, lastar nästan lika mycket (i kg) men är absolut roligare att köra, speciellt sedan den fått förstärkta Sachsdämpare bak och nya länkarmsbussningar av uretan.
Som beg. finns det förmodligen inte någon bil idag som ger mer för pengarna.

Sedan finns det förstås ett gäng tvivlare som fått för sig att det inte finns delar till Saab och till dessa kan jag ge rekommendationen att läsa det här:
http://www.saab.com/sv-se/sweden/the-company/news/latest-news/?city=%C3%B6rebro

Uppdaterat: 2012-10-01 16:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant saabnisse! Är det någon årsmodell du tycker man borde titta extra på? Alternativt någon man borde undvika?

Uppdaterat: 2012-10-01 18:13

Jag hittade den här annonsen. Tycker att det verkar vara väldigt bra pris för den bilen?
Är det något jag missar?

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6t_fsi_170hk_42904506.htm?ca=11&w=1&last=1

Uppdaterat: 2012-10-01 20:10

Säkert jättebra, men för mig går den bort helt.
Den har ju manuell växellåda.
Jag har kört automatväxlade bilar nu ca 30000 mil och köper aldrig mer en bruksbil med manuell låda!
Funderar du på Saab så ska du köpa en så ny som möjligt, men allt beror på priset.
Modeller före 2004 hade ju problem med vevhusventilation, men det är åtgärdat på de som finns kvar och dessa är riktigt billiga i inköp.

Uppdaterat: 2012-10-01 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

sabbnisse, det är faktiskt frugan som vill ha manuell, vet inte riktigt varför faktiskt. Får se om jag kan övertala henne. Saab är helt klart intressant. Jag hade en Saab 900 96:a som en av mina första bilar. Var otroligt nöjd med den. Sålde den vidare till en kompis, som sedan sålde vidare den till sin kompis :) Kollade lite efter 9-5 kombis, men till min förvåning var det otroligt få ute på blocket (Som såldes av privatpersoner)

Uppdaterat: 2012-10-02 08:48

leifer, jag såg också att det var kredit på den, dessutom var det besiktningssäsong nu, men han har inte besiktigat den. Då drar man öronen åt sig.

Tyvärr hade den inte dragkrok heller, så det är ändå inte intressant.
Visst kan det vara läskigt att köpa av privatperson, men ibland är prisskillnaden så stor att det blir motiverat. Men jag kollar såklart bilfirmor också. Usch vad det här är svårt. Man känner nästan att man kommer välja fel hur man än gör :) Skulle vara skönt att verkligen fastna för en modell och sedan bara vänta in rätt säljare och slå till.

Uppdaterat: 2012-10-02 08:53

Clabbe, jag förstår din situation, jag hade en hel del problem med att övertala chefen att ens prova en automat.
Men efter ett par ofrivilliga tvärnitar då hon skulle koppla ur för att växla, lärde hon sig att hålla vänsterfoten bakåt mot stolen och nu vill hon absolut inte ha manuell låda.

Det kan ju vara lite lurigt, som leifer menar, att köpa privat och när man kommer upp i de här prisklasserna finns ju mer pengar att förlora vid felköp.
Dessutom har man ju tre månaders garantin vid firmaköp och om det är en seriös handlare kan det vara värt en hel del.
Jag köpte för ett antal år sedan en beg bil där jag efter hård prutning trodde att jag gjort ett fynd.
Efter två veckor sprack flexröret närmast grenröret. Bara röret kostade nästan 3000:- plus jobbet.
Men det var inga problem, säljaren lämnade in bilen på en auktoriserad verkstad och jag fick en lånebil en vecka, det går inte vid privatköp.

Uppdaterat: 2012-10-02 09:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu när det är så svårt för bilhandeln så är det absolut läge att köpa sig en bil, kan nästan få en ny bil till samma pris som en beggad... För bara för att det står ett pris i rutan så kan det vara ganska så lätt att pruta till sig ett bättre pris eller få mera utrustning med bilen som tex vinterdäck, drag eller något liknande.
Men en Saab skulle jag absolut inte rekomendera, en väldigt omodern bil som lever kvar på 90 talet, gäller även dom nyare modellerna.

Uppdaterat: 2012-10-02 14:42
Pär

Håller med leifer, sedan bilar är även oftast mycket snyggare... Kombi ska man bara köpa om man absolut behöver det.

Uppdaterat: 2012-10-02 19:39
Pär

saabnisse, jag tänkte jag skulle få med frugan och testköra lite automater och hoppas på att hon får en positiv upplevelse. Kan tänka mig att det tar ett par mil innan man vänjer sig och verkligen lär sig uppskatta det. Håller med om att det kan kännas lite läskigt att köpa privat när det rör sig om summor runt 200.000:- Precis som du säger så har man ju minst 3 månaders garanti på en seriös firma. Man skulle ju aldrig förlåta sig om det vart ett generalknas på en privarköpt bil precis efter köpet.

Uppdaterat: 2012-10-02 20:41