Vi Bilägares forum

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Vilken bil och drivmedel borde jag satsa på?

Hejsan,

Blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag kommer att behöva investera i en ny bil inom en snar framtid. Känner att jag inte riktigt hängt med vad som hänt på "bilmarknaden" dom senaste åren.

Söker därför lite hjälp från er insatta och kunniga inom detta.

Jag har idag en Volvo v40 som snart gjort sitt, dessutom behöver familjen (2 vuxna, 2 barn) en lite större kombi.
Barnen är 6 och 9 år.

Jag är alltså ute efter en rymlig bättre begagnad kombi från ca. 2008 och framåt , typ Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, osv.

Frågan är nu, vilken bil och modell kan vara lämplig och vilket drivmedel borde man satsa på?
Vi kör ganska blandat kortare och längre sträckor. Skulle tippa att vi kör mellan 1500 - 2000 mil/år.

Har inga speciella krav egentligen, men den får gärna vara rymlig och med bra komfort. Självklart skall säkerheten vara hög, eftersom vi har barn i bilen. Bilen får gärna vara billig i drift också, vi har inga behov av en snabb eller stark bil med stor motor.

Behöver ni fler uppgifter från mig för att kunna ge ett bra svar är det bara att säga till.

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2012-07-11 09:55

Kommentarer

Hur mycket är du villig att betala?

Uppdaterat: 2012-07-11 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ahhh...sorry, det kan ju vara ganska viktigt att veta :)

Hade tänkt mig runt 140 - 180.000:-

Uppdaterat: 2012-07-11 10:05

Kolla på Blocket, det finns ju mycket att välja på.
Men du bör nog tänka efter lite mer på vad du vill ha.
Automat?
Bensin?
Diesel, där är det krångligare, är det en miljöbil med några år kvar av skattebefrielsen kan det vara lönsamt, men annars blir det nog billigare med bensin eller bensin/E85.
Hybrid, där finns ju egentligen bara Prius och den är nog för liten och har du tänkt köra med släp ramlar den bort ändå.
Fundera lite till och skriv vad du kom på.

Uppdaterat: 2012-07-11 15:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För dom pengarna så skulle jag lätt lägga pengarna på en Opel Insignia för där får du otroligt mkt bil för pengarna, även en mkt rolig och säker bil att köra.
Skulle även kunna rekomendera Peugeot 508 kombi med bensin motorn, börjar komma en del beggade sådana hos bilfirmorna, även där en väldigt rolig och säker bil...

http://www.blocket.se/gavleborg/Fin_Opel_Insignia_Sports_tourer_1_6_T_40809349.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Insignia_1_6_TURBO_Edition_Sports_Tourer_37013657.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_508_1_6_Vti_MCP_Automat_41341593.htm?ca=11&w=3 OBS NY BIL till kanonpris.

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_308_SW_Active_1_6VTi_38696663.htm?ca=11&w=3 En 308 SW NY bil

Uppdaterat: 2012-07-11 16:44
Pär

http://www.blocket.se/kristianstad/Peugeot_508_SW_Active_1_6_Turbo_39907759.htm?ca=11&w=3 Även en kombi här, dock lite dyrare än dom andra men ändå mkt bil för pengarna.

Uppdaterat: 2012-07-11 16:47
Pär
leifer skrev:

ClabbeKöp en Avensis gen2 kombi med bensinmotorn. Driftsäker/hållbar som få och förhållandevis snål. Dessutom hög säkerhet.Köper du den hos en auktoriserad handlare så kan du få med beg garanti.http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.tmex"Garantin gäller tills bilen är 8 år räknat från första registreringsdatum, eller tills den har körts 15.000 mil."

Bättre garantier på den begagnade Toyotan än den nya bilen vilket många säkert retat sig på, men bra för den som köper begagnad bil.

Uppdaterat: 2012-07-11 18:15
Elbil2

Auktionsbilen har dem inte skött servicen på och den har en hel del småskador.

Uppdaterat: 2012-07-11 19:18

Detta skulle jag titta på:
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mondeo_Business_E_2_0_TDCi_140_Kombi_A_41432932.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-07-11 19:21

Givetvis kommer Avensis upp som ett bra köp och det kan det ju vara också om den passar, men där rekommenderar jag verkligen en längre provtur, alltså inte enbart runt kvarteret.
Bilen är alldeles utmärkt för vissa, men fullständigt omöjlig för andra.
Personligen tycker jag inte alls om den, hur bra den än må vara, men så är jag ju en bortskämd Saabåkare också :o).

Men prova gärna en Citroën C5 Combi, bekvämare bil lär du inte hitta.

Men vad du än väljer, kör en längre sträcka och känn efter om bilen passar, det är viktigare än vad andra tycker på det här forumet.

Det är ju du och din familj som ska vara nöjd med bilen!

Uppdaterat: 2012-07-11 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister, men en bil som inte är överprissatt är väl en Saab 9-5 gen I,
Mera bil för pengarna kan man knappast få.

Uppdaterat: 2012-07-12 07:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack alla för era tips och rekommendationer, det är verkligen uppskattat!
Det är väl egentligen dom bilar som nämnts som jag har gått och funderat på.
Jag får helt enkelt provköra ett par olika modeller och se vilken man fastnar för.

Eftersom jag inte kör så mycket under ett år tror jag det lutar åt en bensinare. Tror det blir mest ekonomiskt i längden för oss.

Bor i Huddinge (Stockholm) för övrigt (det var någon som undrade)

Uppdaterat: 2012-07-12 10:01

Vilka viktiga faktorer borde man tänka på vid köp av ny/begnad bil?

Bränsleförbrukning
Serviceintervaller
Servicebok
Årsskatt
Försäkringskostnad

Vad är det mer för saker man borde kolla upp innan köp?

Uppdaterat: 2012-07-12 11:33

Tack leifer!

Skall verkligen ta mig tid att provköra, klämma och känna. Tanken är ju att ha bilen i flera år, så det känns viktigt att det mesta stämmer vid köpet.

Uppdaterat: 2012-07-12 13:51

Ett annat litet råd är om du ska ha bilen i flera år så skulle jag även kolla på lite nyare bil typ 2010-2011 eller något sådant...

Uppdaterat: 2012-07-12 14:30
Pär

Förutom dom bilar jag föreslog i början av tråden så skulle jag även kolla på Skoda octavia från typ 2010-2012 där får du väldigt mkt för pengarna på en bensinmotor... För nästa år kommer det en ny generation av octavia

Uppdaterat: 2012-07-12 14:32
Pär

Japp, Skoda står med i mina anteckningar :)

Uppdaterat: 2012-07-12 14:42

Kolla då på den uppdaterade versonen som kom 2010 den håller lite högre kvalitet och är bättre isolerad, kom även en bra snål bensinare då på 1,4 liter som finns med en 7växlad DSG låda. Skoda håller även bra rostskydd.

Uppdaterat: 2012-07-12 14:53
Pär

Tack Peuget-Pär! Skall kolla upp det. Tänkte precis fråga faktiskt om 1,4 liters motorn "räcker till"

Ingen har nämnt Honda Accord? Är det inget att ha eller? Såg bara att Honda hamnade ganska långt upp i senaste Autoindex mätningen.

Uppdaterat: 2012-07-12 15:00

Jo nog tror jag den räcker till ganska så bra, den är på 122hk, visst drar du mkt släp och husvagn så kanske det är smart med lite mera kräm i motorn men annars så räcker det gott till.
Visst Honda gör bra bilar men ett dyrare ägande skulle du nog få räkna med mkt tex Skoda, även dyrare i inköp.

Uppdaterat: 2012-07-12 15:28
Pär

Leifer, Vi hade in en Opel Corsa OPC -07:a nya modellen i dag på jobbet med 1,6-liters Turbomotor där vevstaken tittat ut genom tre stora hål genom motorblocket och oljetråget med totalhaveri efter bara 7000 servade mil så frågan är hur bra det är att ta ut en massa effekt i så små motorer med hjälp av turbo eller vad det är som annars gått snett så tidigt?
Ägaren var inte nöjd i alla fall men som tur är för honom kan han troligen få ut detta på maskinskadan med en i sammanhanget väldigt billig självrisk från försäkringsbolaget då bilen gått så kort, annars blir det riktigt trist. :(

-Angående Accord så är det troligen ett bra köp Clabbe så kolla in den också!

Uppdaterat: 2012-07-12 20:52
Peugeote-Pär skrev:

Jo nog tror jag den räcker till ganska så bra, den är på 122hk, visst drar du mkt släp och husvagn så kanske det är smart med lite mera kräm i motorn men annars så räcker det gott till.Visst Honda gör bra bilar men ett dyrare ägande skulle du nog få räkna med mkt tex Skoda, även dyrare i inköp.

Drar inga tyngre grejer. Blir bara några släpkärror till tippen med skräp (Bor i villa)

Uppdaterat: 2012-07-13 08:22
leifer skrev:

ClabbeViktigt dock att byta motorolja varje år på den där 1,4an med turbo! Byt helst på hösten. Och strunta trams som 3000:e mila service på en bensin-turbomotor.

Tack för tipset! Det skall jag ha med i bakhuvudet om det blir 1,4 med turbo.

Uppdaterat: 2012-07-13 08:23

Fasen! Sorry Peugeot-Pär, jag lyckades radera ditt sista inlägg. Skulle trycka på "citera" men det blev "radera".

Tänkte bara skriva och tacka för informationen. Skall bli spännande och kolla runt efter ny bil. Var ju 10 år senast, så jag antar att det hänt lite med bilarna sedan dess :)

Uppdaterat: 2012-07-13 13:23

Det var så lite så... Prova att gå till www.skoda.se och se vad det kostar att bygga en ny bil och sen gämföra vad dom kostar på tex www.bytbil.com.

Roligt att söka ny bil, god jaktlycka till dig :)

Uppdaterat: 2012-07-13 13:43
Pär

http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/jvaas5ag/k0UBUDIAAY3xfdS.tQwBOEwOAA__!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/cvzgq5ag/k0UBUDIAAY3xfdS.tQwBOEwOAA__!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/gvfgrwag/k0UBUDIAAY3xfdS.tQwBOEwOAA__!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/avzakpag/k0UBUDIAAY3xfdS.tQwBOEwOAA__!

Uppdaterat: 2012-07-13 13:51
Pär

Tack Peugoet-Pär!

Kommer att testa både 1,4 och 1,8 liters motorerna. 1,8:an drar ju inte mycket mer, och skatten är inte mycket högre heller. Dessutom får jag för mig att 1,8:orna är lite rikligare utrustade. Skall bli riktigt kul att gå på jakt :)

Uppdaterat: 2012-07-13 14:45

Ja då är det ju smart att även kolla på 1,8 motorerna.... Nä är nog samma utrustning på dom båda, men kolla på Elegance utrustningen för Ambition utrustninge är väldig snålutrustning och du skulle bara sakna massa saker. Finns väldigt många Octavia bilar i landet eftersom det är en ganska så populär modell.

Uppdaterat: 2012-07-13 16:12
Pär

Jes, Skitprat? Jag får väl ännu en gång byta visningsbild då jag var smart nog att knäppa kort på hålen i motorblocket på bilen och jag kan skicka fler bilder som jag faktiskt har upplevt i min vardag om du nu är intresserad!
Den som inte kan accepera de problem som jag faktiskt upplever om dagarna är DU och vem är det då egentligen som har problem med verkligheten?

Leifer, Ja vi får väl fråga Toyota om man ska kontruera sina eventuella turbo motorer rejälare med större marginaler än vad denna Opelmotor verkade vara.
Denna Opel Corsa var faktikt fullservad hos Opel och senast för 900mil sedan och den hade gått 7000mil nu men visst kan den säkert vara hårt körd då det är en sportversion av Corsa men man tycker ändå åtminstonde jag att den borde vara kontruerad för att hålla längre än 7000mil i alla fall.

Ber om ursäkt för att vi spårar utanför ämnet Clabbe! Jag skulle rekomendera dig att köpa en bensinmodell med de mil du kör per år och gillar du Avensis i övrigt så är det ett bra köp i klassen, av de Européiska modellerna skulle jag nog främst rekomendera Skoda Octavia om du gillar den som troligen kommer att fungera bäst av de Européiska modellerna.

Uppdaterat: 2012-07-13 20:16
Peugeote-Pär skrev:

Ja då är det ju smart att även kolla på 1,8 motorerna.... Nä är nog samma utrustning på dom båda, men kolla på Elegance utrustningen för Ambition utrustninge är väldig snålutrustning och du skulle bara sakna massa saker. Finns väldigt många Octavia bilar i landet eftersom det är en ganska så populär modell.

Tackar, då skall jag tänka på vilket utrustningspaket den har.

Uppdaterat: 2012-07-14 07:36
Hanzzon skrev:

.Ber om ursäkt för att vi spårar utanför ämnet Clabbe! Jag skulle rekomendera dig att köpa en bensinmodell med de mil du kör per år och gillar du Avensis i övrigt så är det ett bra köp i klassen, av de Européiska modellerna skulle jag nog främst rekomendera Skoda Octavia om du gillar den som troligen kommer att fungera bäst av de Européiska modellerna.

Tack Hanzzon! Har du koll på motoralternativen för Avensis bensinare? Tänkte om det är någon speciell man skulle kolla på, eller kanske någon man skall akta sig för. Tänkte även höra om du har koll på utrustningspaket på Avensis. Man vill ju gärna ha lite lulllull :)

Uppdaterat: 2012-07-14 07:41

Om det är förra Avensis fram till -09 du menar så fanns tre bensinare i Sverige på 1,8/2,0 och 2,4-liter, är det den nya Avensis som kom -09 du är intresserad av så finns bara två motoralternativ på bensin-sidan (och tre st på dieselsidan på 126/150/177hk) i Sverige, en 1,8 liters bensinfyra på 147hk eller en 2-liters bensinfyra på 153hk tror jag, det skilljer knappt något mellan motorerna förutom att 1,8an går snålare så en sån är nog vettigast.
Alla dessa motorer har kamkedja och har fungerat väldigt bra hitills på de bilar vi servar på mitt jobb.
Vill du ha mer "lull-lull" så väljer du med fördel en värre utrustningsversion än det första utrustningspaketet "business" och ett exempel på ett lite värre paket brukar kallas "Executive" men man har döpt om paketen lite så jag har inte stenkoll där då jag tror det går ändå upp till Premium som är det dyraste paketet på senaste Avensis men det innebär väldigt mycket utrustning och även Executive är välutrustad.

En av de Avensis-09:or vi servat ska förresten sälja sin bil men det är en 150hk diesel med mycket utrustning, tror det är en Executive och den har elstolar, helskinn, glastak m.m den har dock gått lite längre än normalt, har passerat 12 000mil som vi gjorde en storservice på nyligen och jag minns inte vad han ville ha för den, dock hade han fått ett rätt bra inbytespris för bilen så han tänkte byta in den om ingen kom och sa att de ville köpa den typ.

Uppdaterat: 2012-07-15 16:27

Då låter det som man borde kolla på 1,8 liters motorn, för jag är nog intresserad av biler från 09 och framåt.

Hanzzon, har du koll på när det är motiverat med en diesel istället för bensinare? Tänker mest ekonomiskt. Beror det helt på hur långt man åker med bilen per år? Eller är det andra faktorer som också spelar in?

Jag kanske borde kolla på dieslar också?

Tack för tipset på bilen förresten, men jag är nog ute efter en som gått lite färre mil.

Uppdaterat: 2012-07-15 19:56

Toyotas dieslar är törstiga så det är inte värt att betala extra för det i vart fall.

Uppdaterat: 2012-07-15 20:20

Okej, men hur ser det ut generellt, bensin vs. diesel?

Uppdaterat: 2012-07-15 20:30

Räkna först på skatteskillnaden på bilarna.
Köper du en miljöbil så är den ju skattebefriad i fem år, men man kan annars räkna med att dieselbilarna har minst tre gånger högre skatt än en bensinbil.
Men dieseln tar ca 2 dl mindre per mil och det ger en lägre kostnad för bränsle på ca 3:-/mil, alltså för 1500 mil ca 4500:- som väl antagligen jämnar ut skatten.
Sedan blir det högre servicekostnader för dieseln, men här varierar det mycket mellan olika bilar.
Det kan vara lönsammare med en diesel även om man bara kör 1500-2000 mil om året, men en nackdel med dieseln kommer du aldrig från, det otäcka oljudet.

Uppdaterat: 2012-07-15 21:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att dieselbilen i verklig körning skulle förbruka 2 dl mindre bränsle vid lika stora bilar är nog en för hög siffra ser man här. Hur långt ner i listan med dieselbilar får man gå för att hitta en bil i Priusens storlek med samma förbrukning som Prius.
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

Uppdaterat: 2012-07-15 22:33
Elbil2

Intressant!
Lutar nog ändå åt bensin känns det som. Kollade precis upp mer exakt hur många mil jag kör om året, och jag hamnade på ungefär 1700 mil.

Väldigt intressant att höra allas åsikter i alla fall!

Uppdaterat: 2012-07-15 22:53

PREVIA, man ska inte jämföra äpplen och päron, en Prius motsvarar knappast de krav som Clabbe har.
Ska man jämföra bensin och diesel ska det ju vara samma bilmodell med olika motorer och 2 dl är en ungefärlig siffra i den här storleksklassen och jag grundar mina siffror på erfarenheter från V70 och 9-5, men det stämmer nog bra på andra bilar också.

Uppdaterat: 2012-07-16 08:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En Avensis diesel med minsta motorn på 126hk eller mellandieseln på 150hk går utan problem att köra på en halvliter milen, (jag har både en bror som har Avensis med mindre dieselmotorn och en kompis med 150hk dieseln som kör dessa runt halvlitern) 177hk dieseln är däremot klart törstigare och onödigt stark för de allra flesta.
Men jag har likväl pratat med flera ägare av nyare 1,8 liters bensinmotorn som kört dessa Avensis på 0,55L/milen långkörning vilket är imponerande för en så stor bensinbil med 147hk så det skiljer för lite till dieselarnas fördel enligt min mening och dessa är dessutom som Saabnisse nämner förutom dyrare skatt även tex dyrare att serva och har i regel betydligt dyrare delar om något nu skulle strula jämfört med en bensinmotor.

Uppdaterat: 2012-07-16 13:14

http://www.spritmonitor.de/ är intressant eftersom det är riktiga bilister som registrerar sina egna data. En av många intressanta saker är att se hur stor spridningen är mellan olika förare som kör samma bil. (I Tyskland blir nog spridningen lätt ännu lite större än i Sverige eftersom långa sträckor på autobahn i hög hastighet säkert driver upp bensinförbrukningen.)

Jag tittade på förbrukningen för de olika motorerna som Toyota Yaris utrustas med, men precis samma jämförelse kan man göra med andra (större) bilar.

Det här var vad jag fick fram:

Diesel:
Toyota Yaris 1.4, 55 kW man.: 4,48 l/100 km

Toyota Yaris 1.4, 66 kW man.: 4,91
Toyota Yaris 1.4, 66 kW auto.: 5,15

Bensin:
Toyota Yaris 1.0, 51 kW man.: 5,69

Toyota Yaris 1.3, 64 kW man.: 6,21
Toyota Yaris 1.3, 64 kW auto.: 6,52

Toyota Yaris 1.3, 74 kW man.: 6,07
Toyota Yaris 1.3, 74 kW auto.: 5,88

Toyota Yaris 1.5, 78 kW man.: 7,38

Toyota Yaris 1.8, 98 kW man.: 8,20

Sedan kan man ju diskutera om en dieselmotor på 66 kW är likvärdig med en bensinmotor på 64 kW.
;-)

Uppdaterat: 2012-07-16 15:57

Nu var det ju faktiskt så att Clabbe ville ha en fullvuxen bil och inte en dagisbil.
Då är det kanske mer relevant att jämföra dessa.

Uppdaterat: 2012-07-16 17:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nu var det ju faktiskt så att Clabbe ville ha en fullvuxen bil och inte en dagisbil.
Då är det kanske mer relevant att jämföra dessa.

Ja.
Precis!
Varsågod. ;-)
Var det inte det jag tipsade om att man kan göra?

Uppdaterat: 2012-07-16 17:25
saabnisse skrev:

Nu var det ju faktiskt så att Clabbe ville ha en fullvuxen bil och inte en dagisbil.
Då är det kanske mer relevant att jämföra dessa.

:-) Fick mig ett gott skratt! Men som manganus nämnde så kan jag ju kolla upp själv.

Idag var jag bara ute en snabbis och tittade och provsatt lite i dom olika modeller som nämnts i tråden. Egentligen struntar jag i hur dom ser ut på utsidan, det är ju insidan man sitter och ser hela tiden, så det känns mycket viktigare. Av dom jag tittade på (Opel Insignia, Citroen C5, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Volvo V70, SABB 9-5 och VW Passat) så tyckte jag Passaten och Insignian kändes mest "ombonade" och trevliga. Men som sagt, jag tittade bara och satt en snabbis i förarsätet, så man kan inte dra så stora slutsatser från det. Skall bli kul att provköra bilarna sedan.

Uppdaterat: 2012-07-16 21:19

Av Passaten och Insignian så är Opeln mest bil för pengarna... Eftersom Passat är en populär bil i Sverige så lägger handlarna dom högre i hallen... Köper du tex en Opel så kan du lägga på tex skinklädsel, navi, drag mm och ändå ha pengar kvar mot en Passat.

Uppdaterat: 2012-07-16 22:04
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Av Passaten och Insignian så är Opeln mest bil för pengarna... Eftersom Passat är en populär bil i Sverige så lägger handlarna dom högre i hallen... Köper du tex en Opel så kan du lägga på tex skinklädsel, navi, drag mm och ändå ha pengar kvar mot en Passat.

Japp, har upptäckt det.

Skall verkligen bli kul att provköra bilarna. Kommer dessutom kolla både på manuell och automat. Har aldrig haft automat tidigare, men man har hört mycket gott om dom nya automatlådorna.

Uppdaterat: 2012-07-17 07:26

Någon som har koll på Opel Astra, Fård Focus och Peugeot 308? Jag har ju en Volvo V40 (gamla) idag. Är dom nämnda bilarna större och mer rymliga (Baksäte och bagageytrymme) än min Volvo? Jag gick förbi en Opel Astra häromdagen och tittade in den lite, upplevde att den var större än min Volvo, men det är så svårt att avgöra genom att bara titta på den.

Någon som har erfarenhet av nämnda bilar kontra Volvo V40?

Uppdaterat: 2012-07-25 07:11

Opel Astra är en trevlig bil ta en åktur för den har bra komfort och så ligger den bra i kurs. Om du tittar på Ford Focus så skulle jag asbolut kolla på den nya karossen eftersom den är mkt modernare än den äldre.
Peugeot 308 har också en facelift som kom 2012 och den är mkt snyggare i linjerna än den äldre, mest framifrån men ändå mkt snyggare, finns många med nya e-HDi motorn och den är en otroligt modern diesel motor, åk och prova så kommer du hitta en favorit.

Jag tror den som lastar bäst av dessa bilar är Opeln men kan ha fel.

Uppdaterat: 2012-07-25 15:27
Pär

Tack Pär! Tycker faktiskt opeln ser riktigt bra ut. Finns ju egentligen ingen anledning att köpa en större kombi om Astran skulle räcka för oss.

Tänkte faktiskr ta några snabba mått på min V40 och sedan mäta Astran också. Viktigast är egentligen baksättet och lastutrymmet bak. Jag och frugan är inga jättar direkt, så fram klarar vi oss garanterat. Fram är sittkomfort och inredning viktigare.

Uppdaterat: 2012-07-25 16:00

Peugeot 308 SW bagageutrymmet är ju helt i klass med V70 (var den tom några liter större?) och sen är den ju praktiskt också med sina skjutbara säten bak med ett par-tre olika lutnings positioner samt sedan får man dom helt bort också. Plats för en Panasonic 50" plasma med låda och allt (går inte in i en V70 på höjden). ;)
Med max 17" hjul blir komforten också som du önskar dej (kör själv en 308 SW GT med 18") och skönt med en bil utan dessa okänsliga "moderna" elservon. Smått gammal modell men o vad praktiskt den är! 1.6 VTi kan verkas omoderna i dessa turbo-tider men pålitligare bensinmotor får du söka länge efter (bra drag där nere, så bilen stannar inte lätt), 1.6 diesel räcker väldigt bra till fastän du har bilen packad maximalt. men vet inte vad den kommer att tycka om korta körsträckor? Man märker dock när partikelfiltern håller på och jobbar så om man orkar köra några km extra då (om det inte sker under nån åktur) så kommer det inte att bli några problem ens med att köra många kortare sträckor. Väldigt, väldigt snål är dieseln i praktiken (det är där det gäller att vara snål). Själv kör jag en 136 hästars 2-liters diesel och den är nog lite overkill för man skulle lätt klara sej med en mindre motor, går tom bråka med BMW chaffisar, speciellt i uppförsbackarna.

Uppdaterat: 2012-07-25 17:53

Intressant Peugo! Bra med åsikter från er som faktiskt har erfarenhet från dessa bilar.

Jag var precis ute och tog lite mått i min V40 för att sedan jämföra med 308:an och Astran.
Känns ju onödigt att köpa en stor dyrare bil om man klarar sig bra med en mindre.

Uppdaterat: 2012-07-25 20:27