Vi Bilägares forum

Varför inte modera bättre?

Varför inte modera bättre?

? Stäng det istället..?

Uppdaterat: 2012-11-29 12:34

Kommentarer

Helt plötsligt kom jag på att ett speciellt adligt troll med oerhört många olika signaturer kanske skulle kunna få vissa problem med sina inlägg ! ;-)

Uppdaterat: 2012-11-26 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har full förståelse för att jag befann mig på gränsen när jag postade Unos kontaktuppgifter. Men jag ångrar mig inte en sekund för jävlar va skraj det lilla kräket blev.. Och hoppas saabnisse och hackenbusch tackar ja, 2 rätt av 3 är inte dåligt när man tänker efter.

Uppdaterat: 2012-11-26 16:51

Ok, jag får härmed meddela att jag sagt JA till Fredriks E-mail/fråga om att på försök verka som moderator-hjälp.

Därmed inte sagt att det är klart än, jag har bara accepterat.

Jag vet att Roy vill gärna ställa upp, men jag hoppas saabnisse med tackar ja. saabnisse är vettig och trevlig och verkar ha sunt förnuft.

Uppdaterat: 2012-11-26 17:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tack så mycket Hackenbush, jag lovar härmed på heder och samvete att lyda din minsta vink ;)

Uppdaterat: 2012-11-26 18:34

Jes, Hackenbush har faktiskt varit inblandad i en, ska vi säga polemisk, diskussion. Men det är långt tillbaka och det har jag med, långt tillbaka. Jag tror att han är ett lämpligt val som moderator.

Att du verkar hypersensibel för allt som snuddar vid språkfrågor är något du får arbeta med, Jes.

Jag är sannerligen inte någon språkpolis för att jag kommit med enstaka språktips där det verkat finnas en mottaglighet. Det är för övrigt inte heller det jag alls skulle ägna mig åt som moderator.

Och av vilket skäl skulle jag moderera dig i egenskap av invandrare? Här får du sannerligen förklara dig! Du kommer med så sanslösa påståenden.

För det första har jag ingen aning om var du kommer ifrån. Du verkar vara en infödd svensk - inget jag reflekterat över.

Jag är absolut inte rasist, till skillnad mot en del som påstår sig inte heller vara det. Snarare är jag aktiv antirasist.

En mycket stor del av mina kollegor kommer från spridda delar av världen. Jag begriper för övrigt inte varför många betraktar en så heterogen skara som en hopklumpad grupp - invandrare.

Det kan tilläggas att jag emellanåt får just språkfrågor av en del kollegor.

Jag välkomnar Hackenbush som moderator!

Saabnisse brukar vara noga med fakta och blir säkert också utmärkt. Om han tackar ja.

Själv tycker jag även att AL vore utmärkt. Han har just de egenskaper som krävs - och det ska inte blandas ihop med debattteknik eller liknande. Men vad jag förstått så vill eller kan han ändå inte.

Jag återkommer beträffande mig själv.

Uppdaterat: 2012-11-26 19:29
Roy J

Jes, du ÄR ovanligt känslig.

Jag ser inte ner på någon för att den är okunnig. Tvärtom har jag när jag verkat som kursledare/handledare/lärare fått lov att övertyga deltagare/elever att de faktiskt inte alls är dumma i huvudet. Det finns många människor där intelligensen klart framgår men att det saknas kunskaper. Något de ofta skäms över, vilket är lite sorgligt.

I andra sammanhang har jag tyvärr också sett prov på motsatsen. Kunskaper är inpluggade, men förmågan att tillämpa dem rätt saknas.

Det enda som stör mig är när man halsstarrigt bara vägrar att ta emot ny information, att ta till sig nya kunskaper och insikter.

Med tanke på hur somliga missuppfattar även den mest välformulerade text, så är nog alltför ofta den där, som du tycker, tydliga åsikten, mer en tolkning. Och det är just tolkningar jag vill undvika.

Skilj för övrigt på när jag bett om ett förtydligande och när jag verkligen kommit med språktips. En mening kan vara fullkomligt korrekt rent grammatiskt men ändå oförståelig.

Här i trådarna skriver jag nog ofta lite formellt, men det är till stor del just för att strama upp det hela - men även du borde ha märkt att jag emellanåt lossar på tyglarna och skriver mer avspänt - mer jordnära, om du så vill.

Men nog om detta!

Det här har absolut ingenting med rollen som moderator att göra.

Kompetens är så helvetes mycket annat än bara staplade bokstäver.

Men ska man använda dem är det en fördel att stapla dem rätt - om man vill bli förstådd.

Uppdaterat: 2012-11-26 23:03
Roy J

Följande har jag e-postat till Fredrik:

Hej Fredrik

och tack för förtroendet!

Jag accepterar uppdraget om du är införstådd med en del begränsningar från min sida.

Det här innebär förstås att jag även kommer att skumma igenom trådar som egentligen inte intresserar mig, vilket också medför att jag knappast kommer att se allt. Hur mycket tid jag kan lägga ner på modererandet kommer att variera. Jag gissar dock att det är samma för oss alla.

Någon uppdelning emellan oss är nog svår att genomföra.

Jag antar att du även fortsättningsvis åtminstone ibland kommer att läsa i trådarna. Tre till fyra par ögon ser ju trots allt mer än ett par.

Det är lite mycket begärt att alla som skriver i trådarna kommer att veta att vilka som är bemyndigade moderatorer. En rimlig förutsättning är att vi moderatorer får speciella signaturer med åtföljande avatar.

Naturligtvis behåller vi även våra vanliga för att kunna delta i diskussionerna.

Ett förslag är att vi i forumet upprättar en egen spalt med rubriken ”Något för moderator?”

Om någon läsare/skribent tycker att vi dröjer för länge med att stävja vad det nu är, så ska förslag kunna lämnas där.

Uppdaterat: 2012-11-26 23:04
Roy J

Personligen tycker jag Roy känns klart mest vettig och minst partisk av det jag läst hitills på Vibilägare...

Uppdaterat: 2012-11-26 23:47

Tack Hanzzon!

För inte stämmer det så överdrivet bra på Jes inlägg...

Vet inte om han är fruktansvärt onykter eller bara tror att han ska trigga mig med att skriva sluddriga stavfel.

Bara att sucka åt eländet och hoppas att han nyktrar till.

Uppdaterat: 2012-11-27 00:00
Roy J

Vad Uno gör ofta är att skapa ett konto, starta en tråd som helst skall mynna ut i pajkastning sedan avslutar han kontot och loggar av.

Eller så spammar han bara inlägg till artiklarna som också andra eventuella spammare gör, skillnaden är bara att en del

"salu" spammare låter sina konton ligga kvar tills de raderas.

Efter detta skapar Uno nya tillfälliga konton och går in och svarar på sin egen tråd för att

1. Ta bort misstankar från att trådstartaren är Uno.

2. Försöka spä på pajkastningen om den har så smått börjat.

Man måste alltså som moderator kunna ta bort inlägg/trådar som skapats av någon som bara startar ett konto, loggar på, startar en tråd (eller flera) sedan suddar sitt konto strax efter och loggar av. Detta är ju enbart för att ställa till oreda.

Att kunna radera sådana trådar/inlägg är för mig ett krav för att det skall fungera.

De som startar konton och spammar "reklam" för olika saker och låter sina konton ligga kvar skall få sina konton raderade direkt vid kontroll.

Ge gärna synpunkter på de ovanstående kraven jag har har för att kunna moderera så att det inte blir en lekstuga här.

Uppdaterat: 2012-11-27 10:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Om du eller någon annan upptäcker att ett tillfälligt konto startat en tråd så bör du givetvis ha möjlighet att radera hela tråden. Det var väl det som var vitsen med moderatorsrollen?

Uppdaterat: 2012-11-27 11:58

Jes:

Du balanserar väldigt nära gränsen för att bli avstängd, som jag även skrev i en annan tråd. Du beter dig högst oförskämt och kommer med angrepp på andra användares person. En sak till och ditt användarkonto släcks ned.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-11-27 11:59

Tanken är att moderatorn ska kunna radera hela trådar eller enskilda inlägg/kommentarer. När det gäller min roll så kommer jag givetvis fortsätta att hålla koll på flödet av inlägg och kommentarer. Skillnaden blir att övervakningen stärks och blir förankrad hos några av sajtens mest flitiga besökare.

Innan vi aktiverar funktionen vill jag stämma av ett par saker med er:

1. Tycker ni att moderatorerna ska få nya konton och via dessa utföra modereringen? Eller kan vi aktivera modereringsfunktionen direkt på de redan nämnda personernas konton?

2. Hur ska det visas att en moderator är just en moderator? Bild eller text eller bådadera?

Uppdaterat: 2012-11-27 12:04

Svar på 1. Jag tycker att det är ok om moderatorsfunktionen ligger på våra nuvarande konton.

Svar på 2. En liten text "moderator" eller något borde räcka för att besökare skall kunna se vilka som har den funktionen.

Dessutom bör moderatorerna kommentera när inlägg tas bort. (Gillar inte tanken att det bara suddas kommentarer utan förklaring)

Att skapa nya konton bara för moderator-funktionen är inte helt lyckat då man måste hoppa mellan kontona för att göra inlägg eller att moderera. Men hur detta skall se ut får förstås Vib besluta sig om. Gör det som blir bäst för er.

Uppdaterat: 2012-11-27 12:24

För att kunna ge svar på Fredriks fråga kanske man ska försöka med en analys av alternativen?

Nya konton kanske blir något omständligare och jag tycker nog att Roy hade ett bra förslag i #216.

Uppdaterat: 2012-11-27 12:27

Jag blir mer och mer förundrad över mig själv :-)

Ännu en gång är jag helt överens med Hackenbush.

Sedan vill jag gärna nämna något om fighten mellan Jes och Roy.

Jag vill inte på något sätt lägga mig i deras ordväxling men ändå försöka ge en liten förklaring.

Jag har träffat Jes och upplever honom som en väldigt sympatisk man med mycket humor (vilket syns många gånger i hans inlägg) även om den kan vara lite tuff, men både han och jag vistas ofta i miljöer där det akademiskt riktiga språkbruket och även beteendet är ganska främmande och det gäng man ofta kommer i kontakt med accepterar inte gärna silkesvantar, där kan det för utomstående ofta vara hårda ord, men de är praktiskt taget alltid alltid inlindade i en slöja av humor.

Jag kommer ibland på mig själv att vara onödigt hård i vissa av mina inlägg och jag hoppas att jag blir tillsagd i så fall ;-).

Uppdaterat: 2012-11-27 12:50

Tror precis som saabnisse att tonen mellan Roy och Jes låter nog hårdare än den kanske är menad som, gränsen kan vara ganska diffus men visst, plötsligt är man över gränsen och det går fort.

Vi är inte mer än människor och ännu igen som saabnisse skriver så kan man kanske verka onödigt hård ibland men det är förstås inte menat så och visst är det fint när någon som kommer på sig själv att vara onödigt hård ber om ursäkt.

Det är mest rena personangrepp som vi inte kan tillåta.

Uppdaterat: 2012-11-27 13:00

Saabnisse, du försöker dig på att försvara Jes.

Jag har inga dåliga erfarenheter av hans skriverier tidigare - möjligen då hans tjatande om mina sällsynta språktips som han ser som något helt annat än bara tips. En tydligt sårbar punkt hos honom.

Det han skrivit nu de senaste dagarna finns dock ingen ursäkt för. Jag har inget problem med hätska och aggressiva angrepp, men det han skrev började bli direkt obehagligt. Något uns av humor gick sannerligen inte att hitta.

Detta även efter att jag försökt stryka ett streck över det som varit.

Alla här i forumet har nog sett den speciella tråden han skapade enbart för angrepp på mig.

Nu har dock Fredrik sagt ifrån och hotat med avstängning, så jag får väl anta att tonen återgår till mer mänskliga nivåer.

Uppdaterat: 2012-11-27 15:41
Roy J

Svar på Fredriks fråga:

Jag tycker nog att det ska vara en synlig skillnad på det vi skriver som moderatorer respektive privatpersoner.

Den skillnaden bör ses i bilden (avataren), då det blir tydligast.

En underskrift i själva texten räcker knappast. Lite för enkelt för Unos alla nicks och hans gelikar att själva skriva en sån.

Olika bilder för moderator och privatperson innebär väl tyvärr olika konton.

Alltså måste man hoppa mellan olika inloggningar, vilket känns hattigt.

Så kanske vi moderatorer ändå måste acceptera att alltid synas just som såna.

Det i sin tur innebär att vi bör skriva mer sansat än vi kanske annars skulle göra.

Jes undrar om man skulle kunna anmäla en moderator.

Ja, det ska väl knappast vara ett problem och då är det upp till de andra moderatorerna med Fredrik i spetsen att ta ställning.

Uppdaterat: 2012-11-27 15:59
Roy J

Ja självklart skall man kunna anmäla en moderator som inte sköter sig. Som moderator får man nog försöka att föregå med gott exempel och därmed lägga band på sina uttalanden mer än man gjort förut.

Det är kanske därför det skall vara skilda konton så att man ta ut svängarna litet ibland (med detta menar jag inte att bära sig dumt åt men man kan kanske skämta litet mer än som moderator då)

Men som Roy skriver så kanske vi måste acceptera att alltid synas som moderatorer, om detta är ViB:s mening och då får det bli så.

Uppdaterat: 2012-11-27 16:06

Saabnisse, jag antar att du tackat ja till uppdraget som moderator.

Du skriver inte i klartext att du gjort det, men jag får känslan att så är fallet.

I så fall - välkommen i gänget!

Uppdaterat: 2012-11-27 16:23
Roy J

Roy, jag tror du missuppfattade mig något.

Jag försöker absolut inte försvara Jes inlägg, det är något som jag inte lägger mig i, han har retat sig på det han anser vara din bitvis uppfostrande språkliga attityd och jag försökte bara förklara vad en av anledningarna kunde vara.

Vi har alla olika bakgrund och vår attityd präglas till stor del av den.

Jag har t.ex. haft mycket arbete inom FM under många år, främst inom flyget och marinen och jargongen på durken kan ofta bli ganska rå, men hjärtlig, som man ibland kallar det.

Jag tror att det är viktigt att forumet hålls på en tolerant nivå, risken är annars att det blir så utslätat att det tappar allt intresse, utan att det medför ovärdiga personangrepp, då måste moderatorn in, men lite "skit ska man tåla" , eller?

Uppdaterat: 2012-11-27 16:30

Och visst ska man kunna anmäla en moderator!

Ordet ska ju vara så fritt som möjligt och de som är moderatorer är ju inte mer värda än andra och även de ska ju vara fria att lägga fram sina åsikter hur felaktiga de än kan vara.

Uppdaterat: 2012-11-27 16:33

Tack Roy, jag tackar gärna ja och om jag accepteras som moderator ska det bli roligt och säkert givande att samarbeta med dig och Hackenbush.

Uppdaterat: 2012-11-27 16:37

Att det kan vara en rå jargong på vissa, oftast mansdominerade, arbetsplatser vet jag mycket väl. Har jobbat på flera och själv slängt käft. Allt sker med glimten i ögat. "Rå men hjärtlös" som jag själv brukar vrida till det.

I skrift får man förstås vara lite försiktigare, eftersom tonfall och minspel inte precis framgår. I synnerhet när man skriver på en offentlig webbplats där olika människor kan tänkas förekomma.

Saabnisse, om du läser allt Jes häver ur sig i den här tråden, så ser du snabbt att det är vida överstigande någon kommentar om mina språkkorrigeringar.

Men jag vill inte hänga kvar vid eländet, utan gå vidare.

Prestigelös, jag har också tidigare ställ ungefär samma fråga till Uno, men inte fått något svar.

Man kan verkligen undra vad det ger för tillfredsställelse. Jag gissar att han skriver med bara en hand...

Uppdaterat: 2012-11-27 18:25
Roy J

Började läsa denna tråd men tröttnade, typ ingen i det så kallade kärngänget borde vara moderator, alla har ju på ett eller annat sätt komenterat/klankat ner på vad andra tycker, tänker eller gör, eller kommit med spydiga komentarer, och av det jag läst i tråden är ju pajkasningen värre än normalt. Och den kommer bli änu värre om nån känd går in och modererar.

Tillsätt nån eller några utanför kärngänget, och låt dom ha hemliga moderatorkonton. En moderator ska inte ha några krav att läsa allt som skrivs, utan det är användarna som ska anmäla, och när det anmäls nått, ska det gå ut ett mail till moderatorerna med länk till tråden.

Moderatorerna ska ha färdiga fraser att skriva, om man behöver skriva nått, detta för att inte avslöja vem moderatorn är, det går ju ganska lätt att lista ut vem nån är på skrivspråket.

Moderatorerna ska inte radera nått, bara flytta det till en paperskorg, sen får den ansvariga, i detta fall Fredik avgöra om man kan kasta det för gott.

Moderatorer brukar oxå ha ett ställe där dom kan diskutera, dom bör även kunna parkera ett konto, tex om nån spårar ur helt under helgen, och sen får ansvarig kolla över om det ska vara permanent.

Ett tips till Fredrik: Vi hade ett jäkla problem på ett forum med spamare, men hittade ett enkelt sätt att stoppa dom. När man registrerar sig kommer det upp en väldigt enkel fråga man ska svara på, tex "Vad heter sveriges huvudstad, börja med stor bokstav"

Denna fråga fixar ingen spamare, vi har iaf inte haft en enda sen vi la dit den funktionen för några år sen.

Uppdaterat: 2012-11-28 00:28

Jes - och du tjatar vidare...

Jag är ingen tankeläsare utan kan endast utgå ifrån det du faktiskt skriver. Och menar du inte det du skriver, utan något helt annat - ja, vad kan vi andra göra åt det?

Fler än jag har tolkat din tidigare oförskämdhet om SD-tillhörighet på samma sätt - helt enkelt det som står ordagrant i texten. Något annat kan vi inte göra.

Men jag vill inte älta detta, utan gå vidare. Det vore nog nyttigt för dig att göra samma sak.

Uppdaterat: 2012-11-28 02:03
Roy J

Tror inte på att en moderator skall vara någon som skriver ofta på trådarna. Tycker att någon journalist på Vib skall ha den funktionen.

Uppdaterat: 2012-11-28 12:20

Man går kanske inte journalisthögskolan för att sedan sitta och rensa kommentarer på ett forum/hemsida.

Det blir nog Prao eller "springpojkar" som får göra detta jobb istället.

Kanske kan Uno göra detta om han får praktikplats på ViB

Uppdaterat: 2012-11-28 13:06

En moderator ska kommentera frekvent på sidan anser jag, på tex husvagnsforum är några av de flitigaste kommentatorerna moderatorer, och det funkar hur bra som helst.

Och skulle det visa sig att en viss person inte passar som moderator så kommer vederbörande att plockas bort, svårare än så är det inte.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Min sista kommentar i fallet Jes:

Det är stor skillnad på oförskämdhet och humor.

Jes, testa gärna med humor så kommer du att märka skillnaden - förhoppningsvis...

Uppdaterat: 2012-11-29 05:02
Roy J

Jag har raderat ett antal kommentarer i den här tråden som all föll under beskrivningen trams eller som påpekade att inläggen var just irrelevanta.

Uppdaterat: 2012-11-29 12:27

Jag skulle gärna införa modereringsfunktionen omedelbart, men vi måste först skriva ihop några slags regler som moderatorn måste förhålla sig till. Jag hoppas kunna färdigställa ett sådant regelverk och publicera det här på forumet måndagen den 3 december. Samma dag kommer jag att byta roll på Roy, Saabnisse och Hackenbush till moderator.

Självklart kommer man även i fortsättningen att kunna anmäla inlägg som gjorts av alla användare, även de som är moderatorer. Jag tycker också att förslaget från Roy om en särskild tråd här i forumet där alla användare kan påtala missbruk av sajten som jag eller moderatorerna sedan kan utvärdera och om nödvändigt radera.

Jag har också övervägt alternativen och kommit fram till att det blir smidigast om Roy, Saabnisse och Hackenbush behåller sina nuvarande konton, men att dessa märks ut med en särskild bild eller texten ”Moderator”. Hur vi löser den frågan presenterar vi också på måndag.

Till dess låser jag den här tråden för ytterligare kommentarer. Jag vill också passa på att tacka för alla kloka synpunkter.

Uppdaterat: 2012-11-29 12:34