Vi Bilägares forum

Varför inte modera bättre?

Varför inte modera bättre?

? Stäng det istället..?

Uppdaterat: 2012-11-29 12:34

Kommentarer

Och där slutade jag köpa Vi Bilägare.

Uppdaterat: 2012-11-21 17:46

Shogun for moderator!

Nu när ribban för självinsikt och balanserade bedömningar är satt så tycker jag att Shogun vore det självklara valet.

Uppdaterat: 2012-11-21 18:21

Ja jag tror crister_1 har en poäng där när han föreslår Hackenbush, tror ingen har något speciellt emot honom och dessutom spenderar han den tid på sidan det krävs för att kunna moderera på ett vettigt sätt.

Och den som har Groucho Marx som avatar har i alla fall min röst :)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag har inte funderat så mycket över detta för egen del, men visst är det trevligt att läsa att en del här faktiskt skulle kunna tänka sig att ha mig i moderator-rollen.

Det visar ju i alla fall att en del gillar att diskutera med mig även om vi här på forumet inte alltid har samma åsikter och det är riktigt kul att diskutera med dem som inte börjar med pajkastning och idiotförklaring bara för att man kanske är av helt olika åsikter, då trivs man på hemsidan och forumet, och här måste jag tillägga att även om man kanske ibland retar sig på en del märkesivrare här så håller de flesta av dessa väldigt god ton ändå.
Kan inte säga att jag sett Shogun idiotförklara någon eller hållit ett uselt tonläge.
Jag retar mig inte på någon precis förutom Uno.

saabnisse som moderator är något jag också skulle kunna tänka mig då hans inlägg oftast är sakliga och trevliga att läsa (kan inte minnas att saabnisse varit otrevlig förutom vid ett tillfälle mot mig men han hade nog bara en dålig dag)
Det finns några jag inte alls kan tänka mig som moderatorer men jag tänker inte basunera ut detta här då jag tycker att det är något som Vib får ta ställning till.

Uppdaterat: 2012-11-21 20:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jes, du har helt rätt.
Min formulering är inte direkt fel, men din är klart bättre.

Nej, leifer, jag tror ändå att du kan ha lämpliga modereraregenskaper - under förutsättning att du inte själv hamnar i en hetsig debatt, kanske. Men jag har ju sett prov på senare tid att du kan hålla dig sansad även i såna sammanhang, om än inte alltid.

I övrigt är det lite dråpligt vilka olika omdömen man kan få. :-D

Jag antar att den/de av oss som blir moderator ska fungera som ett komplement. Fler ögon ser mer än två.
Det är väl inte alltid kommentarer behöver rensas bort. Det kan ju också handla om att bryta en lång serie av likartade kommentarer som inte leder någonstans. Ett påpekande, en uppmaning som läggs in med moderatorstatus.

Jes, för balansens skull.
Det är ungefär lika många som uttryckt ett gillande som de som uttryckt ett ogillande av mig. Då ska man tänka på att klagomål alltid är vanligare än beröm. De övervägande majoriteten ger inga kommentarer alls.
Hur ofta talar du om i butik att varan är bra? Jämför med hur ofta du klagar? (Om du nu gör någondera, alltså.)

Vad jag inte gillar med Shogun är att han kan bli oerhört långrandig. Åtminstone tidigare, precis som då Kapten, leifer och ibland AL. Det har stundtals varit oerhört tjatigt. Men inte på senare tid. Alla kan ändra sig.
Vad jag gillar med Shogun är att han nästan alltid argumenterar med fakta (om än måhända ett ensidigt urval). Han lägger ner ett jobb på att hitta argument istället för att bara tomt hävda åsikter om diffusa fenomen som "anor" eller annat.

Uppdaterat: 2012-11-21 20:38
Roy J

Det är nog omöjligt att förutse hur någon skulle fungera som moderator.
Även de mest otrevliga här i trådarna är ju inte alltid det. Även den som kräkts upp invektiv å det grövsta har emellanåt skrivit tänkvärda saker.

Det är väl som i livet i övrigt.
Det kan vara en stor skillnad på en person privat, i ett forum och i en yrkesroll.
Många förändrar sig när de får ett förtroendeuppdrag - eller blir förälder.

Så på ett sätt vore det kul att se Uno som moderator... ;-)

Uppdaterat: 2012-11-21 20:45
Roy J

Shogun

Är det inte det vi alla gör just nu?

Uppdaterat: 2012-11-21 21:33

Shoguns inlägg 21.32 var nog det märkligaste jag läst från honom.

Uppdaterat: 2012-11-21 21:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jes, att någon eller något inte alls omnämns innebär väl inte automatiskt ett gillande?
Att personerna du nämner inte har kritiserats betyder alltså inte att de därmed gillas.
Det kan innebära att man inte tycker att de är tänkbara att ta upp till diskussion. Det kan innebära att man vet för lite om dem i detta sammanhang. Det kan innebära att de är tänkbara i brist på bättre. Det kan innebära att de är föreslagna och att man nöjer sig med det - inget att kommentera.
Det händer att du drar dina slutsatser lite väl långt (och jag tänker inte på ditt val av vinterdäck, där du gjorde ett i mina ögon rimligt val utifrån de motiv du uppgav). Det här var ett sånt tillfälle.

Kul att se dig i tråden, AL!
Jag anser att du, med din analytiska läggning, kan vara en lämpad moderator. Andra håller inte med, eftersom de inte alltid förstår hur du resonerar. Hur som helst verkar du inte ha tid.
Det du nu skrev spinner lite vidare på det jag själv skrev i mitt förra inlägg.
Bra passus - blir det missnöje med en moderator, så kan denne bytas ut.

Förresten, var finns alla kvinnor? Det är sällan man ser kommentarer från någon.

Uppdaterat: 2012-11-21 23:14
Roy J

Och där håller jag med crister till 100% (gäller hela inlägget). Det börjar verkligen bli dags att ta beslut nu så vi kan få lite ordning.
Jag kör redan med min "abonnent e-postadress" och jag kan även tänka mig att betala för mitt konto på hemsidan

Uppdaterat: 2012-11-22 20:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hahaha.....nu är det goa gubbar som lanseras minsann. Som om det inte vore illa nog att Roy och leifer kampanjar för sig själva, nu lanserar Shogun hov-mekanikern Hanzzon också.

Tjena, vilket skönt forum det skulle vara med dessa 3 gubbs som mederatorer

Uppdaterat: 2012-11-22 22:40

Märklig tråd detta blivit. Men det är ju bara för Fredrik att läsa den och dra sina egna slutsatser, om det nu gäller att moderera Uno och spam.

Om det däremot gäller att moderera inlägg från normala medlemmar, då ställer jag mig högst tveksam till att en enda av oss ska få den möjligheten. Det kommer att sluta i kaos och är bara ansvarslöst från ViB. ViB (och ingen annan) måste ta ansvar för åsikterna och debatterna på denna sida.

Utses någon utomstående till moderering av inlägg, förutom ovan nämnda spam och Uno, ja då är jag sannolikt historia här.

Slutligen; saabnisse och Hacken är de mest sansade här bland oss. Jag är det inte och inte intresserad.

Editerad några gånger 23.02.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Lite märkligt beteende från ViB kan jag tycka. Vi betalar pengar för tidningen,(antingen lösnummer, prenumeration eller digitalt) och på hemsidan finns det inkomstbringande reklam. Då tycker jag nog att det är ViB:s ansvar att se till att produkten håller måttet.

Om man har en hemsida med ett forum och möjlighet till artikelkommentarer så bör man också se till att detta fungerar på ett adekvat sätt. Om man dessutom lägger till historien med att hemsidan spred virus under en period så framstår det hela som en smula amatörmässigt.

Om vi jämför med konkurrerande tidningar så fungerar det utan problem och där är dessutom journalisterna delaktiga i debatten, något som bidrar till en trevligare samtalston.

Ibland undrar jag om ViB drivs som ett hobbyprojekt och om journalisterna verkligen är intresserade av bilar?

Uppdaterat: 2012-11-22 23:06

Jag skulle verkligen inte klara av att vara moderator, där kan vi vara helt överens ;)

Det första jag skulle göra skulle vara att stänga av Shogun, Hanzzon och leifer på livstid......:)

Uppdaterat: 2012-11-22 23:21

Skönt att se att du har humor leifer.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:57

Jes, tyvärr måste jag instämma i Shoguns kommentar beträffande ditt inlägg 114.
Det är riktigt lågt och smaklöst och bidrar inte precis till din trovärdighet.

För övrigt är det väl själva fan att du inte kan läsa ordentligt innantill! Det gäller ofta även Rustan.
Försök åtminstone att läsa alla inlägg förutsättningslöst. Och skilj på välmenande tips och nedgörande, personlig kritik.

Ska ni kritisera så se till att ni verkligen kritiserar det som skrivs! Egna, långtgående tolkningar hör inte hemma här.
Precis som AL, vill jag inte bli beskylld för totalt oriktiga saker.

Uppdaterat: 2012-11-23 05:35
Roy J

Nu lite saklig kritik

Shogun har vid ett flertal tillfällen refererat till "tyskmaffian" med tillrop som Hitler-kälke och hänvisningar till det tredje riket.
Senaste exemplet på detta är inlägg #98 där Shogun skriver "Lägg ner din förföljelse mani på personer som Roy ala sådant som förekom i Tyskland på 1930 talet."

Detta reagerar inte Roy på och extra dråpligt blir det när Shogun själv känner sig förnärmad när Jes skriver att "10% röstar på SD".

Varför tycker ni att det är helt okej när Shogun drar till med Hitler-referenser men blir väldigt bestörta när Jes påpekar att 10% röstar på SD.

I mitt tycke ageras det mycket inkonsekvent.

Uppdaterat: 2012-11-23 10:46

leifer det har väl mer med erfarenheter att göra vilkert bilmärka man "tyr" sig till.
Har man goda erfarenheter av ett bilmärke så fortsätter man att köpa samma märke, man gör det inte bara för att det är tyskt eller Japanskt eller vad det nu är. Dert är nog så att många som inte har problem lätt blir lite märkestrogna och köper om inte exakt samma bilmärke så inom samma koncern i alla fall. Detta betyder ju inte att man automatiskt hatar alla de bilmärken som man inte provat på, man köper dem helt enkelt inte.
Jag har aldrig ägt en Toyota och kommer troligtvis inte att göra det heller, jag hatar inte märket men de tilltalar mig inte helt enkelt. Så enkelt är det.

Uppdaterat: 2012-11-23 12:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu förstår vad Roy menar med att folk inte läser vad man skriver. Hur i hela Hälsingland leifer kunde få mitt tidigare inlägg till att jag påstått att tyskmaffian röstar på SD försår nog inte ens han själv.

Uppdaterat: 2012-11-23 13:25
Shogun skrev:

Rustan.Det ska jag tala om för dig varför jag gjort. Det är för att Jes givit uttryck för att man inte ska få skriva precis vad man vill utan man ska tystas ned. Precis som man gjorde med oliktänkande i Tyskland, därför har jag dragit till med liknelser med Tyskland på denne herre ett flertal ggr just pga detta att man ska tystas ned om man inte har samma uppfattning. Och kring denna svåra tid som Tyskland genom gick under denna tid. Vi lever i ett fritt land så vi får säga/skriva precis vad vi vill, låt det stanna där så inte Jes och hans gelikar får bestämma vad man får och inte får skriva precis som Göbbels. Jag hatar allt vad Tyskland stod för under denna tid, likaså Japan får man väl säga då.Men det reagerade inte du på Rustan när Jes sagt detta att man inte får skriva det man vill, så du är en precis lika god kålsupare som vanligt som sticker knivar i ryggen vid tillfälle! På tal om inkonsekvent. VVHK.

Det är ju märkligt att du aldrig någonsin kan förstå ett resonemang. Det jag påpekar är alltså att om både du och Jes utrycker liknande saker så är det märkligt att det bara reageras på det ena.

Sen fortsätter du förklara varför du uttryckte dig som du gjorde, men det hör inte hit. Jag förstod precis varför du uttryckte dig som du gjorde och jag förstår varför Jes uttryckte sig som han gjorde. Det jag menar är att reaktionerna borde vara likvärdiga.

Till sist så skriver du att jag inte reagerade på det Jes skrev, vilket är helt korrekt. Jag reagerade nämligen inte på det du skrev heller och då var mina reaktioner likvärdiga för er båda. Jag tycker inte att det någon av er skrev är något att hetsa upp sig över. Men om man väljer att hetsa sig över det den ena skriver bör rimligen reaktionen vara likvärdig varje gång någon skriver likvärdiga saker.

Uppdaterat: 2012-11-23 16:26

Herre gud, läs innantill Shogun.

Jag reagerade inte alls på det du skrev. Det jag reagerade på var de skilda reaktioner på det ni skrev.

Uppdaterat: 2012-11-23 16:57

Nåjo, jag väntar fortfarande på att någon skall kunna citera mig när det gäller tyska bilars förträfflighet eller japanska (och då Toyota i synnerhet) uselhet. Kan ingen hjälpa mig på traven? Jag vill gärna veta när jag gjort denna tabbe.

Uppdaterat: 2012-11-23 20:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj! Här va pajkastningen i full gång! Vem leder?

Uppdaterat: 2012-11-23 21:10

@ Trasten

leifer.....alltid leifer....

Uppdaterat: 2012-11-23 21:17

crister_1: En OT- fråga, men hur kommer det sig att du är registrerad 1970? Avd: först i kön!

Uppdaterat: 2012-11-23 21:28
Shogun skrev:

Jes.Lägg ner din förföljelse mani på personer som Roy ala sådant som förekom i Tyskland på 1930 talet. Det räcker NU! Alla för säga sin uppfattning i detta landet fortfarande och ska få fortsätta att göra det. Även här! Trots att inte du tycker det......

Det är alltså det som Jes tycker att jag borde reagerat på.
Jag förstår faktiskt att Shogun tröttnat på hackandet från Jes sida. Det är ju så smått mobbarfasoner eftersom inget motiveras. Shoguns kommentar må vara lite överdriven, men visar ändå att han läst ordentligt vad som skrivits och uttrycker alltså en synpunkt på detta. Den är ingalunda alls i samma låga klass som vissa andra alster.
Som svar på Shoguns kommentar uppmanar Jes mig att hjälpa Shogun med svenskan - som jag inte finner någon större anledning att korrigera. Shogun gör en liknelse som är lätt att förstå innebörden av.
Därmed låter jag det hela bero.

Jag kan ju inte precis tycka att det är mindre kränkande att rakt ut påstå att vi (vilka som nu omfattas) skulle vara SD-anhängare! Det utan att på minsta vis motivera. Här kan man inte förstå någonting. Riktigt fult gjort!
Det är alltid de värsta skitsnackarna som brukar gömma sig bakom att de "bara" säger vad de tycker. Alltid utan motivering, för de har ju minsann rätt att tycka vad de vill...

Senare anser Jes att jag ska visa mina talanger som moderator.
För det första så ÄR jag inte moderator och för det andra så beblandar jag mig inte med pajkastare.
Inläggen har ju nått den vanliga satusen "Men du´rå".
"Han sa att den skrev att jag tyckte att..."

Fredrik hade säkert övergivit tanken att skriva "Nu håller vi oss till ämnet!" och säkert sett det meningslösa att rensa bort allt tjafsande och helt sonika stängt ner tråden.

Inläggen var ju inte precis nyktra, om man säger så. Mot slutet sansar det sig dock något. AL:s inhopp hjälpte nog upp det hela.

Uppdaterat: 2012-11-24 03:53
Roy J

Rustan, jag kanske ändå ska förtydliga hur jag resonerar.

Jes har skrivit flera ganska hätska kommentarer, inte minst om mig.
Shogun tycker att det liknar förföljelse och drar till med en drastisk jämförelse med 30-talets Tyskland. Drastiska kommentarer har redan förekommit från flera håll i tråden, så vilka ska man tycka går över gränsen? I det här fallet är innebörden tydlig - här idkas en förföljelse som uppfattas som synnerligen otrevlig.

Jes egen reaktion på detta är endast att han uppmanar mig att hjälpa Shogun med svenskan, men inget annat. (Jag antar att han syftar på särskrivningen av ett ord.)

Senare skriver Jes följande:
"Tycker faktiskt det skulle ännu värre med Roys språkattacker i egenskap av moderator ... Så fy för den lede att föreslå honom!
.
Men visst ... Ni är ju ett tiotal procent som röstar på SD."

Han menar troligen att de som anser att jag ska vara moderator tillhör de 10 % (en siffra tagen ur luften) som röstar på SD. Naturligtvis inkluderas även jag själv.
Alla som verkligen läst det jag skrivit tidigare förstår mycket väl att jag inte gärna kan vara annat än kraftig SD-motståndare.
Det är oerhört svårt att förstå vad han syftar på, mer än ren nedsvärtning. Han har visserligen tidigare i tråden kallat mig för språkrasist (vilket smäller minst lika högt som Shoguns jämförelse). Om det är det han tror att SD ägnar sig åt, så har han rejält fel.
OM jag vore det han kallar för språkrasist, skulle jag uttrycka mig lika nedvärderande som han själv gör, men så är inte fallet.
Jag citerar mig själv tidigare i tråden:

"De språktips jag kommit med, har aldrig varit nedsättande. I de flesta fall endast rak information, i några lätt ursäktande, eftersom vi alla gör fel på olika sätt.
Nu råkar just vårt språk vara en av mina starka sidor. Det finns de som är avsevärt bättre än jag. De gånger jag träffat på dem så har jag varit glad, för då har jag haft någon som kan granska mina texter och komma med korrigeringar och förslag.
I de fall jag kommenterat ett språkfel, så har det inte handlat om dyslexi och dels har felet återkommit ofta.
Eftersom jag själv snarast blir tacksam för felkorrigeringar, så förutsätter jag att även andra blir det. Vem vill göra ständiga fel?"

Praktiskt taget alla språkfel som jag ser, passerar opåtalat.
När jag bedömer att mottagaren kan tillgodogöra sig tipset, så skriver jag ett. Och endast om felaktigheten återkommit flera gånger, alltså.
Visa en enda gång där jag uttryckt mig förklenande i en språkfråga!

Uppdaterat: 2012-11-24 04:44
Roy J

Ett tips till redaktionen med Fredrik i spetsen:

Det vore bra om moderatorn kunde skriva under två avatarer - dels sin egen och dels den som moderator.
Ibland räcker det ju med några ord från den för tillfället ansvarige och det bör ju inte hindra denne att även skriva egna inlägg.

Uppdaterat: 2012-11-24 04:50
Roy J

En reflektion:

Flera i redaktionen har ibland utsatts för synnerligen hård kritik.
Det är tur att de inte reagerat lika surt som vad Jes och Rustan gör på välmenande tips!

När jag var (avsevärt) yngre så hade jag definitivt några mycket känsliga punkter. Med åren går sånt över - man inser att vi alla inte är mer än människor. Det viktiga är att man inte hindrar sin egen utveckling.

Härom natten, när jag av tidsomställningsskäl hade svårt att somna, så dök gamla försyndelser upp i skallen. Det finns tillfällen då jag inte burit mig precis berömvärt åt mot andra. Jag känner förvisso människor som skulle garva om jag berättade det, eftersom de gjort så mycket värre saker själva utan att bekommas det minsta, men var och en har sin egen moral.
Jag kan dock trösta mig med att jag tagit lärdom och faktiskt förbättrat mig genom livet. Men riktigt i mål kommer man väl aldrig...

Uppdaterat: 2012-11-24 05:03
Roy J

Har redan en moderator utsetts? Det har suddats en del inlägg utan någon avisering igår. Vib brukar alltid aviserat att de raderat olämpliga kommentarer

Uppdaterat: 2012-11-24 09:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det verkar så, Hacken.... Han har bara inte tagit tag i denna tråd ännu. Här skriver han bara;-)

Uppdaterat: 2012-11-24 10:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Förutom Roys högtravande och pretentiösa dravel så var nog följande 2 meningar från leifer det i absolut mest korkade jag någonsin läst på ViB: "Jag tycker det också är nåt märkligt att alla korrupta regimer i hela världen alltid ska ha en Bmw, Mercedes eller Audi. Och det gäller då likväl kommunistregimer som den på Kuba. Det får en att undra vad det är för signalvärde som dessa tyska märken står för och som ju är en del i att dessa tre märken har högst status, högst skrytvärde."

Man häpnar fullständigt över vissa personers tankebanor.

Uppdaterat: 2012-11-24 23:24

Undrar om inte leifer tillhör en förskoleklass? ;)

Uppdaterat: 2012-11-25 00:25

Jes, det är fullständigt vidrigt av dig att påstå att jag och några odefinierade personer skulle ingå i SD:s beundrarskara! Det framgår inte alls att du menar 10 % av hela svenska folket (vilket inte riktigt stämmer). det kunde lika gärna gällt 10 % av oss som skriver i forumet, till exempel. För övrigt så skriver du "återstår ni andra". Du skriver faktiskt i klartext att du själv tillhör de 90 % som (enligt dig) inte håller på SD och att alla vi andra tillhör de där 10 % som gör det.
Ursäkta - men vad fan håller du på med!

Och sluta upp med att tjata om de ytterst få språkliga tips jag gett! De utgör endast en bråkdel av allt jag skrivit.

Om du högaktningsfullt sket i mina politiska sympatier, så skulle du väl knappast dra upp det. Eller hur?

Jag spelar inte bror Duktig. Det är uppenbarligen du som har problem med din självkänsla. Jag har ingen aning om ifall du blev mobbad i skolan, eller kände dig underlägsen på annat sätt, men du borde kommit över det vid det här laget och kunna resonera på ett vuxet sätt.

I normala fall brukar jag försöka att överbrygga meningsskiljaktigheter med fakta - men i det här fallet är det bara att ge upp.
Du har, totalt i onödan, lyckats sänka dig själv. Riktigt djupt.

Uppdaterat: 2012-11-25 05:29
Roy J

Noterar när jag läser vidare att fler tar vid sig av Jes befängda beskyllningar om SD-tillhörighet. och att några skyndar till mitt försvar. Tack för det.

Leifer, du behöver inte läsa in så våldsamt mycket i varför den kategori som vill ha lyxbilar väljer just Mercedes eller BMW. De har ju länge byggt just såna bilar, så enkelt är det. Men top of the art är ju faktiskt brittisk - Rolls Royce. (Skulle gärna ha en själv - om inte annat för att få kalla den Roys Rolls.)

Ska man ha en lyxbil och struntar i "anor" och liknande trams, så har ju faktiskt Jes gjort ett riktigt bra val! Mer lyx för pengarna än genom en begagnad Phaeton får man knappast.

Angående klasstänkande så fäller ju faktiskt Rustan en rolig kommentar:
"Undrar om inte leifer tillhör en förskoleklass? ;)"
Den skjuter visserligen över målet, men ändå...

AL, du är lika grundlig som vanligt - och det kan ju behövas.
Som vanligt.
Alltid skönt med faktabaserade resonemang.
Du har för övrigt rätt i ditt antagande om min politiska inriktning, vilket inte hindrar mig från att föra vänliga och resonabla resonemang med min dotter som har en annan politisk hemvist. Och i kommenterandet på denna sida torde sånt helt sakna betydelse - eller borde i vart fall.

Uppdaterat: 2012-11-25 05:55
Roy J

Det kan tilläggas att en moderator naturligtvis aldrig ger sig in i en sån här diskussion - eller vad det ska kallas.
Där handlar det endast om uppmaningar.
"Håll er till ämnet, tack!"
"Inga personangrepp!"
"Några ligger ytterst nära att bli avstängda och har fått personliga varningar!"
"Här kommer vi uppenbarligen inte längre, så tråden stängs ner."

Uppdaterat: 2012-11-25 06:10
Roy J

För övrigt tycker jag att den allra bästa lösningen skulle vara om redaktionen kunde vara delaktig på forum och artikelkommentarer. Jag är helt säker på att tonen mellan oss alla skulle vara helt annorlunda då.

Uppdaterat: 2012-11-25 09:20

Håller med Rustan till 100% !

Uppdaterat: 2012-11-25 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Se där ja, visste väl att det skulle ta skruv.

Tar och klistrar in Leif Uno Löws senaste inlägg ifall han skulle få för sig att radera det. Idioten begriper nämligen inte att han just bekräftat att kontaktuppgifterna stämmer.

"Fredrik Wiits Vikström: Ta bort Rustan nu! Jag har inte begott något brott, bara kommenterat. Rustan lägger upp information som om detta vore Facebook."

Uppdaterat: 2012-11-25 11:50

Och er har man försökt föra en konversation med!
"Ha ha, jag vet vad du bor!"
Även de mest barnsliga fjortisar brukar föra vettigare konversationer på FB.
Stackars AL försöker styra upp det hela - till ingen nytta.

Jag gissar att han, liksom jag, skäms å era vägnar. (Leifer undantagen,)

VI SKA INTE ÄGNA OSS ÅT PERSONFÖRFÖLJELSER! ÄR DET SVÅRT ATT FATTA!

Jes, ditt "svar" till mig gav inte mycket. Ett lamt försök att försöka urskulda dina egna dumheter.

Uppdaterat: 2012-11-26 04:15
Roy J

Jes, kollade just din presentation. Den såg både intressant och trevlig ut.
Har alltid undrat hur mycket man känner när man kör vätskor. Skvalpskotten tar väl knappast ner all rörelseenergi.
detta var en parentes - återgår till ämnet. Om nu någon kommer ihåg det...

Som leifer påpekade (av någon anledning med ironi) så har den här tråden i stora stycken verkligen behövt ingrepp av en moderator.
Jag tror att alla tjänar på att vi släpper det som varit och börjar om på nytt.

Vad kräver vi av en moderator?
Ska den bara plocka bort spam och rent dumma kommentarer som inte alls hör hemma i spalterna?
Eller ska befogenheterna gå längre? Kunna läsa av ingripa på ett tidigt stadium när argumenten försvinner och det börjar glida över till personangrepp.
Tillfälliga OT må ju vara hänt - den ena tanken kan leda till den andra. Men överges huvudämnet helt utan att verka komma tillbaka så bör en uppmaning vara på sin plats.
Tycker jag.

Uppdaterat: 2012-11-26 07:55
Roy J

Jag skriver sällan här men nu måste jag röra in lite tankar.

Reklamspammtrollet är borta tack vara svårare för utländska spamrobotar att regga sig, likaså börjar Unos inlägg trappas ned och alltmer hålla sig till ämnet. (Med undantag i denna tråd.) Behöver vi verkligen en moderator då? Det kan gott vänta lite.

Att lägg upp kontaktuppgifter på någon, utan bevis som i unofallet framförallt ska man undvika. Detta har hänt även Kenneth Hagelsrum på denna sida, säkert fler. Straffbart dessutom.

De flesta här är olämpliga att moderera. Att sådana som t ex saabnisse föreslås av flera är bara sorgligt. Han är verkligen anti för vissa märken och hoppar på både personer och skriver rent ut sagt omoget skit.Besserwisser. Men han är inte den enda.

Kvar har vi tre förslag.

Roy J: Den lämpligaste. Mogen, lugn och skriver en hel del vettigt. Opartiskt. Brister finns, som hoss alla.

Leifer: Hyllar Toyota men åsikter ska man ha på denna sida. Mogen, lugn och sansad.

Shogun: Toyotamaffian själv men det behöver inte påverka modereringsjobbet. Han har även rytit ifrån på Toyotafolk när de haft fel så... Flitig besökara och debattör. Mogen och en gnutta humor. Gillar honom. Lifer och Roy är några få som inte hoppar på person. Inte heller Shogun gör det i första taget, kan dock skriva något smådumt ifall trollen mobbat honom allt för mycket.

Sverigedemokraterna nämns här. Politisk tillhörighet har de flesta. SD är bland de största och helt normalt att rösta på. 12,4% av befolkningen är inte nötter på det sättet. Och det har ingen påverkan på modereringsjobbet.

Uppdaterat: 2012-11-26 08:11
Uno skrev:

Uno bodde i norra Småland och var stadsvetare, Stockholm för att vara öfverklassig och Hässleholm för att simon no1 bodde där...

Derämot bor din syster i Motala. Om nu någon existerar ens...
Att Uno ovan skulle vara samma person som Leif Löw i Motala finns det inga bevis alls för.

Uppdaterat: 2012-11-26 08:16

Roland/Uno du håller dig sällan till ämnet.

Uppdaterat: 2012-11-26 09:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Någon skrev "koppla kommentarsfunktionen till FB" ingen dum idé. Det skulle göra livet lite surare för Uno och lite bätte för oss andra.
Tycker att FB koppling skulle vara bättre än "hjälp-moderator" om jag får säga mitt.
För övrigt har mitt intresse att medverka som "hjälp-moderator" svalnat betydligt av olika anledningar men tack alla ni som lade en röst på mig.

Uppdaterat: 2012-11-26 11:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush
Tråkigt att höra att du inte är så intresserad av moderator-rollen längre, anser att du hade varit ypperlig som moderator.
Dels tillbringar du den tid här på sidan som behövs och sen har du järnkoll på vårt eget lilla hustroll Uno och alla hans alias, hoppas du kan tänka om.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag har raderat en lång rad inlägg som inte hörde till ämnet.

Rustan:
Det blir inte bättre av att du genomför någon slags personlig kampanj mot "Uno". Sluta med det och försök att bortse från irrelevanta inlägg eller ren trams. Jag har även tagit bort din forumsignatur.

/Fredrik Diits Vikström

Uppdaterat: 2012-11-26 13:44

Efter att ha följt diskussionen här kan jag konstatera att det är svårt att utse en moderator och samtidigt göra alla nöjda. Det är alltid någon som trampas på tårna.

Mitt förslag är därför att utse två eller tre moderatorer, som får testa den här rollen under en försöksperiod. Dessa personer kommer att radera spam, personangrepp och annat olämpligt innehåll (rasistiska tillmälen, hets mot folkgrupp, etc) samt påpeka om diskussionen glider ifrån det ursprungliga ämnet. Målet ska alltid vara att göra diskussionen bättre, inte att redigera bort vissa åsikter. Det ska vara lika högt till tak som tidigare.

Jag håller med flera av er som påpekat att sajten skulle må bra av en sådan här funktion, men om vi inför en sådan innebär det inte att vi släpper kontrollen över vare sig det som användarna skriver på sajten eller moderatorerna själva. Vi kommer självklart att följa och utvärdera utvecklingen.

Tre namn som varit uppe på tal är Roy, Saabnisse och Hackenbush. Om jag förstått det hela rätt så är åtminstone Roy intresserad. Vad säger ni andra, Saabnisse och Hackenbush? Jag skickar även personliga mejl till er.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-11-26 13:56

Låt mig få fundera litet. Typ 24 timmar

Uppdaterat: 2012-11-26 14:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Som så ofta numera har jag samma åsikt som Hackenbush.
Förmodligen innebär det att vi kommer att refusera oss själva....:o)

Uppdaterat: 2012-11-26 15:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre