Jag tycker det har blivit en tråkig trend på forumet, där allt för mycket energi läggs på att klanka på andra, leta fel på andras bilar, provokationer och diverse outgrundliga genmälen.
Jag har lite svårt att se poängen i det.
Medlemmarna här har allehanda fabrikat, och är ofta nöjda med sitt val - kan de då inte få vara det?
Bara för att den ene inte gillar den andras val. måste då den andra hela tiden lägga en massa text på att förklara hur fel han har?
Vi har alla olika smak, behov, krav och det är ju därför det finns så många fabrikat, modeller och typer av bilar.
Det går inte att ranka väldens bästa bil, lika lite som att det går att ranka väldens snyggaste färg.
Det är ingen tillfällighet att trådar låses, att skribenterna får åthutningar, och att inlägg tas bort. Nivån är ibland nere på ren pajkastningsnivå. Jag och många med mig tycker detta är väldigt trist och det vore bra mycket roligare med en bra stämning på forumet. Då kanske inte medlemmar slutar.
Är jag fel ute, får ni gärna förklara för mig varför.
Kommentarer
Kan det bero på att en del är väldigt långsinta?
Det är nog så att de som tjatar om hur bra sitt eget bilmärke är hela tiden är lite osäkra på sitt bilval och måste hela tiden få bekräftat av andra att man valt rätt och då blir det nog så att man ger sig på andra bilmärken och försöker svärta ner de så mycket man kan. Detta är förstås ogjort arbete eftersom precis som hultarn skriver är de flesta nöjda med sitt eget bilval och behöver inte övertygas om att något annat bilmärke är bättre.
De flesta av oss här skulle förmodligen aldrig köpa en bil av något bilmärke p.g.a. vad någon annan tycker om bilmärket.
Spelar ingen roll om någon tycker att Toyota eller BMW är världens bästa bilar för är man inte intresserad av dem så köper man ingen ändå.
Har svårt att förstå varför en del hela tiden måste försöka få andra att köpa en likadan bil som han/hon har själv.
Tänk vad tråkigt det hade varit om det bara hade funnits 1 bil att välja på i hela världen... Snacka om enformigt val av bil det hade blivit vid bilbyte!
leifer skrev,
"Så jag förstår inte riktigt resonemanget om att låta folk vara nöjda med sitt val."
Var väl det jag trodde.
Bilmärke, fotbollslag, religon, klädmärke, mobiltelefonmärke, operativsystem....
Vad har ovan gemensamt??
Har inget emot att läsa kritik mot bilmärken och fel på bilar om det finns en väl underbyggd substans i det hela och dit räknar jag inte personliga åsikter, vad kompisar tycker eller vad aftonblaskan kan vaska fram utan fakta är vad som gäller och gärna hur många % av bilmärkets modeller som har problem och inte "det stod minst 20 bilar i tidningen med samma problem.
Sen blir det tjatigt att höra samma mantra om och om igen i alla artiklar, man slår dövörat till och struntar snart i att läsa inlägg från vissa.
Vad hjälper det mig att höra om och om igen att Toyota är bäst om jag inte tänker köpa en?
Jag har aldrig förnekat problem på bilar oavsett märke för det finns inga felfria bilmärken. Det är mest en fråga om vilket märke som har fel som har överkomliga kostnader. Vad jag vänder mig mot är att om någon skriver om ett fel på VW, Audi eller någon av Vag:s bilar så basuneras det ut som om ALLA bilar i koncernen har dessa fel och det är långt ifrån sanningen lika lite som att ALLA Toyota har dåligt rostskydd.
Man skall alltid ställa ett bilmärkes felaktigheter i proportion till hur många bilar som sålts för ju fler bilar som säljs ju fler bilar med felaktigheter förekommer. Det är naturligt. En viss felprocent finns alltid. Hur stor felprocent kan man acceptera?
VW sålde 9 miljoner bilar 2012 och jag tror inte att alla hade problem med DGS-lådorna. Det är här en del felrabblande kan bli missvisande.
Vad jag kan tycka när det gäller VW i Sverige är att de skulle ta lite mer ansvar för rena konstruktionsfel utan att man skall behöva tjata i media om det. Felaktigheterna kan jag köpa vid nya konstruktioner om bara biltillverkaren tar sitt ansvar och rättar till misstagen.
Jodå visst häver vi ur oss en del skit lite till mans det håller jag med om, men de flesta av oss ser det nog mycket som ironi.
Vi kanske ska vara lite försiktigare med ironi, det är inte alltid så lätt att skilja ironi från påhopp eller provokation.
Det som den ena menade som något skoj, kanske den andre tar som en ren provokation, vilket förstås är onödigt.
Problemet heter för det mesta MVH AL. Han är den största orsaken till "problemen" här. Han orkar slå på PSA och hålla för ögonen för de tyska bolagens enorma felbyggen. Vad kan man göra annat än att ge upp för dessa troll!? Jag ger i alla fall upp, orkar inte med folk som har mentala problem...
Peugo: låt dig inte luras att ta till invektiv, det räcker med att andra gör det. Sänk dig inte till deras nivå.
Peugos inlägg speglar väl TS första inlägg ganska väl. Här kommer invektiv och påståenden som är färgade av Peugos personliga åsikt. Jag tycker nog att AL visat åtskilliga gånger;-) på att Peugo borde fundera lite på vad han själv skriver och påstår. Som här i inlägget ovan: "...de tyska bolagens enorma felbyggen."
F.ö. så kan vi se AL (och undertecknad i viss mån) som en motvikt till Raphaels skönmålningar. Vad jag kan komma ihåg är det bara Mistro som tagit honom i örat, och det med äran. Eller tycker ni att Raphael ska få skriva vad som helst oemotsagt?
För att inte tala om "true beliver". Jag ser ingen här (undantaget Hacken) som tagit honom i örat för sina "alster".
Audi - du kanske missat det men jag har tagit både Raphael och true believer "i örat" åtskilliga gånger även om jag saknar den pondus en moderator har. I fallet Raphael så blev effekten att han blockade mig (som alla som säger emot honom - eller som i mitt fall dessutom hade fräckheten att tipsa honom om att skriva lite kortare och mindre upprepande) och true believer har jag sagt ifrån till åtskilliga gånger men genom att han avslutar mer eller mindre alla sina alser med smileys så tycks han tro att man kan fortsätta att skriva vad som helst.
Jag blir liksom bl a AL. Mistro, Hacken och dig Audi väldigt less på ideliga upprepanden om problem på just nu främst VAG-bilar speciellt som man inte har fakta och statistik bakom utan mer eller mindre bara sprider rykten. Jodå - visst kan det absolut finnas sanning ibland även i rykten och tveksamma tidningsartiklar men när man kör med stora penseln och generaliserar att mer eller mindre alla exemplar av nämnda märken drabbas så har man otvivelaktigt gått för långt. Kritik får man absolut ge men när den är osaklig och ständigt upprepas så blir i alla fall jag rätt less. Jag kan nog tycka att även om ALs kritik mot PSA's ekonomi säkert är saklig så kan det även där bli lite för mycket av det goda eftersom vi nu hört detta mer eller mindre till leda och vi som läser här känner som sagt till de ekonomiska problemen för den tillverkaren. Men f ö har jag respekt för honom och speciellt när han talar om sina yrkesmässiga kunskaper inom fordonssäkerhet. Och inte minst det Crister säger - han har ett hjärta som klappar för fakta och den "sjukdomen" lider även undertecknad av även om man ändå kan göra oövertänkta kullerbyttor ibland.
PS till Leifer: Jo, jag vet att det förekommer lite för många fel på vissa av VAGs DSG-lådor liksom vissa modeller av deras "gamla" TSI-motor men trots allt är det inte alla exemplar som drabbas - även om det kanske inte främst är du som drivit den tesen utan andra skribenter.
Pi, jag glömde bort dig, ber om ursäkt. Du har ju faktiskt på ett civiliserat sätt framfört "tips" till en och annan "om ett och annat". Det uppskattas!
Leifer - jag är ingen forumpolis men jag har vissa krav på de som använder "stora penseln" - alltså grova generaliseringar i akt och mening att smutskasta andra märken. Och nog har jag kritiserat även de som gillar tyska märken men överhuvudtaget ogillar jag din kategorisering med "tyskfanatiker" eller för den delen "Toyota-fanatiker". Frånsett Jes och en viss Opel-älskare så tycker jag nog att de flesta som du kategoriserar som "tyskfanatiker" inte driver frågan om tyska bilars förträfflighet speciellt hårt även om det kan framgå var deras preferenser ligger. Men personligen tycker jag det är jobbigt att läsa upprepande och tjatande - oavsett om det avser t ex Toyotas förträfflighet, Picasso C3 förträfflighet, VAG "enorma" kvalitetsproblem eller PSAs ekonomi. Det är min enkla ståndpunkt, Leifer. Och det är helt enkelt inte så många s k "tyskfanatiker" som gång på gång tjatar om sina märkes förträfflighet (JES möjligen undantagen) - så uppfattar i alla fall jag situationen. Jag ser en viss skillnad i att "försvara" och förklara om man har ett märke som av vissa skribenter uppenbarligen smutskastas men där man själv inte upplevt problemen - då måste man väl få säga detta utan att för den delen uppfattas som t ex "tyskfanatiker". Men det är jag det och visst kan jag också se saker felaktigt.
Här håller jag med 3.14. Bra skrivet.
Ungefär samma sammanfattning som "Pi" i sitt senaste inlägg hade jag plitat ner i går men det försvann när sidan laggade...
Tycker också att det stundtals är en trist stämning som råder och om folk rannsakar sig själva så tycker man ju att de borde inse att de alltid skriver likadant?
Vi har några som absolut aldrig tillför något annat än avsky för ett eller några fabrikat och samtidigt i varje tråd hyllar sitt eget favoritmärke,...HUR fan kan detta vara intressant att läsa gång på gång?
Hade också med lite mer om "leifer" och hans "korståg"men det får bli en annan gång... :)
Mistro: Ja, så är det ju. Sorterar man bort vad som redan sagts många gånger, så blir kommentarslistan betydligt intressantare.
Det var därför jag startade tråden om PSA's ekonomi. Jag tror ingen här inte vet att de har problem, och därför känns det helt onödigt att upprepa det gång på gång i var och varannan artikel.
Det har ju startats andra trådar i liknande syfte, om t.ex. VW och Toyota.
Det tycker jag är positivt, då kan vi slippa långrandiga pajkastningar i artiklarna.
Det är kanske bra med en "brottartråd" där fanatiker kan få brottas lite verbalt så att det inte ballar ut i de andra trådarna.
Lite som när fotbollsfanatikerna träffas på ett fält innan en match och gör upp vilken lag som man bör hålla på. :-)
Och vad blev det av nystarten med hårdare tag och en ev. ny forumplattform som utlovades i höstas?
Nada..
ViB är sannerligen inte särskilt intresserade av vad som försiggår härinne, och därav blir resultatet...
Du får nog utveckla den frågeställningen Christer om du vill ha ett svar...
Nystart eller inte, resultatet blev det samma...
Det är nog bara att inse att detta forum aldrig kommer att bli pajkastningsfritt så länge debattörerna ser varje uns av kritik riktat mot det egna favoritmärket som ett personligt påhopp.
Ett väldigt svenskt fenomen för övrigt...
Sen har vi nu också kommit dithän där man utnyttjar artiklar för att ge igen på någon som tidigare gett sig på debattören i fråga, man ser en chans att slå tillbaks helt enkelt.
Det är mycket därför som samma debattörer dyker upp i allehanda artiklar för att ta upp ämnen som överhuvud taget inte har med artikeln att göra, och som ältas till leda otaliga gånger förut.
Jag tycker det är tråkigt men har viss förståelse för det faktum att tonen blir tuff ibland. Näst bostadsköp är bilköp de största affärerna man gör. På detta forum finns det nästan bara bilintresserade människor som lägger tid och vinning på att vara informerade om bilvärlden. Om man sedan får direkt kritik avseende att man gjort en dålig affär fast man anser sig vara kunnig så är det inte konstigt att reptilhjärnan slår till.
Däremot är det var och ens ansvar att ha ett filter innan reptilhjärnan tillåts föra talan.
Så här ser det ut:
leifer tjatar om VW:s DSG och TSI-motorers uselhet och Toyotas förträfflighet i princip varje tråd. Igen och igen och igen.
Raphael maler på i inlägg efter inlägg om hur gudomliga PSA och Fiat är. Han blockerar dessutom alla och envar som inte håller med honom (och det är många som är blockerade).
Shogun kan inte sluta tjata om MB:s rostproblem utan ältar hans gamla erfarenheter i var och vart annat inlägg.
AL attackerar PSA:s ekonomi och uselhet i princip i vart enda inlägg som handlar om latinska bilar. Ofta!
Hultarn hade hakat upp sig AL.s inlägg kunde inte sluta skriva om något annat (observera att jag skrev "hade").
Peugo har tagit det Hultarn sysslade med till en ny nivå. Något vettigt kommer inte från honom.
Rålle G. följer upp Peugo och gör i princip detsamma. I stor sett inget vettigt där heller.
Jes_ glorifierar VAG och kan i princip bara kasta skit på Toyota/Lexus. Dock med en raljerande glimt i ögat.
PREVIA kan i princip inte skriva ett enda inlägg utan att länka till en sida som handlar om Toyota, dock ganska harmlöst.
Hanzzon kan ö.h.t. inte se något negativt om Toyota/Lexus vad som än händer. Däremot skrotar hans arbetsgivare dussintals VAG-bilar varje vecka.
Undertecknad kan gå i spinn på lögner och villfarelser och driva frågan in absurdum. I övrigt en retsticka.
Sen har vi de sansade:MickeAn, Mistro, Pi, Prestigelös, saabnisse, Hacken och några till.
Resten hamnar väl däremellan. Jag får på förhand be om ursäkt om jag glömt bort någon som nu känner sig förfördelad för att han inte blivit listad. true beliver har jag glömt bort med avsikt, han hör till en särskild grupp;-)
För att få ordning här krävs väl bara att man hanterar reptilhjärnan enligt MickAn:s instruktioner? Det är väl inte så svårt?
crister_1: du får jobba på det;-)
En annan sak som avsevärt skulle förbättra debattklimatet här på forumet vore om alla ignorerade vårt hustroll, just nu främst under aliasen true beliver och stoor, då dessa inlägg enbart försöker provocera igång intet ont anande debattörer.
Hoppas på en solig, mygg- och trollfri sommar, större under har ju skett...
Var inte ledsen crister_1, att du är däremellan. Du är inte ensam. Känns bra att vara där själv tycker jag. Så "sticker" man inte ut. Varken som någon gnällmåns över andras bilar eller något "slå sig för bröstet" över sina egna.
Audi A5: Ja, jag funderade på att göra en likadan lista, den stämmer rätt bra med hur jag ser på saken. Så, på med filtret grabbar så blir stämningen bättre!
Leif Larsson och Crister, det är ganska skönt att inte behöva tillhöra en "lista" tycker jag!
Vi kanske kan ha en egen lista ;-)
Förövrigt så är hela situationen med näthat ganska modernt, var du än läser så förekommer väldigt dåligt uppförande, med lögner och ständiga provokationer och hat och om man skall vara så´n så är ViB-forumet rena söndagsskolan, men vi kan alla göra det bättre för varandra.
Jag vet av egen erfarenhet att mycket handlar om regler och tydlig uppföljning och dessutom om forumet kräver vårt riktiga namn så blir tonen mer hövlig.
Ett forum som jag tidigare hängde på hade allt ovan listat och där var vi alla respektfulla mot varandra och varandras åsikter, även om det ofta blev diskussioner där vi inte var överens, vilket ju är nyttigt och utvecklande.
Jag har valt en delaktighet som innebär att jag kommenterar sådant som jag har på riktigt koll på av erfarenhet, eller har frågor om saker som jag är nyfiken på. Att kasta skit eller fortsätta på vandringssägner är bara kontraproduktivt.
My 5 cent
Jag tycker att det finns en grupp människor i detta forum som gör allt som står i deras makt att övertyga alla andra att VW är skit och det ska man absolut inte köpa. Varför denna grupp har inriktat sitt hat mot VW vet jag inte? Har de ägt någon VW produkt och varit missnöjda med den så skulle jag kunna förstå deras hat mot VW. Fast nu kör de omkring i Toyota och tror att Toyota tillverkar världens bästa bilar. Det är upp till var och en vad man prioriterar i livet, personligen skulle jag aldrig köpa en Toyota av den enkla anledningen att den är tråkig att köra och har ett obefintligt rostskydd. Jag prioriterar körglädje så att det blir roligt att köra bilen när man väl gör det. Sedan finns det även personer som gått över i rena fantasier om franska bilar att de skulle vara något extra ordinärt att köra och äga. Personligen tycker jag att det vore bra om man istället för att folk spyr galla över en istället hjälpa och komma med bra råd om hen nu har några bra råd att komma med.
leifer:
Du tillhör den gruppen som tycker att VW är skit och försöker övertyga alla andra att köpa Toyota. Du verkar väldigt nöjd med din Toyota Prius vad jag förstått av dina inlägg. Fast jag har aldrig märkt att du exempelvis ägnat dig åt personangrepp och andra dumheter, utan du håller dig mest till Toyota och rostskydd. Ska testa Hammerlack på bakskärmen vart det har börjat rosta på min Audi och hoppas att det inte ska vara så stor nyansskillnad på den mörkblåa Hammerlack och den mörkblåa färgen som det är på min Audi, så att det inte syns så mycket att man bättrat, jag tackar dig för detta tips, tänkte faktiskt prova det redan förra våren men bättrade med vanlig lack och rosten har då givetvis återkommit som ett brev på posten. Fast som sagt det är en ganska stor Toyotamaffia skulle jag vilja kalla det på detta forum. Sedan kan jag hålla med om att VAG:s kvalité blivit sämre med åren fast hur mycket är svårt att säga. Även BMW har fått sämre kvalité, läste om en 2 år gammal BMW som redan börjat rosta. Jag prioriterar som sagt körglädje i första hand och där tycker jag inte att Toyota har något bra att erbjuda med 4 dörrar.
leifer:
Även om du inte rent ut sagt att VW är skit så är det den uppfattningen jag fått att du tycker. Visst Golf GTE är intressant men vad kommer en sådan att kosta? De brukar ju inte direkt vara billiga El hybrider. Fast som sagt jag har ingenting illa att säga om dig Leifer. Finns ju en viss fanatiker på franska bilar här på forumet.
leifer:
Jag kan ha fattat mig fel vad gäller dig, men jag tycker att du alltid tipsar att andra ska köpa Toyota. Personligen gillar jag Honda mer och skulle välja det före Toyota, dessutom tror jag att Honda har minst lika bra driftkvalité som Toyota har. Någon VW fanatiker är jag inte då jag endast ägt en VW, även om jag är uppvuxen med en VW K70 som egentligen var en NSU som VW köpte i slutet på 60-talet. Nästa bil kan faktiskt bli en Honda om de nu börjar med turbomotorer som ryktet gör gällande, har haft 4 st Honda och varit nöjd med samtliga. Då kan man ju göra en kompletterande rostskydds behandling i samband med köpet, då Honda inte har något bra rostskydd.
Vad gäller VW så ska min far få sin nya VW Golf 1.2 TSI nästa vecka och då kommer jag att skriva här om det blir något strul med VW Golf eftersom deras kvalité har blivit sämre. Finns ju mycket elektronik som kan strula som adaptiv farthållare och autobroms som är standard på VW Golf 1.2 TSI Masters.
leifer:
Det jag läst om är att folk som köpt VW Passat har varit mycket missnöjda då det varit väldigt mycket fel på just denna VW modell. Det kan ju tyckas märkligt då denna modell kom redan 2005 och då tycker i alla fall jag att den borde vara bra eftersom den hängt med så pass länge, gammal beprövad teknik men icke i detta fall. Den fick visserligen facelift 2011 men det är i grunden fortfarande samma modell som kom 2005. När det gäller turbomotorer så behöver de inte krångla om man sköter dem rätt. Har man kört ganska hårt kan det vara bra att låta motorn stå någon minut på tomgång så att turbon får kylas ordentligt dessutom bör man alltid tanka 98 oktan om man är seriös och stänga av start/stopp tekniken för det gillar inte turbomotorer att de ständigt startas och stänges av. Det jag gillar med turbomotorer är att de har så bra vridmoment redan från låga varv så man behöver inte varva motorn speciellt mycket. Toyota GT 86 hade varit perfekt om den fick en turbomotor och cirka 280 hk. Nu tycker alla som provkört den att 200 sughästar känns för lite för denna modell.
99% av problemet med pajkastning är att en del väldigt aktiva medlemmar har sina "käpphästar" som ska ältas i varenda artikel oavsett vad den handlar om.
Håll er till ämnet för bövelen.
Titta bara på denna tråden, som helt plötsligt handlar om Toyota och VW...
mawno: jodå, läs det första inlägget som jag skrev vid trådens start och jämför hur det blev... ;-)
Det finns en sak som stör mig mycket, det är när folk försöker sätta sig på andra. Det är en sak att ha åsikter, det är ju därför vi skriver här, men det är en annan sak när man börjar skriva nedlåtande svar, använda invektiv och ifrågasätta andras bildning och intelligens.
Sånt tolererar inte jag,
Det är intressant att AL hävdar att det är jag som hittar på saker, när han själv är den som hittar på saker som jag aldrig sagt. Detta på tal om falskheter och att ta folk på allvar.
Men, det var inte det mitt inlägg ovan handlade om. Inte heller huruvuda bilar skrotas eller inte.
Till skillnad mot sign AL så brukar jag inte använda invektiv om andra här, men det är skönt att se att han känner sig träffad. Det tar jag som ett positivt tecken.
Att han sedan avslutar med ett citat om "stupid people" är ännu ett tydligt tecken på hur AL ser på de som inte tycker likadant som han själv....
AL har som vanligt missuppfattat saken, och tar kritik mot olämpligt uppförande som personlig vendetta, ibland av honom även kallad personförföljelse.
Jag vänder mig INTE mot enskild person, utan hur de uppträder.
Att sprida inverktiv och ifrågasätta folks bildning, läsförståelse och/eller intelligens tycker jag knappast är i linje med forumreglerna, oavsett vem som skriver.
Intressant att de som påstår sig vara för en fri press och dessutom hänvisar till yttrandefriheten samtidigt jublar över att (andras..) inlägg tas bort.
Särskilt då samma person själv blivit varnad av redax för sina nedsättande uttalanden, vilket jag inte blivit.
Detta på tal om glashus...
Att AL författad mängder av inlägg och text råder det inga tvivel om, var och varannan artikel har fyllts med långa ovidkommande utläggningar om ekonomi, driftsäkerhet, bilprovningens siffror och annat.
Detta samtidigt som samme skribent hutat åt andra för de inte håller sig till artikeln och för att de skriver långa inlägg....
Var är logiken?
Metaforer och ironi är svåra ämnen, och inte alla inser sin begränsning när det gäller att skriva i ämnet.
Nu är det nära.Pajerna är gräddade, när ska de kastas? *L*
Kan det vara så enkelt att när det gäller ironi och metaforer så har vi olika "mognad" i hur vi uttrycker detta?
Ta tex ironi, är man under 40 strecket så är det rätt vanligt att man använder sig av smileys av olika slag för att poängtera att man skojar/är sarkastisk.
Det kanske är så enkelt att det är en generationsgrej då jag gissar att det är åldrarna 20-80 som hänger här på forumet, och tolkningarna blir väldigt olika.
Sen att det finns människor som måste få bekräftat att just det beslutet/köpet dom gjort är bäst finns det nog exempel på inom alla områden (logga in på ett forum om mobiltelefoner och kolla in pajkastandet).
Oerhört märkligt att det här får fortsätta med samma nedlåtande omdömen mot andra forumdeltagare gång efter gång.
ViB och våra kära "hobbymoderatorer" anser ju helt uppenbart att det är okey men då får man väl ändra på förhållningsreglerna då och ta bort det där med att hålla en trevlig och respektfull ton.
Eller gäller reglerna inte för alla?
Nä du crister, den finten går jag inte på. Du förstår mycket väl vad jag, (och hultarn), menar....
Peace.
Härmed tar jag tillbaka det jag skrev tidigare i denna tråd, nämligen; "Hultarn hade hakat upp sig AL.s inlägg kunde inte sluta skriva om något annat (observera att jag skrev "hade")."
Det var en felbedömning och jag skall försöka att undvika detta i fortsättningen. Lovar bättring!
Att Rålle G. fortsätter är dock inte att förvåna. Bara att beklaga.
Tänk Audi jag att på samma sätt tycker att dina kommentarer på sistone har varit beklagliga nåstan allihop. Din medverkan i förlöjligandet av Raphael i synnerhet.
AL påstår: Men censurkalle och totalitärnisse har svårt för nyanserna och tar det helt bokstavligt. Dessutom väljer de medvetet ut sina offer - och det är jag som står i vägen för deras trakasserier.
- AL älskar att utse sig själv till offer, detta trots att jag skrev "Jag vänder mig INTE mot enskild person, utan hur de uppträder. Att sprida inverktiv och ifrågasätta folks bildning, läsförståelse och/eller intelligens tycker jag knappast är i linje med forumreglerna, oavsett vem som skriver."
AL skriver: Och allt detta på grund av att jag råkat kalla deras älskade rosthögar för dess rätta epitet...
- Nu är det ju så att de latinska bilarna inte är rosthögar, men AL fortsätter att hävda detta.
Hultarn verkar därtill helt ha missat sambandet mellan ekonomi och produkt - trots att det är extremt elementärt och en mycket central del i modern produktionsteknik. Biltillverkning går nämligen ut på att tjäna pengar.
- AL fortsätter att diskutera saker som tråden inte handlar om. Detta samtidigt som han anklagar andra att inte hålla sig till ämnet.
AL skriver: Ja det blir i sann mening infantilt och därför raderas hultarn många gånger oftare än genomsnittsskribenten här i trådarna.
- AL fortsätter med sina nedlåtande omdömen om de som inte tycker som han själv och förtränger att han själv blivt varnad av redax just på grund av detta beteende.
Men för helvete...
Vad är det för 3-åringar på detta forumet? Allt går ju bara ut på att klanka ner på vad någon annan säger, har sagt eller tyckt.
Om jag har en åsikt eller tycker något så är det ju så, det behöver ingen annan klanka ner på.
DU får däremot tycka något helt annat, skriv det då, men förlöjliga inte någon annans åsikt!
Om man gillar VAG, PSA eller Toyota så är det ju så, byggt på sin egen övertygelse och erfarenheter och att försöka motbevisa att det är fel går inte, lev med det!
Kom igen nu gubbar...
Precis vad jag skrev i trådstarten. :-)
Kan man inte bara ignorera kommentarer man inte gillar? Det gör jag, utan blockering!!
Det är tydligt att AL inte läste vad jag skrev i #77.
AL skriver "... mitt redovisande och faktabetonade debattsätt är identiskt med den gängse normen"
- OK, då ber jag om ursäkt. Jag trodde att den gängse normen var att man inte förolämpar de man debatterar med. Att kalla dem infantila, inbilska, ha låg intelligens, dålig läsförståelse osv brukar då inte jag höra på TV.
AL skriver: "Alternativt läsa in sig på ämnet argumentationsteknik?"
Det är nog ingen tillfällighet att det är just AL som ofta kommer i bråk med dem han debatterar med, kanske borde han läsa in sig i ämnet. Jag har inga svårigheter med det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.