Vi Bilägares forum

Kommentarer ur spår

Kommentarer ur spår

Jag beklagar men kommentarsfunktionen på nya artiklar är tillsvidare avstängd. Den senaste tiden har i stort sett varje diskussion avvikit från ämnet och slutat i smädelser, personangrepp och sandlådebråk. Så kan vi naturligtvis inte ha det! För att ge alla inblandade (ingen nämnd och ingen glömd) möjlighet att hämta andan, har jag därför beslutat att för nu inte släppa fram några nya kommentarer.

Vänliga hälsningar

Tommy Wahlström
Redaktionschef Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-11-11 13:31

Kommentarer

Nu är det väl leifer som ska stå till försvar för sitt påstående. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det skulle falla tillbaka på mig själv.

Det var nämligen inte jag som skrev: "Ett av problemen på Vi bilägare är ju att det finns en liten grupp som dominerar och tycker sig vara VIP, den synen måste bort."

Uppdaterat: 2013-11-12 21:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tycker nog att jag har kommit med ett antal konstruktiva förslag här. Andra har bara klagat. Det är bara att läsa tråden från börja, vilket jag hoppas Tommy Wahlström gör. Mina förslag må vara dåliga, men de är i alla fall förslag.

Uppdaterat: 2013-11-12 21:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En sak som jag faktiskt måste kritisera leifer för är att han aldrig någonsin svarat på en fråga. Men väldigt ofta kommer det motfrågor. Det gör att debatten aldrig förs framåt utan står och stampar och till slut urartar den.

Nu är det visserligen inte ens fel att två träter så leifer får gärna komma med kritik mot mig. Men svara helst på frågor om du får sådana, så ska jag göra det samma.

Uppdaterat: 2013-11-12 21:58

Öppnas inte kommentarerna imorgon kväll raderar jag mitt konto.
Ingen mening att vara med när det inte går att kommentera artiklarna.

Uppdaterat: 2013-11-13 00:30

Att funktionen för tillfället är avstängd, har jag förståelse för. Kanske kan det nya året 2014 bli återstarten på kommentarsfunktionen, och att alla först och främst försöker hålla sig till ämnet i den aktuella artikeln. Att man försöker hålla sig någorlunda kort och kärnfullt, samtidigt som man visar respekt för att inte alla tycker lika, borde vara en bra ledstjärna. Låååånga utlägg hoppas jag man slipper i själva artikelkommentarerna. Den som lever får se.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Benois har en bra syn på debattnivån tycker jag. "alla som skriver har rätt att bli bemötta på ett värdigt sätt. ... Humor och ironi är OK, självklart, men kan ibland bli svårförståelig och obegriplig...och ord som idiot och annat hör självklart inte hemma i diskussionen"

Kan vi inte enas om några enkla grundregler? (vilka egentligen redan står i forumreglerna)
- hålla en god ton
- undvika nedsättande benämningar
- hålla sig till ämnet
- låta bli provokationer
- respekt för andras åsikter
- korta och koncisa inlägg (max 100 ord?)

Är det egentligen svårare än så?

Uppdaterat: 2013-11-13 08:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, märkligt. På senaste tiden har kommentarerna hållit samma låga nivå som den gången då ViB överhuvudtaget införde registreringskrav för kommentarer. Vill minnas att det var rena vilda västern på den tiden. Åtminstone mot slutet.

Uppdaterat: 2013-11-13 08:43

Kunde faktiskt skriva en kommentar till den nya artikeln om parkeringshjälp men sen var kommentaren borta...:(
Trodde i min enfald att ViB tagit tillbaka kommentars-funktionen igen men tyvärr inte.

Uppdaterat: 2013-11-13 09:53

Mitt inlägg handlar inte om AL som person, dels känner jag honom inte, dels har jag inget som helst intresse av att varesig följa eller förfölja honom.

Det handlar om hur man ska uppföra sig här, precis som tråden handlar om.

Om vi alla uppför sig enligt mitt inlägg #119, så hade vi aldrig hamnat i dessa diskussioner och avstängningar.

Tillägg: efter "städning" av tråden heter nu mitt inlägg #109.
Noterar också att mitt inlägg #112 blivit ändrat av någon annan, det visste jag inte att så kunde göras.

Uppdaterat: 2013-11-13 10:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför inte införa en begränsning i kommentarerna till artiklarna på låt oss säga högst fem inlägg per artikel, sen får varje inlägg vara på max 300 tecken.
Den som sedan vill fördjupa sig i vidare diskussioner i ämnet hänvisas till forumet.

På det viset får man korta och koncisa inlägg och garderar sig mot dessa meningslösa brödtexter och upprepningar som tenderar att dränka övriga inlägg, inte så kul att gå igenom tio sidor med smutskastning för att få läsa en intressant kommentar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Varför fortsätter Vi Bilägare att lägga ut artiklar, när det inte går att kommentera dem?
När det gäller uppförande och god ton i inläggen.
Det finns moderatorer och anställda på Vib, som kan stävja de värsta personangreppen.
Låt oss nu få kommentera artiklarna.

Uppdaterat: 2013-11-13 12:43

Det är ju alltid för och nackdelar med begränsningar.
Att begränsa kommentarer t.ex. 5x300 tecken kan ju helt riktigt som AL skriver medföra att intressanta diskussioner kvävs, men samtidigt kan det ge en bättre möjlighet att följa med.

Långa textgardiner, som ofta förekommer, medför endast att ytterst få har tid /ork att läsa genom dem och då är de ju i praktiken meningslösa.
Detta talar för begränsning, men kanske är 5x300 tecken per dygn till samma artikel något snålt, 5 kanske är bra, men det finns ju många som inte får fram sin åsikt på 300 tecken, men kanske ca 5-600?

Sedan är det ju som framgår i #107 att om inte kommentarsfunktionen snabbt kommer igång, kommer många att lämna ViBs hemsida, vilket givetvis medför att annonsintäkter bortfaller på sikt och sidan blir alltmer anonym.

Jag tror att intresset för ViB i stort ligger just i möjligheten att kommentera artiklar och artikelförfattare.
Jag känner fortfarande var gång jag läser papperstidningen den frustration som uppkommer när jag inte snabbt nog har möjlighet att kommentera en artikel!

Uppdaterat: 2013-11-13 12:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Begränsning av antalet inlägg och tecken låter bra, var gränsen ska sättas kan man ha olika åsikter om. Gärna ännu snävare kanske?, (men detta är kanske rent tekniskt svårare än det låter; Benols?). Då borde kvalitén öka och ovidkommande tjafs minska , i teorin åtminstone.

Lite mer aktiv och hårdare moderation på det och sköter man sig inte sen så är det väl bara att spärra kontot och den som blir borttagen flera gånger bör ju då kanske inse att denna måste bättra sig. Finns ju som bekant en användare härinne som hyfsat till sig efter flera avstängningar/tillsägelser.

Men jag tycker fortfarande att man gärna kan behålla nuvarande stopp för kommentering ett tag till bara för att det ska svida lite mer...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Att begränsa inläggen för att en del är för långa.
Det stör inte mig.
Går att scrolla om man vill.
Då är det värre med alla upprepningar som kommer tillbaks i inläggen.

Uppdaterat: 2013-11-13 13:20

@ Jes:

Nä, menade vår Mercedes-fanatiske vän som uppfört sig riktigt hyggligt på senare tid jämfört med tidigare.

Men visst, din avstängning var väl...inte helt obefogad heller om jag uttrycker mig diplomatiskt ; )

Men vad menar ni mer konkret med verifieringsuppgifter, hur funkar det rent praktiskt? Är anonymiteten garanterad t ex?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle, "Men jag tycker fortfarande att man gärna kan behålla nuvarande stopp för kommentering ett tag till bara för att det ska svida lite mer..."
Som Benols skriver är det lätt att tappa läsare men svårt att få tillbaka dem och då svider det ju värre för ViB än för läsarna.
Jag kan garantera att det finns många som inte ens bemödar sig att öppna artiklarna som inte går att kommentera för närvarande och då är ju en hel del förlorat.
Jag tror att man måste öppna möjligheten att kommentera så fort som möjligt.

Uppdaterat: 2013-11-13 15:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, har du möjligen missat att det finns en hel del annonser på websidorna?
Dessa når ju även de som inte prenumererar på papperstidningen.

Uppdaterat: 2013-11-13 15:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@ Nisse:

Möjligt att några läsare kan falla ifrån under en kort tid men samtidigt så tror jag att den dag man öppnar och ordningen förhoppningsvis blir bättre så kommer de allra flesta tillbaks och nya läsare kanske väljer i högre grad att kommentera. Öppnar man imorgon utan att genomdriva hårdare tag eller andra förändringar tror jag att vi snart är tillbaka till sandlådan igen.

Tycker mig också uppleva att rätt få nya har tillkommit på senare tid medan ett större antal försvunnit eller iaf kommenterat mer sällan.

Men vad vet jag som den "neandertalare" jag tydligen är? Får väl gå ut nu och klubba mig en älg till middag ; )

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Lycka till med klubbningen Rålle, älgstek är inte alls dumt! ;-)

leifer, negligera inte webannonser, de betyder mer än man tror!

Uppdaterat: 2013-11-13 16:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag får tacka för mig.
Nu raderar jag min profil.
Att ge ett kollektivt straff för samtliga medlemmar på sajten är lite för magstarkt för mig.

Uppdaterat: 2013-11-13 18:07

Följande rader har jag skrivit i en annan tråd och beskriver min ståndpunkt.

Kan jag inte kommentera artiklar på ViB så finns det ingen anledning att läsa artiklarna. Finner jag ingen anledning att läsa artiklarna så finns det ingen anledning att prenumerera på blaskan. Inga prenumeranter, ingen tidning. Så om Sveriges slappaste redaktion inte tar sitt ansvar och visar engagemang och delaktighet i den sidan de faktiskt driver så förtjänar dom ingen anställning heller.

Uppdaterat: 2013-11-13 22:16

Den tanken kanske förtjänar ett cirkelresonemang? ;-)
Eller en motfråga?

Uppdaterat: 2013-11-13 22:35

Att stänga en tråd efter t.ex en vecka är att skjuta elefanter med luftgevär. Diskussionerna dör ut av sig själv så fort artikeln hamnar "under strecket" och det tar max 5 dagar.

Uppdaterat: 2013-11-13 22:43

Bra skrivet Kapten!

Ibland undrar man om Sveriges slappaste redaktion ens läser sin egen sida?

Uppdaterat: 2013-11-13 23:23

Ja hur skall man summera allt det här?
Fortfarande kan ingen utav dom som startar alla provakationer stå för sin egen del utav problemen.
Det är för fan värre än om vi hade försökt att kommunicera med tonåringar utav den anledningen att vi som vuxna borde förstå bättre.
Varken Leifer,Hanzzon,Raphael,Kaptenen eller ens Al förstör ensamma sajten utan det är en produkt som vi alla står för som väljer att delta i debatterna.

Om vi sedan inte ingriper och försvarar det som vi anser är rätt så försvinner också en stor del utav anledningen till att besöka sajten och det vore ju synd.

Kan inte förstå varför det kan vara SÅÅÅ svårt att INTE häckla diverse fabrikat som inte faller inom de egna ramarna.
Komma överens om vilken bil som är bäst kommer vi ALDRIG att göra men det behöver vi inte heller.
Tåler man nu inte att bilar ifrån MB,Vw,Toyota eller PSA ( som är de vanligast förekommande ) nämns så får man helt enkelt låta bli att delta i de artiklarna?

Det finns helt klart de som är mer provocerande än andra och som dessutom älter sin propoganda i det oändliga i varje artikel men skulden för att det inte fungerat här får tyvärr de flesta utav oss ta.
Bättring ifrån alla är därför ett måste och kanske måste inte ens egna inställning eller övertygelse alltid ta över varje tråd.
Mycket kritik till oss alla alltså men jag måste säga att jag välkomnar Hanzzon tillbaka och jag har även noterat att han tydligt har ändrat sitt sätt att skriva med betydligt mindre tydlig och provocerande propoganda. Tack för detta!

Uppdaterat: 2013-11-14 09:07

Instämmer i vad Benois (en ny och frisk fläkt här, kul!) skriver i #141, men samtidigt är det som Rustan säger: när artiklarna ramlar ut efter några dagar så tystnar oftast diskussionen, ingen anledning att tidsbegränsa.
Mistro har också en bra sammanfattning i #149.

Vi kommer aldrig, och har heller ingen anledning att tycka likadant om allting. Vi har olika behov och värderingar.
Vi har alla olika syn på vad som är en bra bil, och ingen ska tvingas höra att han/hon valt fel.
Det vore tragiskt om ett forum dör ut för att vissa inte kan låta bli att hacka på andra för deras val.
Man ska inte heller bli beskylld för att ljuga när man berättar om sina egna erfarenheter.

Uppdaterat: 2013-11-14 10:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efterlyser några fler moderatorer på den här sidan, har för mig att det är tre stycken (rätta mig om jag har fel) nu och det är några för få.
Sidan är trots allt öppen för kommentarer dygnet runt och det är ett omöjligt jobb för moderatorerna att hinna kolla igenom alla inlägg i forumet och artiklarna, med ett par till som håller koll så ökar chansen att ovidkommande inlägg raderas.

Sen får de gärna bli hårdare i sina bedömningar angående kommentarer som inte har med ämnet att göra, det är oftast de som får en tråd att spåra ur, hellre ta bort en kommentar för mycket än en för lite.
Håller med hultarn att Benols är en frisk fläkt här på sidan, han skulle bli en ypperlig moderator då han är lugn, sansad och saklig och undviker pajkastning.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Svårt att inte beundra din kunskap "AL" samt förmåga att formulera dig.
Tror inte att någon har något emot en saklig information men ibland är vissa saker lite mer komplexa än så.
Det som ofta diskuteras här är INTE alltid självklart och det finns då utrymme för en diskussion som snabbt kan urarta till en dispyt.
I denna diskussion är det då väldigt viktigt att inte lägga det egna tyckandet med ett för högt tryck,då det lätt kan uppfattas som stötande.

Om nu någon påstår att en C3 är bättre än en Fiesta så är det ju klart att det uppstår olika tyckanden vilket jag anser är ok om debatörerna bara berättar varför de tycker som de gör.
Däremot måste man inte använda sig av nedlåtande kommentarer i varje mening för att förtydliga sin åsikt.
Det gör bara att de som läser efter en stund tappar förtroendet för skribenten då den tycks hellre vilja kasta skit på det fabrikat som hen inte gillar.
Just så är det ofta med dina inlägg "AL" ,..till den grad att innehållet tappar sitt intresse och då orkar man inte läsa vidare i alla nästkommande 10 inläggen med lika många länkar i ett försök att banka in vettet i huvudet på de som läser.

"Raphael" är ofta den som får igång dessa milslånga diskussioner utan slut och han är också övertygad om att hans egna intressen är de viktigaste.
Samtidigt passar han på att kasta skit på precis alla andra fabrikat.
Problem med favoritmärkena har aldrig existerat o.s.v och det är klart att detta retar gallfeber på folk.
Hade han istället använt all sin kunskap på ett mindre "PSA,Renault,Fiat reklamaktigt" sätt så har han mycket att lära ut.

Betydelsefullt måste väl ändå vara att försöka hitta en nivå där vi alla lär oss någonting?
Fakta utan hugg,slag och förutfattade meningar ....
Jasså,..tycker du så? OK! Där ser man,själv föredrar jag .... därför att .... o.s.v

Får se nu hur vi klarar av att hantera tråden om nya Golf .... :)

Uppdaterat: 2013-11-14 11:37

Helt riktigt "AL" och en korrigering utan diverse nedsättande formuleringar för att tydliggöra det budskapet är klart att föredra utav oss andra.

Uppdaterat: 2013-11-14 14:44

Jag hoppas verkligen att vi slipper höra mantrat om hur bra det egna bilmärket är jämfört med alla andra bilmärken i fortsättningen.

Uppdaterat: 2013-11-14 17:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jasså, diskussionerna ballar ur???
Vilken överraskning! Tur att man inte är här inne så ofta längre...
Blir väl lätt så när fanatiker/bilfolk måste försvara "sina egna köp".
Numera är "bil" bara ett transportmedel, söker en fungerande stabil "transport", nöjet får jag via tvåhjulingar..(se avataren)
Betr moderering så har många kommentarsfält idag "ordkontroll", vissa ord är helt enkelt förbjudna, tabu.
Det går t ex inte att kalla någon idiot (även om han nu råkar vara det..)

Uppdaterat: 2013-11-15 08:58
Eric skrev:

Jasså, diskussionerna ballar ur???
Vilken överraskning! Tur att man inte är här inne så ofta längre...
Blir väl lätt så när fanatiker/bilfolk måste försvara "sina egna köp".
Numera är "bil" bara ett transportmedel, söker en fungerande stabil "transport", nöjet får jag via tvåhjulingar..(se avataren)
Betr moderering så har många kommentarsfält idag "ordkontroll", vissa ord är helt enkelt förbjudna, tabu.
Det går t ex inte att kalla någon idiot (även om han nu råkar vara det..)

En sådan funktion vore helt suverän!

Förslag på förbjudna ord:

Toyota
Idiot
Pensionär
Transparens
Hitlerkälke
Upplevd
Verklig
Kvalite

Uppdaterat: 2013-11-15 11:20

Benols, du glömde veteranen SAAB!

Uppdaterat: 2013-11-15 13:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som sagt......

Uppdaterat: 2013-11-15 18:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu lästa du in väldigt mycket av dina egna åsikter i mitt inlägg. Som jag ser det så var det väl bara ordet Toyota som var riktat mot just Toyota. Hur du kan läsa in att övriga ord hade med Toyota att göra vet nog bara du själv.

Uppdaterat: 2013-11-15 23:43

Då kanske man skall radera inlägg direkt som avviker från ämnet?
Kanske också radera inlägg som övergår i ett mantra för det egna bilmärket eller för att smutskasta ett annat bilmärke?
Vad säger ni?
Är det ok om vi moderatorer agerar efter mina förslag?

Uppdaterat: 2013-11-16 09:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush, menar du forumet eller artikelkommentarerna?

Uppdaterat: 2013-11-16 10:27

För att förtydliga anledningen till frågan ovan: när det handlar om kommentarer under en artikel så får moderatorerna mer än gärna radera OT direkt. Men om jag startar en tråd så har jag möjlighet att radera inlägg, där tycker jag bara moderatorerna ska radera provokationer och otrevligheter, OT bör lämnas till trådskaparen.

Uppdaterat: 2013-11-16 10:32

Ett tydligt exempel på vad som bör raderas direkt av moderatorerna är ovan nämnda " Jes: Fuck off!".

Uppdaterat: 2013-11-16 10:34

Nja Rustan i forumet skall det vara mer öppet, jag menar strängare hållning i artiklarna förstås

Uppdaterat: 2013-11-16 10:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fine Hackenbush, för en av de trevligaste och mest läsvärda trådarna på forumet är "hämtat min nya peugeot" och den har utvecklats sig till att bli en tråd som handlar om allt som har med bilägandet att göra just p.g.a att den inte alltid handlat om en person som hämtar sin nya peugeot.

Uppdaterat: 2013-11-16 10:45

Nu måste jag ändå komma med lite kritik. Jag har hela tiden haft åsikten att VIB inte tar ansvar för sin hemsida, man låter diskussion efter diskussion urarta och efter en tid låser man hela funktionen och stoppar huvudet i sanden. Även om moderatorerna är frivilliga och oavlönade så har även dessa ett ansvar, varför en ständigt frånvarande Roy blev moderator efter sin personvalskampanj är fortfarande en gåta.

Nu till poängen, när Benols "fuck off" får stå kvar trots mitt påpekande så sätts det automatiskt en ny nivå, numera är det alltså tillåtet att skriva "fuck off" till varandra.

Jag är helt övertygad om att Benols språkbegåvning är såpass utvecklad att han kunde förmedla sitt budskap till Jes helt utan kraftuttrycket "fuck off" och sådana uttryck bör man som moderator givetvis radera utan dröjsmål.

Uppdaterat: 2013-11-16 10:58

i denna tråden?

Uppdaterat: 2013-11-16 11:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sanslöst......
Detta förtjänar en ny signatur.

Uppdaterat: 2013-11-16 12:01

Jag har aldrig stavat ditt nick fel, antytt att du är någon annan eller påstått att du är ett troll. Min signatur är riktad mot Hackenbush som uppenbarligen ansåg att Fuck off var helt ok eftersom han inte raderade kommentaren. Att du själv insåg att kommentaren var fel och raderade var visserligen ett välkommet sundhetstecken, men det fråntar inte moderatorns ansvar i det här fallet

Uppdaterat: 2013-11-16 15:54

Med förlov, benols, ditt sätt att skriva och agera här på hemsidan ger oss gamla rävar dåliga vibbar. Det hela blir faktiskt rätt komiskt när du påstår att du "vill lära dig" om bilar - när du i själva verket kan mer än de flesta. Hmmm. hur var det nu med Birger Karlsson? Minnet sviktar;-) För att inte tala om referenser där du går år tillbaka i tiden.

Det du hittills har skrivit har jag ingen synpunkt på - i stort sett fläckfritt.

Men du kommer nog att få fortsätta bli betraktad som en Uno "in disguise" av många här. Lösningen för dig är enkel (som jag ser det): skriv ett par rader till t.ex. Tommy W och be honom verifiera att du inte är "den där". För inte gömmer du dig bakom ett anonymt e-mailkonto, eller hur;-)

Uppdaterat: 2013-11-16 17:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag vet inte om jag tycker att Fuck off är vare sig ett trevligt inslag i debattfloran eller ett tecken på att man vill vända blad och gå vidare

Uppdaterat: 2013-11-16 17:59

Några klargöranden så at även leifer förstår, förhoppningen är att han för en gångs skull läser vad man skriver.

1. Att Benols skriver fuck off till Jes är på inget vis och under några omständigheter något jag tar personligt. Oavsett vem som skriver fuck off till vem så är det inte acceptabelt och bör raderas av moderator utan dröjsmål.

2. Att jag var obarmhärtig i kritiken mot ViB och sa upp min prenumeration förklarade jag orsakerna till i det inlägget. Kortfattat var det för att ViB inte tar ansvar för sin hemsida när det gäller moderering och klara regler.

3. Att Benols raderade sitt fuck off var bra, även om det var under galgen. Min poäng är fortfarande att så länge ingen moderator raderar när någon skriver fuck off så är den nya regeln att det är helt ok att skriva just fuck off.

4. Du avslutar ditt första inlägg med att kritisera mig för ovanstående ståndpunkter, konstaterar att vi tycker olika i många frågor och avslutar sedan ditt andra inlägg med att efterfråga aktiv moderering och klara regler. Jo, tjena på dig leifer.

Uppdaterat: 2013-11-16 19:02