Vi Bilägares forum

Tråden om PSA's ekonomi

Tråden om PSA's ekonomi

Istället för att fylla artikel efter artikel om i första hand PSA's, men också Renault's och GM's ekonomi, startar jag denna tråd. Den är öppen för diskussioner, åsikter och påståenden.

På så sätt kan vi slippa dessa mängder av upprepningar, ofta kryddade med invektiv, och därmed också på ett enklare sätt kunna hålla artkelkommentarerna till artikelfrågan. Detta ger också möjligheten till ett trevligare klimat, och får kanske folk att stanna på ViB-sedan.

Som bekant har ju medlemmar lämnat efter de tröttnat på ändlösa diskussioner, som ofta inte handlar om artikel. Tråkigt men sant.

När jag ändå skriver här, så kan jag inflika att även Volvo fått subventioner här i Sverige. Inte miljardbelopp, men fortfarande subventioner, något som kanske inte alla är medvetna om.

Uppdaterat: 2013-12-11 07:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Jag har sett den Malaysiska klubben på nätet, och jag har sett Peugeot och Citroen från 40- eller 50- talet på ett privat bilmuseum i Thailand så visst finns det och har funnits franskt i Asien. Men de har ju inte alls samma marknadsandeler som tyskarna har i ex. vis Kina som ju är en marknad att räkna med.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-01 21:51

Sen har ju tyskarna en annan exporttradition än fransmännen också. Tyskarna gjorde riktiga satsningar i USA, medans fransmännen gjorde halvhjärtade som rann ut i sanden. Dom verkar (var) helt enkelt inte lika intresserade av att expandera.

Uppdaterat: 2014-01-01 22:22

Vilket ju egentlligen var grundproblemet, att PSA står och faller med den europeiska marknaden, vilket tyskarna inte behöver göra enligt vad du just sagt.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-01 22:26

Ok, har inte läst hela tråden, men det var det jag menade.

Uppdaterat: 2014-01-01 22:45

Jes_ skrev:
>Öronen ramlar av t<

Oj, det var tråkigt att höra. Spelar grannarna grammofon mitt i natten?

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-02 08:44

Kan det här vara ett sätt man kommit fram till för att bättra på försäljningen av de egna produkterna?
http://www.vibilagare.se/nyheter/1-067-bilar-brann-under-en-natt

Uppdaterat: 2014-01-02 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

Raphael skrev: Jag tycker faktiskt att jag är värd beröm för min utförliga, noggranna och tydliga genomgång av avtalet och planerna framåt. Jag själv tycker att jag är en lysande skribent med en synnerligen utmärkt språkbehandling av svenska, vilket faktiskt är beundransvärt med tanke på att jag är född i det forna Östeuropa (om än uppvuxen i Sverige). :)

Kan väl inte annat än hålla med att du har en bra språkbehandling. Det jag undrar är varför du brinner för PSA-Gruppen? Jobbar du inom PSA Raphael? Personligen har jag aldrig ägt en fransk produkt och kommer inte att äga det heller inom min livstid. Sedan om dom heter DS eller Cactus spelar faktiskt ingen roll för det är bara skräp. Visst kan även tyska bilar också ha vissa kvalitets brister och framför allt VW då det ändå räknas som en något billigare produkt än exempelvis BMW el MB. Frågan är väl bara hur lång tid det kommer att ta för Dongfeng att bli majoritetsägare inom PSA? Fast jag tror däremot inte att PSA kommer att gå i konkurs som vissa andra tror.

Uppdaterat: 2014-01-02 14:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leif:
Volvo kan fungera men de begär ett överpris för sina produkter och det är inte jag beredd att betala. Dessutom tycker jag att det är usel prestanda på de nya VEA-motorerna från Skövde, den som Teknikens Värld provkörde var en Volvo V70 T5 med 245 hk och den mäktade bara med 0-100 km/h på 8,6 sek och 230 km/h i toppfart, det är på tok för dåligt för 245 hk. Exempelvis en Skoda Octavia Combi RS med 220 hk gör 0-100 krm/h på 6,8 sek och har en toppfart på 248 km/h.

Nu är ju inte prestanda allt men ska man betala över 350.000 kr för en Volvo V70 T5 vill man ju också ha lite krut under huven. Nu var det kanske fel att jämföra premium light (Volvo) med basvara (Skoda). Tittar man på en Audi A6 2.0 TFSI 211 hk gör den 0-100 km/h på 7,5 sek & har en toppfart på 240 km/h. (Den motorn finns bara i sedan dock). Varför Volvo har så dålig prestanda på sina nya motorer kan man ju fundera över. För även VAG-motorerna har ett brett vridmoment från låga varvtal. Nu kanske man inte kör så snabbt men ändå att betala ett så högt pris och ändå bli ifrånkörd av vilken skitbil som helst.

Uppdaterat: 2014-01-02 18:25
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja, jag hatar att bli omkörd när jag håller 230km/h på väg till jobbet! Det blir nog inte en Volvo i år heller då! =)

Uppdaterat: 2014-01-02 18:35

trasten:
Jag menar inte att 230 km/h inte är tillräckligt snabbt, utan att det är en för dålig siffra prestandamässigt på en bil som har 245 hk med turbo dessutom. De flesta bilar som är premium med 245 hk gör faktiskt 250 km/h och mer än så om de inte haft en fartspärr. Exempelvis BMW 528i har exakt också 245 hk från en tvåliters turbomotor och den gör 0-100 km/h på 6,2 sekunder och begränsad toppfart till 250 km/h. Volvo vill i alla fall prismässigt utmana BMW, Mercedes & Audi och då duger det inte med 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Min gamla Audi 1,8Ts som är 10 år på nacken är snabbare, 0-100 km/h 7,8 sekunder med 190 hk. Trodde japanska sugmotorer hade ponnyhästar men där ingår även Volvo numera. Eller är svenska tekniker så mycket sämre än de tyska?!? [img]http://i.imgur.com/nqqrd.gif[/img]

Uppdaterat: 2014-01-02 19:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Volvo själva anger 7,6 sek 0-100 km/h på Volvo V70 T5 245 hk. Kan det vara så att Teknikens Värld skrivit fel?

Uppdaterat: 2014-01-02 20:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

AL:
Måste tyvärr rätta dig, det står 7,6 sek 0-100 km/h och ingenting annat och modellen finns endast med 8-växlad Geartronic automatlåda.
http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v70/specifications/pages/technical-spec.aspx [img]http://i.imgur.com/UqDal.gif[/img]

Uppdaterat: 2014-01-02 21:51
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Däremot så gör Volvo V70 T6 med 304 hk och bensinturbo 0-100 km/h på 6,6 sek om det var denna modell du menade AL?

Uppdaterat: 2014-01-02 22:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sorry, kunde inte hålla mig, men nu när vi ändå diskuterar PSA's ekonomi så är det väl rätt kul i alla fall med en massa hästar i en hundbil. Skall inte nämna något om "pigg".

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-03 07:41

Nu har PSA hittat en ny marknad! Nu kanske det vänder! =)
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140106/nya-regler-ger-dyra-bilar-i-kuba

Uppdaterat: 2014-01-06 18:42

Känns gött att veta att man har en riktigt dyr bil ...... till ett förhållandevis lågt pris ;-)

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-06 20:30

Det kan vara intressant att belysa nyliberalismens illusion, illusionen om kapitalismen och den "fria marknaden", och varför skattepengar därför behöver gå till att jämna ut skillnaderna och motverka monopol som bara är till för att gynna de rika. Det är tack vare subventioneringar och hjälp genom skatter som nyliberalismens kapitalistiska och destruktiva monopol kan just erbjuda människorna valfrihet och mångfald, inte minst inom bilområdet.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nyliberalismen-sa-funkar-den/

Uppdaterat: 2014-02-10 23:12

Al: Skulle inte PSA gå plus senast 2016? Nu har inte hela året gått men har du några siffror på hur det går?

Uppdaterat: 2016-10-06 10:07