Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Skoda Octavia 3

Hämtat min nya Skoda Octavia 3

Har nu äntligen hämtat ut min nya Skoda Octavia 3. Härligt med nybilslukten! Efter två års analyser av marknadsutbudet och tester, och mina egna preferenser valde jag denna bil. Det blev halvkombivarianten med 105 TSI bensinmotorn, reservhjul och dragkrok. Spontana förstaintryck är att den är tyst, lättstyrd och lättväxlad och har lite hårdare fjädring än min tidigare bil (en Citroen C5) vilken den annars liknar på många sätt.

Uppdaterat: 2013-12-01 11:05

Kommentarer

Här är en uppsjö av de olika färgerna som finns på Scratch Reomver:
[img]http://www.granvilleoil.com/images/original/Magic-scratch-pack.png[/img]

Hacken:
Den är fin Platina grå metallic tycker jag. Jag tycker att Skoda Rapid är snyggare än Skoda Octavia. De ser ju likadana ut bara att Rapiden är lite mindre.

EnannanRobban:
Jag tror att problemen som är relaterade till kamkedjan beror på att de använder enkel kamkedja istället för dubbel. Minns när Mercedes slutade med dubbel kamkedja till W124 och då började problemen med kamkedjan hos MB så det gick tillbaka till dubbel efter några år. MB W123 hade alltid haft dubbla kamkedjor och inga problem så länge de var dubbla.

Uppdaterat: 2014-03-10 15:35
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

De flesta VAG modeller har för övrigt stänkskydd fram i standard. Det finns några modeller som inte har det som VW Golf GTI och VW Golf R, vet inte varför? Kanske anses osportigt med stänkskydd fram?

Uppdaterat: 2014-03-10 15:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Scratch remover verkar vara ett köp man måste göra om man inte har sidolister. :-)

Uppdaterat: 2014-03-10 19:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Halloj Hacken, grattis till ny bil! Jag testade Rapiden också, men tyckte Octavian var lite "mer" på många punkter och lite flärdfullare. Men de är mycket lika i konceptet, och Rapiden påminner mycket om Octavia II, och är säkert ännu mer prisvärd. Skoda skulle kunnat ha döpt Rapiden till Octavia III om de velat, men de tyckte det väl va smartare att göra som de gjorde. 1.2 TSIn på min bil har kamrem vad jag vet. En liten "bugg" som jag retar mig på lite är att bakluckan ibland har svårt att gå igen, för bilen är så attans tät att det bildas en luftkudde, passagerarna klagar ibland när man stänger till hårt ;). Bra säkert för ljuddämpningen (som ju är mycket bra på denna generation), men det hade varit fiffigt med något litet lufhål precis i stängningsögonblicket.

Uppdaterat: 2014-03-11 22:46

Tack S Wonder, Rapiden är ju exakt likadan som Octavia III i både extern design och interiör, den är bara lite mindre så Rapiden känns definitivt inte som Octavia II. Rapiden går helt klart tystare än Octavia 2 och utrymmena in bilen är verkligen bra för att inte tala om lastutrymmet i Rapid sedan som är otroligt bra för storleksklassen.
Den tar 550L normalt och med baksätet fällt tar den 1490L. 105 hästarn känns pigg och fullt tillräcklig.
Det enda jag nu när jag kört 5 mil skulle kunna tycka man kunde gjort bättre är att styrningen är aningen lätt, den hade behövt styvas upp litet.
Utrustningsmässigt har jag i stort sett allt utom sportstolar så där är jag nöjd.

Uppdaterat: 2014-03-12 07:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Tack S Wonder, Rapiden är ju exakt likadan som Octavia III i både extern design och interiör, den är bara lite mindre så Rapiden känns definitivt inte som Octavia II. Rapiden går helt klart tystare än Octavia 2 och utrymmena in bilen är verkligen bra för att inte tala om lastutrymmet i Rapid sedan som är otroligt bra för storleksklassen.
Den tar 550L normalt och med baksätet fällt tar den 1490L. 105 hästarn känns pigg och fullt tillräcklig.
Det enda jag nu när jag kört 5 mil skulle kunna tycka man kunde gjort bättre är att styrningen är aningen lätt, den hade behövt styvas upp litet.
Utrustningsmässigt har jag i stort sett allt utom sportstolar så där är jag nöjd.

Grattis Hacken igen till bilen, kanon att du är nöjd med skönheten :D
Sen att den är exakt som Octavia 3 stämmer inte riktigt eftersom Rapiden är byggd av ett hopplock av gamla delar som VAG haft på hyllorna och Octavia 3 är en helt ny bil av nya delar, än så länge även modernare än Passaten som finns idag med tex Autobroms m.m men en ny Passat är ju i startgropen och då kör du ju så klart om igen.

Uppdaterat: 2014-03-12 07:47
Pär

Jag pratar om kaross och interiör Pär och där är det svårt att skilja Octavia 3 och Rapiden åt till och med om de står sidan om varandra, vad man ser är att Rapiden är aningen mindre, att chassiet är lite hopplock det vet jag men det verkar inte inverka negativt vid känslan i Rapiden.
Jag tror att jag kommer att vara mycket nöjd med bilen. Något smart jag inte såg när jag provkörde bilen är att i navigatorenheten finns en slot till ett SD-microcard. Detta kort borde man kunna lagra musik eller ljudbok för uppspelning vid körning så det är ju verkligen bra.
Annars kan man blåtanda telefonen till telefondelen och musikdelen i entertainmentenheten, detta har jag inte gjort ännu men skall pilla med det till helgen. Man bör då kunna köra Spotify i bilen hoppas jag.

Jag har registrerat mig till Skodaforumet Pär :-)

Skall beställa instegslister och kromlist fram till grillen under nummerplåten ikväll.

Uppdaterat: 2014-03-12 09:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan även lägga till att nya som gamla Skoda ägare är välkommen till www.skoda.egetforum.se där kan man få väldigt mycket info och hjälp :D

Uppdaterat: 2014-03-12 09:30
Pär
Hackenbush skrev:

Jag pratar om kaross och interiör Pär och där är det svårt att skilja Octavia 3 och Rapiden åt till och med om de står sidan om varandra, vad man ser är att Rapiden är aningen mindre, att chassiet är lite hopplock det vet jag men det verkar inte inverka negativt vid känslan i Rapiden.
Jag tror att jag kommer att vara mycket nöjd med bilen. Något smart jag inte såg när jag provkörde bilen är att i navigatorenheten finns en slot till ett SD-microcard. Detta kort borde man kunna lagra musik eller ljudbok för uppspelning vid körning så det är ju verkligen bra.
Annars kan man blåtanda telefonen till telefondelen och musikdelen i entertainmentenheten, detta har jag inte gjort ännu men skall pilla med det till helgen. Man bör då kunna köra Spotify i bilen hoppas jag.

Även interiören är ett hopplock men bilen verkar mycket trevlig, men att den är lik Octavian håller jag inte med om...
Jag kör ofta via blåtanden och snackar tex alltid i telefon via bilhögtalarna, men jag har Columbus naven och vet inte om det funkar på din.

Uppdaterat: 2014-03-12 09:49
Pär

.Jag har registrerat mig till Skodaforumet Pär :-)Skall beställa instegslister och kromlist fram till grillen under nummerplåten ikväll.[/quote]

Trevligt, vad heter du där?

Uppdaterat: 2014-03-12 09:51
Pär

För enkelhetens skull har jag samma nick där som här :-)

Uppdaterat: 2014-03-12 12:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Själv så heter jag Perra79 och om du går på Galleri så ser du massa bilder på min bil där... Du kan ju också starta en tråd där och lägga upp bilder på din nya pärla, är ingen än så länge som lagt upp på någon Rapid :)

Uppdaterat: 2014-03-12 12:49
Pär

Hacken:
Fick du något svar om det är kamrem eller kamkedja på Rapid? Jag har inte provkört Skoda Rapid men däremot Octavia och VW Golf och Golfen är kanske en aning tystare än Octavia. Kanske även lite bättre komfort i VW Golf som har lite mjukare fjädring än Octavia.

Uppdaterat: 2014-03-12 13:00
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Är det på detta forum du är på? www.skoda.egetforum.se
Hittade inte dig där... Kan säga att detta forum är utan tvekan det bästa forum om man vill ha bra och snabba svar.

Uppdaterat: 2014-03-12 13:03
Pär

När jag skall logga in på forumet så står det att det är inaktiverat. Jag har inte fått något mejl om aktivering. Det står på hemsidan att man skall kontakta admin om det är problem men jag kan ju inte logga in och kontakta admin lol.

Det kommer snart bilder på kärran i en ny tråd.

Uppdaterat: 2014-03-12 17:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Rapiden känns definitivt inte som Octavia II. Rapiden går helt klart tystare än Octavia 2 och utrymmena in bilen är verkligen bra för att inte tala om lastutrymmet i Rapid sedan som är otroligt bra för storleksklassen

Missförstå mig rätt, det jag menar är att Rapiden likaväl hade kunnat döpas till Octavia (3), men att Skoda valde att detta namn skulle hamna på den lite större modellen baserad på MQB-plattformen. Helt klart är att både Rapiden och Octavian är tystare än O2an och att detta är inte är en faktor längre.

Uppdaterat: 2014-03-12 22:27

Provkörde en Rapid 1,2 TSI 105hk och enligt Möller Bil i V:ås är det den "gamla" motorn med kedja. Golf och Leon har den "nya" motorn med rem.

Uppdaterat: 2014-03-12 23:16

Bra artikel leifer, lite tillspetsad men med glimten i ögat.
S Wonder jag förstår dig och också varför namnen på bilarna blev som det blev.

Uppdaterat: 2014-03-13 07:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har fått reda på att Rapiden 105 TSI har kamrem men att den skall bara kollas vid service för den skall tydligen hålla i 30.000 mil. :-O

Uppdaterat: 2014-03-14 09:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Volvo har valt kamrem av den orsaken är det är tystare, den största orsaken till att kamkedjor tar slut är nog att en 5w-30 olja är för tunn för att smörja kamkedjan och då måste de gå över till kamrem. Egentligen används den tunnare motoroljan endast för att bespara några droppar bensin, men att det sedan anses normalt att fylla på 1 liter motorolja varje 100 mil är ju som det var på bilar 60 talet.

Uppdaterat: 2014-03-14 15:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Skall fixa lite bilder imorgon på vagnen så att ni får se den.
Sådär ja Pär, nu fick jag igång min inlogg på skodaegetforum.se, heter Hackenbush där med och har skapat en ny tråd om Rapiden.

Uppdaterat: 2014-03-14 16:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Då var det dags för första besiktningen imorgon på min Skoda Rapid. Bilen har nu gått 3300 bekymmersfria mil.
Har även gjort en första service vid 2500 mil, det kostade 3000:-
Kollade igår kostnader skatt/försäkring för min bil och motorcykel och de kostar totalt 4250:-/år tillsammans.
Bränslekostnaderna är nog snarlika på bil och Motorcykel, bilen drar strax under 0.5L/mil och det är nog ungefär samma på min motorcykel.
Ganska överkomliga kostnader för mitt fordonsägande.

Uppdaterat: 2016-01-26 09:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Körde själv Skoda innan nuvarande Kia:n, och får nog erkänna att jag faktiskt saknar min Fabia. Sjukt bra bil som gick 13000 mil utan att slita annat än en uppsättning däck och två krängningshämmarstag på de milen. Inte ens belägg byttes, fast det beror nog mer på körsätt än extrem kvalitet.

Uppdaterat: 2016-01-26 09:24