Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Skoda Octavia 3

Hämtat min nya Skoda Octavia 3

Har nu äntligen hämtat ut min nya Skoda Octavia 3. Härligt med nybilslukten! Efter två års analyser av marknadsutbudet och tester, och mina egna preferenser valde jag denna bil. Det blev halvkombivarianten med 105 TSI bensinmotorn, reservhjul och dragkrok. Spontana förstaintryck är att den är tyst, lättstyrd och lättväxlad och har lite hårdare fjädring än min tidigare bil (en Citroen C5) vilken den annars liknar på många sätt.

Uppdaterat: 2013-12-01 11:05

Kommentarer

Kan även lägga till att jag tycker inte sportchassi på octavian är så stötig, var i början lite oroligt för det när inga demobilar har det men ångrar inte att jag tog det

Uppdaterat: 2013-12-25 17:49
Pär

Har som sagt haft sportchassi på nästan samtliga bilar jag ägt fram tills nu men det beror också mycket på att det varit sportiga biltyper. Okej Audi A4 är väl ingen sportig bil men som sagt det ingick i detta paket som hette prosport. Man kanske börjar bli lite gubbaktig, eftersom jag tycker att det numera bara är stötigt med sportchassi, fast om jag köper en Skoda Octaiva RS kan man nog inte välja bort sportcassit? Fast spoilern på bakluckan tycker jag är ful på Skoda Octavia RS och den borde väl gå att välja bort? Fast den kanske är bra när man kör snabbt på autobahn i Tyskland.

Uppdaterat: 2013-12-25 18:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Varken sportchassi eller bakvingen går att välja bort på RS modellen för det ingår i standardutrustningen.

Uppdaterat: 2013-12-25 19:51
Pär

Hur gillar du Octavian jämfört med 508:an Pär? Du har väl lagt lite mil nu, om än bara på vinterväg med vinterdäck.

Uppdaterat: 2014-01-27 22:45
Limpo skrev:

Hur gillar du Octavian jämfört med 508:an Pär? Du har väl lagt lite mil nu, om än bara på vinterväg med vinterdäck.

Bilen funkar kanonbra, har dock bara hunnit med 240 mil än så länge... Men det jag kan berätta om bilen är följande!

- Bilen känns väldigt modern med Columbus navigationen som är 8" stor och via den så kan man välja massa olika finesser som känns rolig ( har dock inte lärt mig allt än)

- Bilen går tyst (Dock så går 508:an något tystare) men det är som natt och dag mot den gamla Octavia 2, men jag kör numera på Nordiska friktionsdäck (Nokian Hakkapelitta R2) och då blir den ju lite tystare så till sommaren lär man få se på riktigt hur tyst bilen går på våra dåliga Svenska vägar.
En sak som jag märkt med just Nordiska friktion är att bilen går ganska så svajigt på vägen eftersom dom är så pass mjuka, det kan vara lite störande men det är ju inte bilens fel...

- Man sitter väldigt skönt i bilen, jag har helskinn med elektrisk inställning och det gör att man kan göra den där lilla extra inställningen som man inte annars kan göra, så är glad att jag kryssade i det på specen.
Det som var bättre med Peggan var att sätet var något mera skålat och det var skönt på långresan, men har ju kört en långresa med bilen på ca 90 mil och det gick väldigt bra utan att bil trött.

- Något som är väldigt mycket bättre mot 508:an är sikten runt bilen, man hade dåligt sikt vid B-stolparna som var lite störande... Octavian så ser man väldigt bra runt bilen och det är bra.

- När det kommer till motorn så är Skodas 150 hk motor otroligt dragvillig och bättre på alla sätt, en bil som man gärna kör om med... Nu var det ju bara 112 hk i 508:an och MCP låda så ska nog inte jämföra dom två så mycket, men säger det ändå att motorn i skodan är väldigt trevlig och så gillar jag den manuella lådan.

Ska bli roligt att se vid tillfälle när vi ger oss ner mot Tyskland igen och Autobahn så bilen får sträcka på benen...;)

Uppdaterat: 2014-01-28 11:02
Pär

Efter 250 mil varav det mesta i korta stadskörningar samt en 2x50-milatripp till fjällen har min 1.2 TSI dragit 0,64 L/mil i snitt enligt färddatorn. Det stämmer bra med mina tankningsnoteringar. Det är ca 30% högre än angiven siffra för blandad körning (0,49 L/mil), men helt OK och ungefär vad jag räknat med. Jag uppskattar verkligen att bilen har bra sikt runtom. Bakåt bidrar halvkombilösningen att bakrutan kommer närmare spegeln så att siktvinklarna blir bättre. Det är en stor skillnad gentemot många kombibilar jag kikat på, som bara haft en liten glugg till bakruta. Sidobackspeglarna kunde dock gärna ha flyttats fram en dm för ännu bättre sikt; som det är nu skymmer nosen på bakspeglarna en del, och skulle speglarna flyttats fram skulle "nosen" ändå vara skymd av dörrkarmen. Men nuvarande placering kanske minskar luftmotstånd och vindbrus?

Uppdaterat: 2014-03-02 14:29

S Wonder;
Har du en elegance eller ambition? Dessutom skulle jag rekommendera dig att göra ett oljebyte nu när den gått 250 mil. Då blir du av med alla finspåniga metaller som har bildats av inkörningen i motorn, det finns visserligen en magnet nere i oljetråget fast när du byter motorolja kan du känna på den oljan du tappar ur att det är lite som finkornig sand i den. Var själv inne på halvkombi gillar inte kombibilar och tyckte att Skoda Octavia med 1.2 TSI motorn var trevligare att köra än den på 1.4 TSI.

Är det kamrem eller kamkedja på Skoda Octavia 1.2 TSI, tänkte närmast på att det är kamrem på VW Golf 1.2 TSI som enligt VW ska bilens livslängd eller 30.000 mil, fast så långt är väl det knappast någon som kör. Tycker också att det är bra att det är en gammal vanlig hederlig krycka i Skoda Octavia, det är det inte i VW Golf. Jag tycker att det ingår mycket skräp i elegance paketet så man klarar sig egentligen med en ambition och välja till lite smågrejer.

Uppdaterat: 2014-03-02 15:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hämtade min nya Octavia Combi sista januari och har nu hunnit "köra in mig" en del. Dubbdäck gör väl att ljudnivån inte helt kunnat bedömas, men den är klart tystare än min tidigare Octavia IIB. Man konstaterar snabbt att det är en helt ny konstruktion, även om man (tack och lov) behållit grundkaraktären. Bilen har inte mycket extra utöver Elegance-paketet, men det räcker. Bara el-manövrerad bagagelucka, som man ju genast gillar, men med höjden anpassad till lågt takplacerad garageport är det lite låg öppning, men det får man ta. Gillar också speciellt bagageutrymmet med det praktiska lastgolvet, benutrymmet bak och alla smarta småfinesser. Ex.v belyst fotutrymme, automatisk avbländning av helljus, snabbt laddande SD-kort, mobilantennförstärkningen, är kanske inte livsviktigt men trivsamt. Start/stopp fungerar jättebra, är som gjort att kombinera med automatväxlat (inget kopplingsslirande, som ju många påpekat är till nackdel för DSG-lådor).
Nä, jag är faktiskt jättenöjd. Jag har inte hunnit få siffror på bränsleförbrukningen än, har bara tankat en gång sedan hämtningen, och jag har mest kört korta sträckor. Men jag tar det lugnt med siffrorna, förväntar mig bara något acceptabelt.
PC

Uppdaterat: 2014-03-02 18:01

Tack för tips om oljebyte, ska ta tag i det. Har en Elegance med ljus tygklädsel. Känsligt, visst, men man blir glad och det känns lite lyxigt, och man ser till att det är rent och snyggt! Rumpvärme bak uppskattas av passagerna och infällbara backspeglar är inte så tokigt när man ska tränga sig förbi vid parkeringen. Farthållaren är bekväm på motorvägen men naturligtvis inte ett måste. Manuell handbroms är ju nödvändigt när man ska rulla bilen vid ev. batteritorsk. Det är kamrem vad jag vet. En bra grej som kom med dragpaketet är 220 V uttaget, perfekt för att ladda mobiler och datorer.

Uppdaterat: 2014-03-02 18:05

PC_jkpg vad har du för motor och färg på bilen?

Uppdaterat: 2014-03-02 20:24
Pär

Peugote-Pär
Motorn är en 140 hk TSI. Jag provkörde visserligen både en diesel och 105hk TSI innan, men trivdes inte med dieseln. Eller rättare sagt, så var DGS-lådan lite väl dragvillig på tomgång, jag vet ju inte om det hör ihop med dieseln. Och 105 TSI (som var med manuell låda) kändes lite svag i mina backiga hemtrakter.
Färgen är Topaz-brun. Jag var lite trött på "vanliga" kulörer, och ville ha något lite annorlunda. Klädsel svart tyg, jag har haft två Octavia med ljus klädsel, men skaffade två svarta hundar. Då kommer man snart på andra tankar. Däremot valde jag "trä"-dekor, även om den är snyggare ihop med ljust. Fast även med svart är den bättre än silvergrått...
PC

Uppdaterat: 2014-03-02 21:41

Byta olja vid 250 mil känns allt annat än "up to date" om någon frågar mig. Om någon har missat det så gör tillverkarna allt vad de kan för att tjäna så mycket som möjligt på underhållet och att byta olja tidigt ingår vad jag vet inte längre.
Om inte tillverkarna själva anser att oljan behöver bytas så behöver den med all säkerhet inte det heller.
Köpte en Citroen -07 och i samband med detta så pratade jag med flera verkstäder (märkes) om hur de tyckte att de skulle servas och förvånadsvärt nog på en ny bil så var åsikterna inte riktigt de samma.

En verkstad brukade ta in bilarna vid 200 mil och "se över allt" samt byta oljan. Själva översikten kostade inget men de ville ha en tusenlapp för motoroljan. De kunde inte svara på varför de ansåg att detta var nödvändigt men "så hade de alltid gjort" (kunden fick själva välja hur de ville göra men de rekomenderade ett oljebyte )
Verkstaden där jag köpt bilen hävdade att de inte längre gör denna kontroll (Citroenhandlare i 50 år ) då det inte är nödvändigt och att det dessutom var länge sedan som man slutat med den. Byta olja så tidigt skulle i så fall vara helt onödigt enligt verkstaden och om det var så att man behövde se över en bil som bara rullat 200 mil idag så vore det inte särskilt förtroendeingivande för kunden.

Ingen av familjens samtliga bilar sedan dess har varit på någon sådan kontroll och ingen olja har bytts i förtid heller. Däremot skickade en Audihandlare med en liter olja som skulle fyllas på OM bilen ville ha lite extra under inkörning.

Byt gärna olja hur många gånger extra ni vill men jag tror inte att det gör varken till eller från idag,bortsett ifrån att det kostar pengar.

Uppdaterat: 2014-03-03 08:57
PC_Jkpg skrev:

Peugote-Pär
Motorn är en 140 hk TSI. Jag provkörde visserligen både en diesel och 105hk TSI innan, men trivdes inte med dieseln. Eller rättare sagt, så var DGS-lådan lite väl dragvillig på tomgång, jag vet ju inte om det hör ihop med dieseln. Och 105 TSI (som var med manuell låda) kändes lite svag i mina backiga hemtrakter.
Färgen är Topaz-brun. Jag var lite trött på "vanliga" kulörer, och ville ha något lite annorlunda. Klädsel svart tyg, jag har haft två Octavia med ljus klädsel, men skaffade två svarta hundar. Då kommer man snart på andra tankar. Däremot valde jag "trä"-dekor, även om den är snyggare ihop med ljust. Fast även med svart är den bättre än silvergrått...
PC

Grattis till en fin och trevlig bil, färgen är väldigt fin, min farsa köpte en Octavia nyss med den färgen och passar bilen riktigt bra :) Själv så har jag Candy White eftersom jag hade svart på min förra bil så ville jag gå helt åt andra hållet.
Hoppas du kommer bli lika nöjd med din bil som jag är med min. Mycket nöje efter vägen!

Uppdaterat: 2014-03-03 12:49
Pär

Mistro:
Jag har ägt runt ett dussin nya personbilar och på samtliga har bytt motorolja efter 200-300 mil då jag anser att motorn är inkörd. Samtliga har varit bilar med bensinmotor, och därefter har jag bytt motorolja när bilen rullat cirka 1000 mil. Det jag kunnat konstatera är att den första motoroljan efter 200-300 mil såg ut att vara mer slut än den vid byte på 1000 mil. Dessutom fanns det inga finkorniga metallspån i den andra motoroljan som byttes vid 1000 mil.

Nu tror jag att de allra flesta klarar av att byta motorolja + filter själva i en GDS hall och det kostar runt 500 - 600 kr beroende på hur mycket motorolja man behöver, detta är alltså en struntsumma och då vet man att man tappat ur alla finspåniga metaller som bildas i motorn under inkörning. Dessutom som sagt min bedömning har varit att den första motoroljan har varit mer slut än den som byttes vid 1000 mil. Givetvis ska man hålla sig till en motorolja som uppfyller bilfabrikantens krav.

Sedan är det ju också på hur man ser på sitt bilägande, jag har ganska stor passion till bilar och brukar vårda mina bilar ganska bra. Jag fick också med en 1 liters flaska med motorolja när jag köpte min Audi, fast den har jag aldrig behövt använda då min motor inte dragit en droppe motorolja. Har heller inte haft problem med oilsludge som var ganska vanligt på 1.8T motorn hos VW.

Fast om man inte äger sin bil utan har den som en tjänstebil eller leasingbil så ser jag ingen anledning till att byta motorolja förrän det är års service på bilen. Man ska ju ändå inte ha kvar den bilen ganska länge till.

S Wonder:
Här är några länkar till den motorolja du behöver till din bil, det står i instruktionsboken hur många liter det går med filterbyte.

http://www.oljaonline.com/5w-30/mobil-1-esp-formula-5w-30-longlife-3-5-l-103-krliter.html

http://oljefyndet.se/index.php?route=product/product&product_id=791

http://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=565&path=144_113&manufacturer_id=11

Det är alltså samma motorolja som VAG använder. Köp originalfilter också.

Uppdaterat: 2014-03-03 16:04
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Crister:
De enda som tjänar på långa oljebytes intervaller är biltillverkaren då du så småningom måste lämna in din bil på verkstaden när motorn har sotat igen eller skurit på annat sätt. Nu pratar jag bara om att det första oljebytet är extra viktigt eftersom det finns finkornig metall i motoroljan från inkörningen av motorn. Visst magneten nere i oljetråget tar säkert upp 90 procent av alla metall spånen men de resterande 10 procenten åker omkring i motorn med den resterande motoroljan.

Uppdaterat: 2014-03-03 19:27
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Om tiden finns vid tillfället när bilen gått ca 700 mil så kommer jag göra ett oljebyte, men allt hänger som sagt på tiden...

Uppdaterat: 2014-03-03 20:11
Pär

Peugeote-Pär:
Det jag kan rekommendera dig eftersom du valt extra underredes skydd till din Skoda är att bestämma en tid med någon verkstad och då hinner du precis dricka en kopp kaffe medan de byter motoroljan. Innan jag skulle åka utomlands 2009 så kollade jag med killen på express verkstaden och han sade att jag skulle komma förbi vid 15 tiden dagen därpå och sedan bytte han motoroljan på cirka 20 minuter. Även min Audi har det där motorskyddet undertill och det krävs faktiskt nästan 2 timmar att byta motoroljan själv i en GDS-hall. Verkstäder använder en saxlyft och då är det förstås mycket enklare att demontera och montera tillbaka underredes skyddet. Han tog runt 600 kr för jobbet vilket jag tycker att det var värt.

Det kallas för mellan service när de bara byter motorolja, fast du får givetvis en stämpel i din servicebok.

Uppdaterat: 2014-03-03 20:48
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Peugeote-Pär:
Det jag kan rekommendera dig eftersom du valt extra underredes skydd till din Skoda är att bestämma en tid med någon verkstad och då hinner du precis dricka en kopp kaffe medan de byter motoroljan. Innan jag skulle åka utomlands 2009 så kollade jag med killen på express verkstaden och han sade att jag skulle komma förbi vid 15 tiden dagen därpå och sedan bytte han motoroljan på cirka 20 minuter. Även min Audi har det där motorskyddet undertill och det krävs faktiskt nästan 2 timmar att byta motoroljan själv i en GDS-hall. Verkstäder använder en saxlyft och då är det förstås mycket enklare att demontera och montera tillbaka underredes skyddet. Han tog runt 600 kr för jobbet vilket jag tycker att det var värt. Det kallas för mellan service när de bara byter motorolja, fast du får givetvis en stämpel i din servicebok.

Tackar för tipset :)
Varför rekommenderar du det när man har extra skydd under bilen?

Uppdaterat: 2014-03-03 21:03
Pär

Var och provade Skoda Rapid idag. Trevlig bil med oväntat gott om plats i. Det kan bli affär kanske.

Uppdaterat: 2014-03-03 21:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja Rapiden ger väldigt mycket metall för pengarna kan man lugnt säga.

Uppdaterat: 2014-03-03 21:24
Pär

Peugeote-Pär:
Vad menar med rekommenderar extra skydd under bilen? Att ta det som tillval kanske du tänkte på? Motor utrymmet blir mycket renare när det inte kan stänka upp en massa salt och annat skit från vägbanan. Sedan att det är lite svårare att byta motorolja spelar inte så stor roll. Ska du byta själv med en kompis kan jag rekommendera dig att köpa ett verktygsset som är till för att montera/demontera handfat. Finns att köpa hos Clas Ohlson har artikel nr 30-8562 heter Flexdriver / Angledriver. Verkar dock inte saluföras längre av Clas Ohlson hittar det inte på deras hemsida.

Uppdaterat: 2014-03-03 21:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Hackenbush skrev:

Var och provade Skoda Rapid idag. Trevlig bil med oväntat gott om plats i. Det kan bli affär kanske.

Provsatt i en för några veckor sedan och testkörde sedan Seats variant av rapiden.
Min spontana känsla var då att det känns lite smal, och att för några tusingar till får man en lite modernare bil (octavia eller leon)
Åkte sedan med en Taxi i spanien (Seat såklart), och blev imponerad av vad den "lilla" bilen faktiskt presterar, bra trunk och hyffsat bra komfort.
Är man inte intresserad av att lägga till extra allt med grädde på toppen så är det nog kanske inte ett så dåligt val.

Uppdaterat: 2014-03-03 22:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nja,..som sagt så var det 2007 som jag senast stötte på "fenomenet" med att en verkstad ville byta olja efter ca 200 mil,så vi pratar i alla fall nästan nutid men åsikterna går ju som sagt isär.
Äger mina bilar privat och servar efter bok men är för övrigt ingen fan utav att putsa bilen varje vecka ..( eller ens knappt en gång om året ...;)
För mig är bilen numera en "bruksprodukt" som skall användas och jag orkar inte gå och oroa mig för allt som kan gå i sönder och därför köper jag numera nya bilar som bytes ut efter kanske 10.000 mil.

Förstår ju de som sköter sina bilar som om de vore småbarn OM de verkligen själv gillar denna extra omsorg och hatar smutsiga bilar o.s.v
Om man däremot gör det utav en "tvångstanke" om att bilen annars kommer att rasa så tycker jag det är galet,..för när skall all denna omsorg "betala" sig i kronor? Kanske när bilen har bytt ägare några gånger?

Men vi är (som tur är) alla olika och gör därför alla våra olika val.
Om tillverkarna skriver in att oljan behöver bytas vid 200 och/eller 1000 mil så gör jag detta men annars inte.

Uppdaterat: 2014-03-03 22:04
Minimats1 skrev:

Peugeote-Pär:
Vad menar med rekommenderar extra skydd under bilen? Att ta det som tillval kanske du tänkte på? Motor utrymmet blir mycket renare när det inte kan stänka upp en massa salt och annat skit från vägbanan. Sedan att det är lite svårare att byta motorolja spelar inte så stor roll. Ska du byta själv med en kompis kan jag rekommendera dig att köpa ett verktygsset som är till för att montera/demontera handfat. Finns att köpa hos Clas Ohlson har artikel nr 30-8562 heter Flexdriver / Angledriver. Verkar dock inte saluföras längre av Clas Ohlson hittar det inte på deras hemsida.

Kommer lämna in bilen på Mullers i Luleå när jag åker upp till midsommar, då får dom göra ett extra oljebyte på bilen, skulle gissa att bilen då har rullat ca 700 mil :)

Uppdaterat: 2014-03-03 22:05
Pär
Reverend skrev:

skrevVar och provade Skoda Rapid idag. Trevlig bil med oväntat gott om plats i. Det kan bli affär kanske.
</p></blockquote>
<p>Provsatt i en för några veckor sedan och testkörde sedan Seats variant av rapiden.<br />
Min spontana känsla var då att det känns lite smal, och att för några tusingar till får man en lite modernare bil (octavia eller leon)<br />
Åkte sedan med en Taxi i spanien (Seat såklart), och blev imponerad av vad den "lilla" bilen faktiskt presterar, bra trunk och hyffsat bra komfort.<br />
Är man inte intresserad av att lägga till extra allt med grädde på toppen så är det nog kanske inte ett så dåligt val. skrev:

Nya Seat Leon ST tycker jag är SJUKT snygg...

Uppdaterat: 2014-03-03 22:07
Pär

Leif:
Årsmodeller, den första en Opel Kadett GSi 16v - 89 och den sista Audi A4 1.8Ts 2004. Upplevde longlife motoroljan i Audin som mest slut faktiskt, den var kolsvart och som vatten, full med finkorniga mikroskopiska metallspån efter 200-300 mil minns inte exakt vid vilket miltal jag bytte. Detsamma gällde även på en ny Honda CRX VTEC 91 att den motoroljan också upplevdes som slut. Däremot på Opel Astra Coupé 2.0T - 01 kanske det var onödigt med oljebyte så tidigt, för den motoroljan var bra som tappades ur motorn.

Uppdaterat: 2014-03-04 12:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Börjar närma sig köp av Skoda Rapid Elegance TSI halvkombi, har gått 500 mil. pris 140.000:-
Blir hyfsat mycket bil för pengarna.
Paradoxalt nog så lastar halvkombin mer än Spaceback p.g.a. att halvkombin är längre bil totalt sett och det gör ju inte ont
eftersom halvkombin är snyggare.

•Pluspaket med farthållare
•parkeringssenor bak & climatronic
•Navigationspaket med Amundsen+ nav
•multiratt & bluetooth telefon
•ABS bromsar
•ACC/Klimatanläggning
•Airbag förare & passagerare
•Antisladdsystem
•Antispinn
•CD-stereo
•Elhissar fram och bak
•Elspeglar
•Farthållare
•Fjärrstyrt c-lås
•Färddator
•LM-fälgar
•Multifunktionsratt
•Servostyrning
•Sidoairbag
•Stolvärme fram
•Dimljus/kurvljus
•6-växlad manuell låda
•Green Tech start och stopp system

Uppdaterat: 2014-03-04 14:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja det var en bra utrustning på bilen hacken... Rolig present till dig själv så här på vårkanten :)

Uppdaterat: 2014-03-04 15:37
Pär

Precis Peugeote-pär, varför inte unna sig en ny bil. :-D

Uppdaterat: 2014-03-04 16:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker att Skoda Rapid är en fin bil med mycket utrustning dessutom, fast med vilken VW modell delar den bottenplatta egentligen. Det är ju en ny bilmodell från Skoda så den borde väl ha bottenplattan från VW Polo åtminstone, tänkte närmast på att Skoda Fabia har den gamla Polo bottenplattan som var fram tills 2009. Mycket bil för pengarna faktiskt och den lilla bensinturbon på 1.2T från VW tycker jag känns riktigt pigg för sina 105 hk. Den gör ju trots allt 0-100 km/h på 10 sek och har en toppfart på 190 km/h.

Uppdaterat: 2014-03-04 19:07
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Den delar bottenplatta med Fabia och Octavia har jag läst. Lite av varje

Uppdaterat: 2014-03-04 20:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Dum fråga: climatronic, är inte det samma som ACC? Finns ju så mycket namn...

Uppdaterat: 2014-03-06 14:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jodå hultarn, det stämmer. Det är VW koncernens namn på automatisk klimatkontroll.

Uppdaterat: 2014-03-06 14:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skall hämta den på Tisdag, så jag ser fram emot det. Blev lite förtjust i bilen vid provkörning

Uppdaterat: 2014-03-07 16:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Grattis hacken, du får lägga upp några bilder på skönheten när du fått den.

Uppdaterat: 2014-03-07 16:46
Pär

Trevligt Hackenbush, jag gillar Rapiden, särskilt Spacebacken. Kanske blir en sådan när det är dags för nästa bilköp, jag förutsätter att du återkommer med körintryck osv när du fått din bil !

Uppdaterat: 2014-03-07 18:31
z65

Tack jes, pär och z65, jag var också mest intresserad av spacebacken tills jag fick reda på att sedanen/halvkombin lastar mer än spacebacken. Halvkombin är faktiskt väldigt snygg. Finns en del trevliga tillbehör/yttre kosmetika som livar upp bilen ännu mer. Det enda med bilen jag är lite skeptisk till är att bilen saknar sidolister.
Självklart blir det bilder och lite körintryck här.
Vid provkörningen tyckte jag att den var minst lika trevlig att köra som Octavian. Jag tyckte även att rapiden var tystare på vägen än Octavia II som jag hade men det blir mer uttryck efter att jag kört en vecka.

Uppdaterat: 2014-03-07 19:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Gratulerar till den nya bilen Hacken! Du skrev aldrig vad det var för färg samt inredning på bilen. Den hade gått 500 mil skrev du men inte hur gammal den var?

Uppdaterat: 2014-03-07 19:49
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag är lite kluven till det där med sidolister som väl nästan inga nya bilar har. Å ena sidan skyddar ju listen mot dörruppslag förutsatt att listen sitter på kaross sidans bredaste del vilket de inte alltid gjorde. Å andra sidan var det ju på många bilar en riktig rostfälla med all smuts som fastnade bakom listerna och dessutom fanns det ju hål i plåten därbakom för fästclips om den inte var limmad då förstås. så om det är bra eller dåligt utan lister, nja jag tycker inte frågan är helt självklar, däremot förväntar jag mig intressanta åsikter om sidolister från alla härliga forumister!

Uppdaterat: 2014-03-07 20:04
z65

Bilen är i grå metallic och inredningen i svart och mellangrå halvläder. 2013 årsmodell

Uppdaterat: 2014-03-07 20:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken; Grattis!

Ny tråd krävs; Hämtat min Skoda Rapid!

Uppdaterat: 2014-03-07 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Även jag måste ju gratulera dig Hacken, jag hoppas att det blir en trevlig samvaro.
Det du har i tillbehörslistan är ju vad man vill ha, för mig saknas bara det väsentligaste, automatlådan.
Jag tillhör tyvärr den urbota genomkorkade minoritet (som nu blivit så stor att den snart är majoritet) som absolut inte vill sitta och pumpa med en pedal och rycka i en pinne.

Uppdaterat: 2014-03-07 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack saabnisse, jag hade helst också velat ha med automatlåda men samtidigt är växellådorna i Skoda så silkeslena att det nästan är ett nöje att växla, bara nästan. :-)
Det bästa med den sexväxlade lådan i Rapiden är att varvet sänks vid landsvägskörning och därmed både ljud och bensinförbrukning också.
Lekte med att kolla vad den skulle kostat helt ny med min utrustning och jag hamnade då på 180.000.

Uppdaterat: 2014-03-07 21:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja du har gjort en ganska så bra affär på bilen...
Byte du in din gamla bil eller ska du ha kvar den också?

Uppdaterat: 2014-03-07 22:07
Pär

De fick min gamla bil i inbyte, orkar inte hålla på att sälja och dona. Dessutom har inte frugan körkort.

Uppdaterat: 2014-03-07 22:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

De fick min gamla bil i inbyte, orkar inte hålla på att sälja och dona. Dessutom har inte frugan körkort.

Det är sant, skönt att få allt gjort på en gång :)

Uppdaterat: 2014-03-07 22:50
Pär

Grattis, Hacke , Peugeote-Pär och S Wonder till era köp av Skoda, ett bra märke och de gör bra bilar.

Uppdaterat: 2014-03-07 22:57
Lås inga trådar.

Hacken:
Helt okej färg grå metallic med mörk inredning, gillar mörka inredningar av någon anledning. Det som är bra med grå metallic är att repor också är grå aktiga så de syns inte speciellt mycket på en bil som är grå metallic. Vet du om det är kamrem eller kedja på din motor? Kanske bara de som byggs på VAG:s nya bottenplatta MQB som har kamrem?

Det där med sidolister är faktiskt något jag saknar på nya bilar, kollade i somras på min Audi efter att jag tvättat den och skulle ta bort några smårepor med scratch remover och det var fullt med dörruppslag på sidolisterna, säkert 20 små kutt på varje sidolist, så här när det inte finns sidolister så kommer de små lackskadorna direkt på lacken istället. Folk som parkerar bredvid visar ingen hänsyn när de öppnar sin dörr utan öppnar tills det tar stopp och då träffat bilen bredvid.

Nu finns det att köpa scratch remover i de flesta olika färger. Får man en liten skada kan först pröva att polera bort den. Får man en buckla får man vända sig till Dentmaster, de brukar ta runt 500 kr för att rikta ut en liten parkeringsbuckla.

Uppdaterat: 2014-03-10 15:04
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Färgen kallas Platina grå metallic och är ganska snygg för att vara en grå färg. Snyggare än silver tycker jag.

Vet inte om det är rem eller kedja men skall fråga om det imorgon när jag hämtar bilen. Sidolister skall jag kolla om man
kan efterbeställa. Den har i alla fall stänkskydd fram så man slipper att få tröskellådorna blästrade.
Jag skall köpa instegsskydd till den, de kostar 600 för en sats och en kromlist fram till grillen under nummerplåten.
Jag vet i alla fall att den inte har riktigt reservhjul utan bara en reparationssats och den räcker kanske i de flesta fall men går ett däck sönder rejält så får det bli bogsering.

Nåja, jag ser fram emot morgondagen. :-)

Uppdaterat: 2014-03-10 15:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Minimats, Rapiden är inte en MQB utan en PQ25/A05, samma som Polo och A1...

...men den ser schyst ut, lite som en mini-Octavia, hoppas att du blir nöjd med nyförvärvet, Hacken

Uppdaterat: 2014-03-10 15:21
*Robban