Har nu äntligen hämtat ut min nya Skoda Octavia 3. Härligt med nybilslukten! Efter två års analyser av marknadsutbudet och tester, och mina egna preferenser valde jag denna bil. Det blev halvkombivarianten med 105 TSI bensinmotorn, reservhjul och dragkrok. Spontana förstaintryck är att den är tyst, lättstyrd och lättväxlad och har lite hårdare fjädring än min tidigare bil (en Citroen C5) vilken den annars liknar på många sätt.
Hämtat min nya Skoda Octavia 3
Uppdaterat: 2013-12-01 11:05
Kommentarer
Väntar själv på min Octavia halvkombi TDI 150 hk med det mesta i utrustning väg.
Har jag tur så blir det leverans under vecka 51 så längtan är sjukt stark :D
Har du en Elegance eller Ambition?
Elegance med ljus tygklädsel och lite träinlägg här och var, är väl lite opraktiskt men ger en lyxig känsla, lite glamour
Grattis till en snygg och trevlig kärra :)
Grattis själv! Då är vi åtminstone två som valt denna bilmodell.
Har provkört Skoda Octavia 105 hk & 140 hk bensinturbo och tyckte att 1,2 TSI kändes bättre än 1,4 TSI. Funderar själv på att köpa en Skoda Octavia RS. Fast vågar man välja DSG lådan eller ska man gå tillbaka till manuell?
Jag kör då på manuell låda :)
Jag med! Något måste man ju pyssla med när man kör. Intressant hur fort man ska växla upp för att köra bränslesnålt, och hur bra grunddraget är i 1.2 TSIn, den drar bra från 1200 RPM.
Jag upplevde Skoda Octavia 1,2 TSI som mer lättkörd än 1,4 TSI som var lite seg. Tycker att motorn var piggare på låga varv i 1,2 TSI och att kopplingen var lättare och växellådan smidigare. Dock märkte jag inte någon skillnad i komfort då Skodan med minsta motorn har en stel bakaxel och den med lite större motor har delad bakaxel. Tänkte egentligen köpa en Skoda Octavia 1,8 TSI fast den blir lika dyr som Skoda Octavia RS när man börjar ta lite extra utrustning. Till Skoda Octavia RS behöver man i princip inte ta något extra då den redan har nästan allt i standard. Förarassistans paket för 6900 kr är bra där ingår adaptiv farthållare, autobroms och lane assistent. Väljer man exempelvis en DSG-låda då sköter bilen sig själv i köer, man behöver varken tänka på att gasa eller bromsa själv. Parkeringsassistans för 5500 kr kan vara skönt när man behöver fickparkera i stan. Fast det blir för dyrt med allt för mycket extra utrustning.
Tänkte i så fall ta som extra:
Skoda Octavia RS 260.400 kr
Metallic 5200 kr
Förarassistantpaket 6900 kr
Larm 2000 kr
Reservhjul (nöd) 500 kr
Stenskottsskydd för underrede 500 kr
Totalt 277.500 kr x minst 7 % rabatt = 258.075 kr
Jag tog ganska så mycket på min bil...
Så här ser min spec ut
Skoda octavia Elegance 150 hk TDI
-Candy White
-Plastskydd för motor och växellåda
-Front assisttant
-Parkeringssensor fram och bak
-Webastovärmare
-18" Alaris
-Sportshassi
-Helläderklädsel
-Elförarstol med minne
-DAB radio
-CANTON sound system
-Dragpaketet
Businesskaketet Elegance som innehåller
-Bi-Xenon med AFS och Led
-Nav Columbus
-Lane assistant
-Drive set up
-Traffic sign avläsning
Sen så tog jag 16" orginalfälg på Nokian Hakkapelitta dubbfritt
Bilen landade på lite drygt 315.000:- sen fick jag lite rabatter och hade en Peugeot 508 SW i inbyte
Blir nog leverans under vecka 51 och beställde bilen 6 augusti.
Minimats - är du säker på att Skodan har delad bakaxel (multilänk alltså) i de mera motorstarka utförandena ? För Golf är det så men så här skriver ViB i en artikel: "Till skillnad från VW:s och Toyotas multilänkbakvagnar har Skoda en enklare halvstel så kallad torsionsbakaxel, som inte ger en lika fin fjädringskomfort."
4
Jo 1.8 TSI 180 hk har det, är enda motorn som har Multilänk.
Jo, men Minimats skrev att han provkörde 1.2 och 1.4 TSIn och de har bägge halvstel bakaxel, så det är inte förvånande att komforten är liknande. Jag tror inte man känner någon skillnad mot multilänk utom kanske vid mycker speciella situationer när man lyckas köra ned i ett potthål exempelvis, men hur ofta gör man det?
Grattis S wonder och Peugeote-Pär, det är inte utan att man är en liten bit avundsjuk. Skulle jag köpt en ny Skoda så skulle det nog blivit samma val som S Wonder gjorde. Jag kör för lite för att köpa en Diesel och 105 TSI motorn är fullt tillräcklig för min del också.
Multilänk är inget som är något man kan säga att är bättre än något annat. Det beror helt till 100% vilken känsla du vill ha, vill du ha så att "det ger efter" där bak i kurvorna så är det multilänk du vill ha. Vill du ha en mera stabilare känsla, ja då får du välja en utan multilänk. Det här är helt och hållet mina erfarenheter och tycke så ni kan ha en helt annan åsikt! :)
Multilänk bakaxel är standard från 1,8 TSI 180 hk och inte 1,4 TSI som jag skrev och trodde, givetvis har även Skoda Octavia RS multilänk bakaxel. Det man märkte när Audi A4 fick det som standard på modell B6 som kom 2001 var att den inte understyrde i kurvorna lika mycket som modellen innan B5. Innan B6 kom 2001 var man tvungen att välja quattro för att få multilänk bakaxel.
Tack Hackenbush! Ja, jag var lite orolig för att 1.2 TSIn (105 hk) skulle vara för liten trots fina omdömen i olika tester, men den är fullt tillräcklig för mina behov: Vid 2000 rpm växlar jag ned ändå normalt, så det finns mycket marginal. Bilen är ju så otroligt lätt, 1230 kg! Förutom Elegance-paketet och dragkroken valde jag inte till så mycket så priset inkl vinterhjul på alufälgar hamnade kring 210 tkr, lite skillnad mot Peugote-Pers val! Och jag valde bort 17' fälgar (standard i Elegance-paketet) mot 16', för att göra gången om möjligt ännu lite mjukare. Bilmodellen är originalreggad med 15' fälgar...
Ja man tackar Hacken... Kommer under resans gång skriva hur nöjd jag är med bilen :)
Håller med, kör man inte så mycket så är en diesel bil väldigt onödig.
Något jag tycker är bra i Skoda Octavia är att den har oljetempmätare inbyggd i färddatorn. Jag hittar dock inte den funktionen hos Audi vilket jag tycker är dåligt för ett premiummärke. Det fanns även hos VW CC när jag provkörde denna.
Minimats1 - på min Golf får man gå in och konfigurera färddatorn att visa just oljetempen om man vill kunna se den. Precis som man också kan välja att t ex visa hastigheten digitalt med stora siffror i färddator-displayen.
Peugeote-Pär ! Du tycker jag e dum som gör om min mazda 6 till en he-man bil för 24 400kr ...? Så köper du en Skoda för 315 000kr? Hur mycket pengar har du torskat om tre år tror du ?
Jag tror att Peugeote-Pär har bra koll på värdeminskningen på sin kommande bil. Den blir mycket sannolikt exakt densamma med eller utan en rostskyddsbehandling för 24.400:-. Men är man inne på det spåret, så kan jag rekommendera överdragsklädsel och rattmuff. Oslagbart.
Lugn och fin nu.
Det är självklart upp till var och en om man vill lägga x antal kr på att försöka skydda sin bil.
Jag kan bara tala för mig själv, och jag skulle inte lägga så mycket.
Jag skulle istället hyra in mig på en lyft och göra så mycket jag kan själv. Jag brukar också köpa en påse "tectylpluggar" på Biltema och sätta en slang på min oljekanna, föra in slangen och sedan pumpa in vanlig (ren..) motorolja.
Tack Jes_! Jag får återkomma om sommardäcken till sommaren, men om jag jämför med min tidigare C5a som jag tyckte var tyst, är Octavians motor ännu tystare. Vägljudet är inte något man lägger märke till i låg och mellanfart på grovkornig och lappad asfalt. Jag har dock ännu inte varit uppe i maxfart på motorvägar ännu.
Ang oljetemp är det bara att med tummen snurra på på lilla knappen på ratten så får man oljetemp eller hastighet digitalt på färddatorn om man så vill, men jag vet inte om det är någon stor grej när samma data finns analogt någon cm bredvid. Däremot är den momentana l/mil visningen mycket snabb och den stimulerar verkligen, tillsammans med växlingsindikatorn till eco-driving, det bjuder lite emot att accelerera från stillastående mer än 4 l/mil!
Ja nog har jag koll på värdeminskningen Jbgeneral, men nog tänker du väldigt tråkigt så om man ska tänka som dig så kan man aldrig köpa något nytt för att den blir lite dyrare än nytt... Man lever bara en gång bara så du vet!
Tänker man som dig så är det billigare att basta väldigt varmt än att åka till Thailand för dyra pengar.
Man kan behandla bilen mot rost och lackförsegla lacken på en gammal bil, men det är lik förbannat ändå en gammal bil så inte blir den roligare att köra ändå.
Mitt råd, lev lite för livet går inte i repris!!
Ang. värdeminsking: Om jag behåller min Octavia 3 i 10 år och slår ut värdeminskningen rakt av blir det ganska exakt 20 tkr/år, vilket ju inte är så blodigt. Om jag säljer den tidigare blir den genomsnittliga värdeminskningen förstås större.
Skulle gissa att jag kommer ha den här något längre än vad jag brukar göra, så ca 6 år kommer jag nog ha bilen innan det blir byte igen.
Pär ! Jag unnar mig massa gott ! Öl, rödvin, bor fint och ska till Teneriffa med familjen i mars...
S Wonder:
Det som är viktigt innan man börjar belasta en motor är just oljetemperaturen och inte vattentemperaturen som visas på den analoga mätaren bredvid. När jag provkörde Skoda Octavia så märkte jag att det tog längre tid för motoroljan att bli varm än vad det tog för kylarvätskan. Fast har man inte oljetempmätare så ska man köra den dubbla körsträckan för vad det tog för vattentemperaturen att bli varm innan man når en lämplig driftstemperatur för motoroljan. Ska väl också tilläggas att dagens motoroljor är väldigt avancerade och smörjer motorn väldigt bra långt innan den nått en lämplig driftstemperatur.
Om jag köpt en tex en BMW 3 serie med 320 diesel motorn så hade den typ varit naken för samma pengar, nu har jag i stort sett allt man kan kryssa i... Jag köper alltid ny bil, vill inte ha en 3 år gammal bil.
Beställde en Octavia 3 i dagarna, ser fram emot leveransen. Min är dock en tjänstebil så jag har lite enklare att räkna ut totalkostnaden. Det blev en:
Kombi, 150hk TDI DSG, Elegance
- Webasto
- Elstol och -backspeglar med minne
- KESSY, nyckellöst system + larm (tyvärr måste man välja till larm med KESSY nuförtiden)
- tonade rutor
- vit lack och svart inredning (vägrar betala för metallic-lack - jag sitter trots allt inne i bilen när jag använder den)
Listpris ca 275k
Kollade runt på andra bilar ett tag men det blir ju tvärdyrt så fort man ska ha elstolar, detta är ett måste för oss eftersom jag och sambon använder bilen nästan lika mycket samtidigt som det skiljer 30cm i längd. Utan elstolar blir det ett sabla rattande varje gång man ska iväg. Jag hade gärna valt till "front assist" också, men det gick inte att leverera för närvarande.
Var lite sugen på Passaten ett tag men den får ju inte nya VAG-motorerna förrän till 2015-modellen, konstigt när den ska vara ett snäpp upp från Octavian.
Grattis till en fantastisk bil och även en bra spec :)
Minimats1: Tack för upplysningen om vad de olika visarna visar! Härligt att lära sig något nytt varje dag (och slippa läsa manualen). Ska bli ett nöje att jämföra temperaturstigningarna framöver (men jag lovar att även hålla bra utkik...).
Sailfast: Grattis till beställningen! Jag valde också standardfärg (vackert stillahavsblått) men kör med elvärme på sladd, fungerar bra hemmavid åtminstone. Webaston är väl mer logisk i kombination med diesel. Lyxigt med Kessy må jag säga, själv får jag fippla med nyckeln varje gång!
Ni som är nya skoda ägare är hjärtligt välkommen till ett äkta Skodaforum med många glada och hjälpsamma snubbar...
skoda.egetforum.se är stället man ska vara på när man äger en skoda.
Tackar, ser verkligen fram emot leveransen. Kessy är väl egentligen inte jättenödvändigt men känns onekligen smidigt. Synd bara att VW:s baklucke-öppning inte finns till Skoda, i så fall hade jag köpt el-lucka också. I kombination med nyckellöst så öppnar man bakluckan på VW genom att vifta lite med foten under kofångaren, svårslaget med barn och väskor i händerna.
Angående elvärmare/webasto så resonerade jag som så att det är främst på vinterkvällarna man vill komma ut till en varm bil. Detta eftersom mina dagar oftast spenderas på kalla kontor med långt till en blåsig uteparkering. I det läget är det inget vidare att skrapa rutor. Hemmavid har man ju nära till parkeringen och kan själv kontrollera värmen inomhus.
Bilar är kul och visst ska man leva livet - men då vill jag ha pengar till annat än att finansiera nya bilars brutala värderas!
Och vi väljer alla vad vi tycker det är värt att lägga pengar på, jag klandrar ingen, men det väcker vissa frågor;
Peugeote-Pär - att man inte vill ha en tre år gammal bil är ett väldigt dyrt nöje, Varför säljer du 508:an redan? den är väl inte 2,5år gammal och har väl rasat som en sten antar jag, eftermonterad dieselvärmare för närmre 20k måste väl kännas som surt investerade pengar nu?
"Min" Peugoet 508 2,0D var en tjänstebil som fick lämnas tillbaka och säljas efter 13 månader då jag bytte jobb. 336400:- blev 199000:- på 13 månader och 3200mil, inget man vill stå för själv...
Däremot är det bra att det finns folk som älskar köpa nya bilar, så man kan fynda efter ett par år ;-)
Nu när jag blev tvungen att köpa egen bil hittade jag en tre år gammal Volvo med 8500mil på mätaren där någon krösus gått bananas i tillbehörlistan, nypriset var närmare fördubblat gentemot baspriset! Fyndades nu på KVD för 125k!
Jag tror inte jag åker mycket sämre i den än om jag köpt en splirrans ny.
Men hade jag blivit tvungen att köpa en ny bil hade jag hellre lagt pengarna på en fullutrustad Skoda än en naken BMW för samma pengar..
Richards, visst är det ett sjukt dyrt nöje, men började klia i fingrarna när nya generationen Octavia kom ut... Gillar märket när man får mycket bil för pengarna (ägt 2 nya sen tidigare)
Peggan har jag varit sjukt nöjd med, finns inget dålig att säga om den, bilen går som en klocka hela tiden... När det gäller Webaston så visste jag att jag skulle byta ut bilen efter ca 2,5 till 3 år men ville ändå inte plåga ihjäl bilen när det är kallt ute.
Ni får passa på att fynda upp Peggan, kommer finnas på Mullers i Luleå efter nyår skulle jag gissa.
Skodan kommer jag nog behålla några år extra mot den andra eftersom vi är inne på att byta till ett större boende :D
Men om ca 6 år så kommer jag nog stå och sparka däck igen ;)
Kan lägga till, att köpa en Demo bil som rullat ca 500 mil är en kanon affär, men bilen jag köpte finns inte att köpa som Demo, har som sagt väldigt mycket i utrustning så lite unik är den nog i Sverige ;)
Det är rätt vanskligt att bestämma värdeminskningen på alla nya bilar endast utifrån två bra affärer som du själv gjort.
Det är allmänt känt att det ofta blir stora värdetapp när företag lämnar tillbaka tjänstebilar i förtid (det är ju därför det är populärt att köpa loss bilen efter leasingen), bilfirman lämnar oftast väldigt låga värderingar eftersom företag är mindre priskänsliga och värderar sin egen tid högre än privatpersoner. Bilar med överdrivet mycket extrautrustning tenderar också att tappa mer i värde.
Jag skulle nästan vilja säga att man inte får tillbaka något av den extrautrustning man väljer. Bilen kan dock bli lättare att sälja. Något jag ogillar är sollucka. Vet inte varför många väljer sollucka som extrautrustning. Jag ser mest nackdelar med sollucka eftersom det brusar mer och när bilen blir äldre så torkar gummipackningarna ut och det börjar läcka in vatten när det regnar. Gillar inte heller ljus inredning, tycker mörk är mycket snyggare.
I morrn 15.00 så hämtar jag ut min nya Skoda Octavia 150 hk HB
Pär - har du drabbats av liiiiite Ågren i alla fall över alla slantar som Bilförsäljaren lägger beslag på...:)
Det gör jag jämt när jag skall hämta mina nya bilar - och lika fullt fortsätter man... Nåt fel i min skalle är det säkert...:)
Så imorgon byter du namn till Skoda-Pär? Lycka till med bilen i vilket fall. Själv är jag väldigt nöjd min Octavia, tycker den är jätterolig att köra, och fin och lagom stor inuti. Det enda är att den är kunde haft lite mjukare fjädring (men så hade jag också en Citroen C5 med gashydraulisk fjädring tidigare).
Även jag går i väntans tider. En Octavia III Kombi TSI140 är på gång, enligt uppgift tillverkas den vecka 1. Så jag ska kunna hämta ut den vecka 4-5 skulle jag tro. Enda "extra" blir dragpaketet, inte så mycket för dragkroken utan mest för den elektriska bakluckan.
Det blir min fjärde Octavia, började med en II när den kom, sedan en kombi med ljus klädsel, men den byttes till en IIB med mörk klädsel strax efter jag skaffat (svart) hund av förklarliga skäl. Modellen blir bara bättre och bättre, har inte haft några problem (fast alla har haft automat...). Ljudnivån har också förbättrats med tiden, fast på andra vägar än svenska har det varit tystare. Den nya verkade bemästra svensk asfalt bättre.
Ser fram mot avhämtandet även om det är mitt i vintern.
Jag tror du kommer bli nöjd! Den är INTE bullrig (men kanske är halvkombin tystare än kombin?). I vilket fall, finns det NÅGOT gemensamt mellan Octavia 2 och Octavia 3? Förutom tillverkare och namn förstås.. Vad jag förstår är allt nytt (motorer, kaross, mått, chassi etc).
Tack, S Wonder! Så sant att i princip allt är nytt, men ändå känner man igen sig. Skönt att Climatronicen fått tillbaka reglagen från II:an, gillade inte riktigt de i IIB. Jag har också helt gått över till att ha min musik på SD-kort, så jag kommer inte att sakna skivväxlaren.
Tog ju 140hk-motorn, men ångrar mig lite nu när jag läst kommentarerna. Men jag tyckte den 122hk jag har nu växlade ner lite för ofta i den kuperade Jönköpings-terrängen, och 105hk lät ju ett steg bakåt även med lättare bil.
Någon har kommenterat det vansinniga i att köpa sprillans ny bil. Tja, kanske det, men i mitt fall lär den ingå i dödsboet, pensionär som jag är....
Fördelen med ny bil är ju att man kan välja färg och utrustning på bilen, tycker att det är svårt på en begagnad att hitta det man tycker om. Många väljer exempelvis svarta bilar som är snyggt när den är ren men vansinnigt svår att underhålla, dessutom blir den väldigt varm på sommaren. Allt syns ju på svart bil från minsta tvättrepa till stenskott och damm. Visst är det ett stort värdefall på nytt men det beror ju på hur länge man tänkt ha bilen. Byter man efter 2-3 år så är ju hälften av värdet redan borta. Dessutom vet man vad bilen varit med om när man köper nytt.
Hämtade ut bilen i fredags och är sjukt nöjd med bilen... tycker även den går tyst fast jag körde 508:a tidigare som går väldigt tyst. Nu kör jag dock på fiktion så till sommaren får man se på riktigt.
Bilen har nu gått ca 20 mil och rullar på riktig
Bra...
Blev något fel skickar
från mobilen
Gratulerar Pär till nya bilen. Du har navigatorn som heter Columbus eller hur? Den fanns i något prisvärt paket när jag provkörde Skoda Octavia. Jag tycker att Skoda Octavia är en prisvärd bil helt klart, sedan vet man ju inte hur bra de kommer att hålla med tanke på att de har bantat vikten med över 100 kg. Är de lättare materialen lika bra i längden? Det vet man ju inte förrän om 5-6 år. Fast sportchassi behövde du verkligen detta? När jag köpte min Audi så ingick sportchassi i något paket med LM-Fälgar, sportstolar, tre-ekrad sportratt & farthållare samt CD-Radio så det gick inte att välja bort. Tycker att det är mest stötigt med sportchassi och med tanke på Skoda Octavia är ganska stum i fjädringen som standard så kan man ju fråga sig om det verkligen behövs sportchassi?
Yes har Columbus naven, den är guld värd och ingick i Elegance paketet för 17900 dock finns det paketet inte kvar nå mera eftersom det finns saker i paketet som bristar från fabrik. Jag tog sportchassi eftersom jag kör en hel del i Tyskland och där vill jag ha bra kontakt med vägen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.