Vi Bilägares forum

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Nu har en tråd startats på Flashback där verkstäderna debatteras högljutt.

Bilmekaniker - så här luras kunderna på verkstäderna!
https://www.flashback.org/t2277087

Ingen rök utan eld?

Onekligen har ju även problemet tagits upp ett antal gånger även Vi Bilägare.

Vad har du för åsikt eller erfarenhet?

Uppdaterat: 2013-12-15 15:21
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Kommentarer

Det där med att bli lurad det tror jag även liggen en del Karma i.
Jag vet två personer som misstror allt och alla, systemet enligt dem går ut på att blåsa folk.
Dem, är båda att se som sjukligt snåla, väldigt egenkära och att de kan o vet allt.
Söker ständigt vägar att finna det billigaste och ifrågasätter ständigt vart öre och allt, dubbelkollar, trippelkollar och hamnar av sin misstrogenhet o snålhet i tråkigheter och även i lag med rena skumraskfigurer som stämmer av och in i dumsnacket stryker dem medhårs och blåser dem redigt.
Det är inte alltid på detta viset men att det finns har jag erfarit två sidor av myntet.
Jag har haft perioder där jag fått vända på var krona och då är man som mest sårbar när man söker den billigaste, inte kul.
Jag omprioriterade i mitt liv och lät pengen gå dit där den behövdes som bäst och min erfarenhet är den att pengen och hur man är äger en stor inverkan på slutresultatet.
Jag knusslar inte med folk om jag känner bra vibbar och är inte på o flåsar över deras nacke som hin håle utan låter dem göra sitt, visst att jag kollar upp saker o ting men att det sker så att säga snyggt och med en respekt och om jag finner fel så tar jag upp detta på ett sansat sätt.

Uppdaterat: 2017-12-11 22:21

Vi har Storstad vs mindre ort.
Jag köper gärna en bil på mindre ort.
Servar o reparerar på stor ort.

Uppdaterat: 2017-12-11 22:35

Det ligger nog lite i vad du säger Tvärnit, jag brukar skämtsamt säga att "det är bra att försöka ligga på plus på karmakontot".
Grejjen är väl att man får många gånger försöka se en samlad bild istället för att plocka ut valda delar och gnälla på det.
När man väl har en samlad bild om bilägandet i Sverige, där verkstadskostnader är en del, så kanske det ger en annan bild än att plocka ut bara verkstadsbesöken.
Att bli blåst av en märkesverkstad man betalar lite extra för som utger sig för att ta väl hand om den lilla ögonstenen är aldrig ok, och ska aldrig accepteras. Men samtidigt så förekommer fusk i alla branscher och det kan handla om allt från anställningsförhållanden till attityd på arbetsplatsen.
Det är därför jag gillar tester likt det Aftonbladet gjort så att dom som gör ett bra jobb hyllas och dom som blåser folk blir kända.

Uppdaterat: 2017-12-11 22:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Tvärnit skrev:

Vi har Storstad vs mindre ort.
Jag köper gärna en bil på mindre ort.
Servar o reparerar på stor ort.

Så trodde jag, men skulle gått på över 50.000 mer på lilla orten mot i Stockholm. :O

Uppdaterat: 2017-12-11 22:43

Reverend Benny. Aftonbladet, Råd o Rön, ris o ros, svarta listan osv det är bra att dem genuina och notoriska skojarna hängs ut.

Uppdaterat: 2017-12-11 22:53

Reverend Benny

"Grejjen är väl att man får många gånger försöka se en samlad bild istället för att plocka ut valda delar och gnälla på det"

Det där kunde vara mitt eget mantra. Helheten det totala är vad jag ser på och när jag vänder mig till marknaden efter vilken tjänst som helst så vill ja en tajt cirkel med helst bara en eller fåtalet aktörer och att jag låter dem fixa allt.
Det finns många skolor och en som jag ofta stöter på är att fördela risken och räkna ned i detalj, många aktörer och egna insatser för att ytterligare få ned priset.
Jag säger så här att en split vision ger ett splittat resultat och slutar gärna i en redig soppa.
Vad många missar är också motpartens förmåga till att räkna, den nitiske detaljgranskar och räknar ned in på den sista spiken och motparten höjer i motsvarande grad och lite till bara för att.

Det enklaste kan var bara så att hur mycket ska du ha?

Uppdaterat: 2017-12-11 23:41
Xanthopteryx skrev:

Tvärnit wrote:Vi har Storstad vs mindre ort.
Jag köper gärna en bil på mindre ort.
Servar o reparerar på stor ort.
Så trodde jag, men skulle gått på över 50.000 mer på lilla orten mot i Stockholm. :O

Ja lyllos där då Stockholm har en väldigt bra marknad vad gäller allt.
Jag var inne på en Nissan Quaskhahakai en sådan där SUV och att min chef köpts sig en standard till överpris 240 000kr kan man få ge här i kring om bara sitter där och inte bryr sig ett dugg om marknaden och vilket de flesta inte gör och det får gärna kosta men att det ska inte synas..
I Stockholm gick dem ut med den bilen i special edition svart flake 24"fälgar xenon, sportstolar med färgad bård för 199 900, jag vågade inte för husfridens skull åka dit och köpa den.

Uppdaterat: 2017-12-12 15:49

Kompisen fick ett telefonsamtal för en stund sen.
"Hej det är verkstan, vi blir nog inte klar med din bil idag"
Jo, det bli ni. Vi beställde bilarna med extraljus i maj, fick dom utan extraljus i oktober, efter många turer där ingen viste nått om extraljusen som vi betalar för, fick jag tid för 3 veckor sen för att få dom monterade idag, jag lämnade bilen KL 7 i morse. Klockan är nu 3, ni har öppet till 6, enligt arbetsordern ska jobbet ta 2,5 tim, så sätt fart nu, ni har 3 timmar på er... klick.

Fortsättning följer..

Uppdaterat: 2017-12-18 16:43

Spännande, vad är det för verkstad? Bra att veta vilka man ska undvika.

Uppdaterat: 2017-12-18 22:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Spännande, vad är det för verkstad? Bra att veta vilka man ska undvika.

Hedins. Bilen var klar kvart i 6, men montaget totalt misslyckat, så bilen måste tillbaka.

Uppdaterat: 2017-12-19 09:33

Trist, man undrar lite varför man lägger ner tiden på att göra något som ändå måste göras om.
Det där med yrkesstolthet är något som inte alla individer har förmåga att känna.

Sen kan det ju bero på en enskild mekaniker eller en rutten organisation, men likväl lika trist för kunden.

Uppdaterat: 2017-12-19 09:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min gissning. Hedins monterar nog aldrig extraljus. Eftermontering på nya bilar görs av externa företag, övrig montering på våra bilar så som inredning, dragkrok, värme i skåp gjordes av en sån firma, varför extraljusen inte kom med då vet ingen.

Nu gav man uppdraget till en mekaniker som troligtvis aldrig gjort jobbet tidigare, och dessutom fick göra det under tidspress.

Uppdaterat: 2017-12-19 10:26

Tidspress? Från 07 till 18?!

Uppdaterat: 2017-12-19 10:42

Hur var det nu? Hedin Bil, företaget med en logga som ser ut som en gubbe med bånge som kräks i en papperskorg.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-19 10:49
Xanthopteryx skrev:

Tidspress? Från 07 till 18?!

Jag tänker att jobbet inte ens var påbörjat när man ringde vid 3 tiden, och nån sen fick kasta dit prylarna för kunden ville ha sin bil.

Uppdaterat: 2017-12-19 10:58
Rikard skrev:

Reverend Benny wrote:Spännande, vad är det för verkstad? Bra att veta vilka man ska undvika.
Hedins. Bilen var klar kvart i 6, men montaget totalt misslyckat, så bilen måste tillbaka.

Vilken Hedins?

Uppdaterat: 2017-12-19 11:05

Låt säga nu att ni själva skulle montera en LED ramp som i detta fall (vet att jag felaktigt skrev extraljus) och vi säger att ni inte har nån ljusinställningsaparat.
Hur skulle ni rikta rampen som grundinställning ??
Rakt fram, eller 45 grader uppåt ??

Bilen ska inte tillbaka för riktningens skull, utan för att kopplas in rätt, och byte av rattkåpa efter misslyckat försök att montera en strömbrytare.

Uppdaterat: 2017-12-19 11:07
Rikard skrev:

Xanthopteryx wrote:Tidspress? Från 07 till 18?!
Jag tänker att jobbet inte ens var påbörjat när man ringde vid 3 tiden, och nån sen fick kasta dit prylarna för kunden ville ha sin bil.

Självklart var det så. Men det hade aldrig varit en tidspress från början om man faktiskt gjort vad man skulle.

Uppdaterat: 2017-12-19 11:21

Eller i din tomma ficka L. Mäkinen :) Nej , det tror jag ej Anders vill göra. Hedin Bil är inte sämre än andra stora bolag. Visst dom gör fel , men dom gör många kunder nöjda också. Men nu är dom så stora att dom flesta har handlat någon bil där , och säljer man många bilar , blir det kanske också fler fel. Vissa Hedin fixar ledrampen själva , vissa inte. Hedin har mekaniker som har den känslan att allt ska bli bra för kunden , men givetvis finns det mekaniker som inte har den känslan. Men det räcker om du går till ICA , du känner direkt om personalen gillar sitt jobb , eller går av arbetstiden. Finns nog ingen arbetsplats/företag som är helt perfekt L. Mäkinen. Nej , jag jobbar ej just nu på Hedin , men har gjort det i över 15 år. Men när jag började fanns det ej så många Hedins , vi var bara 4 anläggningar och Ingemar Hedin såg man då och då.

Uppdaterat: 2017-12-19 11:29

Sth Segeltorp.

Uppdaterat: 2017-12-19 11:45

Jag har besökt några Hedin-hallar och med få undantag har säljarna varit oinformerade om de produkter de har att sälja. Verkstäderna har jag inte haft anledning att nyttja. Man blir inte sugen att handla av någon som inte vet vad de säljer.

Uppdaterat: 2017-12-19 12:00

Min förra arbetsplats blev Hedins efter att jag slutade. Dom historierna man hört om rensning av oönskad personal och management by fear har varit hårresande. Har en kompis som skulle köpa bil där men säljaren var så otrevlig att han for därifrån.

Uppdaterat: 2017-12-19 12:34

Och det har bara varit på Hedin som dessa oinformerade jobbat ? Dom finns ju överallt , har alltid funnits o kommer alltid att finnas kvar. Säljare byter jobb hela tiden , finns inte många säljare som jobbat på samma arbetsplats under många år. På Hedin har dom det uppdelat , Nissan säljare , KIA säljare osv osv. Men det händer så klart rätt ofta att KIA säljaren är upptagen , så Nissan säljaren får ta KIA kunden. Givetvis skall alla säljare kunna lite om dom bilar dom har på anläggningen , men alla frågor kunden har om KIA kanske säljaren ej klarar av. Detta är ju inte unikt för Hedin , dom flesta bilföretag med flera märken i hallen har det så. Hedin beräknar sälja ca 75 000 bilar 2017 , uppdelat på ca 88 anläggningar med 30 olika märken. Tror f-n det blir sura kunder också då. Eller tänker jag fel ??

Uppdaterat: 2017-12-19 12:40

Ni är inte ensamma om att ha problem i allafall.

https://se.trustpilot.com/review/hedinbil.se

(ja, jag är medveten om att folk i första hand klagar i stället för att ge positiva betyg samt antalet som betygsatt, men de facto är att av närmre 80 betyg så är ju faktiskt merparten riktigt dåliga)

Uppdaterat: 2017-12-19 12:57

Självklart finns det oinformerade säljare på andra ställen också. Volkswagen i Akalla har nog rekord i att inte veta vad de pratar om där även verkstadsbokare vägrar inse att kunden kan mer.
Även om man har flera märken finns det få som har mer än ett fåtal modeller att lära sig, men de vill väl bara få prata om tillbehörspaket och finansieringslösningar.

Uppdaterat: 2017-12-19 13:09

80 betyg av ca 75000 bilar 2017 , sen har vi 2016 , 2015 , 2014 osv. Men som jag skrev innan , finns inga perfekta företag.
Kan säga att Hedin Bil jobbar stenhårt med CSI , som MB har som krav på sina återförsäljare. Omfattar bla då kundnöjdhet. Själv hade jag nog ej valt att jobba som säljare , då grundlönen är riktigt , riktigt låg. Kan förstå att säljarna är stressade ibland , då dom är tvungna att sälja en hel del bilar för att komma upp i en vanlig lön. Sen finns det dom säljarna som säljer riktigt många bilar , och deras lön är ej dålig. Men det snurrar nog duktigt i deras hjärna efter en bra månad.

Uppdaterat: 2017-12-19 14:31

Nu behöver vi väl inte diskutera just Hedins bil här, utan konstatera att det blivit en diversehandel likt många andra.

Åter till LED rampen. Vi kollade på hur man justerar höjden, men utförandet och montaget är så korkat att man måste ta bort den för att justera, och då höll det på att bli blodvite. Skruvarna som håller rampen är snett kapade med vinkelslip och sylvassa.

Uppdaterat: 2017-12-19 14:35

Rikard , varför åker ni inte tillbaka och säger till dom att fixa så allt blir korrekt ? Hade jag betalat för ett jobb , hade jag själv inte försökt rätta till det.

Uppdaterat: 2017-12-19 14:44

Rikard. Det är ju helt sjukt hur du blivit behandlad och hur dåligt jobbet är gjort.
Praktikant.
En felaktig bult kapas inte den byts till rätt.
Justeringsmöjligheter skall vara öppet och rätt.
Suck och dubbel suck.
Gds hemma i garaget då kan den enskilde acceptera en del men betalt jobb då skall det vara rätt och riktigt.

Det är väl inte för inte att Volvo tar 8000:- för två enkla extraljus då man köpt en bil som man trodde hadde led och bra hel/halv ljus och sista modellen och klassik och allt vad det innebär och så står det led i anonsen men det är ju snygg varsel som kostar tillverkaren en tia och ser bra ut.
Snyggt montage med rätt grejor men i ur min synvinkel lurar bilfirmorna dom som har noll koll på ett bra ljus.

Sedan så lurad på ljuset blir i stort sett alla av dom som inte har std led hel/halv.

Uppdaterat: 2017-12-19 14:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har inte blivit behandlad MSO, det är min kollega. Jag vet hur det brukar bil, så jag köpte och monterade mina extraljus själv. Då fick jag de lampor jag ville ha, och seriöst monterat med ordentliga kablar/relä.

Uppdaterat: 2017-12-19 15:08
Rallykalle73 skrev:

Rikard , varför åker ni inte tillbaka och säger till dom att fixa så allt blir korrekt ? Hade jag betalat för ett jobb , hade jag själv inte försökt rätta till det.

Den ska tillbaka, men det här är servicebilar, vår arbetsplats, dom kan inte stå på en verkstad o häcka i onödan.
Hedins kunde inte ens ta in bilen omedelbart fast den läckte 1 liter glykol om dagen när den var ny, vi fick boka tid för det, och blev hemskickade med en låda glykol.
Jag har själv jobbat på bilverkstad, när det kommer in en yrkeschafför får man töja på ramarna och se till att bilen kommer i trafik igen.

Uppdaterat: 2017-12-19 15:21