Vi Bilägares forum

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Nu har en tråd startats på Flashback där verkstäderna debatteras högljutt.

Bilmekaniker - så här luras kunderna på verkstäderna!
https://www.flashback.org/t2277087

Ingen rök utan eld?

Onekligen har ju även problemet tagits upp ett antal gånger även Vi Bilägare.

Vad har du för åsikt eller erfarenhet?

Uppdaterat: 2013-12-15 15:21
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Kommentarer

Jag skulle nästan gissa på spräckt kuggkrans till ABS-givaren. Det kan bli ett durrande ljud i låga farter då den känner av ett extra hack i kransen.

Uppdaterat: 2014-02-03 16:55

Har inget att förtälja om dagens service på Swiften, allt var till belåtenhet.
Mer om vad som gjordes och vad det kostade skriver jag i min tråd om bilen.

Uppdaterat: 2014-02-03 21:53

Japp trasten, det var min åsikt också och det är ju inte så allvarligt på Volvo som ju har separata kransar.
Men chefen är missbelåten med bilen, inte för att den är direkt dålig, utan för att den är obekväm och det kanske finns bilar som är mer lämpliga för honom.
Jag rekommenderade en Duster, den hade han aldrig hört talas om!

Uppdaterat: 2014-02-03 22:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"trasten" : Att bilarna är fullproppade med teknik är ju ingen tröst för kunden när något havererar. Den vetskapen gör ju inte direkt att det blir billigare för plånboken. Tror säkert att de flesta mekaniker gör så gott de kan samt att de är hårt pressade men det är som sagt vad det hela leder till för kunden som är utav intresse.
Om du sätter det hela i perspektiv med något annat ta t.e.x en värmepump som kanske kostar lika mycket som en bil. Då har man fått en kalkyl innan installationen om hur mycket energi som pumpen sparar.
(På samma vis har många också valt en ny bil för att få koll på sina utgifter och kanske även sänka sina bränslekostnader.)
Om då pumpen fungerar dåligt så innebär detta troligtvis ett driftstopp som förstås innebär att det blir kallt i huset och man förlorar varmvatten med allt vad detta innebär. Man ringer då en tekniker som säger sig ha fixat problemet men efter några dagar stannar pumpen igen ....Den här gången p.g.a ett annat fel och märkligt nog så har dessa fel alllllldrig uppstått förut. en del fel får man därför betala för själv. Värmepumpen visar sig inte heller hålla det som lovats och elräkningen blir därför hög. Det är inte heller särskilt dräglig värme i huset så totalomdömmet är inte det bästa för denna pump/installation. Säljaren/teknikern berättar då att det finns så mycket teknik i dessa maskiner att de ibland felar,..han berättar också att man får räkna med sådant samt att det blir kallare i huset .....

Ja,..du kan få välja vilken pryl som helst som vi omger oss med för om den inte fungerar så blir vi irriterade och särskilt då om det är dyra prylar som måste fungera.
Vi betalar ett högt pris för våra bilar och vi fortsätter sedan att betala ett högt pris för att få de servade. Tycker inte att det är orimligt att begära utav en bil att den faktiskt fungerar utan problem i några år. När den inte gör det så blir det ju verkstaden som ofta får ta kritiken.

Uppdaterat: 2014-02-04 10:41

Nu är det ju inte vi på verkstaden som tillverkar bilarna! Att tillverkarna sätter ihop en bil med delar som man fått på lägsta anbud får du ta med dom. Jag tror inte du skäller på värmepumpsmekanikern för att du har köpt en skitpump! Det gör inte honom till en bedragare!

Uppdaterat: 2014-02-04 11:46

Som sagt "trasten" så ger jag förstås inte mekanikern skulden för att bilen är dålig och det tror jag att du förstår att jag inte menar iheller vid detta laget. . .Försöker förklara att det finns en god anledning till den irritation som råder runt verkstäder och även om felen idag är fler på en modern bil beroende på tillverkarna så leder detta till en besk smak för kunderna när man dessutom adderar de höga kostnaderna för service/underhåll.
När man då dessutom betänker att det FINNS gott om verkstäder som ovanpå allt detta även lurar och bedrar gör ju inte det hela bättre.
Den mekaniker som inte känner någon del utav allt detta behöver ju inte heller bry sig men att säga att alla rykten och fördomar emot verkstäder är grundlösa hjälper ju inte heller.

Uppdaterat: 2014-02-04 12:51

27 sept17. Din Bil i Malmö, kollade ett s.k. ev. garantifel på en inkallad Golf 08, samtidigt ville vi ha en koll på oljud o konstig känsla i framvagnen.
Det är inga problem med denna bilens ev. garantifel.
Däremot har vi sett att era bromsar fram är mycket dåliga och ni har även ett "ras" på avgas/katalysatorn!!
4.800kr resp 15.300kr var prisförslagen!!!!
Eftersom bromsarna var väldigt dåliga, lösa klossar o dåliga skivor, så fixa bromsarna så det blir bra. Däremot rör ej "raset" på avgas/katalysatorn.
Så blev osså gjort, bilen hämtades och kördes till annan ort, 13 mil, inget oljud eller problem kändes fr katalysatorn, där gicks bilens avgas o katalysatorn igenom på alla sätt, knackningar o skakningar för att få fram ett ljud som indikerade på löst mtrl i katalysatorn.
Dessutom var det tid för kontrollbesiktning, tid fanns, bra, inget problem med besiktningen, alla värde var helt ok.
Nu har bilen rullat många mil och inget oljud eller annat från en raserad avgas/katalysator.........
Vi har bett DinBil ersätta oss för resorna som vi gjort för att få en annan bedömning, men ICKE! Vi slapp iaf betala 15.300kr!!!
Hur skall man tolka detta sätt att byta ut raserade delar på ett fordon!!!!!!!!!
Vad sker i vår värld???
Är detta något som allmänt är känt? Märkesverkstad

Uppdaterat: 2017-11-07 11:07

Det finns kunniga och mindre kunniga mekaniker såklart som med allt annat.
Men det är ju så att det går att påstå en sak och kunden accepterar kat byte,men ibland kommer man på dom ohederliga men vad hjälper det.
Karma kan man iofs tro på ibland.
Att Googla verkstaden/handlaren kan vara en bra ide.

Uppdaterat: 2017-11-07 14:55

Auktoriserad Mazda-verkstad en för ett antal år sedan:
ABS-lampan lyste. De felsökte för 500 spänn. De kom fram till "Troligen ABS-enheten"
Det kändes skumt så jag läste på, hittade servicemanual med mätvärden och felsökningsguider med mera.
Grävde mig ner till kontakterna för sensorerna.
Vevade upp respektive hjul, in med voltmetern i sensorkontakten, snurrade hjulet (ett varv per sekund stod det), noterade spänningen (irrelevant vad boken säger egentligen - alla fyra går ju knappast sönder på en gång).
En av de fyra gav typ nada. De andra perfekta så gott som samstämmiga värden (snurra EXAKT ett varv per sekund är ju med viss marginal om man säger så). Bytte sensor. Allt klart.

Krävde tillbaka pengarna för felsökningen och sade som det var: De hade fanemej inte felsökt! Antagligen kopplat in datorn "Ja det är väl fel på ABS-enheten" och sedan hade de ju velat byta för hiskeliga tusenlappar, och felet hade kvarstått.
Jävla nötter - så sur jag var då!

Uppdaterat: 2017-11-07 15:26

Hade för ett par år sedan en BMW 330i e90. Efter att jag bytte bromsklossar+givare bak så ville inte lampan för byte stängas av trots att jag gjorde en återställning.

Åkte in till Mechanum som är en auktoriserad BMW verkstad för felsökning. Då sa dem att ESP-systemet var kasst(?) och behövde bytas, fick en offert på ca 18-19kkr. Galenskap tyckte jag, det var vinter och ESPn fungerade perfekt.

Åkte sedan in till en annan auktoriserad verkstad(Bilia) och det visade sig att en av givarna för bromsklossarna FRAM spökade. Fick den utbytt för 500kr och så var problemet löst.

Uppdaterat: 2017-11-07 17:19

Bilia är bra, jag kan också rekommendera dem. Annars är det för övrigt en bra idé att gå till några olika och se vad de säger. Så kan man jämföra både vad de säger och vad det kostar.

Uppdaterat: 2017-11-09 19:42

Service, skade o garanti är ok i de flesta fall.
Allt utöver och särskilt om att de vädrar att man sitter i klistret, då öppnas boken TRIX där det ena följer på det andra.
Har en sådan historia på G nu och funderar lite så om det jag hör är helt rätt o riktigt.
Man ska veta detta att bilbranschen till grunden är ful och att dom stämmer av situationer snabbare än en Kobra hugger och att det gäller alla.

Uppdaterat: 2017-11-15 14:47

Har problem med ABS/EPS på min BMW, troligtvis är nån givare trasig, kransarna är kollade.
Vad felsökning på en verkstad kostar vet jag inte, men troligtvis mer än 1000:- som 4 nya givare kostar om jag skickar efter dom från Tyskland.
Så jag tror jag ska prova det alternativet förs innan jag låter nån klåpare röra min bil.

Uppdaterat: 2017-11-15 15:23
Rikard skrev:

Har problem med ABS/EPS på min BMW, troligtvis är nån givare trasig, kransarna är kollade.
Vad felsökning på en verkstad kostar vet jag inte, men troligtvis mer än 1000:- som 4 nya givare kostar om jag skickar efter dom från Tyskland.
Så jag tror jag ska prova det alternativet förs innan jag låter nån klåpare röra min bil.

Berätta sen hur det gick.

Uppdaterat: 2017-11-15 16:24
Rikard skrev:

Har problem med ABS/EPS på min BMW, troligtvis är nån givare trasig, kransarna är kollade.
Vad felsökning på en verkstad kostar vet jag inte, men troligtvis mer än 1000:- som 4 nya givare kostar om jag skickar efter dom från Tyskland.
Så jag tror jag ska prova det alternativet förs innan jag låter nån klåpare röra min bil.

Om du har en traditionell passiv sensor:
Gräv fram kontakterna till givarna.
Hissa upp hela bilen eller ett hjul åt gången (efter vad du har möjlighet till).
Använd en voltmeter, ställ in på växelström och mät volt (obs! inte ohm!)
Mät på givarens kontakt (inte sladden från bilen) samtidigt som du snurrar hjulet. Du borde du få ett värde på någon till ett par volt. Snurra med cirka ett varv per sekund och notera ner värdet. Gör om på alla hjul.
Skiljer sig något avsevärt från de andra?
Där är felet.
Kolla kransen igen för säkerhets skull, men troligen är sensorn kaputt.

Hittar inget fel utan alla visar samma värde? (obs! viktigt att man roterar ungefär lika fort då spänningen stiger med rotationshastigheten)
Då kan det vara glappkontakt (ser kontakterna bra ut? vid tveksamhet, rengör med kontaktspray och juckla sedan och sätt i och ur några gånger - kolla om felkoden försvinner) eller avbrott på kablage. Då blir det jobbigare men börja med den lättaste delen.

Här finns lite om de olika sensortyperna som kan användas samt felsökning även på andra varianter.
Man kan även mäta resistansen men det är bra om man har lite koll på vad man gör så man inte råkar blåsa sensorn. En trasig sensor har ofta påtagligt avvikande värde (eller inget värde alls om det är komplett avbrott)

http://www.underhoodservice.com/wheel-speed-sensor-diagnostics-for-meters-and-scopes/

Har felsökt och bytt två sensorer på min förrförra bil exakt enligt ovanstående.
Det jobbigaste var att komma åt kontaktstyckena som de gömt bakom inredningen i bagageutrymmet = montera ner typ hela inredningen samt delar av sätena! *pust*
Sedan fick jag då reda på av återförsäljaren att jag skulle köra långsamt, max 30, ett par km för att sensorn skulle läras in i systemet. Huruvida detta behövdes egentligen vet jag inte men gjorde i allafall. Bromstest på hala löv (var under våren så ingen riktig halka fanns, ej heller vettig grusväg) gav mycket bra resultat.
Ena sensorn hittade jag på skroten för 500. Den andra fick jag ta en ny, men tog till fel årsmodell. Kostade 1.250 kronor i stället för 3.000 vilket rätt skulle kostat. Det ENDA som skiljer de åt var: Den rätta hade en halvmeter längre sladd och en annan kontakt.
Lösning: Avbitare, krympslang, lödkolv och ett par minuters jobb så var det klart.
Verkstad skulle ha cirkus 3.000 per sensor och 1.000 per byte. Alltså 8.000 spänn! Plus eventuell felsökning då.
Jag kom undan med 1.250 + 500 + 79 kronor för rostlösare (för att få loss skruven som höll fast sensorn), ett par cm krympslang och en gnutta lödtenn.Kan man spara mer än 6.000 spänn så lägger jag gärna en dag eller två i skön vårsol på att greja själv. Plus att man lär sig saker!

Uppdaterat: 2017-11-15 18:14

Jo då, jag har mätt och bytt många givare på bilar, men vad jag läst går inte BMWs givare att mäta på vanligt vis, varför vet jag inte, kanske är dom just aktiva ??

Uppdaterat: 2017-11-15 18:43
Rikard skrev:

Jo då, jag har mätt och bytt många givare på bilar, men vad jag läst går inte BMWs givare att mäta på vanligt vis, varför vet jag inte, kanske är dom just aktiva ??

Kolla länken ovan och gör ett försök! Det kostar ju inget =)
Har du tur kanske den skvallrar via normal OBDII-lsäare, om du har någon i närheten som kan hjälpa dig?

Uppdaterat: 2017-11-15 18:53

Tack, ska kolla, OBDII läsare har jag.

Uppdaterat: 2017-11-15 19:05

Jag tror det är upp till vilken bilmek som tittar på ens bil, inte så mycket vilken verkstad som gör jobbet. Har man lite tur så hittar man rätt person för jobbet. Större verkstäder har nog många anställda som inte är så bra, och är det illa ställd kanske hela verkstaden är "rutten". Jag har hittat en mindre verkstad med två anställda och där ser man att de vet vad de håller på med. Priset är också humant, nedåt 500 kr/tim.

Uppdaterat: 2017-11-15 19:37
Styggavargen

Tycker att det är svårt att hitta en bra Audi verkstad som inte är så dyr. Där vart jag lämnar bilen nu är bra men ganska dyra också. Det är absolut inte Din Bil AB. Har hört av Revended Benny att KW bilverkstad skulle vara bra men dom är också ganska dyra och ligger lite långt bort för min del.

Jurgen Weise är annars duktig BMW mekaniker men har flyttat till Tyresö från Haninge och förhållandevis ganska billig.

Uppdaterat: 2017-11-15 20:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja KW verkar bra, arbetskompisen hade en Crafter innan vi nu fick nya firmabilar, och den servade han på KW. Vad det kostade vet inte vi, men dom förstod att våra bilar är vår arbetsplats, och fixade akuta problem på stubben. Bilia där jag servade Renaulten förstod inte det, bilen stod där i 2 månader för växellådsbyte.

Uppdaterat: 2017-11-15 22:14

Detta företag kan bara beskrivas som ett stort mörker av inkompetens. Har grovt räknat betalat 30 till 40 tusen kr för servicekostnader till detta företag och man möts vid varje kontakttillfälle av kundmottagare utan det minsta civiliserade beteende (man undrar varför inte chefsnivån har informerat dessa herrar vem som betalar för deras verksamhet och varför dom har ett arbete att gå till?). Vidare i denna historia av inkompetens; våren 2016 utför Europeiskamotor i Gävle ett byte av vindruta på min Rav 4. Vid första regnvädret efter bytet upptäcker jag att det läcker in vatten - och det är inte några små mängder vatten - det formligen rinner ner över instrumentbrädan via takinredning och ner i A stolparna. Det ska tilläggas att rutan som monterats är en så kallad ”Toyota originaldel”, problemet är bara det att den är av en så låg kvalitet att när man trycker tummen mot den så får man en synlig böjning av den. Begav mig till Toyota Gävle och skulle få den fixad (enfaldig som jag var så tyckte jag att det var ett backjobb som verkstaden borde kunna fixa omedelbart). Jahadu, vem trodde jag att jag var?! Komma här och komma, och gnälla om småsaker! Här var det inte på tal om att åtgärda min läckande vindruta. ”Du får göra som alla andra och boka en tid.” Blev informerad om att jag kunde komma tillbaka om 5 veckor så skulle dom kanske kunna fixa till sitt egna backjobb. Tyvärr så var det semestertider så några 5 veckor hade jag inte tid att vänta, så det var bara att betala detta ur egen ficka. Tur att det finns andra företag med kompetent personal. En stor eloge till Samglas som fixade problemet mindre än 24 timmar, och här var det inte tal om nån plastruta av tveksam kvalitet eller en så kallad Toyota originaldel som monterades, här pratar vi kvalitet. Att denna ruta fortfarande sitter monterad på bilen utan tillstymmelse till läckage talar sitt tydliga språk för detta. Man får bara hoppas, för Toyotas skull, att denna bil inte kommer att vara inblandad i en olycka där det visar sig att krockgardinen inte löst ut med allvarliga personskador som orsakats av defekt utlösningsmekanism härrörande till fuktskada som inte fixats till av Europeiskamotor i Gävle.

Historien av detta mörker av inkompetens hos Europeiskamotor i Gävle tar inte slut här, det ska visa sig bli värre, tyvärr. Min sambo som var på väg till Valbo upptäcker förskräckt att bilen plötsligt slutar att svara på gaspådrag. Det visar sig att bilen gått in i vad man kallar för ”limpmode” (begränsning av gaspådrag för att begränsa motorskador) med följd att samtliga övervakningsmoduler larmar som en julgransbelysning. Hon beslutar sig att sakta köra till (en förhastad handling under stress och i efterhand otroligt dumt av henne) vad man skulle kunnat tro var rätt beslut och rätt ställe för en bil av märket Toyota, alltså Europeiskamotor i Gävle. Efter 2 veckors felsökning ringer en herre från Europeiskamotor i Gävle, som jag förmodar är en bilkunnig mekaniker. Han försöker lite ursäktande och med låg röst förklara att felet troligen, kanske, eventuellt kunde vara, och att det såg ut som, efter mycket om och men och avancerad analys samt jobbig felsökning och många fikastunder, skulle kunna bero på lågt flöde till spridarna (måste klargöras att det är en dieselmotor på denna bil). För mig som är novis på motorer men har förståelse för processystem, ter detta sig som lite lustigt, för i bränslesystemet sitter det ett filter som skall förhindra att spridarna sätts igen. Så ponera att man har ett högt difftryck över bränslefiltret, då borde man med stor sannolikhet få ett lågt flöde efter filtret och fram till spridarna, och det är här Europeiskamotor i Gävles mörker av inkompetens firar storartade triumfer, jamenvaddåhallelulia låt oss ha den äran att erbjuda för kunden ett byte av SAMTLIGA spridare till den ringa summan av 25 000 kr! Man blir som novis imponerad av vilken välutvecklad slutledningsförmåga mekarna på Europeiskamotor i Gävle besitter, nej för tusan inte kan det vara så enkelt och banalt som ett smutsigt bränslefilter. Dessutom kostar ett filterbyte alldeles för lite, så varför börja med den åtgärden? Hur enfaldig och dum kan Toyotas kunder verkligen vara? Eller gick tankegångarna som följer: ”låt oss byta filter men vi tar betalt för byte av spridare”? Katching i kassan! Turligt nog för mig så hade jag vid denna tidpunkt tröttnat på Europeiskamotor i Gävles erbjudande av tjänster, så jag beslutade mig för att åka och hämta min bil. Dagen efter konsulterar jag allservicemeken Nisse på hörnet (han som mekar allt och alla bilmärken bara för att göra sig en hacka, dessutom mekas det aldrig i nyktert tillstånd har jag förstått). Han skulle även efter en grov rövinsfylla dragit slutsatsen att man borde nog prova byta bränslefiltret först, men inte den odugliga personalen på Europeiskamotor i Gävle som istället riktade in sig att lura av mig 25 000 kr för byte av spridare.
Jaha, vilka slutsatser kan man dra av denna berättelse från verkligheten? För det första är detta ett systematiskt arbetssätt hos Toyota där det går ut på att lura kunderna på eftermarknadsprodukter och tjänster av ytterst tveksam kvalitet (serviceåtgärder där 99% av tiden har åtgått till okulärkontroll av befintliga delar) vilket innebär att en oduglig flatmek från Europeiskamotor i Gävle har stått och stirrat på din bil i några timmar och samtidigt fikat för att få tiden att gå. Har detta lurande av enfaldiga Toyotakunder satts i system? Hur mycket pengar får Toyotas kunder betala för alla hittepåfel? Det är skrämmande tankegångar!
Har cheferna koll på vad deras anställda pysslar med om dagarna? Och har dom det så anser jag att lura kunderna på 25 000 kr för ett hittepåfel är en rent kriminell handling. Hade jag varit chef på denna firma och fått reda på detta missförhållande, så skulle jag sätta kvastar i händerna på dom inblandade personerna ifråga och hänvisa dom till en lämplig plats långt ifrån övrig verksamhet så att dom kan göra så lite skada som möjligt - exempelvis att sopa parkeringar tills det är dags för pension.
Tillägg till denna historia är att problemet med bilen hittades av Nisse på hörnet med hjälp av ett OBD2-instrument inköpt för några tusenlappar från Kina. Nisse plockar ut en så kallad freezeframe från styrboxen, vilket innebär att det larmade händelseförloppet för varje modul delges en tidsstämpel så att man kan identifiera vilken modul som initierade störning. Det visade sig att det var en bromsback som kärvade. Denna demonterades och slipades av på en pelarslip och monterades tillbaks för den ringa summan av 300 kr. Nu har bilen snart gått 2 år helt utan någon som helst störning.

Vill bara tacka Samglas för ett kompetent arbete! Och Nisse på hörnet, han heter faktiskt något annat men han skäms för att han har nedlåtit sig att meka med en ”sketen jävla Toyota” som han uttryckte sig, så han vill förbli anonym.

/En blåst Toyotakund i dubbel bemärkelse

Uppdaterat: 2017-12-10 21:58

Grym historia. Vi får hoppas detta sprids och får konsekvenser för företaget.
På vår bil ville man byta AC pump för 6-7000, jag bytte en rem för 145:- och problem var löst.

Uppdaterat: 2017-12-10 22:29

Kanske en anmälan till konsumentverket kan fungera?
Det borde klassas in i deras gebit tycker jag.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

Uppdaterat: 2017-12-10 22:31

Att säga att man är snål för man tar med sig egen olja , om man så klart har en möjlighet att göra det är ju skitsnack. Det är ju oljan
som gör servicen dyr. Det är oljan som verkstaden tjänar mest på. Kan jag då ordna en olja som skall vara till bilen för betydligt lägre
pris så gör man det. Sen har inte alla den möjligheten så klart , och då får man betala för sig. Jag vet vad verkstaden köper in oljan för
så betala fullpris , nej tack. Så ta med egen olja , eller be o få en bra rabatt är mitt tips.

Uppdaterat: 2017-12-11 07:58

Jag bytte mina bromsklossar var 3000:e mil på Toyota märkesverkstaden, det var alltid samma sak. De ringde "1 timme" efter jag lämnat in bilen och sade att klossarna var dags att byta och att det skulle kosta mindre när de ändå hade hjulen av för smörjning. Över telefonen nappar man nästan alltid på en sådan sak utan att veta status på bromsklossarna. På min nuvarande Octavia har jag inte bytt klossar ännu, bilen har snart rullat 7500 mil. Så jag vet inte hur ofta man måste byta? Är det stor skillnad mellan märken och beror det på hur tung bilen är hur snabbt klossar måste bytas? Man fick aldrig se de gamla klossarna heller. Så jag tror att många verkstäder "lurar" och bluffar för att få utföra extra jobb, eller i alla fall för att kunna debitera extra. Service på Toyota var ganska dyrt också, aldrig under 3500 kr (för liten service) och den stora låg alltid på omkring 6000 kr.

Uppdaterat: 2017-12-11 09:09
Styggavargen
Rallykalle73 skrev:

Att säga att man är snål för man tar med sig egen olja , om man så klart har en möjlighet att göra det är ju skitsnack. Det är ju oljan
som gör servicen dyr. Det är oljan som verkstaden tjänar mest på. Kan jag då ordna en olja som skall vara till bilen för betydligt lägre
pris så gör man det. Sen har inte alla den möjligheten så klart , och då får man betala för sig. Jag vet vad verkstaden köper in oljan för
så betala fullpris , nej tack. Så ta med egen olja , eller be o få en bra rabatt är mitt tips.

Det är ju inte alla som har kontakterna men jag köper 20 liter i dunk och det kvalitets syntet för 1100 :- och självklart gjör verkstaden det också.
Så klart dom skall ha vinst men dom borde kunna ge en bra rabatt ändå.

Uppdaterat: 2017-12-11 09:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Verkstäder tar dubbelt upp minst, olja jag kan köpa till bilen på nätet (oljemagasinet.se) tar de mer än dubbelt betalt för hos verkstaden. Jag tar med mig köpt olja och betalar miljöavgiften endast, sparar minst 500 kr på detta varje service. Jag köper alltid samma olja också som är godkänd för bilen. (Just nu är det Castrol Edge i min nuvarande bil) jag kör med.

Uppdaterat: 2017-12-11 09:14
Styggavargen

Givetvis skall verkstaden ha vinst , annars kan man lägga ner. Men just oljan tycker jag är väldigt överdrivet dyr. Sen funkar en service så att om det är tid 2,2 på en service , fixar mekanikern det på 1,8 ja då ligger han på plus. Men strular det eller han är långsam och gör det på 2,4 , får han bara för 2,2. Kunden får betala för 2,2 oavsett vilket. Det är väll inte helt fel tycker jag. Så funkar det nästan överallt i många yrken.

Uppdaterat: 2017-12-11 09:31

Intressant Styggavargen - när jag körde Toyota så ringde dom också och sa att det var dags att byta bromsbelägg men för mig var det vid 7500-milaservicen och så tidigt har jag aldrig bytt bromsbelägg på nån bil. Kan absolut vara rätt om Toyota använder mjuka belägg men precis som för dig så fick jag aldrig se de utbytta beläggen. Efterföljande Focus körde jag 10.000 mil utan påpekande om att beläggen behövde bytas - för att ta ett exempel... Och inte heller vid inbytes-testerna (hos flera olika märkesförsäljare) så nämndes nåt om slitna bromsklossar.

Uppdaterat: 2017-12-11 09:52
Styggavargen skrev:

Jag bytte mina bromsklossar var 3000:e mil på Toyota märkesverkstaden, det var alltid samma sak. De ringde "1 timme" efter jag lämnat in bilen och sade att klossarna var dags att byta och att det skulle kosta mindre när de ändå hade hjulen av för smörjning. Över telefonen nappar man nästan alltid på en sådan sak utan att veta status på bromsklossarna. På min nuvarande Octavia har jag inte bytt klossar ännu, bilen har snart rullat 7500 mil. Så jag vet inte hur ofta man måste byta? Är det stor skillnad mellan märken och beror det på hur tung bilen är hur snabbt klossar måste bytas? Man fick aldrig se de gamla klossarna heller. Så jag tror att många verkstäder "lurar" och bluffar för att få utföra extra jobb, eller i alla fall för att kunna debitera extra. Service på Toyota var ganska dyrt också, aldrig under 3500 kr (för liten service) och den stora låg alltid på omkring 6000 kr.

Jag har betalat ca 2195:- sista åren för veritabel ojebytar service på mina 1,6 tdi bilar och sedan typ 748:- för inspektions service vid 3000 mil.
Det Tycker jag har varit okey under 3 års garanti tiden iaf.
Sedan vad man får för pengarna kan man diskutera.
En sak som folk inte tänker på att awd och automat ofta ökar service kostnaden med åtskilliga tusenlappar.
Jag får skrämselhicka när man hör folk som betalar upp mot 10 tusen för en service.
Du nämner broms belägg och det beror väl på körstil och miljö men på mina bilar har det också hållit minst 8-10000 mil.
Jag tror att verkstäderna rekommenderar skivor och belägg i parti och minut för det är riktigt bra förtjänst och kort tid på byten och men tummar som kund inte på säkerheten så man säger ja.
Om man som kund istället kör till broms slitage lampan lyser får man troligtvis ut dubbla körsträckan på beläggen, åtminstone ibland är min bedömning som skruvat i gammbilar i 30 år. ;)

Uppdaterat: 2017-12-11 09:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rallykalle73 skrev:

Givetvis skall verkstaden ha vinst , annars kan man lägga ner. Men just oljan tycker jag är väldigt överdrivet dyr. Sen funkar en service så att om det är tid 2,2 på en service , fixar mekanikern det på 1,8 ja då ligger han på plus. Men strular det eller han är långsam och gör det på 2,4 , får han bara för 2,2. Kunden får betala för 2,2 oavsett vilket. Det är väll inte helt fel tycker jag. Så funkar det nästan överallt i många yrken.

Ja så är det med tiden och det är ju helt okey, det borde borga för att dom hinner göra ett bra jobb.
Vad det gäller oljan har aldrig behövt köpa en liter olja på macken men man ramlar nästan baklänges när man ser literpriset på longlife oljan i sortiment hyllan.

Uppdaterat: 2017-12-11 10:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jobbade på bilverkstad i början på 90 talet, en dunk normal märkesolja kostade då 150:-
Bla Volvo (Bilia) använde denna olja, och vi köpte den på fat för under 10 kronor litern av Bilia.

Uppdaterat: 2017-12-11 10:19

Fast jag har nog aldrig köpt så lite olja som jag gör nu när jag kör lite modernare bilar.
Att hälla i en halvliter eller liter av en vettig olja som rekommenderats av tillverkaren och kunna köra runt 2500-3000 mil på det känns som en liten kostnad i sammanhanget.

Uppdaterat: 2017-12-11 12:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Fast jag har nog aldrig köpt så lite olja som jag gör nu när jag kör lite modernare bilar.
Att hälla i en halvliter eller liter av en vettig olja som rekommenderats av tillverkaren och kunna köra runt 2500-3000 mil på det känns som en liten kostnad i sammanhanget.

Ja visst är det så och moderna motorer kräver dyr långlife syntet och det tummar man inte på dom första10tusen 20tusen milen.

Uppdaterat: 2017-12-11 12:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Styggavargen wrote:Jag bytte mina bromsklossar var 3000:e mil på Toyota märkesverkstaden, det var alltid samma sak. De ringde "1 timme" efter jag lämnat in bilen och sade att klossarna var dags att byta och att det skulle kosta mindre när de ändå hade hjulen av för smörjning. Över telefonen nappar man nästan alltid på en sådan sak utan att veta status på bromsklossarna. På min nuvarande Octavia har jag inte bytt klossar ännu, bilen har snart rullat 7500 mil. Så jag vet inte hur ofta man måste byta? Är det stor skillnad mellan märken och beror det på hur tung bilen är hur snabbt klossar måste bytas? Man fick aldrig se de gamla klossarna heller. Så jag tror att många verkstäder "lurar" och bluffar för att få utföra extra jobb, eller i alla fall för att kunna debitera extra. Service på Toyota var ganska dyrt också, aldrig under 3500 kr (för liten service) och den stora låg alltid på omkring 6000 kr.
Jag har betalat ca 2195:- sista åren för veritabel ojebytar service på mina 1,6 tdi bilar och sedan typ 748:- för inspektions service vid 3000 mil.
Det Tycker jag har varit okey under 3 års garanti tiden iaf.
Sedan vad man får för pengarna kan man diskutera.
En sak som folk inte tänker på att awd och automat ofta ökar service kostnaden med åtskilliga tusenlappar.
Jag får skrämselhicka när man hör folk som betalar upp mot 10 tusen för en service.
Du nämner broms belägg och det beror väl på körstil och miljö men på mina bilar har det också hållit minst 8-10000 mil.
Jag tror att verkstäderna rekommenderar skivor och belägg i parti och minut för det är riktigt bra förtjänst och kort tid på byten och men tummar som kund inte på säkerheten så man säger ja.
Om man som kund istället kör till broms slitage lampan lyser får man troligtvis ut dubbla körsträckan på beläggen, åtminstone ibland är min bedömning som skruvat i gammbilar i 30 år. ;)

Min gamla Mazda 6, där bytte jag bak då bromsoket på ena sidan kärvat och därmed var det på en av de klossarna inte särskilt mycket kvar, om något...
Fram bytte jag aldrig. Hade väl gått runt kanske runt 13.000 mil om jag minns rätt (har inte siffrorna framför mig nu). Sist jag då kollade på de så var det bra mycket kvar.
Manuell bil kan tilläggas, och nyttjar man motorbromsen så nöts det ju inte mycket.

Uppdaterat: 2017-12-11 12:36
mso 1000 skrev:

En anekdot.Stockholms dottern hadde en A6 för många år sedan.
Fick utdömda bromsar en sida bak och en offert på 9700:- .
Hon Ringde och var ledsen och som snäll pappa så kör jag ner dom 73 milen nästkommande helg med verktygslådan i skuffen.
En timmes jobb och åtdragning av läckage i nippel och uppsmörjning av handbroms funktion och vire.
Funkad i tre år tills den såldes.
verkstäder vill oftast byts allt ink oken för det är enklast för dom och ger mäst vinst och såklart säkrast med garanti.
Men som oftast helt onödigt.
OCH fick då också 2 dagar med barnbarnen :)

9.700?!
Vad ville de göra?
Byta ut bromsslangar och rör hela vägen fram till motorrummet? Inklusive nytt ok, guldbelagt, med nya skivor, i ultrahårdit?
Shit...
Min mazda hade Dyra reservdelar, men byte av ok och klossar var ju inte ens i närheten av de där siffrorna.

Uppdaterat: 2017-12-11 12:53

En anekdot.Stockholms dottern hadde en A6 för många år sedan.
Fick utdömda bromsar en sida bak och en offert på 9700:- .
Hon Ringde och var ledsen och som snäll pappa så kör jag ner dom 73 milen nästkommande helg med verktygslådan i skuffen.
En timmes jobb och åtdragning av läckage i nippel och uppsmörjning av handbroms funktion och vire.
Funkad i tre år tills den såldes.
verkstäder vill oftast byts allt ink oken för det är enklast för dom och ger mäst vinst men och såklart säkrast med garanti.
Men som oftast helt onödigt åtminstone om man har egen kompetens och kan.
OCH fick då också 2 dagar med barnbarnen kan tilläggas :)

Uppdaterat: 2017-12-11 12:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Xant.
Det är nog så att en bil med 25000 mil kan det vara befogat med helrenovering men det kostar och man kan oftast skjuta på det 5000 mil till om man vill.
Men ok skivor belägg kanske vire X 2 plus jobb det drar ihop och som tjej är det svårt att ifrågasätta en offert.
På mina 35 åriga bilskruvar bana har jag aldrig bytt något i förväg.
På en caravell bytte jag bakskivorna vid 42000 mil vilket var vansinnigt mycket för lång tid då den sprack utifrån och in.

Uppdaterat: 2017-12-11 13:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kan förstå att verkstaden ger pris på ett "värsta scenario" många gånger och gör det lätt för sig.
Många kunder vill ha ett jämförande pris INNAN dom lämnar in bilen och då blir det en gissningslek verkstäder emellan.
Och skulle det nu vara så att verkstaden INTE byter alla grejjerna (och gör det lätt för sig) och något av dessa delar går sönder, ja då står verkstaden där och ska göra gratisjobb och får skit för att dom snålat.
Även om jag inte är någon fan av bilverkstäder så kan jag samtidigt tycka att dom får oförtjänt mkt skit ibland och att många jämför lite skevt.

Uppdaterat: 2017-12-11 13:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Jag kan förstå att verkstaden ger pris på ett "värsta scenario" många gånger och gör det lätt för sig.
Många kunder vill ha ett jämförande pris INNAN dom lämnar in bilen och då blir det en gissningslek verkstäder emellan.
Och skulle det nu vara så att verkstaden INTE byter alla grejjerna (och gör det lätt för sig) och något av dessa delar går sönder, ja då står verkstaden där och ska göra gratisjobb och får skit för att dom snålat.
Även om jag inte är någon fan av bilverkstäder så kan jag samtidigt tycka att dom får oförtjänt mkt skit ibland och att många jämför lite skevt.

Visst blir jämförelser skeva ibland men jag har två vuxns barn (tjejer) i Stockholm och det jag sett så blir nog många lurade där nere.
Jag är 100 nöjd med mina service här i norrland . Peppar peppar

Uppdaterat: 2017-12-11 13:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, lurade och lurade.
Visst finns det mkt dåliga bilverkstäder och då det finns fler i storstaden så finns det ju fler skojare.
Saker är ju också dyrare av en anledning, kostnad för lokal osv är skyhög jämfört med mindre orter.

De enda skojare jag varit med om är DinBil i Södertälje (det blir sannolikt inte värre än så) och en billig däckfirma, även den i Södertälje som skulle montera på däck jag köpt online. Uttrycket "man får vad man betalar för" visade sig stämma....igen....

Numera är det Vianor som gäller (dom är dock inte felfria, men mestadels ok) och K.W Bilservice vid kungens kurva de gånger jag inte gör något själv.

Uppdaterat: 2017-12-11 13:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Grådiga och slarviga är ju svenskt "trademark". Fakta är dom är dyrast i hele Europa och då utan tvivel bedrägare.

Uppdaterat: 2017-12-11 14:44

Svenskt trademark, men endast för desillusionerade svenskar som inte lämnat kommungränsen mer än för en charterresa.
Åk ner till Ungern där det är billigt och serva bilen och klura på om du vill bo där.

Uppdaterat: 2017-12-11 15:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Svenskt trademark, men endast för desillusionerade svenskar som inte lämnat kommungränsen mer än för en charterresa.
Åk ner till Ungern där det är billigt och serva bilen och klura på om du vill bo där.

Hur är priserna i Danmark?

Uppdaterat: 2017-12-11 15:30

Ingen aning faktiskt, men något närmare kontinenten och att Danmark tar ut mkt skatt vid registrering vid nybilsförsäljning kanske gör att dom kan ha råd att ha något lägre skatt på verkstadsjobb. Men har ingen koll på just Danmark.

Uppdaterat: 2017-12-11 19:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Ingen aning faktiskt, men något närmare kontinenten och att Danmark tar ut mkt skatt vid registrering vid nybilsförsäljning kanske gör att dom kan ha råd att ha något lägre skatt på verkstadsjobb. Men har ingen koll på just Danmark.

Förstår inte hur skatterna kan påverka så ass mycket så det kan skilja dubbellt på timpriserna på verkstäder. I Stockholm.
Helt klart är det överprissatt på en del ställen, och allt för ofta är kompetensen inte särskilt hög (ens på märkesverkstäder) samtidigt som slarv förekommer för ofta.
Det är inte jag ensam om att tycka - även genomgångar där man testat med riggade bilar visar samma sak.

Den senaste undersökningen i raden som visar på fusk och slarv:
https://www.aftonbladet.se/bil/article22585003.ab

Uppdaterat: 2017-12-11 19:35

Menade skatterna på inköp av bil i Danmark, tittar man på undersökningar så ser man att på vissa saker är vi dyra men på andra billiga. Det är t.ex. billigast att försäkra en mindre dieselbil i Sverige om man jämför med andra länder om man nu ska gå på leaseplans rapport (som känns lite oseriös och inte helt enkel att läsa).

För att veta om det är överprisat så får man nog kolla bokslutet och försöka se vad saker och ting kostar, löner lär skilja, samma med lokalhyra osv. Sen får man nog jämföra äpplen och äpplen. Säger inte att du har fel Xanthopteryx, men vill inte förutsätta att det är överpriser det handlar om.
Sen verkar det vara brist på mekaniker, det lär nog driva upp priserna, samma gäller med flashiga lokaler.

Hade varit intressant att vet vad t.ex. Mekonomen tar på landsbygden och inne i stan, samma med t.ex. DinBil.

Uppdaterat: 2017-12-11 19:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Menade skatterna på inköp av bil i Danmark, tittar man på undersökningar så ser man att på vissa saker är vi dyra men på andra billiga. Det är t.ex. billigast att försäkra en mindre dieselbil i Sverige om man jämför med andra länder om man nu ska gå på leaseplans rapport (som känns lite oseriös och inte helt enkel att läsa).
För att veta om det är överprisat så får man nog kolla bokslutet och försöka se vad saker och ting kostar, löner lär skilja, samma med lokalhyra osv. Sen får man nog jämföra äpplen och äpplen. Säger inte att du har fel Xanthopteryx, men vill inte förutsätta att det är överpriser det handlar om.
Sen verkar det vara brist på mekaniker, det lär nog driva upp priserna, samma gäller med flashiga lokaler.
Hade varit intressant att vet vad t.ex. Mekonomen tar på landsbygden och inne i stan, samma med t.ex. DinBil.

Håller med.
Tyvärr hittar jag inte så bra jämförelser av det.
Det jag hittar som kan ge en halv eventuell fingervisning är detta:
https://www.motormagasinet.se/article/view/418058/stora_prisskillnader_pa_bilverkstader_i_sverige
Notera att det inte alls verkar hänga så intimt ihop med var det ligger (storstäder med hög hyra till exempel).

Uppdaterat: 2017-12-11 20:04

Den jämförelsen är lite som leaseplan och som du är inne på, svårtolkad.

Just denna texten "-Verkstäderna som toppar listan har ofta dyra omkostnader – och det kan spegla sig i timpriset. Om man i stället ber om priset hos flera verkstäder, kan man som bilägare ofta spara flera tusen kronor för samma jobb, förklarar autobutler.se, analyschef Jan Sturm. Han påpekar att det finns enklare jobb som kräver många timmars arbete i verkstaden. "

Får inte ihop det riktigt, det jag kan tänka mig är att en firma med dyra omkostnader är en märkesfirma som är ackrediterad och har utrustning för att felsöka. Och att dom också då sitter i fina lokaler som kostar en del.

Men just denna undersökning pekar ju på allt annat än att storstäder är speciellt dyra, vilket är det man hör många klaga på.

Uppdaterat: 2017-12-11 21:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.