Vi Bilägares forum

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Nu har en tråd startats på Flashback där verkstäderna debatteras högljutt.

Bilmekaniker - så här luras kunderna på verkstäderna!
https://www.flashback.org/t2277087

Ingen rök utan eld?

Onekligen har ju även problemet tagits upp ett antal gånger även Vi Bilägare.

Vad har du för åsikt eller erfarenhet?

Uppdaterat: 2013-12-15 15:21
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Kommentarer

Som sagt i tråden, knappast en märkesverkstad! Det är väl en av alla skuttar som alla gladeligen hänvisar till när man tycker märkesverkstaden är för dyr!

Uppdaterat: 2013-12-16 07:16

Känslig fråga det här då knappast någon i branschen vill kommentera sin egen undergång. Mycket utav snacket om verkstäder är bara myt och knappast något att rätta sig efter men det är klart att verkstäderna tar betalt där de kan.

När mekanikerna sedan dessutom får bättre betalt ju snabbare de är så är det lätt att en del arbete inte blir utfört på det bästa viset.

En mindre verkstad i en mindre ort kan ju sen givet också utföra samma arbete billigare än en stor verkstad i en större stad då de inte har samma omkostnader.

Tyvärr är det inte givet oavsett var man servar att man faktiskt får utfört det arbete som man betalt för.

Med en nyare bil så betalar man mer för långt mindre arbete och är "nöjd" så länge som det stämplas i boken. (en stämpel som sedan ofta ändå inte mycket är värt)

Just känslan av att man betalar för tid som inte används tycker jag är värst. Att bilen är komplicerad och att vissa delar därför tar tid att byta ser jag inga konstigheter i men att byta olja+några filter+servicepunkter diffar knappast mellan kanske 30 min och 4 timmar ....

Det finns många sätt i branschen att ta ut mer betalt än vad arbetet är värt och det är tyvärr väldigt svårt att komma undan det faktumet att den som vet minst också får betala mer.

Värst är nog ändå de ( i andra trådar kallade "Alibaba verkstäder ) mindre verkstäder som även säljer begagnade bilar.

De tar då in en bil och förklarar den för skrotfärdig då det t.e.x behöver bytas kamrem e.t.c enligt gällande intervall.

Bilen är värd 4-5000kr men blir på en bilfirma med bytt kamrem och "garantier" en 15.000kr bil. Många är de tillfällen då dessa bilar bara snabbt fixas till med minimal kostnad och säljs vidare. Om sedan bilarna rullar i ett år till så är "alla" nöjda.

Uppdaterat: 2013-12-16 12:52

Mistro. Du får ursäkta mig, men jag hängde inte med riktigt här! Om mekanikern nu jobbar på ackord så gör han troligen servicen så snabbt det går. Vilken tid är det då som inte används? Servicen är ju ett paket med en förutbestämd tid! Är det att man jobbar för snabbt eller vad?

Uppdaterat: 2013-12-16 14:07
Citat:

Med en nyare bil så betalar man mer för långt mindre arbete och är "nöjd" så länge som det stämplas i boken. (en stämpel som sedan ofta ändå inte mycket är värt)

Mistro:

Det beror ju på om du så småningom tänker sälja bilen eller behålla den som avgör hur mycket en stämpel är värd i serviceboken. Det finns väl inte någon som inte tittar i serviceboken vid begköp?

Personligen anser jag att den auktoriserade märkesverkstaden är på tok för dyr, deras timpenning ligger på 2500 kr / timmen, och för en vanlig knegare är det mycket pengar. Tror inte ens att Sveriges statsminister har så hög timpenning. De pratar om pengar som det vore luft på den auktoriserade märkesverkstaden "Olofsson Bil" här ute vart jag bor. Man skulle kunna tro att alla som kör en VW eller Audi är miljonärer, fast så är det inte. Dessutom undrar jag varför de måste tjafsa om kunden skickar med egen motorolja? Så länge motoroljan uppfyller de krav som ställs är väl det inte så mycket att tjafsa om?

Uppdaterat: 2013-12-16 16:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

django... vad ville du ha sagt med detta inlägg??????????

Uppdaterat: 2013-12-17 05:50
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Problemet är ju onekligen även ett problem som Vi Bilägare uppmärksammat.

Verkstäderna gör allt för att tvätta bort det dåliga ryktet av Boo Wennerberg/Biltestarbloggen

http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/missnojda-bjuds-pa-middag

Uppdaterat: 2013-12-17 05:54
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Vet inte om du förenklade mitt inlägg med flit "Trasten" men givetvis menar jag att det måste finnas någon verklighetsförankring tll vad man betalar! Det är ingen hemlighet att verkstäderna vill få kunden att tro att en basservice tar en halv dag. Det är ungefär också så man debiterar. När arbetet bara tar en halvtimme så är detta bedrägeri,oavsett hur duktig mekanikern är!

Ordet bedrägeri är kanske missbrukat i dessa sammanhang men vi kan ändra det till "oskäligt dyrt" för ett oljebyte och några filter samt servicepunkter.

Verkstaden vill även att vi skall förstå (när ämnet ifrågasätts) att en del jobb tar längre tid och måste därför kompenseras men då frågar jag istället hur många jobb det är som skiter sig och varför? Är det 1 kamrem på 10 som tar längre tid eller pratar vi om 1 på 100? Skall då 9 ( eller 99 ) andra betala mer för sitt arbete eller hur "jämnar" man ut detta?

Nä,.. snarare är det så att de allra flesta betalar för en längre tid än vad som har använts och detta redan innan vi börjar att prata om rep. verkligen var nödvändig o.s.v ( enligt tidigare spekulationer )

Sen det här med duktiga mekaniker,...ja är det inte precis det HÄR som man vill påskina att man måste betala extra för?

Inte tusan tänker vi som kund HURRA....vi fick en så duktig mekaniker att han kunde fixa bilen på några minuter!!! Vill inte ALLA betala för den tid som används? Den sämre mekanikern då? ,...han som en del menar arbetar på Mekonomen mfl,han arbetar alltså både sämre OCH långsammare men ändå blir jobbet billigare? ...Nä ekvationen går inte ihop i det tänket!

"Minimats" De senaste bilarna som jag har bytt in har säljarna inte tittat i serviceboken men det är klart att det finns undantag. Har man sen bilen längre så suddas betydelsen också ut allt mer för VAR bilen är servad. efter 3 år återstår i bästa fall enbart halva bilens värde och det oavsett hur många stämplar man har.

Uppdaterat: 2013-12-17 08:29

Tiden för en service hos märkesverkstäderna sätts av fabrikanten, så den är inte mycket att göra åt! Det verkstaden kan bestämma är timdebiteringen, som av olika skäl varierar mellan verkstäder. De flesta verkstäder har ackord som gör att man ska göra jobbet lite snabbare än den satta tiden för att få en bra lön. Jag vet inte om du tycker att man bara ska ta betalt för den använda tiden? Om det är så skulle det bli väldigt skiftande priser på samma service på samma verkstad. Jag vet inte om det är en bra väg att gå.

Uppdaterat: 2013-12-17 12:32

Tur att man ännu inte lämnat någon bil till verkstaden, nu slipper man undra om det vart för dyrt när man gjort alla service själv. Tur att man bara äger enkla bilar som är lättservade. Men man saknar fårstås stämplarna.

Uppdaterat: 2014-01-23 21:40
Elbil2

Vår lilla stadsbil, en Kia Picanto, var idag inne på sin 1500-milaservice. Kostnad: 1171 kr och då var bilen tvättad och fin när vi hämtade den - på märkesverkstan...:) Klart överkomligt så jag hoppas att det fortsätter i den stilen.

Uppdaterat: 2014-01-23 21:55

Jag tror att det är större risk för fusk ju billigare servicen är. Jag har genom åren servat en del begagnade, lite äldre bilar på gymnasiets fordonsprogram. Tar lite längre tid men det blir alltid bra gjort. Mina nyare bilar har jag däremot alltid servat på märkesverkstad. Vet inte om jag är naiv, men jag tror att det är mindre risk att bli lurad på en märkesverkstad än hos Billiga Harry.

Och ta med egen olja skulle jag aldrig göra, någon måtta på snålheten får det vara. Att stå och tjafsa med mekanikern om att få ta med egen motorolja gör bara mekanikern sur och grinig, jag vill att min mekaniker ska vara på gott humör. Man tar ju inte med eget kött till resturangen.

Uppdaterat: 2014-01-23 22:12
Formely known as Rustan Werling

Jag kan hålla med om att det kan tyckas handla om snålhet om man skickar med någon skräp olja. Sedan kan det finnas andra orsaker varför man skickar med olja som att tex verkstaden inte tillhandahåller den aktuella motoroljan som man egentligen vill ha i sin motor. Det har varit fallet med min Audi som sedan den var ny endast gått på Mobil1 0w-40 och den motoroljan är allt annat än billig. Eftersom Audi hade problem med just oilsludge på min motor så ville jag ha en motorolja som var lite tjockare än den aktuella Castrol 5w-30 som Audi då använde. [b]Det handlar således inte om snålhet.[/b] Däremot vill jag inte betala för motorolja 2 gånger när jag väl skickar med en motorolja som jag vill ha. Har aldrig haft problem med vare sig mekaniker eller service rådgivare då jag förklarat att jag vill ha Mobil1 0w-40 och ingen annan motorolja.

Sen kan man ju undra om man överhuvudtaget går till en restaurang som inte tillhandahåller det aktuella köttet som man vill äta? Jag vill inte ha Castrols skräpoljor i min bil och det tror jag inte du heller vill ha då MB använder Mobil1.

Uppdaterat: 2014-01-23 22:58
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Shogun - detta var som sagt vår första service på Picanton så nån uppföljning har jag inte varit med om. Inte heller från försäljningen efter att vi hämtat bilen för rätt exakt 1 år sedan. Bäst i detta avseende var vår lokala Ford-handlare på 90-talet - först kom en tårtcheck nån vecka efter köpet och sen ringde försäljaren vid några tillfällen för att höra hur det fungerade.

Uppdaterat: 2014-01-23 23:01

225 kr litern tar Meca för 1 liter Mobil1 0w-40 http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=445466&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=12

Uppdaterat: 2014-01-23 23:09
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

3000-milaservicen (1:a efter köpet) på diesel-Golfen i somras kostade rätt exakt 2.500 kr. Så långt fullt godkänt även på den.

Billigare service på bil med 1500-mils intervaller än Picanton tror jag det är svårt att hitta.

Min Toyota Corolla -03 (nyköpt) är nog den under senare år som varit dyrast på service.

Uppdaterat: 2014-01-23 23:36
Minimats1 skrev:

Jag kan hålla med om att det kan tyckas handla om snålhet om man skickar med någon skräp olja. Sedan kan det finnas andra orsaker varför man skickar med olja som att tex verkstaden inte tillhandahåller den aktuella motoroljan som man egentligen vill ha i sin motor. Det har varit fallet med min Audi som sedan den var ny endast gått på Mobil1 0w-40 och den motoroljan är allt annat än billig. Eftersom Audi hade problem med just oilsludge på min motor så ville jag ha en motorolja som var lite tjockare än den aktuella Castrol 5w-30 som Audi då använde. Det handlar således inte om snålhet. Däremot vill jag inte betala för motorolja 2 gånger när jag väl skickar med en motorolja som jag vill ha. Har aldrig haft problem med vare sig mekaniker eller service rådgivare då jag förklarat att jag vill ha Mobil1 0w-40 och ingen annan motorolja.Sen kan man ju undra om man överhuvudtaget går till en restaurang som inte tillhandahåller det aktuella köttet som man vill äta? Jag vill inte ha Castrols skräpoljor i min bil och det tror jag inte du heller vill ha då MB använder Mobil1.

Lite märkligt att du först ondgör dig över att behöva tjafsa för att få ta med egen olja för att sedan skriva att du aldrig haft något problem med just detta. Sedan tror jag nog att verkstaden kan tillhanda oljan du vill ha, kan du fixa oljan så kan nog verkstaden också göra det. Men du kanske får tjafsa lite. ;-)

Och varför bara hålla sig till att ta med egen olja, nästa gång tycker jag du kan ta med dig egna reservdelar, egen mekaniker och eget serviceprotokoll. Ta med egen stämpel också, den sitter fint i serviceboken som du givetvis har fixat själv......

Uppdaterat: 2014-01-24 06:11
Formely known as Rustan Werling

Du skrev att det handlade om snålhet men det är inte fallet då den oljan jag använder är dyrare än den som verkstaden använde, visst det finns nu att handla på internet men förut fanns det inte internet butiker så jag köpte den i butik som alla andra. Det som [b]DU inte fattade[/b] var att jag var tvungen att tjafsa om att den aktuella motoroljan uppfyller longlife kraven på just min årsmodell & motor enligt min instruktionsbok och det är väl den som gäller eller? Om nästa bil blir en ny Audi A4 kommer jag garanterat inte behöva skicka med någon motorolja eftersom VAG bytt till Mobil. Castrol har de slutat med tack och lov.

Ta med egen reservdelar och stämpel kan du göra själv!! Även mekaniker och verkstad när du ändå håller på. Den kan heta Kjell Karamells billiga verkstad. Eller något annat av alla dina nick. [img]http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/smileyslaughing_lol_evil_100-103.gif?w=15&h=20[/img]

Uppdaterat: 2014-01-24 08:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är så gött med dig lille Mats, för du kan aldrig hålla dig utan kör med dina anklagelser hela tiden. Det är så smidigt att anmäla dig varje gång så att ViB ser det tydliga mönstret. :)

Uppdaterat: 2014-01-24 13:43
Formely known as Rustan Werling

Jag servar på en närbelägen märkesverkstad, och de är väldigt trevliga, personliga och gör ett bra jobb och det märks att de trivs med sitt arbete. Detta är en mindre verkstad- Prismässigt ligger de helt i nivå med allbilsverkstäder som Autoexperten etc. Jag får lånebil också...

Uppdaterat: 2014-01-24 14:30

Jag har en viss erfarenhet av okq8:verkstäder. Tycker de är bra, ivf de jag nyttjat.

En del märkesverkstäder verkar ha som affärside att skjorta upp sina kunder.

Uppdaterat: 2014-01-24 20:41
Lås inga trådar.

Här i Australien har märkesverkstäderna tappat så många kunder till oberoende verkstäder så att de flesta märken har infört ¨price capped servicing¨ för i de flesta fall, de första tre servicarna. Detta innebär att man betalar ungefär halva det ordinarie priset. VW har detta för de första fem servicarna och Proton för hela bilens garantitid. Mazda är ett av få märken som inte har detta erbjudande. Volvo har haft en drive där de tre första servicarna är helt gratis. Jag lämnade min Hyundai H-1 på märkesverkstad och blev faktiskt förvånad över standarden på utfört arbete och vänligt bemötande. Gick dock tillbaka till min gamla meck när jag inte hade några rabatterade servicar kvar. Vi servar alltid våra bilar på lördagar. Som tur är har jag inte haft några garantianspråk för av någon anledning utför inte Hyundais märkesverkstäder garantijobb på lördagar till skillnad från Toyotaverkstäder som inte har några sådana regler.

Uppdaterat: 2014-01-27 11:26

Min granne, som ju bor två tredjedelar av året i Spanien, hade nyss lämnat sin C4 till service, normal service med olja och filter samt byte av bromsbelägg. Allt för 240€ och han jämförde med motsvarande pris för service på Saaben i Sverige. Den blev mer än dubbelt så dyr.

Uppdaterat: 2014-01-27 12:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skall bli intressant att se hur verkstaden hanterar mitt senaste dilemma! Någon som har hört talas om "Risk of filter-clogging" ?

Uppdaterat: 2014-01-27 13:32

Mistro - Raphael kommer att förklara det som en feature som du skall vara tacksam för att ha upptäckt...:)

Uppdaterat: 2014-01-27 14:47

Eller så är det så att jag bara hittar på de felen som mina bilar har haft ....Kan ju också vara så att jag har en körstil som jag bara delar med de som har en fransk bil som krånglar? Oavsett så skall de bli spännande att se vad som felar. Troligtvis "Cerinpåsen" som är tom i förtid p.g.a läckage vilket jag förmodligen får skulden för att ha orsakat. ( bilen används ju faktiskt så vem vet?)

Uppdaterat: 2014-01-27 21:06

Är verkstäderna bedragare eller bara dåliga på att utföra seriösa jobb?

Oftast bedragare men det finns även de som är ganska bra.

Uppdaterat: 2014-01-31 19:15

När jag nyligen skulle byta sidoblinkers (i backspegeln) så stod det i manualen att man skulle lämna in bilen till verkstad för att få den bytt. Jag läste att detta skulle kosta omkring 600-900:- att få blinkersen bytt så jag beslutade att byta den själv. Körde till bilcentrum och köpte blinkerslampan för 315:- och passade på att fråga servicepersonalen om hur man går tillväga för att byta lampan. "Man får väl ta bort spegelglaset" var svaret jag fick. De ville alltså inte berätta hur man gjorde precis som jag misstänkte för de ville nog att jag skulle lämna in bilen för en sådan bagatell så att de kunde tjäna pengar.

Jag hittade förstås en väldigt bra beskrivning på internet och bytte lampan själv på ca 10 minuter.

De visste mycket väl på verkstaden att man skall ta bort kåpan på backspegeln (på ett speciellt sätt) vilket är lätt när man vet hur man gör, så inte får man så bra förtroende för märkesverkstäderna precis.

Uppdaterat: 2014-02-01 11:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

GPSen på min Renault tjatar om att jag behöver uppdatera mina LIVE-tjänster, varje gång jag startar bilen måste jag gå in i en meny och läsa medelandet för att sen kunna se kartan/radion och allt som finns på displayen.

I medelandet står det hur jag ska göra, skriva in min E-post adress på GPSen så den skickas till TomTom, och dom skickar sen tillbaka instruktioner hur jag betalar och förlänger tjänsten.

Så långt var det inga problem, hur GPSen skickar saker utan att vara uppkopplad vet jag inte, men det tog bara 10 sek så hade jag ett mail i inkorgen, och där kunde man läsa följande. Betala med kort el betaltjänst........ OBS: I Sverige kan du inte betala via internet, besök din återförsäljare.

Jag besöker en av Stockholms största återförsäljare/verkstad för Renault. Säljavdelningen viste inget och hänvisade till kundtjänst, dom viste inte heller nått och hänvisade till verkstaden, dom viste inte heller nått och hänvisade till en tekniker som gått för dagen (kl 15,15) Jag har ringt teknikern 3 ggr utan svar och skickat 2 E-post medelanden oxå utan svar.

Min lust att lämna in bilen på det stället när det är dax för service har avtagit drastiskt.

Uppdaterat: 2014-02-01 11:48

Hacken: En av anledningarna till varför man inte gärna förklarar mektips till kunder är att man kan stå ansvarig om kunden gör fel. Man vet aldrig hur bra kunden är på att skruva, och går något fel så drar dom sig inte från att komma och klaga. Vi hade en som skulle efterdra sina topplocksbultar själv och ville veta momentet och hur man vinkeldrar. Han kom tillbaka skitförbannad efter att han hade dragit av alla bultar till ventilkåpan och det var vårat fel!

Uppdaterat: 2014-02-01 12:00

Trasten, det är ju en viss skillnad på att dra topplocksbultar och byta blinkers. Jag är ganska bra på att meka men vissa saker lämnar jag över till verkstad för att vara säker på att det blir bra som kamremsbyte och annat som kräver ett större ingrepp i det välfyllda motorrummet.

Uppdaterat: 2014-02-01 12:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Poängen var att vet man inte vad man gör så kan man ha sönder saker, och har man som verkstad gett råd i frågan så kan du ge dig på att man har skapat ett problem. Visst, du kan byta blinkersen. Men många kan inte det fast dom tror det. Det är ganska lätt att bryta sönder något i dom backspeglarna om man inte vet var man ska bryta, plus att det finns flera olika varianter.

Uppdaterat: 2014-02-01 12:35

Min inställning är att om verkstaden ger tips om hur man byter så är risken mindre att man har sönder något och skulle man ha sönder något så kan man ju inte lasta någon annan för vad man själv gjort.

Om verkstadpersonalen är "hemliga" så får i alla fall jag sämre förtroende för dem.

Uppdaterat: 2014-02-02 10:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min erfarenhet är att det alltid är någon annans fel så jag har viss förståelse för att man inte visar kunderna, dessutom så kostar ju även den tiden.

Uppdaterat: 2014-02-02 10:30

Jag brukar tala med säljaren vi köpte bilen av när jag inte kan få nöjaktig service eller svar på en fråga av verkstaden. Eftersom han är angelägen om att få sälja en bil till oss nästa gång också så har han alltid bemödat sig att fixa problemen. Det har visserligen bara hänt ett par gånger. Vi har nu köpt tre nya bilar av samma säljare så han vet att vi återkommer om han sköter sig.

Uppdaterat: 2014-02-02 10:55

Bra idé Peter.

Uppdaterat: 2014-02-02 11:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det där med att "det gäller att veta vad man gör" är ju just det som jag förväntar mig utav en verkstad. Det heter ju att vi skall lämna in bilen till en som är expert på just den bilen som man kör. På en märkesverkstad är personalen extra bra utbildad och man använder också extra bra verktyg för att kunna garantera det bästa arbetet....i alla fall enligt den egna devisen.

Förutom utomordentliga mekaniker som kan skruva isär och ihop en bil i sömnen med sina superverktyg som ingen annan har så ser man dessutom till att uppdatera bilarna med den senaste programvaran som inte fanns på plats ifrån början. Om bilarna faktiskt blir bättre eller inte utav detta är det ingen som vet men vem vill chansa? ...Vem vill köra runt med en bil med alla de fel som fanns där redan vid leveransen? ( borde ju vara solklart att bilen inte lev. med rätt programvara...)

Just därför skal vill betala några hundra kronor mer i timmen samt betala för sådant som egentligen inte behöver bytas på varje service. Det är ju också viktigt att allt som monteras är original och med det menat så är det viktigast utav allt att fabrikatet står stämplat på reservdelen då detta tydligen skall göra att delen håller bättre. När delarna håller så bra som 5-7000 mil så vill man ju inte chansa på något ifrån t.e.x Biltema?

Bilia har något så fint som en "personlig tekniker" (eller vad de nu kallar det)

Min personliga erfarenhet utav denna personlighet som Bilia bjuder på kunde jag ha varit utan. Mekanikern var oförskämd, okunnig och förstörde dessutom bilen. Efter några besök hittades dock felen men då de rättades till knäcktes några clips så att inredningen inte satt ihop riktigt efteråt. Även elvärmen i en backspegel slutade att fungera efter detta.

Samma bil lämnade man ut som ny med skadad lack på motorhuven men mekanikern förstod inte varför den behövde bytas ut,varpå den omlackerades istället. Att färgen sedan inte matchade gjorde väl inget? Det begriper väl vem som helst att det inte kan bli 100% perfekt? ( trevlig kille den där mekanikern som sagt )

Har absolut inga problem med att betala för ett seriöst utfört arbete men tyvärr kan de flesta verkstäder inte erbjuda något sådant idag. Vi skall helt enkelt betala för en kompetens som sällan finns eller används samt för en kvalitet på delar som är obefintlig. Detta mygel vill inte de som har lite äldre bilar betala för så därför sänker verkstäderna priset på samma arbete och delar om bilen är några år gammal. Kanske får mekanikern sämre betalt för att serva de äldre bilarna och kanske används även sämre delar och verktyg? Kanske är det praoeleverna som servar de äldre bilarna? Bäst är ju förstås om det råkar att finnas några fel som ägaren inte kände till som kan fixas samtidigt för då kanske jobbet går ihop?

Nä,..det är inte vi konsumenter som behöver bevisa att vi blir blåsta utav verkstäderna utan det är verkstäderna som måste förtjäna VÅR respekt genom att utföra seriösa arbeten utan att ruinera oss på kuppen.

Uppdaterat: 2014-02-02 21:38

6000 mila service på Swiften i morgon, vi får se om jag har nått att återkomma med här i tråden.

Vi bokade servicen via nätet, men fick aldrig nått svar, således åkte vi inte dit den dagen vi ville boka. Ikväll kom det ett sms "Vi påminner om din bokade servicetid mån 3/2" Vi hade fyllt i den 22/1.

Vi kollade mailkorgen igen om vi missat nått, och det hade vi, det fanns ett mail i skräpkorgen, där dom sa att lånebil inte fanns 22/1 och bokade om oss till 3/2.

Varför mailet hamnat i skräpkorgen har jag inte en aning om, senast vi bokade funkade det bra.

Uppdaterat: 2014-02-02 22:36

Nä, jag har inte gjort nån komplett behandling, det skulle man nog gjort när bilen var ny.

Jag sprutade lite tunnflytande i dörrarna första sommaren, sen så penslar jag tunnflytande på bromsdetaljer, hjulupphängningar och bromsrör varje gång jag byter däck.

Jag ska krypa under i vår när det torkar upp och kolla läget. Jag hade bort bakre stötfångare och innerskärmar i höstas efter en liten insident, men bakom dom såg det ut som nytt. Alla skarvar var rikligt tätade efter lackering, det kan ha en fördel, dom flesta bilar jag hållt på med är först tätade och sen lackade/doppade, det ser man när man skrapar bort tätningskittet, bakom är det ren plåt, doppar man bilen i nått bad innan kittet finns ju chans att det tränger in mellan plåtarna.

Vår prognos är att bilen ska gå i 9 år, om den sen är värd 20.000 el 5000 spelar ingen större roll.

Uppdaterat: 2014-02-02 23:47

Lite OT men det skulle vara intressant att veta vad du jobbar med Mistro!

Uppdaterat: 2014-02-03 10:30

Varför är det intressant "Trasten" och hur ändrar det din syn på mina erfarenheter?

Vad är det i det som jag nämner som inte stämmer menar du som har en god insyn i yrket?

Uppdaterat: 2014-02-03 11:37

Jag undrade bara! Du vet ju vad jag jobbar med så jag tyckte det skulle vara intressant att veta vad du gör! Du behöver inte svara om du inte vill!

Uppdaterat: 2014-02-03 11:53

Vet en som lämnade sin vectra till en mindre nogräknad verkstad för att fixa lysande ABS- indikator, dom skulle enligt fakturan bytt ABS-givare komplett med hjullager fram, detta skulle skett hos Karlskrona bilpress för ca 5000:-

1 år senare samma symptom igen, den lämnades då in till Automek i karlskrona istället som konstatera att nämnda hjullager med givare aldrig är bytt alt. begagnad del, en Kalle Anka rep enl. automek

Uppdaterat: 2014-02-03 11:55

Karlskrona bilpress!! Låter som en slutstation för bilar. Modigt att lämna den där!

Uppdaterat: 2014-02-03 12:04

Inom transport/lager "trasten" för att komma så nära som möjligt. För övrigt är jag mycket bilintresserad vilket gör att jag läser mycket om ämnet. Har även bekanta som arbetar i branschen och som delger en del mörka sidor.

Vore trevligt om du förmedlade dina egna erfarenheter i ämnet "trasten" men jag tycker att det känns som att du oftast vill ge kunderna fel i det som sägs?

Om du verkligen aldrig stött på arga och felbehandlade kunder på de arbetsplatser som du har varit på så är jag den första att bli glad för det skulle ju visa på att det trots allt finns hopp.

Man kan sålla hårt ibland alla missnöjda och ändå inse att mycket inte står rätt till.

Uppdaterat: 2014-02-03 12:17

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Visst har jag haft kunder som har kommit i kläm och visst begås det misstag. Mekaniker är också bara människor! Men att vi skulle vara en samling bedragare som enbart håller på med detta för att systematiskt blåsa kunder på så mycket pengar som möjligt är inte en bild jag känner igen. Jag har bara jobbat på märkesverkstäder och där jobbar vi ständigt med kundvård och att minimera misstag. Men man ska komma ihåg att en bil idag är en väldigt komplicerad maskin som ständigt förändras och uppdateras och att man som mekaniker ständigt kämpar för att hålla jämna steg med utvecklingen. Det jobbar flera hundra ingenjörer i flera år för att ta fram en ny bil och du får en timme på dig att lista ut vad som är fel på den! En del arga kunder har vi fått för att beställda reservdelar har lastas av på fel ställe, så ingen är felfri!

Uppdaterat: 2014-02-03 12:53

Ett problem som jag tycker mig märka nu för tiden är att det nästan aldrig lagas något på bilarna. Man pluggar in diagnosverktyget, läser felkoden och beställer en ny del som man sedan byter. Är det inte den delen gör man samma sak igen tills symptomen är åtgärdade. Givetvis får kunden betala för alla delar som bytts ut i onödan.

Uppdaterat: 2014-02-03 13:44
Formely known as Rustan Werling

En fråga i ämnet: Snyggar ni till bilen innan ni lämnar in den ??

Min fru tyckte jag var dum i huvudet som igår kväll gick ut och tvättade bilen, den var fruktansvärd skitig efter senaste tidens blask här i Stockholm, jag tog även ett varv i motorrummet.

"Tror du bilen blir bättre servad för den är ren ??"

Uppdaterat: 2014-02-03 13:54

Dagens bilar har 30 datorer eller fler. Alla sammankopplade med varandra via can-bus. Det är lätt att gå vilse i den felsökningen om man inte ser upp. Jag hade en bil vars dörrutor började gå upp och ner under färd. Det visade sig vara fel på värmaren! Men att kunden skulle stå för kostnaden av utbytta delar vid återkomande fel vet jag inte, i alla fall inte hos oss!

Uppdaterat: 2014-02-03 13:58

Rikard: Det är däremot ganska vanligt att kunderna väljer att lämna in bilen strax innan man ska till återvinningsstationen. Jäklar vad sopor man får lyfta ur för att komma åt reservhjulet!

Uppdaterat: 2014-02-03 14:00

Jag åkte med chefen i hans servicebil idag. Det är en V70 2004 som är, eller var, i ganska gott skick när han köpte den för ca ett halvt år sedan. I dag svär han över den för att den är bökig att komma in i när man blir äldre, Han hade tidigare en 940 som blev nerkörd.

Nu frågade han varför han måste koppla bort ESP för att det inte skulle durra i bilen när han körde i låg fart,.

Trampa på , sa jag och då tystnade det. Men han törs inte köra, utan kopplar bort ESPn.

Men varför lyser motorstyrningslampan?

Det har den gjort sedan jag köpte bilen, då lämnade jag in den till Mekonomen och då släckte de lampan, men den tändes igen efter fjorton dagar!

Mja,m vad ger man för råd? :-)

Uppdaterat: 2014-02-03 16:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre