I samband med att VWs nya elbilar lanseras ser koncernen över lönsamheten för sina anslutna verkstäder. Volkswagen räknar med att serviceintäkterna minskar med upp till 30 procent.
Frågorna kring hur framtidens bilägande kommer att se ut är många. Men att folk kommer att fortsätta krocka med sina bilar är de flesta övertygande om.
Fortfarande är intäkterna från service, reparationer och tillbehör en kassako för biltillverkare, importörer och auktoriserade verkstäder – det som går under namnet eftermarknad.
Enligt Volkswagen kommer elbilens reparationskostnader vara 20 till 30 procent lägre på grund av färre rörliga delar och mindre slitage. Därför förbereder sig Volkswagengruppen nu för en minskad försäljning av reservdelar.
– Servicemarknaden har under en lång tid varit en nödvändig del av Volkswagens intäkter. När vi nu satsar på fossilfria transporter är det viktigt att vi fortsättningsvis har en fungerande affärsmodell, säger Christian Dahlheim, head of group sales, till Automotive News.
Volkswagen förutspår en 50-procentig försäljningsökning av koncernens samtliga modeller fram till 2030 vilket innebär 150 miljoner VW-fordon totalt. Av dessa beräknas drygt 15 procent vara elbilar. Den fortsatt goda försäljningen är det som ska hjälpa Volkswagen att hämta in de förlorade verkstadsintäkterna på sikt.
För att kunna serva sina verkstäder och elbilskunder effektivt i framtiden uppförs nu ett nytt lager i tyska Kassel för elbilsbatterier och tillhörande fordonskomponenter. Volkswagen garanterar 70 procent batterikapacitet efter åtta år eller 16 000 mils körning på nya ID3.
Redan 2025 räknar biltillverkaren med att sälja tre miljoner elbilar årligen vilket skulle innebära en fjärdedel av den totala Europaförsäljningen.
Diskutera: Kan du tänka dig en elbil vid nästa bilköp?
Fortfarande är intäkterna från service, reparationer och tillbehör en kassako för biltillverkare, importörer och auktoriserade verkstäder – det som går under namnet eftermarknad.
Enligt Volkswagen kommer elbilens reparationskostnader vara 20 till 30 procent lägre på grund av färre rörliga delar och mindre slitage. Därför förbereder sig Volkswagengruppen nu för en minskad försäljning av reservdelar.
– Servicemarknaden har under en lång tid varit en nödvändig del av Volkswagens intäkter. När vi nu satsar på fossilfria transporter är det viktigt att vi fortsättningsvis har en fungerande affärsmodell, säger Christian Dahlheim, head of group sales, till Automotive News.
Volkswagen förutspår en 50-procentig försäljningsökning av koncernens samtliga modeller fram till 2030 vilket innebär 150 miljoner VW-fordon totalt. Av dessa beräknas drygt 15 procent vara elbilar. Den fortsatt goda försäljningen är det som ska hjälpa Volkswagen att hämta in de förlorade verkstadsintäkterna på sikt.
För att kunna serva sina verkstäder och elbilskunder effektivt i framtiden uppförs nu ett nytt lager i tyska Kassel för elbilsbatterier och tillhörande fordonskomponenter. Volkswagen garanterar 70 procent batterikapacitet efter åtta år eller 16 000 mils körning på nya ID3.
Redan 2025 räknar biltillverkaren med att sälja tre miljoner elbilar årligen vilket skulle innebära en fjärdedel av den totala Europaförsäljningen.
Diskutera: Kan du tänka dig en elbil vid nästa bilköp?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst, men då jag brukar skrota mina bilar efter 20 år och 40.000 mil så hinner det kanske komma något vätgasalternativ i stället.
Laddhybrider är tydligen mycket dyrare att serva, tack vare sina dubbla drivlinor. Men, oavsett, det tar verkstäderna nog igen på något vis, precis som svenska staten och kilometerskatt.
Att sälja ett nytt batteri efter åtta år, för sisådär 100 000, till andrahandsägaren som står där med Svarte Petter kan ju vara ett sätt..
.
Klarsynt: Källa på att laddhybriden är mycket dyrare att serva än motsvarande bil utan laddmöjlighet?
@Henrik M
En artikel i TV. Du hittar den säkert om du googlar. Men det vore helt klart intressant med en djupanalyserande redovisning från t ex ViB.
.
Klarsynt: Du kom med påståendet, då är det inte för mycket begärt att du backar upp det med minst en länk om du ska verka trovärdig.
Billigare service för enbart elbil än hybrid och laddhybrid. Onödigt att ha 2 växla drift både el och bensin också ger ingen för körglädje som stör på och av bensin känns vibration motorstart.
Ja
Varför skulle ladd-hybrid vara dyrare att göra service på? Drivlinan med el gör man inget med vad jag vet, men någon annan som har annan åsikt?
@milkylainen
Sssshhh... säg inget som Henrik M inte gillar för då kräver han dig på länkar som straff. Han verkar helt oförmögen att hitta egen information. Att någon faktiskt skulle kunna något alldeles själv är helt utanför hans begreppsvärld.
.
Klarsynt: Du behöver inte vara dum! Jag vet att det kostar mer till vissa modeller, men du hävde ur dig att det kostar MYCKET mer till laddhybrider som om det är en generell sanning.
Och då tyckte jag du kunde ge källan på det då det inte är den faktan jag sett.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.