Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket drar mest?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilket drar mest?

Publicerad 21 januari 2013 (uppdaterad 21 januari 2013)
"Vad drar mest då man kör i 30 km/tim: 2:ans växel och 2 000 varv/min eller 3:ans växel och 1 300 varv/min?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Detta gäller en Saab 9-3 -02 2.0l 150 hk. Vilket av dessa alternativ drar minst bränsle om jag kör bilen på en 30-sträcka: 2:ans växel och 2 000 varv/min eller 3:ans växel och 1 200–1 400 varv/min?

Vikas

SVAR:
Ett lägre varvtal på motorn drar alltid mindre bränsle om
bilen körs med konstant fart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-21 08:50
Hackenbush

Äntligen ett korrekt svar på en fråga.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-21 09:08
hultarn

Skönt med automat, den väljer ju rätt växel själv, så kan man koncentera sig på omgivningen.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-21 09:40
Hackenbush

Kan inte annat än hålla med hultarn.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-21 10:51
1storstark

Självklart 3:an i 30 knyck. För övrigt har ingen automatlåda jag provat, växlat när jag vill växla. På jobbet bestämmer chefen. Hemma bestämmer frun. Växellådan är den enda jag har makt över.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-21 11:59
snabb95

Vet man så lite om motorer som Vikas då är en automatlåda det enda alternativet. Om SAAB lika som de flesta andra bilar haft en Färddator som visar momentan förbrukningen så har inte ens Vikas behövt fråga.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-21 15:12
Boxer

I princip ett korrekt svar men inte helt korrekt. Effektuttaget och därmed bränsleförbrukningen är inte enbart beroende av varvtalet utan kombinationen varvtal OCH ingastryck. Lågt varvtal med ett högt ingastryck ger samma effekt som högt varvtal och ett lågt ingastryck. Förhållandena mellan varvtal och ingastryck är dessutom inte linjära. Det är bland annat därför ett mycket mer ekonomiskt körsätt att köra med ett närmast konstant gaspådrag och låta farten/varvtalet variera än att köra med inkopplad farthållare/konstant varvtal och låta ingastrycket variera. Det allra bästa är en datorstyrd variabel transmission av typ Subarus lineartronic som hela tiden optimerar varvtal/ingastryck.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-21 15:31
saabnisse

Boxer, du menar van Dornes "Transmatic" förmodar jag och den finns på väldigt många olika bilar av olika fabrikat sedan länge.
Men nu gäller det ju en manuellt växlad Saab med turbo och där har turbon gått in vid 2000 varv och då tar den mer bränsle.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-21 17:42
dogdex

Jag håller med att automat är det bästa som finns tänk om dom äldre kunde inse det så sliper dom leta efter växelspaken och lamellerna håller längre.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-21 21:30
Peter i Sydney

Den enda fördel jag kan se med en automatlåda är i kombination med farthållare. Onekligen bekvämt. Om man spar bränsle är dock tveksamt. Körde upp från Sydney till Brisbane fredag till söndag. Drygt 100 mil med lite omvägar runt vingårdarna i Hunter Valley. Vår i30 drog 0,77 liter per mil.

#a • Uppdaterat: 2013-01-21 22:12
saabnisse

Peter, allt beror ju på fart, körsätt och vägbeskaffenhet.
Jag skulle tro att en manuell i30 hade nog tagit ungefär lika mycket.
Men nu gällde det ju låga varv på en Saab och ska man köra den snålt gäller det att hålla ner varvet.
Då kan den gå riktigt snålt, men fruktansvärt tråkigt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.