Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Storleken på sommardäck är strikt reglerad men hur är det med storleken på vinterdäck? Nu har jag fått fem eller sex olika uppgifter om storleken på vinterdäck till min Ford Mondeo.
Jag har skrivit till Transportsstyrelsen som hänvisar till Ford som hänvisar till Transportstyrelsen som hänvisar till verkstäderna och de ger olika svar. Bilprovningen bryr sig inte så de är inte tillfrågade. Men alla har också uppfattningar, bara det att de skiljer sig från varandra.
Är det så att allt går bara det går? Det vill säga bara hjulen kan snurra fritt?
John
SVAR:
Möjligheten att ändra däckens storlek är ganska stor. Efter ett byte så får hastighetsmätaren inte visa för litet och däcken får inte ta i någon karossdel vid maximal fjädring eller styrutslag. De får heller inte gå utanför bilens originalstänkskärmar.
Däcken måste klara maxbelastningen på axeln. Här gör man ingen skillnad på sommar- eller vinterdäck. Sommardäck måste även klara bilens maximala hastighet. I praktiken kan man lagligt ha olika storlekar på alla hjulen på bilen om det inte påverkar bilens köregenskaper påtagligt negativt. Detta är givetvis inget någon rekommenderar.
Tänker man på trafiksäkerhet och miljö så fungerar bilen bäst när däckens storlek är densamma som originaldäcken. Man bör även ha samma mönster och helst även samma mönsterdjup på alla däck för att bilen ska fungera bra.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt otrolig fråga. Det är väl bara att följa den eller de dimensioner som tillverkaren anger i instruktionsboken. För övrigt har däckverkstäderna all behövlig info i sina datorer när de knappar in registreringsnumret. Jag har lite svårt att förstå vad som är problemet.
Det får skilja max 5% i rullomkrets gentemot originaldimension. Vad det gäller hastighetklassningen så har vi en undantagsregel för detta i Sverige och man får alltså köra med däck som har lägre hastighetsklass än original, det kan däremot bli problem utomlands.
Men vilket trams att skriva "Tänker man på trafiksäkerhet och miljö så fungerar bilen bäst när däckens storlek är densamma som originaldäcken."
Kommer bilen levererad med breda 18"/19" däck så är det nog inget man bör rekomendera till vintern (såvida inte bilens bromsar kräver så stora däck - vilket mig veterligen ingen Mondeo-modell gör).
Ja se bror duktig han kan han.Men han vill vara anonym!
karl Erik: Du syftar väl på mig, misstänker jag. Men är det svårare än att titta i instruktionsboken och se vilka dimensioner som tillverkare har tagit upp? Det här borde vara en självklarhet.
Konstigt och krångligt svar som vanligt från STRO..
Jimmyy och Jes_ har mer än en poäng: många bilar har sommardäck så breda att den dimensionen alls icke hittar genom modden ner till asfalt. Inte sällan är det lämpligt att vinterdäcken är mer än ett snäpp smalare och högre än sommardäcken.
Om du läser på dekalen som sitter på vänstra B-stolpens insida ser du vilka dimensioner som Ford rekomenderar inkl. däcktryck. B-stolpe vänster = karossens delning mellan fram- och bakdörr vänster sida i bilens färdriktning. Ju mindre dimension på vinterdäck desto bättre! Smalare/mindre däck desto högre marktryck är att föredra.
"Sommardäck måste även klara bilens maximala hastighet."
Varför inte samma regel för vinterdäck?
Dagens bilar kommer lätt upp i maxhastigheten för vinterdäck.
Säkraste och bästa däck för vintervägen är smala typ 145-155 som de hade förr!
Smala däck tränger ner i modden, se rallybilars däck!
Fattar inte logiken med breda vinterdäck......
Fast jag tror inte du vill köra en bil i storlek och tyngd som mondeo med 155 däck, det hade blivit väldigt ostabilt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.