Frågeställaren undrar om det är en bra idé att köpa en dieseldriven bil om den bara ska köras korta sträckor och inte hinner bränna ur partikelfiltret.
”Det är ju inte så bra att köra kortare sträckor för att partikelfiltret inte mår så bra av det. Är det värt att köpa en dieselbil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en dieselbil. Jag kör dagligen kortare sträckor på cirka 1,5 mil och på ett år blir det cirka 3 000 mil. Det är ju inte så bra att köra kortare sträckor med en diesel för att partikelfiltret inte mår så bra av det. Är det värt att köpa en dieselbil då?
Elias
Svar:
En diesel fungerar bäst när den körs längre sträckor då partikelfiltret hinner brännas ur. Kör du mest korta sträckor är nog en bensinbil att föredra. Bensinare är i allmänhet lite billigare i inköp och har lägre skatt och moderna bensinmotorer drar inte mycket mer bränsle än dieslarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Jag funderar på att köpa en dieselbil. Jag kör dagligen kortare sträckor på cirka 1,5 mil och på ett år blir det cirka 3 000 mil. Det är ju inte så bra att köra kortare sträckor med en diesel för att partikelfiltret inte mår så bra av det. Är det värt att köpa en dieselbil då?
Elias
Svar:
En diesel fungerar bäst när den körs längre sträckor då partikelfiltret hinner brännas ur. Kör du mest korta sträckor är nog en bensinbil att föredra. Bensinare är i allmänhet lite billigare i inköp och har lägre skatt och moderna bensinmotorer drar inte mycket mer bränsle än dieslarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
'kärringstopp", är det inte dags för en automat? Jag tycker bensin är bättre, TSI motorerna med automat och du har kraft ända nere ifrån ca 1800 varv.
Kör man dagligen kortare sträckor på 1,5 mil men ändå får ihop 3000 mil per år så bör det inte finnas något problem, eftersom den bilen kommer att gå långa sträckor med någon form av regelbundenhet, alternativt så körs det 2400 mil på fritiden, utanför den dagliga körningen eller hur ser körmönstret ut?
Nu bör man kanske också tänka på att diesel blivit en strykpojke som föreslås förbjudas i allt fler städer.
Hur det nu blir med detta så kommer man nog att se till att straffa ut dem alltmer genom olika åtgärder som skatt och nya kostnadspåhitt.
En modern ottomotor, där många också kan köras på alternativa bränslen som etanol eller gas, kan vara roligare än en diesel, speciellt när den förses med turbo. Man har ju ett avsevärt större användbart varvtalsområde än med en diesel som ju ofta tvärkroknar vid 4000 varv. Det har kanske inte så stor betydelse för en automatväxlad bil, men med manuell låda tycker jag det är trist.
Många vill nog ha en diesel, för att med en bensin motor hade förbrukningen blivit för hög. Men då är mitt tips att köpa en vanlig bil som är lite lättare (under 1500 kg), då får man hyfsat låg förbrukning med en "bensinare". Jag rekommenderar inte en bil på 1500-2000 kg med bensin motor om man räknar med en låg förbrukning. SUV går nästan inte att köra på bensin på rimlig förbrukning.
Med dieselmotor rekommenderas en motorvärmare, inte för att värmen i en diesel är dålig utan för att det gynnar motorns livslängd och avgasreningens funktion med en motor som är uppvärmd och varm direkt från start, särskilt när man ofta kör kortare sträckor där motorn inte hinner bli ordentligt varm.
En dieselmotor inbjuder till avslappnad körning där man utnyttjar det goda vridmomentet. Jämför med en 8-cylindrig bensinmotor. Man kan kombinera med automat eller manuell växling. Jag gillar manuell låda eftersom det ger mig bra kontroll över motorutnyttjandet t ex vid motorbroms. Att dra en dieselmotor mot 4000 varv visar tyvärr ett oförstånd när det gäller motorkaraktären. Jag undviker att passera 2000 rpm/min. En modern dieselmotor är välbalanserad, bränslesnål och tyst. Den är dessutom mycket robust och kräver ett minimum av service. Lite beroende på vad som händer med biodrivmedel och reningsteknik kan dieselmotorn komma att leva länge än.
Vargen, varför inte välja en bensinbil som väger under 1400kg? eller 1300?
Den S60T5 som jag hade tidigare vägde in på typ 1700kg, drog runt 0,7 blandat med en hel del stad och resten motorväg. Ganska OK för en så tung bil med 245hk och automat, kombinerat med alla aktiva och passiva säkerhetssystem
pinjong skriver: "En modern dieselmotor är välbalanserad, bränslesnål och tyst. Den är dessutom mycket robust och kräver ett minimum av service."
I det citatet var det inte många stavelser som stämde med verkligheten om man jämför med en bensinmotor som är mer välbalanserad, tystare och billigare i service än en dieselmotor hur modern den än är. Dieselmotorns övriga nackdelar får man så att säga på köpet. Marianne Sterner nämnde några få av dem. Och när displaytexten blir som på bilden då blir det extra dyrt.
Visst kan man ha en tyngre bil även med bensinmotor, men man får vara beredd på att förbrukningen sticker iväg ganska snabbt. Det finns inte många XC60 med bensin motorer, eller hur!? En sådan skulle nästan dra 1 liter/mil. Bensinmotorerna har blivit effektivare, men faktum kvarstår ... vridet kan inte jämföras med diesel och bilens bensin förbrukning påverkas mer än diesels vid hårt väder eller när man lastar den hårt (tex släp mm). Har aldrig känt behovet av en diesel, och knappast framöver heller eftersom jag ser mer nackdelar med dieseln än med bensin. Inget av dem är bra, men bensin kommer att vara valet fram tills något bättre presenteras.
@snabb95: Jag skrev ordet "modern" för att visa att dieselmotorn har utvecklats och nu är i sin bästa form. Kanske du varit med sedan 1995 och då förstår du givetvis ingenting av det jag skrev. Sedan är det en missuppfattning att tro att en diesel behöver rensa partikelfiltret varje gång bilen används och därför bara kan användas för längre sträckor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.