På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Varför kan inte Volvo ha en temperaturmätare för motorn som alla andra märken har? Det finns visserligen en varningslampa som ska tändas ifall motorn blir för varm. Men jag upplever det som att värmen i kupén är lägre än tidigare. Jag misstänker därför att motorn inte kommer upp i rätt drifttemperatur. Jag har varit i kontakt med Volvo som säger att jag ska boka in en tid på verkstad.
Ska jag verkligen behöva åka till en verkstad och betala för att få reda på om motorn håller rätt temperatur eller inte? Det borde man väl enkelt kunna se genom att bara gå in i menyn på den annars så väl fungerande och logiska centerdisplayen?
Volvo V90 CC D5
Svar:
Det är lite svårt att svara på hur denna kund upplever värmen i sin bil, det är en individuell känsla. Det är förståeligt om man inte vill betala för någon kontroll, men i och med att bilen har garanti så kan bilen lämnas felsökning eftersom frågeställaren hävdar att bilen har försämrats under hans tid som ägare. Vi har inga generella klagomål kring värmen i våra bilar.
Dagens moderna dieselbilar regleras inte enbart genom motorns termostat utan regleras kontinuerligt via styrsystem som styr jalusi för kylare, övervakning av pumpar med mera. Vet kunden om parkeringsvärmaren fungerar? Eller har kanske någon som kör bilen stängt av tillskottsvärmaren i bilens meny? Hur man stänger av och på den framgår av instruktionsboken.
Annika Bjerstaf, Volvo Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilen är ju premium och håller alltid rätt temperatur.
Märkligt att man tagit bort den funktionen. Det känns ganska självklart att alla bilar ska ha en synlig temperaturmätare. Motorn bör ju ha uppnått rätt arbetstemp när den ska belastas hårt. Det är ju inte heller helt ovanligt att termostaten havererar och behöver bytas.
Tempmätare behövs inte eftersom styrsystemen reglerar motor och värme för effektivast funktion. Jag har ingen mätare i min bil, jag har en lampa. Den lyser blått när motorn är kall, och den lyser orange när motorn är för varm. När den inte lyser så har motorn rätt temperatur. Det räcker så. Jag behöver inte veta det exakta gradantalet.
Köp ett ODBC verktyg som du kopplar till datorn . I de vanligaste programmen som följer med kan man utläsa de vanligaste ( temp,varvtal osv när bilen är igång ) billigare än att lämna in bilen till service . Visar temperaturen fel ( för lågt ) så är det bara att åka in till Volvo ,
Här tror jag man vill veta kylarvädskans arbetstemperatur , kommer motorn aldrig upp i rätt arbetstemperatur så kan det ha med termostaten att göra. Är den trasig så kan kylarvattnet bli för kallt och det medföra att kupén i bilen är blir varm nog. Men det kan finnas flera olika fel såklart på detta . Temperatursenorn i kupén kan vara trasig också och på det sättet " skicka ut fel temperatur till kupén
Tänk att ett av så många i dessa spalter hatat märke som VW har både vatten- och oljetemp-mätare. Gäller antagligen alla märken inom VAG-koncernen.
Tekniska frågor kan inte och skall inte bedömas utifrån div. slumpartade personliga åsikter.
Om Volvos tekniker anser att de inte klarar av att ta fram ett system som visar vare sig motorns eller kylvätskans temperatur, eller för den delen heller oljans så är det tydligen så.
Hur bär sig i så fall verkstaden åt om motorn saknar teknik för att tala om det?
Mer troligt är det väl så att tekniken finns, men man har inte orkat ta farm en funktion så att bilägaren själv kan se det.
För inte så länge sedan var det en massiv kritik mot att Opel hade möjlighet att visa oljetemperatur.
När Astra 2004 blev av med tempmätaren kunde man fortfarande gå in i en "informations funktion" på skärmen för att få veta det inklusive en hel del till.
Oengagerat att en "lyxbil" 15 år senare saknar den möjligheten.
Märk väl att en analog mätare kan visa väldigt mycket fel. Via OBD-mätning får man ett tillförlitligare värde.
N-iklas, självfallet vet Volvos styrsystem temperaturen. Annars skulle de inte ha en lampa för det. Och min bil vet också temperaturen. Men bilföraren behöver inte veta exakt gradtal. Det bilföraren behöver veta är om motorn är kall, för varm eller normal. Det räcker så. En massa mätare är så 70-tal och 80-tal. Det stör bara föraren med en massa onödig information
Stämmer Pi, jag har både vatten och oljetemperaturmätare på min Fabia. Oljetempen når man via färddatorn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.