Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur mycket extra bränsle går åt till tillsatsvärmaren på dieslar när det är kallt under körning? Jag har en V50 2,0D och enligt färddatorn drar den en viss mängd men när man tankar så stämmer det inte med den aktuella förbrukningen.
Nu vet jag att färddatorn inte alltid är att lita på, men det skulle vara intressant att veta hur mycket extra diesel som går åt när värmaren går under vanlig körning. Kan det vara så att värmaren måste gå hela tiden om det är många minusgrader ute?
Mats
SVAR:
Vi har inte kunnat få fram någon exakt siffra för din bil men en motsvarande värmare till en Passat drar 0,67 l/tim vid full effekt. Den inbyggda dieselvärmaren, som är standard på alla Volvos dieselbilar i de nordiska länderna, går in om motortemperaturen inte hålls uppe – till exempel om motorn går med låg belastning och det är kallt ute.
Den förbrukningen syns heller inte i färddatorn – som mäter på bilens insprutare. Detta är en sannolik förklaring till felvisningen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På mercedes personbilsdieselbilar finns ingen tillsatsvärmare original, men värmen kommer ändå mkt snabbt på vintern. Hur funkar det? Elslingor?
Hur mycket dieselvärmaren drar borde ju vara en oundgänglig del av redovisningen av bilens förbrukning eftersom den är en del av bilens förbrukning.
Att man av lättja inte vill räkna ut det reser ju ytterligare frågetecken kring Dieselbilens faktiska driftskostnad och dess marknadsförares avsikter.
Granlund, Min mor har haft två 2000-tals Mercor och båda dessa hade åtminstonde orginalmonterad dieselvärmare. Värmen i bilen blev också väldigt dålig när värmaren havererade.
Hanzzon:
Okej, kollar man nu så tar mercedes drygt 15000kr för webasto 5kw parkeringsvärmare till c och e klass, fabriksmonterad. Men det kanske är en värmare med mindre kwh som är orginalmonterad?!
Dieselvärmarens förbrukning är ju inget som kan mätas i l/kilometer. Och den är dessutom försumbar i sammanhanget.
Jobb-Vito'n har dieselvärmare och den är mig veterligen inte utrustad med något extra tillbehör utöver dragkrok.
Granlund: Det är inte så att det är en sån där med tidur som de tar pengar för då? För det har jag sett finns till skåpbilarna med.
Tillstsvärmare är inte detsamma som en dieselvärmare. På många moderna dieselbilar finns en elslinga i klimatsystemet som värmer upp luften till kupén, som gör att man inte fryser, dock motorn är lika kall för den. Den tillsatsvärmaren drar, förstås, extra el som belastar batteriet hårdare och som gör att generatorn belastas hårdare om den på något sätt är lastavkännande, som slutar i högre förbrukning. Hur mkt är svårt att säga, beror på bilen, men mer bränsle går det ju åt på vintern så det är knappast en fråga om en dold kostnad om man håller koll på sin förbrukning.
Att köra korta sträckor på vintern är dålig för vilken bil som helst, för en diesel är en kort sträcka lite längre bara (ggr. två, typ)
Onehp
Det är lättare att klassa tillsatsvärmarna som bränsledrivna el. elektriska.
Effektiviteten dem emellan kan man debattera men syftet är detsamma.
En dieselvärmare är en tillsatsvärmare och kanske dessutom en parkeringsvärmare..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.