Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Som ägare till en Mercedes C 240 V6 -01 blev jag mycket förvånad och besviken när min generator nyligen havererade. Bilen har gått 14 200 mil. Efter utförd reparation fick jag problem med klimatanläggningen där en lampa (EC Rest) lyste hela tiden och spärrade tillförsel av kyla in i bilen. Bara kalluft från fläkten kom in. Denna felkod kan enligt uppgift bara en Mercedesverkstad programmera bort och släcka.
Varför händer sådant här och varför verkar inte bilens dator tåla en bortkoppling av batteriet utan att elektroniken ska börja krångla? Har låtit provtrycka ACC:n och trycket verkar vara normalt så ingen annan del av ACC:n verkar vara trasig. Är detta vanligt på dessa bilar?
Magnus Höjding
SVAR:
Utvecklingen är sådan att tillverkare/importör knyter bilägaren till det egna märkets verkstäder. Oftast har endast dessa den programvara som krävs för att felsöka och åtgärda fel på bilen. Detta gäller i stort sett alla märken och alla åtgärder som görs på en bil. I ditt fall blir du sannolikt tvungen att uppsöka en Mercedes-verkstad för att reda ut problemet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En av anledningarna till att min brorson inte längre kör MB...
Magnus, jag har svårt att tro att du måste in till en märkesverkstad för att åtgärda problemet. Detta måste kunna lösas av en annan, auktoriserad, verkstad.
På alla moderna bilar är det så att delar av elektroniken "nollas" när batteriet kopplas bort. Det här är Ingenting som är utmärkande för just Mercedes.
TOYOTA, ett så totalt pleonastiskt och tillika dumt inlägg. Tänk så många anledningar min granne har att INTE längre köra Toyota ... Sådana här rundskrivningar tillför ingenting.
Ännu en gång ljuger Kapten. Då han är tysk försöker han lura sig själv i att tyska bilar äro bäst.
Tycker det är urdåligt att generatorn ger sig efter 14000 mil. Jag har tappat förtroendet helt för märket. Funderar därför på att byta bort min MB E320 CDI, 2007.
Vågar inte ha den kvar. 6500 mil och framvagnen har börjat ge med sig. Nedre länkarma har bytts och nu börjar de övre. Automatlådan slänger ibland i växlarna och dieselpumpen har läckt.
Har läst att från 2007 skulle MB ha byggt bort problemen på E-klass, men icke. /Håkan A
Jag kan se på min "gamla" 210:a att när jag byter batteri så måste t.ex. elhissarna köras ner och upp en hel cykel för att de ska känna av sina ändlägen. Även ESP:n måste anpassas genom att ratten vrids till sina ändlägen. Och den bilen är från 2001. Och 211:an är inte bättre ...
Jes: Det gläder mig att se att vi kan vara på samma artikel utan att tjafsa =) Tja, ordet pleonastiskt - några år på högskola/universitet medförde en del kunskap, trots allt. Men det är inte utan att det gamla bulkchaffisjobbet lockar igen. Det är ingen dans på rosor att vara företagare.
Mig veterligt är det i princip omöjligt att byta generator utan att göra bilen strömlös. Det kan bli lite spännande effekter när man kopplar ur B+ från generatorn annars....
KaptenOberkomm, Det är faktiskt så att Mercedes, (liksom många andra Européiska bilmärken i dag ska tilläggas) byggt/bygger sina modernare bilar på sånt sätt att bilägaren blir tvingad att åka till en Märkesverkstad vid många situationer som tex ovanstående exempel kan medföra.
Vi har själv på mitt jobb ett exempel stående just nu där en Mercedes S-klass från -02 blivit bärgad till oss.
Den vägrar nämligen att starta och det är något fel i det elektroniska tändningslåset eller styrelektroniken till detta vilket ny mjukvara måste programmeras in om man köper nya delar från MB eftersom delarna enbart säljs utan innehåll och koderna släpps bara till Mercedes varpå ägaren blir tvingad att åka till deras verkstäder...
Volvo börjar utnyttja kryphålen i EU:s gruppundantag lika fult även de där det är lika på flera saker.
Jes & Leifer; Audi/VW börjar bli lika onödigt tillkrånglade även de då man tex måste programmera in deras styrväxlar efter att deras elektroniska servostyrning strular och man därmed måste byta ut hela styrväxeln på deras nyare bilar men till detta har våra duktiga tekniker på vår support lyckats få fram koder som gjort att åtminstonde vi lyckats göra de jobben på flera nyare VW bilar med vår diagnosutrustning men dom verkar medvetet strulat till det för att det inte ska vara enkelt och det tar tid att göra...
Allt detta medans Jappsarna/Asiaterna till 99% bara är att köpa en ny del till om något skulle strula och så funkat bilen igen utan knussel som det borde vara annat än till det allra nödvändigaste så det är absolut inte lika hos alla märken där heller som KaptenOber tror.
Leifer, Vet inte vad generatorn kostade till Mercan ovan men till mina föräldrars MB E220CDI och E270CDI kostade generatorerna över 10 000kr styck utbytesrenoverade(!) för bara delarna alltså då dessa havererade på båda deras senaste Mercor vilket var pengar dom kunde gjort något betydligt roligare för och en av anledningarna till att båda i stället kör Toyota i dag.
Men Hanzzon, är "din" verkstad auktoriserad av Mercedes?
leifer, du måste förstå vad ordet premium egentligen hänför sig till. Det har ingenting med eftermarknaden att göra. Du hänger desperat fast vid hur det "måste" vara medan jag pratar om hur det är. Det är företagets position på marknaden och dess produkters attraktion och uppenbarelse som räknas. Det har inte jag bestämt, men så här är det - bestämt av branschen själv, till och med.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.