Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Köpte förra året en helt ny Kia Cee´d som nu rullat 2 300 mil. Helljusindikatorn har nu slutat lysa. Det är en diod i instrumentpanelen som är trasig och hela panelen måste bytas till en kostnad av 5 000 kronor.
Trodde att detta skulle gå på garantin men Kia avslog detta då man menade att den ljusramp jag själv monterat var orsaken till felet. Blev otroligt besviken av detta besked och har frågat mig om man nu ska behålla sjuårsgarantin, vad får man då göra och inte göra?
Ska man ansöka om tillåtelse att byta fälg/däck som Kia godkänt? Vågar man hälla i kylarvätska om inte denna har godkänts av Kia? Var drar de gränsen?
Tony Landhall, Stockholm
SVAR:
Moderna bilar är generellt mycket känsliga för egna ingrepp, i synnerhet i elsystemet. Verkstaden som undersökt bilen anser att inkopplingen av ljusrampen inte är fackmannamässigt utförd men att detta bör kontrolleras av en tekniker från Kia.
Dessutom hävdar man att bilens huvudstrålkastare modifierats för efter montering av xenonlampor. Om så är fallet kan de spänningar dessa lampor alstrar skapa problem i bilens elsystem om modifieringen inte gjorts professionellt.
Generellt sett får man praktiskt taget inte göra några modifieringar på en modern bil. Godkända däckdimensioner finns föreskrivna liksom vilka oljor och kylvätskor som ska användas. Kan tyckas tråkigt för den som själv vill meka med sin bil men ett faktum om man vill att garantin ska gälla.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett praktexempel på när man som försäljningsargument utlovar frikostiga garantier som i praktiken visar sig vara värdelösa.
Nu stårdet ju inte vad exakt det är för fel på ljusinkopplingen. Men om det är nogåt grovt fel så som att kopla direkt utan Relä eller liknande så tror jag inte någon tillverkare hade tagit detta på garantin.
Det stämmer säkert.
Saanbnisse, Det är väl självklart att man inte kan gå in och modifiera och installera som vad man vill i en bil med garanti. Att först kontrollera med biltillverkaren och sen låta en auktoriserad verkstad sköta installationen är väl en självklarhet. Eller ?
Utan att veta något i just detta fallet så min allmänna erfarenhet att när "svensson kopplar el" så kan det bli hur som helst.
Tog förra året bort 13m överflödig kabel från en - mc!
Rekordet på bil är 27 meter..
Sockerbitsskarvar, strömtjuvar, inhen jordning..
Vadsom helst, bara det blir fel...
Men självklart, verkstäderna vill till varje pris (=göra allt onödigt komplicerat) ha in oss i sin verkstad a 1500/timme och vi ska glatt och tacksamt betala och enbart vara glada över att de ens VILL ha med bilen att göra.....
Det går bra med lite sås på riset.
Jodå, det är såhär denna "garanti" fungerar - det har sakkunniga varnat om i flera år! Minns också Kia´s exeptionellt höga servicekostnader.... En klassiker är att Kia-säljarna undviker frågan "Vad kostar servicen...?"
Men hallå, koppla in ljusramp samt modifiera strålkastarna och sedan förvänta sig att garantin ska gälla? Än värre är att läsa om dessa modifieringar och tycka att Kia har dåliga garantier.
Jag hade nog valt att leva utan dioden om alternativet var 5000 kr fattigare! Tyvärr är det vanligt med reservdelar till bilar som kostar skjortan för att man bakat in allt i ett, precis som med Kias instrumentpanel! När det gäller miljötänket ligger bildelsbranschen långt efter, då man verkar resonera "billigt och snabbt för oss, men dyrt och krångligt för kunden."
En sak är att ha åsikter om Kia:s garantipolicy. Mina erfarenheter är att Kia (och Peugeot) lägger mycken energi, på att slippa betala för det som många andra tar som garantifel (eller goodwill.)
En annan sak är det beskrivna fallet. Det skulle nog inte ens Toyota bekostat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.