Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag står i valet och kvalet att köpa bil nu när studierna närmar sig sitt slut och det blir dags att lämna staden till förmån för landsbygdens lugn. Har tittar runt lite och vill ha en snål bil som fungerar bra på landsväg.
I mitt letande så har jag hittat Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 1.2 TDI som verkar vara snåla och helt okej på landsväg, men de jag hittat till rimliga priser har rullat 20–25 000 mil.
Vågar man köpa en bil med en liten trecylindrig spis som gått 25 000 mil?
Alf
SVAR:
Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 1.2 TDI var föregångare när det gällde bilar med extremt låg förbrukning. De uppnådde detta med hjälp av avancerad och dyr teknik och blev därför inga storsäljare. Funktionen är det inget fel på och de kan säkert rulla många mil till även om de vid köpet avverkat 25 000.
I dag finns bilar med nästan lika låg förbrukning och mindre komplicerad teknik. Bilar utrustade med PSA:s 1,6-litersdiesel ger till exempel mycket låg förbrukning utan att vara särskilt komplicerad. En bil med denna motor som kan köpas för överkomliga pengar är till exempel Citroën C4.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
glöm inte all elektronik som kan börja kladda. Det är nog det värsta.
Här har Raymond gjort en helt korrekt analys.
Generellt för alla moderna bilar är att elektroniken är det stora problemet.
Dessa "snål"-bilar har förmodligen mer elektronik än genomsnittet, start/stopp, avancerad bränsleinsprutning etc...
Med andra ord är risken större för dyra och svårreparerade fel.
Mitt råd är att antingen köpa en ny bil med lite elektronik och bra garantier, exempelvis Dacia.
Eller köpa en lite äldre begagnad bil med enkel mekanik och elektronik, exempelvis Volvo 240-740. Men då givetvis innan -87 års modell, så man slipper avancerad bränsleinsprutning och katalysator. Två saker som är synnerligen dyra att reparera eller ersätta.
Gösta:
Killen vill ju ha en ekonomisk bil, inte en traktor...
Jag skulle nog råda honom att bortse från just de där "supersnålversionerna" av Lupo och A2, och istället välja de vanligare. Då kan han få en bil mer mindre mil för samma pengar, förbrukningen obetydligt högre och säkert mindre problem med delar, ifall.. Det dräller ju inte precis av 3L-bilar.
För övrigt går ju faktiskt Lupo betydligt bättre på längre körningar än man först kan tro. Blev förvånad själv.
Alternativen bland mindre snåla bilar är många, och körsträcka på 25.000 mil brukar inte vara några större problem. Grejen är bara att snart har de gått 30-35.000, och då kanske det börjar jäklas..
Att köpa en bil inom VAG konsernen dvs Audi, VW etc är alltid ett bra köp eftersom de har ett grundmurat gott kvalittetsrykte och är lätta att sälja trots många mil på mätaren. Dessa modeller går dessutom att köra på klimatsmart rapsdiesel, RME som finns att köpa på vissa OKQ8 mackar. Jag VET dessutom att man kan köra alla dieselbilar på vanlig matolja tex rapsolja, stekolja, solrosolja eller vilken matolja som helst som finns att köpa på alla livsmedelsaffärer. Jag har kompissar som kör upp till 50% matolja blandat med vanlig disel. Har så gjort i många år utan problem. de brukar köpa den olja som e billigast å ibland säljs olja för bara något över 11 kr å det e betydligt billigare än de 14 - 15 kr man måste pungslås med för disel på macken. Prisskillanden mellan disel och matolja beror till stor del på att livsmedel beskattas till 12% medan disel beskattas med 25% därför e det billigare att tanka matolja istället för vanlig disel.
Han vill ha en snål bil och får en 240 med förgasare som förslag... gamla häckar med förgasare och utan katalysator borde förbjudas om de inte kan entusiastreggas på något sätt. då skulle man slippa rätt så många stinkbomber på vägarna...
Även dessa små tyska vagnar går som loket på motorvägen. Helt rätt att välja en av dessa. Jag körde min brors Toyota Yaris i går. Det var inget roligt i motorvägsfart i blåsigt väder. När jag passerade långtradare, körde över broar och genom bergskärningar kändes det som om bilen tappade kontakten med marken. I små rörelser kastades den fram och tillbaka. Det var otrevligt. Jag tänkte på hur det går när det är halt och bilen beter sig så här. Förutom det så störde vindrutespolaren radion. Det trodde jag inte hörde 2000-talet till.
Tycker personligen att det är konstigt att ViB rekommenderar en relativt ny bil (C4 1,6 l Diesel) när frågeställarens alternativ var tämligen gamla småbilar med 20.000--25.000 mil på mätaren.
Sen är det så att det finns många bensin-småbilar (som ändå är större än Lupo) som drar rimliga mängder soppa - t ex Corsa, Polo eller motsvarande. Ännu snålare är ju Aygo/C1/107 som ju också ligger i Lupo-storlek. Tveksam om en diesel ger nån större ekonomisk fördel bland småbilarna men det beror givetvis på hur långt man kör varje år.
Troligtvis har frågeställaren hängt upp sig på tanken över en extremt låg förbrukning då det ju förståss är lockande,men man måste ju tänka på att bränsleförbrukningen i sig sällan spelar en så stor roll i sammahanget.
En bil med 25-30.000 mil bakom sig är inget tryggt köp oavsett hur mycket eller lite man har betalt för den.
Lupo 3L är extremt snål men är också väldigt dyr att köpa och serva.
Tidiga modeller är också dyra i skatt.
Kan faktiskt inte se något skäl till att inte istället välja en nyare Bensinbil.
För ungefär samma pengar så får man en betydligt nyare Polo som har rullat en tredjedel så långt.
Då är bilen större,skönare och betydligt mer krocksäker samt kommer inte att innebära några större ägarekostnader.
Ett annat exempel är C1/107/Aygo som är en bil i samma storlek som Lupon ( om det nu är det som lockar )
Det är mycket driftsäkra bilar som sällan drar över 0.55l/m
Räknat på 2000 mil/året så handlar det om en besparing till Lupons fördel på kanske 2000kr räknat på bränsle och fordonsskatt.
( dessa pengar försvinner snabbt vid första service )
Kör man sedan dessutom mycket så tycker jag att krocksäkerheten och komforten spelar en väldigt stor roll och då är det nog vettigare att gå upp ännu en klass så som Vib föreslog.
Alternativen i denna klassen är dessutom många med både Bensin och Diesel motorer.
Mitt förslag är helt enkelt att köpa en så ny bil som möjligt och komma ifrån "snåltänket" som kan kosta mer än det spar ganska enkelt. :-)
@Swenssons
Äldre dieslar går att köra på matolja under sommarhalvåret, det stämmer. Men annars var det inte många rätt. RME och matolja är inte ritkgit samma sak om du trodde det. Riktigt dyrt blir det om man kör i sådan olja i en modern diesel med partikelfilter. Dessutom fräter rapsolja på bränsleledningar vilket gör att motorer måste ha särskilda godkännanden för att få köra på 100% rme. De kan då inte heller ha något partikelfilter.
Matoljan är billigare för att den inte har någon koldioxid eller energiskatt.Den är dock mycket dyrare i produktion än diesel. Matmomsen på 12 träder bara ikraft om du köper rapsoljan på ica. Köper du fordons RME på macken är det 25% moms.
Swenssons, var det inte du som påstod dig köra en Subaru diesel på gammal spillolja?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.