"Vilket pris kan jag ta för en T-Ford från 1923? Kaross samt chassi är behandlat. Bilen har stått i garage i 20 år." Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag undrar vilket pris jag kan ta för en T-Ford från 1923 och som är ett renoveringsobjekt – alltså icke ihopsatt. Kaross samt chassi är behandlat.
Bilen har stått i garage i cirka 20 år.
Stellan Säfström
SVAR:
En fin körklar T-Ford Touring av 1923–1927 årsmodell får man i dag för 70 000–80 000 kronor. Hade det varit en 1917–1922 så kan man lägga på cirka 10 000 kr. Mässingsfordarna 1908–1916 är dyrare.
Under förutsättning att detta objekt är komplett så kan man sätta ett värde på 30 000–35 000 kronor.
Håkan Johannson, värderingskonsult
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Va? Hur kan det komma sig att en snart 100 år gammal bil e värd så ynka lite?
Swenssons, det handlar om hur många som vill ha en sådan och hur många som finns att tillgå. Det är inte många som kan ta sig an ett renoveringsobjekt.
Swenssons, det byggdes 15 miljoner T-fordar och konstruktionerna är allt annat än avancerade.
OK,
vad skule den kosta som renoverad och klar?
Nej, de är verkligen inte avancerade, en del lösningar är i primitivaste laget som oftast när gamle Henry var med och bestämde och det var han jämt.
Men konstruktionen är på gott och ont, det myllrar av historier där kluriga bysmeder, med enkla verktyg, var inne och reparerade och förbättrade söndriga T-Fordar.
Men för att Stellan Säfström ska få en bra värdering är det nog bäst att vända sig till specialister.
De finns här: http://www.svenskat-fordklubben.se/
Det verkar trevligt att puttra omkring sakta utan tak i en sådan här "hästvagn" på våra vackra grusvägar.
Visst, det är jättekul, men det gäller att inte enbart se det romantiska.
Alla bilar av de här årsmodellerna kräver enormt med underhållsarbete även efter det att de blivit restauerade.
Det fina med modell T jämfört med många andra bilar är just den primitiva konstruktionen som gör den möjlig att återställa relativt enkelt.
Det finns också mycket nytillverkat och eftersom det är en så vanlig modell finns det också väldigt mycket kunskap om den.
Det tråkiga är egentligen samma sak, en mer udda bil kan vara intressantare, men den kräver å andra sidan ännu mer underhåll och omtanke.
Den liknar min släde lite.
Mycket tveksam värdering.
Betydligt lägre bud har lämnats och accepterats på fordar efter 1922.
Dessutom ett frågetecken för vilken sorts färg som den är målad med.
Är det nån "soppa" som trängt ner i gravrosten i plåten kan värdet närma sig noll.
65 tusen MINST i befintligt skick. Inte under. Nu med rådande hot rod och rat rod trend gör att värdet åker upp stadigt och det lär inte sjunka.
Rättning mittåt i leden gubbar, det är Henry steel vi talar här om, ej någon Toyota Starlet.
Frän rod! Är den såld? Jag bjuder 65 papp för den i bef skick!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.