Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
En del bilar har båda bromsoken placerade framför skivan, sett i färdriktningen, medan andra har ett eller båda oken placerade bakom skivan. Beror detta på hjulupphängningens geometri och nigningstendensen vid inbromsning?
LHJ
SVAR:
Bromsokens placering, framför eller bakom hjulaxeln, styrs i första hand av tillgängligt utrymme. Exempelvis, om styrväxeln sitter långt bak i bilen kommer styrarmen att hamna bakom hjulcentrum, vilket medför att man placerar bromsoket framför.
Nigningstendensen vid inbromsning påverkas inte av okens placering. Jämför med bilar där bromsarna sitter vid växellådan och bromsmomentet överförs med drivaxlarna. Även en sådan lösning ger nigning vid bromsning.
Bromsokens placering har en liten inverkan på viktfördelningen. Detta har medfört att man i moderna F1:or placerar bromsoken inte framför axelcentrum, inte heller bakom, utan under, för att få tyngdpunkten så låg som möjligt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men skillnaden finns ju även bak. Där finns inget ivägen.
Bak monterar man på normalare bilar troligen ofta oket där det är lämpligast på bilmodellen att tex dra handbromsvajrarna och annat.
På en bil där väghållning/ central viktfördelning är viktig styr troligen detta mest och det är förmodligen därför tex min Toyota MR2 Turbo har de främre oken i bakkant och det bakre oken i framkant av bromsskivorna liksom tex. det faktum att man valt att placera bränsletanken mitt i bilen i den smala avlånga "kardantunneln" för att få så mycket central vikt som möjligt och så lite sidoförflyttning av bränslet som möjligt vid höga G-krafter.
Sitter bromsarna i bakkant så kyls de bättre. Merparten av alla sportbilar har oken baktill på framhjulen. Framhjulsdrivna har i 99% av fallen oken fram, då styrningen sitter bakom motorn (växellådan sitter i vägen för att ha denna fram).
Baktill är det ju logiskt att oken sitter "bak" då de flesta FWD-bilar har någon form av "trailing link"-upphängning med en bärarm som är monterad "under baksätet" och som går bakåt.
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/1series/coupe/2007/allfacts/engine/_shared/img/multi_link_rear_suspension.jpg
Här är en bild på bakvagnen i en BMW 1-serie. Där ser man ju helt klart varför oken sitter framtill på just den bilen.
Hanzzon:
toyota, höga G - krafter? Tillåt mig småle..... ;o)
Swensson, Kör i stället för att småle en Toyota MR2 Turbo själv på tex en bana så förstår även du vad jag pratar om.
Swensson : Håna ett märke som i princip tillverkat sportbilar i någon form oavbrutet sedan 60-talet för att beblandas med höga G-krafter är något man ska vara väldigt försiktig med när man kör Volvo, som så sent för 6-7 år sedan inte ens kunde få sina prestandamodeller att befatta sig med kurvor och annat läskigt. VÄLDIGT försiktig.
Allt baserar sig på att få så bra ventilation till oken.
Gissar att det ursprungligen har funnits tankar om kylning eller utrymme, men att man konstaterat att den lösning man har funkar - och därför fortsätter man på samma linje.
Hur ska man annars förklara en del rent löjliga skillnader mellan bilfabrikaten - som t ex fälgbultsmönster.
Sedan finns gamla Audi S4:ans udda lösning . Ufo bromsen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.