Nästa artikel
Bilfrågan: Vad gör Saaben svårstartad?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad gör Saaben svårstartad?

Publicerad 5 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Något gör frågeställarens Saab 9-3 svårstartad – men vad?
"På morgonen startar den lätt, men upp till två timmar efter jag använt bilen så är den svårstartad. Kan det vara bränslepumpen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Saab 9-3 2,0 från 1999 vill inte starta när den är varm. På morgonen startar den lätt, men upp till två timmar efter jag använt bilen (om det är varmt ute) så är den svårstartad. Är bilen varm så räcker det med att jag stänger den så går den nästan inte igång igen om jag vill starta efter bara en minut.
Under vintern och när det är kallt ute så går den lätt igång. Men på sommaren och bilen står i solen så kan det vara problem i flera timmar.
Jag har bytt vevaxelgivare, kört en bränslerenare i systemet och köpt nytt batteri. 2011 bytte jag tändkassetten och den har bara gått cirka 2 000 mil. Givetvis är även tändstiften bytta.
Kan det vara bränslepumpen? På Saabverkstaden vill dom inte ge nått riktigt svar. Nu börjar jag bli less. Är rädd att jag blir stående någon dag med barnen i bilen.
Bilen har bara gått 12 900 mil så det känns värt att behålla den även om den är en 1999 års modell. Den går väldigt bra under körning.
Daniel Hörnqvist
 
Svar:
Din gissning att det är bränslepumpen som spökar kan vara helt rätt, enligt en erfaren Saabmekaniker. I detta fall får du ingen indikering av någon varningslampa. Du bör lämna in bilen och få bränsletrycket mätt. Byte av bränslepump går på mellan 4 000 och 7 000 kronor beroende på modell.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-05 07:51
hultarn

Känns lite onödigt att lägga upp till 7.000kr på en bil som inte är värd mer än 10.000. (även om den är bra annars)
Jag kan rekommendera frågeställaren att välja en alternativ verkstad för att spara pengar. T.ex. kan man via skruvat.se hitta bättre pris, från 1.800kr monterat och klart. Lite beroende på var man bor och vilka verkstäder som finns i närheten.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-05 13:39
saabnisse

Lite svårt att prova med kylspray som ck föreslår om det är matarpumpen som sitter i tanken som det är fel på.
Den kostar 2500-3000:- och är relativt enkel att montera.
Gör som hultarn skriver, leta upp en mindre fristående verkstad och be dem om ett pris.
Det är förvånande hur många ägare av äldre vanliga bilar som vänder sig till märkesverkstaden och blir skinnade.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-05 14:11
trasten

Enkelt att montera vet jag inte? Antingen måste man ner med tanken eller så får man såga hål i golvet.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-05 15:23
hultarn

trasten: har man inte varit lika smarta som Fiat, som har en lucka i golvet under baksätet? Där är det en skitsak att byta.
Men, som sagt: för cirka1800 kan man få i en ny pump och slippa krångla själv.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-05 15:42
Henrik-Andersson

Felaktigt (för litet) ventilspel är boven i dramat !

Detta är ett klassiskt fel på motorcykelmotorer och är förmodligen det som är fel även här. När motorn är kall ligger toleranserna precis inom gränsvärdet, när motorn värms upp minskar spelet (då materialet utvidgar sig) och närmar sig noll. Det är därför den inte startar. Generellt är spelet på en "normalmotor" 0,20 på insug och 0,30 på avgasventilen. Toleransen för den berörda motorn är gissningsvis 0,15-0,22 på insug och 0,25-0,34 på avgasventilerna. Ligger man precis på (eller strax under) de nedre värdena så kan motorer bli svårstartade när de är varma.

På högvarviga motorer brukar spelet minska med tiden pga att ventilerna går ner sig i sätena, då är det meningslöst att justera ventilspelet då det bara håller ett par hundra mil. Bara att byta toppen.

Nu är ju inte en bilmotor speciellt högvarvig, men ventilspelet kan självklart minska även på en bilmotor även om det vanliga är att ventilspelet blir större pga slitage och inte mindre pga att ventilerna går ner sig i sätena.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-05 15:47
hultarn

Henrik: nja, jag håller nog på bränslepumpen. Jag hade liknande fenomen som frågeställaren på min Uno när pumpen började bli vissen. Vi mätte trycket och det var långt under vad som skulle vara. Det är därför jag vet hur man byter på en Uno.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-05 15:49
trasten

Hultarn. Det finns ett hål men inte där pumpen sitter. Jag vet folk som hackat hål för att byta pumpen.

#8 • Uppdaterat: 2015-11-05 15:53
Henrik-Andersson

Kan mycket väl vara bränslepumpen också Hultarn.

Samtidigt tycker jag ändå att det är konstigt att den startar och går bara den är kall. Man tycker att bränslepumpen borde krångla även kall.

Sedan är det såklart bra att ändå börja sin felsökning med bränslepumpen, då denna är mycket lättare manöver att byta och inte kostar speciellt mycket begagnad på bildelsbasen.se

#9 • Uppdaterat: 2015-11-05 16:54
curry nam nam

startar inte för att det är en skitbil, Saab har aldrig startat tyvärr.

#a • Uppdaterat: 2015-11-05 16:58
trasten

Och den kommentaren tillförde vad......?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.