På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag kollade efter lite bilar och hittade en som föll mig i smaken, en Ford Mondeo snåldiesel! Den drar cirka 0,57 l/mil enligt annonsören, nästan hälften mot vad min Volvo V70 slukar!
Men gissa om jag blev förvånad. Trots att Forden har 25 hästar mindre, drar mindre bensin och väger endast 70 kg mer än min Volvo V70, så kostar den 1 200 kronor mer i skatt än vad min V70 gör...
Hur är det möjligt? Skatten är väl ändå viktbaserad, men 70 kg för 1 200 kr låter väldigt mycket!
Anders Påvall
SVAR:
I korthet beror detta på att fordonsskatten inte längre baseras på vikten utan på utsläppet av koldioxid. Dieslar beskattas dock i Sverige hårdare än bensinbilar, så trots att din Mondeo drar mindre bränsle så får den en högre skatt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta svar är väl inte riktigt korrekt, då man premierar tyngre bilar med låg förbrukning.
Öht är reglerna helt skruvade, en bil som står stilla orsakar inga utsläpp, och sliter inte på vägarna. Varför ska man då betala 6000-12000 i vägskatt?
Det här systemet har ändrats och gjorts om så många gånger nu att man bara skrattar åt det. Som hultarn är inne på: en som kör sin bil 500 mil per år med en viss bilmodell får betala lika mycket som den som kör 5 000 mil med en likadan bilmodell. Är detta rättvist? Det vore faktiskt på sin plats idag med elektronisk avläsning av körsträckan och att man betalar för den sträckan som man faktiskt kör.
Min bilskatt blev höjd med en hundring nu så den kostade 1520 i skatt för detta året. Hyfsat överkomligt då jag inte kör så värst mycket.
Kapten.
Inte komma med nya ide'er för myndigheterna.
Då får vi snart ett vägsträckeverk som ska kolla din elektroniska mätapparat och den måste kalibreras varje år och avläsas 12 ggr om året. :)
Och det blir en liten"avgift" för detta givetvis.
Nej ta bort vägskatten helt och sätt en krona på bränslet så är vi av med en byråkratin automatiskt, och de som kör långt och sliter på vägarna betalar för det med.
Men i landet brunsås så får man inte tänka på att förenkla för då har vi ingen koll på hur mycket "avgift" vi kan ta in garanterat.
Parantes: De som kör oskattat bidrar ju också genom bränslet...
Nej, spara genom eget tänk/kunnade funkar inte i Sverige, utan alla ska det lika dåligt eller sämre helst.
Utan bilen stannar Sverige. Vi som inte har tunnelbana måste också komma oss till jobbet, stugan, släkten mm. Den största fordonsskatten vi har ligger redan inbakad i bränslepriset. Enhetsskatt för alla personbilar som använder våra vägar vore enklast och mest rättvist.
Finns det ett mer orättvist jävla skattesystem än det vi har i Sverige.
Titta bara på alla bautastora traktorer som trafikerar våra vägar. Inte en spänn de betalar i skatt. Nä ställ av bilen.
Ja, det var 6 stycken arga kommentarer, med sin ilska riktad lite hit och dit.
Skatten är ypperligt utformad. Den har inte så mycket med miljö att göra. Men den är som skräddarsydd för Svensk-Kinesiska Volvo. Det gäller att i alla lägen gynna oss själva. Se t.ex. att vi har låg ölskatt, och hög vinskatt.
@FullBrew
Konceptet med inbyggda mätare i bilar och skatt efter körd sträcka har redan provats...Kontroll av mätaren skedde på ASB/SBP..
Avläsningen/skatteinbetalningen var visserligen bara var tredje månad..
"I korthet beror detta på att fordonsskatten inte längre baseras på vikten utan på utsläppet av koldioxid." Snåldieseln släpper ju ut mindre koldioxid än bensinbilen i fråga, så hur "tänkte" politikerna? Att dieslar skattas hårdare verkar vara ett gammalt arv från tiden då det inte fanns partikelfilter och det verklig rök svart ur dieslarna. Det finns nu diesel med förnyelsebart innehåll på runt 30% till skillnad från vanlig bensin med bara 5% etanol. Nä, inte har de nya skattereglerna speciellt mycket att göra vare sig med verkligheten eller vår miljö.
Nä våra fordonskattesystem är allt annat än logiska och än mindre vettigt blir det när olika system ställs mot varandra.
Istället för att staten hade stake nog att utveckla ett system som fungerade för alla bilar så har vi nu istället flera system därav det nyaste aldrig ens är logisk för de nyaste bilarna.
När man sedan jämför mellan Bensin och Diesel ( samt andra mindre förekommande varianter ) och dessutom tar bilar ifrån olika årtal så blir det hela idag helt löjeväckande.
Kanske hade en kilometerskatt kunnat fungera idag vilket även helt skulle ta bort mätarfifflet men problemet blir ju då alla bilar som måste uppgraderas varpå tekniken inte får vara allt för dyr.
Det största problemet med detta är dock att staten inte vill riskera att förlora några intäkter som alltid är viktigare än att faktiskt främja miljön.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.