Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är TPMS?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är TPMS?

Publicerad 16 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Min Subaru har TPMS men det förklaras inte i instruktionsboken, vad ska jag göra? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla tillbilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru XV 2,0i från 2014. Den har TPMS. I instruktionsboken står inget om TPMS. När jag bytte däck lyste ett meddelande på displayen: ”Tid att kolla däcken”. Vad det innebär hittar jag inte i instruktionsboken. Har jag fått en gammal instruktionsbok? Jag skulle vilja ha en instruktionsbok som förklarar vad TPMS är och hur det fungerar. Jag har skrivit till Subaru Nordic och frågat men inte fått svar.

Jag skulle också vilja veta om det har kommit några nyheter på Subaru XV det senaste året.

Sture Gustafsson

Svar:
Du kan hämta en uppdaterad instruktionsbok hos din närmaste Subaruhandlare.

TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System och på din bil mäts trycket av givare som monterats i däcken. 

Inför modellåret 2015 fick Subaru XV ett nytt infotainmentsystem. Även interiören fräschades upp med nya reglage till värme och ventilation samt kromade sargar runt ventilationsgaller och fönsterhissknappar. Multifunktions-displayen fick flera funktioner och ljudisoleringen förbättrades. 

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om TPMS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-16 08:40
celef

Supporten från Subaru sverige verkar inte vara den bästa, har läst om flera som har svårt att få kontakt, här verkar det finnas en del att jobba på

#2 • Uppdaterat: 2024-11-19 17:59
Gäst (ej verifierad)

Med andra ord: undvik bilar med TPMS!
Vid köp skall de vara minst 10 000 kr billigare än motsvarande med ABS-system.
Om detta sprids tillräckligt kommer nog tillverkarna som har detta otyg att backa.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-16 11:24
EnannanRobban

Med tanke på att alla bilar som säljs nya sedan november 2014 måste ha ett TPMS-system så finns det inget sätt att komma undan.
Vissa har via sensorer i ventilerna och vissa använder ABS-systemet.
Kolla gärna vad biltillverkaren har för lösning när du funderar på vilken bil du skall välja.
Kanske ingen riktig deal-breaker, men ändå en "dold" kommande kostnad vid felaktiga sensorer eller slut batteri.

#4 • Uppdaterat: 2024-11-19 17:59
Gäst (ej verifierad)

Begagnatpriserna lär nog påverkas rejält om folk får klart för sig vad det innebär.
Tänk dig en 10 år gammal bil med detta systemet, inget jag kan tänka mig i alla fall.
Kan bli en av de större utgifterna för bilägandet om inte komponentpriserna faller radikalt.
Och kalibreringar vid byte sommar/vinterdäck.
Är väl å andra sidan inget krav vid besiktningen att det skall funka så det blir att i god stil släcka eller tejpa över besvärliga meddelanden.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-16 13:30
N-iklas

Instruktionsboken är en detalj som alltid glöms bort när man granskar bilar.
Detta är ett träsk där 8 böcker av 10 inte är praktiskt användbara ute i bilen när man vill veta något och 1 av 5 saknar information om en och annan detalj och i vissa fall är de dessutom skrivna på dålig svenska.
Totalt bortglömt område som det struntas i tills man står ute på vägen och har bråttom med att genast få veta och då inser att boken är avsedda för att läsas liggande i soffan hemma.

Sensorer i däcken har den unika egenskapen att de talar om däckstrycket i varje däck så man slipper onödiga och påfrestande besvär med bensinstationernas värdelösa pumputrustningar.
De varnar snabbare för tryckfall och man får en lägesrapport om däckens tillstånd varje gång man startar bilen.

Ekonomisk ruin blir det först när bilen är gammal och säljs för under 50 0000 då kan det bli ett stort minus liksom all annan modern teknisk utrustning

Framtidens bilar kommer att få kortare och kortare livslängd, begagnatmarknaden kommer att försvinna helt och troligen ersättas av billiga bilar tillverkade i Afrika av plast och papper med fixerad livslängd på max 7 år.

Nöd punkteringsspray kan inte laga hål större än 4 mm, det är alltså bra dumt att lita på det.
Betydligt klokare att kryssa för ett nödreservdäck om det alternativet finns.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-16 15:00
celef

vilka bilar i storleksklassen har inte sensorer i däcken utan ett bättre och billigare annat system?

#7 • Uppdaterat: 2015-12-16 15:22
celef

i handboken till min verso så står det att det ska finnas en knapp på rattstången vid knäna för att nollställa TPMS-systemet, men på mitt exemplar finns ingen sådan knapp, hörde med toyota som sa att finessen bara fanns på vissa bilar, något jag helt hade missat vid köp

#8 • Uppdaterat: 2015-12-16 15:25
Hackenbush

Håller med N-iklas, vem vågar framöver köpa en totalt teknikspäckad 5-8 år gammal bil? Börjar elektroniken krångla så blir det troligen dyrare att reparera än att köpa en ny bil.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-16 16:33
StefanH STHLM

Har också en Subaru XV 2.0 från 2014. Som jag förstår så måste nya bilar levereras med TPMS, men du som privatperson har inga lagkrav på dig att dina nya fälgar måste ha det. Köpte själv vinterhjul utan TPMS och varningslampan lyser hela tiden. Inte snyggt, men jag har lärt mig att ignorera det.
Finns det alltså en separat säkring för detta? Som man kanta bort som någon föreslår.

#a • Uppdaterat: 2015-12-16 17:12
saabnisse

Det finns ju bilmärken som varit så förutseende att de valt systemet som bygger på ABS- funktionen.
Det finns vissa fördelar med att välja dessa märken och modeller.
Men det är klart de kan ha andra nackdelar förstås, allt är ju kompromisser!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.