På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Går i tankar att köpa nya fälgar. Då slog det mig plötsligt att fälgarnas utseende och aerodynamik möjligen skulle ha betydelse för ljudnivån i bilen.
Om luftgenomströmningen genom fälgen orsakar ljud, torde ju detta spridas genom hjulhusen och in i bilen. Och om då en fälg orsakar mer/mindre gynnsamma luftgenomströmningar borde de alltså kunna orsaka olika mycket oljud också inne i kupén.
Eller är jag helt ute och snurrar – är det bara däckets kontakt med vägen som skapar ljud som förmedlas in i kupén?
Om det ligger något i det jag misstänker, vilka slags fälgar ska man undvika och vilka fälgar borde ge minst oljud?
Johan Forssell
SVAR:
Olika fälgar har olika aerodynamiska egenskaper. Och beroende på hur luften passerar skapas olika ljud men ljudet blir lätt överröstat av däcksljudet, så praktiskt spelar fälgens utformning för ljudnivån ingen roll.
Däremot har fälgens utformning betydelse för bromsarnas värmeavledning och vikten påverkar hur däcket följer ojämnheter i vägbanan.
Mest påverkar nog fälgens utformning bilens utseende.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mest påverkar säkert fälgens ytterdiameter.
Ju större fälgdiameter, ju mindre gummi får det plats.
Ska man åka tyst gäller det att ha tjockt med gummi som på en F1-bil.
Det finns ett fall där 5-ekrade fälgar (mindre bra kvalitet?) gav upphov till kraftiga vibrationer vid hastigheter över 150 kph.
Problemet upphörde helt då fälgar med annan konstruktion/utseende monterades.
Rätt där saabnisse . Naturligtvis är det så att förarna av F1-bilarna har hög däckprofil enbart för att det inte ska bli högt däckljud :) Men faktiskt har jag undrat varför just dom har så mycket gummi.
Hittade detta svar på the Interwebs:
A full sized racing sedan has a relatively high weight and high center of gravity and fairly low power to weight ratio compared to an F-1 car. Large diameter wheel rims and very short tire sidewalls are used to stop the tendency of the wheel to roll off center with the tire in turns and disrupt the grip at the road surface. This large diameter wheel small diameter tire gives less forward grip but works well with lower power to weight ratios.
An F-1 car is lightweight with a low center of gravity and a very high power to weight ratio. It also has lots of aero downforce. With less weight and a lower center of gravity the tendency of the wheels to get off center from the tires is less. A larger tire on smaller diameter rim has a longer contact patch with the road surface and much more forward grip.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20091225113801AAazfNq
Nu avser exemplet med lågprofil även det en banbil, men effekten borde vara än mer märkbar på en ännu tyngre vägbil. I extrema situationer då.
@VW Polo 2012,
F1-bilarna har hög däckprofil (små fälgar) för att reglerna säger att bilarna får ha max 13" fälgar.
Stallen har lobbat länge för att få gå upp i storlek (och därmed ned i profil).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.