Kunder har fått problem med vissa av Volkswagens TSI-motorer och DSG-lådor.
"Kunderna och försäkringsbolagen får ta kostnaderna, men det påstås att VW tar smällen i andra länder. Sant eller falskt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Volkswagen har ju stora problem med DSG-lådor och sina TSI-motorer på 1,2 och 1,4 liter. Kunderna och försäkringsbolagen får ta kostnaderna för den dåliga kvaliteten. Det är illa skött av världens största biltillverkare. Men det påstås att VW tar smällen i andra länder. Sant eller falskt?
Jörgen Svensson
Svar:
Varje marknad är unik vad gäller modeller, motorer och förutsättningar. Nybilsgarantin är en parameter men sedan kan det variera och därför är det också respektive land som fattar den typen av beslut.
När det handlar om kostnadsdeltagande efter garantitidens utgång fattas sådana beslut alltid av en auktoriserad Volkswagen-återförsäljare.
I Sverige har vi – som vi kommunicerat vid flera tillfällen – i många fall haft omfattande åtaganden för att ta kostnader för vissa typer av problem även om garantitiden har passerats.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige
Diskutera: Har du haft DSG- eller TSI-relaterade problem på en Volkswagenbil?
Fråga:
Volkswagen har ju stora problem med DSG-lådor och sina TSI-motorer på 1,2 och 1,4 liter. Kunderna och försäkringsbolagen får ta kostnaderna för den dåliga kvaliteten. Det är illa skött av världens största biltillverkare. Men det påstås att VW tar smällen i andra länder. Sant eller falskt?
Jörgen Svensson
Svar:
Varje marknad är unik vad gäller modeller, motorer och förutsättningar. Nybilsgarantin är en parameter men sedan kan det variera och därför är det också respektive land som fattar den typen av beslut.
När det handlar om kostnadsdeltagande efter garantitidens utgång fattas sådana beslut alltid av en auktoriserad Volkswagen-återförsäljare.
I Sverige har vi – som vi kommunicerat vid flera tillfällen – i många fall haft omfattande åtaganden för att ta kostnader för vissa typer av problem även om garantitiden har passerats.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige
Diskutera: Har du haft DSG- eller TSI-relaterade problem på en Volkswagenbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är intresserad av att veta när 1,2 och 1,4 litersmotorerna fick kamrem i stället. Vilket jag nu förstår att dom har numera.
Om jag fattat detta rätt så är det väl så att i vart fall alla bilar baserade på MQB-plattformen har kamrems-motorerna. Sen är det väl troligt att även nyare (typ 2015/2016) exemplar av andra modeller kan ha denna motortyp. Kollar man under huven så skall det synas på en bredare "kamrems-kåpa" enligt en bilförsäljare jag talade med och som visade detta för mig. Men visst är det förvirrande.
För mig motormännen avrådde från köp av dessa motorer så har man en sån VW-bil så kan det ju vara läge att byta upp sig, kanske till och med byta märke.
Nej, jag har inte haft några problem.
L West, risken är ju att man får problem när försäkringen slutat gälla för maskinskada. Läste att märkesverkstan tar ca 100,000 kr för att byta en havererad 1,4 TSI, om inte försäkringen gäller då så är det ju bara att skrota bilen mer eller mindre. Så är man om sig och kring sig så byter man bil innan det.
Min 1,4 TSI är över 6 år gammal och körd 15 000 mil, tar ingen olja, oljebyte 1 gång/år oberoende av körsträcka. Lär nog inte byta inom överskådlig framtid... Samma gäller min RS, lika mycket körd, samma serciceintervall. Den har iofs kamrem och är snart 10 år men inga problem med den heller. Nu blir det väl den som bytes till nåt nyare först men inte ännu på ett par år skulle jag tro. Och min nästa ska ha DSG!
L West, din 1,4 TSI kan ju rasa när som helst och då står du där med lång näsa utan någon hjälp, bara att skrota bilen rakt av förmodligen. Jag skulle inte våga och det minsta jag skulle göra vore att byta till den uppdaterade kedjan, spännare och tillbehör proakivt (fast jag kan tycka att VW borde fixa det gratis). Hellre 20,000 kr än 100,000 kr alltså. Mitt råd är ändå att du byter in bilen till en nyare 1,4 TSI med kamrem så fort som möjligt. Nya 1,4 TSI som har kamrem går dessutom tystare/mjukare, är snålare och ger bättre kupévärme vintertid.
Jag är inte orolig, min TSI 1,4 kan också gå flera 10-tusen mil utan problem ännu, alla bilmotorer kan rasa, men jag kommer nog inte att behålla den mer än några år till. Men man vet aldrig när bilbytarfebern slår till... :)
Uselt att VW Sverige inte har klara direktiv för verkstäder och kunder vad som gäller, Om återförsäljaren fattar beslut får ju kunderna inte samma bemötande utan det beror på återförsäljarens attityd till kunden och problemet.
Man bör ha en garanti för drivlinan på 30 000 mil.
Klarar man inte normal livslängd ska det anges i reklam och återspegla sig i priset.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.