Frågeställaren undrar om det kan vara skadligt för motorn i en Skoda Fabia från 2017 om man rullar i friläge i nedförsbackar.
”Spar man bränsle om man lägger ur växeln och rullar i nedförsbackar? Kan det försämra något i bilen om man gör det?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är det rätt att man spar bränsle om man lägger ur växeln och rullar i nedförsbackar med en ny Skoda Fabia årsmodell 2017? Kan det försämra något i bilen om man gör det?
Inger Nilsson
Svar:
Med växeln i friläge går motorn på tomgång och då förbrukar den cirka en halv liter bränsle per timme. Om föraren istället bara släpper gasen och motorbromsar med växeln kvar i läge stryps bränsletillförseln och förbrukningen är noll så länge motorns varvtal inte sjunker under 1 500 varv per minut. Vilken teknik som är mest bränslebesparande beror också på vägens utformning och förarens skicklighet i eco-körning i övrigt. Dock kan varken tomgångrullning med växel i friläge eller motorbroms försämra motorn.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Är det rätt att man spar bränsle om man lägger ur växeln och rullar i nedförsbackar med en ny Skoda Fabia årsmodell 2017? Kan det försämra något i bilen om man gör det?
Inger Nilsson
Svar:
Med växeln i friläge går motorn på tomgång och då förbrukar den cirka en halv liter bränsle per timme. Om föraren istället bara släpper gasen och motorbromsar med växeln kvar i läge stryps bränsletillförseln och förbrukningen är noll så länge motorns varvtal inte sjunker under 1 500 varv per minut. Vilken teknik som är mest bränslebesparande beror också på vägens utformning och förarens skicklighet i eco-körning i övrigt. Dock kan varken tomgångrullning med växel i friläge eller motorbroms försämra motorn.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Friläge sparar ibland bränsle. Ingen diskussion. Motorbroms innebär två saker. Bränsletillförseln stängs av men samtidigt motorbromsar bilen vilken förstör dyrt förvärvad rörelseenergi. Lutar det bara lite måste man gasa lite hela tiden för släpper man gasen sackar ju bilen. Om man däremot kopplar ur kan bilen rulla långt i tillräcklig fart. Lutar det mycket kan man låta bilen skena iväg och ta sats för nästa uppför. Men då får man inte ha någon i vägen eller ta säkerhetsrisker. Jag har testat förbrukningen med frirullning massor av gånger under 20 års tid. Frirullning sparar soppa. Däremot är det inte bekvämt och det kanske sliter lite mer på kopplingen. Eco-körning är dock mycket mer än frirullning. Nuförtiden använder jag hellre hjärnan till annat än tänka på förbrukningen.
Det är väl ett ok svar. Om man däremot kör elbil är frirullning mycket effektivt att använda. Det går aktivera regenerering om man behöver minska hastigheten.
PÅ 1930-talet var det vanligt med frihjul på många bilar, inte bara på tvåtaktare.
Senare var det bl.a. Saab som hade det fram till 1972 och jag uppskattade det väldigt och saknade det när det togs bort.
Det var ju inte bara frirullningen som var bra utan också växling utan frikoppling.
Finns en risk med frirullning oavsett manuell eller automatlåda och det är om motorn av någon anledning stannar, då försvinner broms- och styrservo direkt. Inte kul, speciellt i nedförbacke.
Visserligen är risken för motorstopp nog inte så stor på en nyare bil men på äldre slitna bilar inte helt ovanligt.
Och det är inte mycket soppa man skulle kunna spara, en spott i havet av vad det kostar att ha bil.
Vi får ingen uppgift om det gäller bensin- eller dieselmotor. Bensinmotor teoretiskt möjligt att spara, men dieselmotorns andning och lägre motorbroms "en spott i havet" för att citera föregående talare.
Inte helt riskfritt? Det kan gå riktigt illa om man också "råkar" stänga av motorn i ivern att spara några droppar!
Visst, på skoj för att se hur långt som man kommer men att sätta detta i system det tycker jag är ett krångel som inte ger så värst mycket vad gäller bränsleekonomin.
Att peta ur växeln försätter också bilen och föraren lite ur kontroll. Det kan ju hända att man behöver accelerera omgående. Fö är det en massa jobb för i stort sett inget resultat. Motorbroms spar bränsle. Att plussa på 0,5 kg/bar över rekommenderat ringtryck spar bränsle. Sänka hastigheten med 10 km/h spar bränsle. Där är tre bra och verksamma snålknep som kräver lite men ger mycket.
Det går inte att stänga av motorn så länge hjulen snurrar på de flesta moderna bilar. Dieslar ger inte samma besparing som bensinare på frihjul.
fortsätt att frihjula Inger, och eftersom du inte motorbromsar så måste du kanske bromsa lite då och då med fotbromsen, och det är rena rama medicinen för dina bromsar som blir motionerade då = inga rostiga bromsskivor=bra bromsverkan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.