Frågeställaren har precis köpt en ny Toyota Yaris Hybrid och undrar om en extra rostskyddsbehandling är något att investera i.
”Finns det anledning, och är det ekonomiskt motiverat, att kosta på ett extra rostskydd på bilen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Läste Vi Bilägares begtest av Toyota Yaris och dess undermåliga rostskydd i nr 17/2017. Jag hade precis köpt en Yaris hybrid årsmodell 2017. Finns det anledning, och är det ekonomiskt motiverat, att kosta på ett extra rostskydd på bilen? Jag brukar ha bilarna cirka åtta år innan byte. Bilen förvaras i varmgarage (cirka tio grader) med luftavfuktare.
Lars Lingvall
Svar:
Det är stora brister i rostskyddet på Toyota Yaris och den har bara fått en tvåa på vår femgradiga skala. Att kosta på en rostskyddsbehandling – så snart som möjligt – kan vara en god affär, inte minst när bilen ska bytas in någon gång i framtiden. Behandlingen kostar cirka 8.000 kr.
Att ha bilen i varmgarage kan vara både bra och dåligt. En bil som körs ut och in varje dag hinner knappast torka, fukten tränger in i och stannar i hålrum och skarvar och det blir en utmärkt grogrund för rost. Om bilen får stå inne tills den blivit ordentligt torr står den emot rostangrepp betydligt bättre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Läste Vi Bilägares begtest av Toyota Yaris och dess undermåliga rostskydd i nr 17/2017. Jag hade precis köpt en Yaris hybrid årsmodell 2017. Finns det anledning, och är det ekonomiskt motiverat, att kosta på ett extra rostskydd på bilen? Jag brukar ha bilarna cirka åtta år innan byte. Bilen förvaras i varmgarage (cirka tio grader) med luftavfuktare.
Lars Lingvall
Svar:
Det är stora brister i rostskyddet på Toyota Yaris och den har bara fått en tvåa på vår femgradiga skala. Att kosta på en rostskyddsbehandling – så snart som möjligt – kan vara en god affär, inte minst när bilen ska bytas in någon gång i framtiden. Behandlingen kostar cirka 8.000 kr.
Att ha bilen i varmgarage kan vara både bra och dåligt. En bil som körs ut och in varje dag hinner knappast torka, fukten tränger in i och stannar i hålrum och skarvar och det blir en utmärkt grogrund för rost. Om bilen får stå inne tills den blivit ordentligt torr står den emot rostangrepp betydligt bättre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju se bra ut på utsidan men rutten under eller?
Hur många Toyota från 2010 har allvarliga rostproblem? Man får knappast igen pengarna när man säljer bilen.
Rostskyddsbehandling är nästan alltid bra för japanska bilar. Att det kostar 8000:- känns väldigt dyrt. De som har tillgång till garage kan rostskydda själva för en liten summa med viss händighet och enklare utrustning. Om man endast kan köpa invändig behandling i balkar o liknande för lägre summa så är det ett bra alternativ. Utvändigt i underrede och hjulhus mm. kan man behandla själv med pensel.
+ för VW koncernens bilar. EDIT: Ok, Stoor var på den saken redan.
Mina bekanta blev i somras tillsagda på bilprovningen att deras 10 år gamla Avensis troligen inte skulle klara besiktningen nästa år. Orsaken var ett ordentligt begynnande rostangrepp någonstans i bakvagnen. I övrigt är bilen blank och prydlig.
Stoor - det är inte de rostangrepp som syns "utifrån" som är farliga, och dessutom är det ganska enkelt att hålla en bil snygg på utsidan, det är bara att se till att tvätta och vaxa den regelbundet.
Betydligt allvarligare är rost i underrede, hjulupphängningar och de delar av strukturen som tillhör bilens krockskydd. För runt 15 månader sedan var jag hos Rostskyddsmetoder som gör Vi Bilägares rostskyddsbesiktningar för att göra en koll av min bil fem år efter att de behandlat den åt mig och jag erbjudits en förnyad behandling. Min bil (en Octavia -11 med ca 14000 mil på mätaren) var då i princip 100% rostfri under, det enda som fanns var några små fläckar av ytrost på avgassystemet.
Nu till det intressanta. På lyften intill stod Vi Bilägares fyra år gamla Mazda 6 med 10000 mil på mätaren som var inne på kontroll inför försäljning. Den hade alltså körts i långteststallet i fyra år och hade inte tilläggsbehandlats vid köp. Den såg finfin ut i kaross och lack - men hade stora rostangrepp i underredet vilket man inte såg förrän man gick under den när den var upphissad. Bland det värre var tydliga angrepp på krockskyddsbalkarna - som utifrån döljs av de lackerade kofångarna i plast. Rostskyddsmetoders omdöme var att det var ännu inte någon fara men ytterligare 3-4 år så skulle säkerheten påverkas markant - utan att det syns på utsidan. Så nog finns det fog både för att hävda att många japanska bilar har bristande rostskydd och för att en kompletterande behandling är väl värd pengarna.
Du kan gøre det i Danmark for 2800kr og det er givet godt ud
Hur mycket hade den gått Stoor - 2500 mil eller ?
Stoor,
Praktiskt taget alla bilar är är i nyskick och rostfria efter bara 3000 mil. Ditt sätt att framhålla din lågmilade Avensis som bevis för Toyotas okänslighet mot rost, är bara patetiskt...
Stoor - hur såg bilen ut under? Hur såg den ut inne i balkar? Det är inte rostangreppen som syns, som är problemet. Problemet med rost är angreppen du inte kan se - inuti balkar och under plastsjok - på bärande delar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.