Vid sådan körning har påståendet på Toyotas hemsida, ”du kan köra i snitt 50 procent på ren el”, ingen som helst bäring. Siffran bygger på mätningar i samband med att kunder provkört Toyotas hybridbilar men som sagt: det beror på. Hybridsystemet i Yaris kommer mer till sin rätt i stadstrafik när elmotorn sköter drivningen i låga hastigheter och laddar batteriet vid inbromsning.
Att komma ner till utlovade 0,33 liter milen lär bli svårt men 0,5 eller kanske lite lägre är realistiskt med rätt körmönster. Egentligen borde det vara dags för en sprillans ny Yaris, dagens modell kom 2011, men Toyota ser att försäljningen håller i sig (17:e plats på svenska biltoppen i år) och gör istället en uppdatering. 900 delar ska vara utbytta, om det nu säger något.
Bland annat har hybridens bensinmotor fått nya fästen och drivaxlar som ska dämpa ljud och vibrationer vid acceleration. Kanske går det lite tystare än tidigare men motorn låter fortfarande mycket och plågat vid gaspådrag.
Stötdämparna och elservon har också kalibrerats om för att förbättra åkkomforten och öka precisionen i styrningen. På slätt underlag rullar bilen avslappnat men på värre vägar är stötarna påtagliga och vi får ständigt korrigera kursen. Styrningen är tämligen okänslig och på E4:ans grova asfalt mullrar det från däcken.
"Inredningen har fått ett märkbart lyft, panelerna är inte lika hårdplastiga som tidigare."
Inredningen har fått ett märkbart lyft, panelerna är inte lika hårdplastiga som tidigare. De stora knapparna och reglagen ser kanske lite klumpiga ut men de är oerhört enkla att använda. Sittpositionen är hög och ganska upprätt, ratten går att justera i båda ledderna men för långa förare hade större skjutmån på längden varit önskvärt.
För den här bilstorleken är baksätet hyfsat rymligt, golvet är platt och numera finns bältessträckare och nackstöden har gjorts om för att bättre skydda mot whiplashskador. Säkerhetsutrustningen har också förstärkts med laserbaserad automatisk nödbroms som standard. Vad som kan ligga hybridversionen i fatet är priset. Jämfört med bensinmotorn på 1,5 liter och 111 hästkrafter, som är helt ny, är påslaget 24 000 kronor. Provbilens prislapp på 207 390 kronor känns i högsta laget för en bil under fyra meter.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris Hybrid?
Pris, från kr: 169 900 (Life), 207 390 (provbilen, Selection).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 395/B 170/H 151.
Bagagevolym, l: 286–1 119.
Tjänstevikt, kg: 1 202.
Max dragvikt, kg: 0.
Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 497 cm3, max effekt 73 hk (54 kW) vid 4 800 v/min, max vridmoment 111 Nm vid 3 600–4 800 v/min. Synkron el, max effekt 61 hk (45 kW), max vridmoment 169 Nm. Systemeffekt 100 hk (74 kW).
Batteri: Nickelmetallhydrid, 0,9 kWh.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös växellåda (CVT).
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,6 l/100 km. CO2-utsläpp 82 g/km.
Konkurrenter: Skoda Fabia, VW Polo, Kia Rio, Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa med flera.
Plus: Lättkörd i stan, går att köra snålt, autobroms standard.
Minus: Surrig bensinmotor, bullrig på grov asfalt, vag styrkänsla.
Vad nytt? Uppdaterad modell.
För vem? Den som mest kör i stan och söker en driftsäker bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.