"Motormännen varnar folk för att köpa vissa bilar – bland annat min – på grund av kamkedjans korta livslängd. Vad ska jag göra?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är nu inne på min sjunde VW som är en Golf Variant TSI 122 från 2011. Bilen har jag ägt i två år och den har gått cirka 7 000 mil. Innan jag köpte bilen kollade jag så den hade kamkedja istället för rem. Det sades att en kedja skulle hålla bilens hela livslängd och i många biltester framhålls det som ett plus om bilen har kamkedja. Men nu när Motormännen varnar folk för att köpa vissa bilar – bland annat min – på grund av kamkedjans korta livslängd blir man inte glad.
Vad ska jag göra?
1. Bara köra på och hoppas att kedjan håller?
2. Kan jag märka om något håller på att hända och då åtgärda felet?
3. Låta byta kedjan mot en av bättre kvalitet?
JOWI
Svar:
Problemet med kamkedjor som sträcks och måste bytas är omfattande, men det sitter inte klena kedjor i alla VW:s 1,4-litersmotorer. Du kan ha haft tur och fått en motor där kedjan håller, så att byta den i förebyggande syfte är en onödig och mycket kostsam åtgärd. Ett kedjebyte är ett omfattande jobb som kan gå på uppåt 30 000 kronor. Flera andra komponenter måste bytas samtidigt och jobbet tar många (dyra) timmar i en märkesverkstad.
Det är alltså bäst att köra på och hoppas på det bästa. Om kamkedjan sträcks tänds varningslampan för motorfel. I värsta fall kan det också börja rassla i motorn och då måste den omedelbart stängas av. Om inget missljud hörs när varningslampan tänds går det troligen att försiktigt åka vidare till närmaste verkstad.
Motorer med kamkedja kan dock alltid rassla lite vid kallstart. Det är helt normalt innan oljetrycket byggts upp, men oljudet ska strax försvinna.
VW tar i många fall på sig kostnaden för byte av sträckta kamkedjor. Men det förutsätter att bilen har servats i tid och på rätt ställen, annars blir det problem att få hjälp.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du att frågeställaren bör göra?
Fråga:
Jag är nu inne på min sjunde VW som är en Golf Variant TSI 122 från 2011. Bilen har jag ägt i två år och den har gått cirka 7 000 mil. Innan jag köpte bilen kollade jag så den hade kamkedja istället för rem. Det sades att en kedja skulle hålla bilens hela livslängd och i många biltester framhålls det som ett plus om bilen har kamkedja. Men nu när Motormännen varnar folk för att köpa vissa bilar – bland annat min – på grund av kamkedjans korta livslängd blir man inte glad.
Vad ska jag göra?
1. Bara köra på och hoppas att kedjan håller?
2. Kan jag märka om något håller på att hända och då åtgärda felet?
3. Låta byta kedjan mot en av bättre kvalitet?
JOWI
Svar:
Problemet med kamkedjor som sträcks och måste bytas är omfattande, men det sitter inte klena kedjor i alla VW:s 1,4-litersmotorer. Du kan ha haft tur och fått en motor där kedjan håller, så att byta den i förebyggande syfte är en onödig och mycket kostsam åtgärd. Ett kedjebyte är ett omfattande jobb som kan gå på uppåt 30 000 kronor. Flera andra komponenter måste bytas samtidigt och jobbet tar många (dyra) timmar i en märkesverkstad.
Det är alltså bäst att köra på och hoppas på det bästa. Om kamkedjan sträcks tänds varningslampan för motorfel. I värsta fall kan det också börja rassla i motorn och då måste den omedelbart stängas av. Om inget missljud hörs när varningslampan tänds går det troligen att försiktigt åka vidare till närmaste verkstad.
Motorer med kamkedja kan dock alltid rassla lite vid kallstart. Det är helt normalt innan oljetrycket byggts upp, men oljudet ska strax försvinna.
VW tar i många fall på sig kostnaden för byte av sträckta kamkedjor. Men det förutsätter att bilen har servats i tid och på rätt ställen, annars blir det problem att få hjälp.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du att frågeställaren bör göra?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Priset för kamkedjebyte är nog högst olika. En annan biltidningsjournalist bytte kamkedja på en VW för ett par tusenlappar. Personen gjorde det själv, vilket tyder på att en märkesverkstad som är van vid det märke de servar (finns det?) bör kunna göra jobbet förhållandevis snabbt. Spekulerar jag lite så bör pengen snarare hamna gott & väl under 10.000 på verkstad.
Kamkedjan köptes "bakvägen", VW tog ut ett överdrivet överpris trots den speciella situationen.
Med tanke på den kända problematiken kan man tycka att VW borde subventionera kamkedjebyte, men så är tyvärr inte fallet, de verkar istället "ta i" lite extra för att dubbelstraffa bilägaren.
Rådet att hoppas på det bästa känns inte riktigt seriöst. Jag skulle rekommendera byte också för att det finns uppdaterade delar. Bara att ringa runt och begära fast bra pris. Alternativt byt in bilen till nya generationen med kamrem, eller byt märke.
VW fem överraskningar i en likt Kinderägg kunde man säga, så skriver AMS.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151119/forsakringsbolagen-kanner-till-volkswagens-daliga-kvalitet
Och så här har man skrivit tidigare om bilmärket med oöverträffad kvalité där Golfen vann en promenadseger över Auris.
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/120906.pdf
En rätt konstruerad kamkedja (ej VAG) håller motorn ut normalt och bidrar på så vis till lägre underhållskostnader.
Så länge bilen inkluderas i bilförsäkringen under maskinskada är det inget att bry sig i. Det är lite olika villkor men vid 10.000 eller 12.000 mil brukar den upphöra gälla. Då är det smartare att byta bil. Köp bil med lång garanti. Ställ kravet på bilförsäljaren. Till konsument SKA det vara fem års nybilsgaranti. Absolut minimum 3 år. Vi ska inte ta smällen av klent dimensionerade delar.
Påståendet att:
"Motorer med kamkedja kan dock alltid rassla lite vid kallstart. Det är helt normalt innan oljetrycket byggts upp, "
är fel.
Kamkedjan har passiv smörjning, inget oljetryck behövs för dess smörjning. Kamkedjor har kedjesträckare (likt kamrem), således kan inget rassla till efter starten, inte ens om kedjan skulle vara snusstorr och köras utan smörjning i några minuter.
Rasslandet man ibland hör på vissa motorer är de hydrauliska ventillyftarna. De måste ha olja (dock inte trycksatt), oljan tas kring kamaxeln, och det tar nån sekund innan tillräckligt mycket olja finns kring kamaxeln.
Jag hade en enda bil som rasslade lite efter start, den hade hydrauliska ventillyftare, men kamrem (Mazda 626, 1994 årsmodell)! Där ryker Mariannes argument!
Adelsman@ Skriver med andemeningen att så länge som maskinskadeförsäkringen står för kostnaderna för uppenbara konstruktionsfel av motorn är det inget att bry sig i. Kul för oss med riktigt konstruerade motorer i våra bilar som får vara med att betala alla dessa motorhaverier som vissa biltillverkares motorer nästan uteslutande står för.
Att försäkringsbranschen inte opponerar sig när motorer med kända fel rasar hela tiden eller bilar eldas upp i vissa förorter beror på att man ser dessa händelser som bra reklam för dyrare och mer heltäckande försäkringsköp av konsumenter som ändå betalar hela kalaset i slutändan.
Jag tänkte också på det, vad har kedjerassel att göra med oljetrycket? Nu är det ändå sällan som kedjan havererar. Något bolag, varför inte bilsäljaren, borde kunna erbjuda en förlängd garanti / försäkring på kedjan, förslagsvis tjugotusen mil och tio år, mot en liten avgift.
Eftersom de flesta bilar med kamkedja har hydrauliska kedjespännare kan det bli ett rassel från kedjan några sekunder tills oljetrycket byggts upp.
Mycket av trasslet med VWs kamkedjor är självförvållat, Man har 3000 mils serviceintervall vilket är på tok i vårt land, max 1500 mil borde det vara. Endast taxi och bilar som har långa körsträckor på kort tid bör ha 3000 mils intervaller.
Dessutom är det ett absolut krav att godkända motoroljor används.
Seriösa bilhandlare har sedan långt tillbaka en försäkring som täcker fel hos bilarna man säljer som ingår i priset för bilköparen som täcker in det mesta som bilägaren kan råka ut för.
http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti
Skillnaden är att VW kamkedjeproblem är lika stort sett till antal bilar som alla andra biltillverkare bilar tillsammans . Kan man läsa här.
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.